Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
ekaford
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2008 18:44

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ekaford »

Nyt tankkaamista on jo harjoiteltu lisää, alkoihan se sujua kun ymmärsi työntää pistoolin pohjaan asti.

Harjoitus teki mestarin tässäkin asiassa 8)
Ford Mondeo 2.5 Wagon Titanium Business
Avatar
mondeoman
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Heinä 2007 19:44
Paikkakunta: Häme

Tuulilasin kestotesti, väliraportti 20 000 km

Viesti Kirjoittaja mondeoman »

Pakko kommentoida! Todella!

Uusin Tuulilasi 8 / 2008 ( sivut 154 – 155 ), kestotestin väliraportti 20 000 Km
Auto: Ford Mondeo 2.0 Trend Wagon

Tuulilasi / päiväkirja
Aloitus 21.8.2007
Ajettu 19 748 Km
kulutus 8,9 l /100 km
+ Ajettavuus
+ Sisätilat
+ Ergonomia

- Liukkaan kelin ilmoitusjärjestelmä
- Lämmityslaite
- kulutus

Omat mielipiteeni yllä olevista arvostelusta:

OK. Ehkä tuo ilmoitusjärjestelmä on tyhmä täällä Suomessa. Minua tosin tuo järjestelmä ei häiritse, ja sen saa varmaan huollossa poiskin jos ”alkaa jotakin todella rasittaa”
”Tämä onkin siis paha miinus! :D

Lämmityslaite. Autom. ilmastointi päällä minulla aina kesät – talvet. ( Tietenkään ei toimi oikein + 5 asteen alapuolella.) Itse olen talvella kuitenkin käyttänyt niin, että tuulilasiin ja keskisuuttimiin on valittu erilisistä kytkimistä nämä lisäksi päälle, ei ongelmia.
Viime talvi oli kyllä hyvin lauha, mutta ”tämä perusjuhdan moottori” antaa kuitenkin lämpöä huomattavasti nopeammin ja enemmän, kuin edellinen Focus 1.6 Duratec Ti-VCT.
Minulle lämpö riittänyt, katsotaan jatkossa …

Kulutus. Edellisen Focukseni tietokone näyttö, näytti kaupungissa 9,6 l / 100 Km ( vaikka yritin ajaa siististi ) Nyt noin 200 kg painavampi mondeoni kuluttaa noin 9,8 -9,9 l / 100 Km, enkä mitenkään yritä edes ” voittaa talouskilpailua” tällä laitteella.
Mielestäni turvallisuudesta ja ajomukavuudesta olen vielä valmis maksamaan!
Sitten, kun 95 maksaa jo 5,00 Euroa / per litra, käännän takkini ja siirryn mopoauton onnelliseksi omistajaksi … :D

Kannattaa lukea kuitenkin tämä artikkeli, siinä paljastuu myös toimittajien ”hyvä asiantuntemus”, sillä testi mondeo viedään ensimmäiseen huoltoon jo 14 652 km kohdalla … :roll:

Lopuksi mielenkiintoinen uuden ( ” mondeon veli ” ) Mazda 6 Wagon 2.0 TD arvostelu täällä
http://www.iltasanomat.fi/autot/t/koeajo/1535061

Suora lainaus siis sivulta:
>Mazda 6 on tasapainoinen ajettava. Mazdan lanseerattua uuden kuutosen, ihmetystä herätti se, >miksi japanilaiset eivät käytä autossaan konsernista löytyvää Ford Mondeon alustaa.

>Kuutonen on nimittäin tasapainoinen auto ajaa, mutta ei yllä Ford Mondeon tasolle. Mazdan >alustasta löytyy pientä epähienostuneisuutta nimen omaan pintakovuuden muodossa.
>Ohjauskaan >ei ole Fordin tasoa. Hitaassa vauhdissa ohjaus pyrkii hieman muljahtelemaan.
>Eikä vastekaan ole >ihan parhaalla mahdollisella tolalla.

