Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja deezer »

Renkaiden vaihdon yhteydessä tuli eteen sellainen ilmiö, että navoissa kiinni olevat pultit vaikuttavat hiukan lyhyiltä talvivanteilleni joiden keskiö on hiukan paksumpi kuin kesäpyörissä.

Koetin selvittää että montako täyttä kierrosta mutterien pitäisi kiertyä että homma olisi ok, mutta mitään yleisesti hyväksyttyä sääntöä en ole vielä löytänyt. Joku väittää että 3,5 kierrosta on riittävä, jossain väitetään että 7 jne.

Omassa tapauksessani laskin mutterien kiertyvän noin 11 kertaa, mutta silti pistää silmään kun jää jenkaa käyttämättä. Pinnapultteja (?) en kyllä mielelläni alkaisi vaihtamaan.


Myöskin kartion muodon merkityksestä muttereissa olen saanut erilaisia lausuntoja. Onko tärkeää vain se että vanteet keskittyvät napaan vai onko muodolla suurempaakin merkitystä...?
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Yleensä pidetään halkaisijan mittaa riittävänä, eli 10mm:n pultin pitäisi mennä 10mm kierteelle. Insinöörit sanovat pultin pitävän, kun se menee kierteelle vähintään 1,3 kertaa halkaisija.

Esim. 10mm(halkaisija) pultin pitää mennä kierteelle 13mm.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kollo kirjoitti:Yleensä pidetään halkaisijan mittaa riittävänä, eli 10mm:n pultin pitäisi mennä 10mm kierteelle. Insinöörit sanovat pultin pitävän, kun se menee kierteelle vähintään 1,3 kertaa halkaisija.

Esim. 10mm(halkaisija) pultin pitää mennä kierteelle 13mm.
Olen moisen nyrkkisäännön myös kuullut...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

deezer kirjoitti:Myöskin kartion muodon merkityksestä muttereissa olen saanut erilaisia lausuntoja. Onko tärkeää vain se että vanteet keskittyvät napaan vai onko muodolla suurempaakin merkitystä...?
Vääränmalliset mutterit voivat rikkoa vanteet. Kannattaa olla siis tarkkana että on oikeat mutterit vanteissa. Nimimerkillä Vianorin työntekijä
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Sierrassa jossa oli scorpionin navat kävin kiertämässä Ahvenistoa yhtään säälimättä(1:42),mutterit olivat 3,5-4 kierrosta kierreetynä ,eikä vanteissa ollut keskitysrenkaitakaan.
Hyvin pysyivät matkassa koko kesärengas kauden ilman ongelmia,myös nuo Affeniston reissut mukaan lukien. :wink:
gti golo palloilija
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

ja eikös tuo kartio sen mutterin siihen vanteeseen kiristä ts. väärällä kartiolla saattaa lähtee irti? Toki se vanteenki voi rikkoa.
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Pyöränpulttien pituus/kuinka monta kierrosta vähintään?

Viesti Kirjoittaja deezer »

Hain Biltemasta uusia huokeita muttereita (M12x1,5/35mm)...

Ihan kivasti sopivat Fondmetallin vanteille (vaikka kai se kartio olisi saanut ehkä olla terävämpikin kuin 60°) ja kaipa ne riittävästi kiertyivätkin.Tuo 3 kierroksen "sääntö" ainakin ylitettiin kirkkaasti.

Oli kuitenkin pakko rälläköidä kuvut päistä pois (kaveri suoritti tämän),
sillä vanteen keskiön muovikansi ei muuten olisi sopinut paikalleen. Jäi kuitenkin tarpeeksi tavaraa mutterinpäähän eli on yhä umpinainen eivätkä ylimääräiset kierteet enää häiritse silmää... :)


Tuskinpa tämä asia nyt mitään ydinfysiikkaa vaativuudeltaan lähentelee. Jos parisataa kilsaa ajettuani tarkastuksen jälkeen momentti on kohdillaan, niin tokkopa on ongelmaa.
Vastaa Viestiin