Minäkin ihmettelen, miksi ei käytä Mondeon alustaa? Kun taas oman konepeltini alla murisee, Madzan 6 perusmoottori! :lol: ( ja vieläpä vanha sellainen )
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Myynnissä olisi allaolevan kuvalinkin 17" aluvanteet Bridgestonen Potanza 235/45/17 rinkuloilla. Kulutuspintaa kahdessa 7mm ja kahdessa 8mm. Vanteet sijaitsevat Askolassa n. 60km Helsingistä pohjoiseen. Vanteet hyvässä kunnossa, ei kolhuja eikä kanttarinaarmuja. Luonnollisesti pieniä jälkiä löytyy. Mielellään nouto.

Hintapyyntö 550 eur

Mikko

MYYTY

edit: kirjoitusvirhe, hintaa korjattu.
Viimeksi muokannut Luigi, 12 Heinä 2012 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Näkö- ja kuulohavaintoja

Viesti Kirjoittaja fordever »

Muutama huomio muutaman tuhannen kilometrin jälkeen 2-litraisesta bensa-Mondeosta, sedan Trend-malli:

Uusi Mondeo on hyvin herkkä tienpinnan laadulle mitä tulee sisään kuuluvaan rengasmeluun. Joskus on hyvin vaikea mielessään erottaa ajaako edellistä mallia vai uutta. Lisäksi melun sävy on jotenkin kumisevaa. Tekisi mieli lisätä joihinkin onteloihin täytettä. On tullut mieleen, onko tuotantolinjalla jäänyt eristeitä pois vai mistä on kysymys? Vai onko pohjasta unohtunut tulppia?

Vastapainoksi täytyy sanoa, että kun tienpinta on otollinen, on uusi Mondeo hiljainen. Paluu maanpinnalle on kuitenkin aina odottamassa kun asfaltti karhenee. Lisäksi tuntuu siltä, että rengasmeluun vaikuttaa ilman lämpötila (rengaspaineet?), ilmankosteus ja ties mikä. Ja mikä vaikutus on Goodyeareilla?

Tässä viestiketjussa ei ole melusta kirjoitettu ainakaan kielteiseen sävyyn ja se on alkanut ihmetyttää minua. Voisiko tosiaan olla niin, että autossani onkin jokin vika tai puute? Mielipiteitä uuden Mondeon sisämelusta?

Ja sitten näköhavaintoihin: Onko kukaan tehnyt mitään kojelaudan tuuletusritilän tuulilasiheijastumalle? Kilometrien kuluessa sen ärsyttävyys on vähentynyt, mutta aina sopivissa valaistusolosuhteissa sen kyllä huomaa aivan liian selvästi. Tumma metsänreuna on entistä hankalampi havainnoitava joskus.

Muuten uusi Mondeo on toiminut hyvin (puun koputusta...).
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Avatar
mondeoman
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Heinä 2007 19:44
Paikkakunta: Häme

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja mondeoman »

Hei!
Minulla melkein 44 viikkoa takana ja kilometrejä nyt noin 12 500 Km

Kun katsot minun edellisiä kokemuksia vm 2004 mondeosta ja uudesta ”pers tuntuma” arviointeja, niin itse voin kyllä sanoa, että ainakin minun ”yksilöni” on hiljaisempi ja parempi ajaa, kuin vanha - ja varsinkin moottoritiellä uusi kulkee ( 130 -140 Km/h vauhdissa ), kuin juna.

Uudessa mondeossani on renkaat 215 / 55 R16 (Michelin Primacy HP), kuin vanhassa minulla oli 205 / 55 R16 ( Continental Premium Contact), joka oli mielestäni hyvä ja hiljainen rengas. Nyt talvirenkaat ( nastoilla) minulla on nyt kokoa 205 / 55 R 16 ( Michelin X-ICE North ), jotka ovat ”yllättävän” hiljaiset, jopa paljaalla asfaltilla!

Omien kokemuksien ja muidenkin, voisi olla järkevää siirtyä kokoon 205/60/16 ?, jos Suomen huonot asfaltti pinnat häiritsevät.
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0036430699

Ei nykyiset omat Michelin Primary HP, varmaan parhaat ole Suomen teille, joten itse haluaisin kuulla kokemuksia esim. Continentalin tai muiden rengasmerkkien suhteen.
Aivan varma on kuitenkin se, että kun ruostesuojaa autonsa kunnolla ( mm. lokasuojien sisäpuolelle tulee kahta eri ainetta) , niin kyllä ”tienäänet” vieläkin hiljentyvät …

Suomi24.fi palstoilla on kyllä käyty keskustelua, että Suomen teiden asfaltti materiaalirakenne on muuttunut, joten sekin selittää jotakin …
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Moro

n. 10kk ja 26t kilometriä takana. 20 tkm huollossa päivitettiin Abs:än elektroniikkaan joku softa, en tiedä siitä sen enempää. Muuten auto on toiminut moitteetta.

Itse olen huomannut, että teiden eri pinnoitteilla on merkitystä rengasmeluun. Esim Porvoon moottoritien uudella pinnoiteella auto on todella hiljainen kun taas Lahden moottoritiellä todella kova. Ja muualla missä olen ajanut niin siltäväliltä. Voi olla tosin päässäni olevaa melua :oops:

Jos viikonloppuna näkyy Lappeenrannan/Lemin suunnalla, se olen minä.

Mikko
Avatar
mondeoman
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Heinä 2007 19:44
Paikkakunta: Häme

Pientä täsmennystä vielä omaani …

Viesti Kirjoittaja mondeoman »

Mikko ” Luigi ” kirjoitajan kanssa olen samoilla linjoilla!
Esim. Lahden moottoritie, ainakin ”erikoisen kova, mikä lie ihme seos?”, tien äänet, näin kovemmat, mutta, kun asfaltti on normaali tai uusi, mondeoni kulkee hienosti.
Itse olen kyllä pitänyt ilmanpaineet 2,5 ( tai 2,6 ) Bar edessä ja takana ( kesät, talvet ), minusta ainakin sopivat?

Aikaisemmassa Focus Sport Wagonissa, käytin muuten 195 / 65 R15 talvirenkaita ( Conti Winterviking 2 ) ja kun ”ilmaa on enemmän välissä” niin olipa hiljaiset ja hyvät renkaat, jopa meluisaan Focukseen !

Suomen ”huonoille ja uraisille maanteille”, ei välttämättä ole paras tuo 205 ( tai 215 ) 55 R 16, niin myös muutama Audi kuljettaja on minulle todennut …

Kuitenkin muutama kommentti on tullut jo matkan varrelta, kyydissä olijoilta:
- Eikö tämä olekaan Volvo? Ihan sen näköinen keula …
- Onpa hiljainen! Ei kuulu ääniä sisään? (Normaalissa kaupunki ajoissa)
- Onpa iso …

Negatiivisia kommentteja ei ole vielä tullut, silloin saisi kyllä ”kyydissä olija jatkaa matkaansa kävellen …” No, leikki sikseen! Vielä ainakin matka jatkuu aurinkoisissa merkeissä ….
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

n. 5tkm takana 2.2 TDCI:llä eipä ole valittamista, paitsi välillä kaupunkiajossa ilmenevä nykiminen johon kuulemma on softapäivitys tulossa.
Aivan loistava matka-auto!
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jamo »

1 vuosi ja 96tkm takana ja edelleen tarina jatkuu ilman sen suurempia murheita...
Seuraavassa huollossa (100tkm) täytyy tosin taas valittaa automaattilaatikon toiminnasta kun se pakkaa enemmän ja vähemmän säännöllisesti nykimään kun vaihtaa 2.-3. vaihteen välillä niin pakaa nykimään koko 3. vaihteen ollessa päällä, tämä siis tapahtuu normaalissa kiihdyttelyssä eikä täys kaasu kiihdytyksessä.
Tuo ilmiö on tullut esiin noin 60tkm:n kohdalla eikä tehtaan suunnasta ole kuulemma tullut mitään vastausta???
Liekö huolto sitten jättänyt ilmoittamatta asiasta tai sitten todella tilanne on tuo...
Yksi lisämurhe ilmeni tuossa viikko sitten kun vaihdoin renkaiden paikkoja edestä taakse niin yhdestä mutterista irtosi tuo rosterikuori ja nyt siihen ei tahdo sopia kunnolla mikään avain, täytyypi siis pyytäää uusi mutteri rikkoutuneen tilalle.
Unified
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Maalis 2008 09:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Unified »

Olen ajanut omalla 1.8 TDci Trend Wagonilla huhtikuusta alkaen 17tkm. Olen ollut autooni erittäin tyytyväinen.

Eniten arvostan suuria tiloja, ajo-ominaisuuksia ja hiljaisuus maantienopeuksissa. Ajoittain minua kuitenkin häiritsee moottorin karkea ääni ja heikko veto alakierroksilla. Kugan 2.0 TDci tuntui huomattavasti hiljaisemmalta ja moottori jaksoi alakierroksilla paremmin (onhan siinä ruutia enemmän..). Toisaalta pitää muistaa että 1.8 TDci ei kuitenkaan ole mitään uusinta teknologiaa ja moottorissa ei toivottavasti ole lastentauteja tms. vastaan. Vetoasiaankin voi olla lääkkeenä softapäivitys?

Kulutus on mielestäni pysynyt kohtuullisena. Maantiellä mennään n. 5.5 / 100km ja kaupungissa olen saanut pysyteltyä alle 7l / 100km.

Kaikin puolin erittäin hyvä auto ominaisuuksiltaan ja miellyttää silmää.
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

Eilen tuli huoltokutsukirje Fordilta, joku bensamittari/matkalaskenta voipi olla pielessä, että löpö voi loppua kesken... ens keskiviikkona huoltoon, joku kalibrointihomma eli varmaan flashataan bensamittari ;)
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
Api
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2007 18:50

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Api »

Kuukausi sitten tapahtui tällaista. Tankkasin täyteen,ajoin noin 200 km,bensamittari näytti että olisi mennyt puolitankkia bensaa,mitä hä :twisted: kulutus 17,5 l / 100km, ei pidä paikkaansa ei. Ajotietokoneeen mukaan kulutus 8,3 l sataselle, joka pitää aika hyvin paikkansa. Eiku auto huoltoon, vaihtoivat tankkianturin. Olisikko vika korjaatunut päivityksellä :D Moottorina 2,0 l bensa.
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

Ahaa, voihan se sitten olla että vaihtavat tankkianturinkin. En tiedä... ekana vaan epäilin itse softa vikaa. 0.7h on kuulemma työaika....
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
d74630
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Syys 2008 10:47

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja d74630 »

Hei!

Olen ajellut Mondeolla kohta 20 tkm ja hyvin on mennyt (Titanium Business 2.0 bensa, Wagon). Ainoa asia mikä on alkanut ihmetyttämään on etuoven natina (pelkääjän puolelta). Tämä natina/kitina tulee esille kun lähden aamulla ajoon. Siis tod. näk. kosteutta pääsee tiivisteisiin ja jotenkin natina alkaa. Tuulilasin käyttötestissä samoja ongelmia muistakseni. Ilmeisesti silikoni saattaisi auttaa? Onko muilla vastaava natina ilmennyt. Luulen että on, koska olen kuullut tuosta hommasta aikasemminkin. "Vika" ei ole iso, mutta jotenkin (pilkunviilajaa) harmittava :lol: . Olisi hyvä kuulla muilta miten olette saaneet natinan pois?

Muita huomoita:
- Melu riippuu asfaltipinnoitteesta. Lahden motarilla kovempaa muilla teillä ok. Ehkä kuitenkin kovempi melu kuin tämän tason autoissa normaalisti?
- Auto on toiminut kuin kello
- Kulutus ollut kohtuullista. Olen päässyt 7.3 l keskikulutukseen yhdistetty.
- Moottorin vääntöominaisuudet yms. ainakin minulle ok. (Ehkä) hieman vanhentunut moottoritekniikka?
- Erittäin tilava ja hyvä ajettava
- Malipinta voi olla kovahko (tulee iskemiä tämä asia ei välttämättä päde).

Raportoidaan lisää ajankuluessa.
voiture
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Syys 2008 17:43

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja voiture »

1.8 TDCI 125HV Econetic.
10 päivää ja 1500km takana. Mittarissa oli 22km ostettaessa, autoon tehtiin
luovutushuollossa tuo päivitys jossa ajotietokoneen tieto 60 litran polttoainesäiliöstä korjattiin
70 litraan.

Alavääntö on niukkaa ja suomen nopeuksissa joutuu monessa tilanteessa ajamaan pykälää pienemmällä vaihteella kuin mitä kilpailjamerkeillä joutuisi.
Jollei sitten kestä kuunnella moottorin protestointia ja värinöitä.
Kulutus on ollut 5,6 litraa
Tilat on mahtavat ja ulkonäkökin miellyttää, natinoita tms. ei vielä ole kuulunut.
Katsellaan nyt mihin Ford pystyy. :)
Avatar
mondeoman
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Heinä 2007 19:44
Paikkakunta: Häme

51 viikkoa ja 15 200 Km takana

Viesti Kirjoittaja mondeoman »

Ensimmäinen määräaikaishuolto on nyt sitten tehty.
Matka jatkunut suurimitta ongelmitta. Ainoastaan minunkin etuovet ”natisee” hieman, kun ajaa suuremmasta kuopasta tai töyssystä. Uusi huoltoaika siis tilattava. Työnjohtaja epäili, että oven turvavöiden sisällä jotain ”hämminkiä”?

Moottoritiellä kovissa kiihdytyksissä ”tuntui” hieman etupään elämistä välillä. Ajattelin ensin uraista tietä ja leveitä renkaita. No, pyysin huollossa nelipyörä suuntauksen ja kuinka ollakaan, etupään auraus ei ollutkaan ihan kohdillaan tehtaan jäljiltä …
Kerrankin ”perstuntumani” osui siis aivan oikeaan!
Ymmärsin, että tämä olisi pitänyt vaatia alle 1500 Km ajon, nyt siitä maksoin ”kiltisti” hieman rahaa, että sain tämänkin nyt kuntoon. Olisiko pitänyt mennä takuuseen?
Eli tuo nelipyörä suuntaus kannattaa kyllä tarkistaa, jos tuntee samoin.

Sitten, kylmä 1 vuoden yhteenveto:
+ Ajomukavuus, ohjaus hyvä ( moottoritie- normaali maantie – mutkainen asfaltti )
Ei koske Lahden karkeata moottoritietä >> ihme asfaltti?
+ Ergonomia ( Itse 174 cm, minulle sopii kuljettajan paikka hyvin, riittävät säädöt )
+ Tilaa lapsille ja isolle koiralle
+ Ei vielä mitään suurta ongelmaa :)

- ja + Perusjuhta moottori (145 hv / 185 Nm) 2000 r /min ei tapahdu oikein mitään.
Kierroksia on käytettävä, 3500 r /min ja jo tapahtuu. Riittää teho hyvin Suomen maantielle, kun vain polkaisee! Moottorin melutaso ohjaamoon kuitenkin hyvin vaimea.
(Vai, onko kuuloni jo niin huono? )
- Vanhat parkkiruudut aivan ”liian kapeat” näin leveälle autolle. ( Ennen kai kaikki ajoi Fiat 600:sella )

Näin painava bensa auto ei voita koskaan mitään ”taloudellisuuskilpailua”, mutta noin 130 Km matka-ajossa ( pääsin ajamaan noin 80 – 110 km/h ) ajotietokoneeni näytti noin 7,1 l / 100 Km. Vastaava moottoritie ajo puolestaa noin 8,0 l / km ( 120 – 130 km/h ) Kaupunki ajossa näyttää nykyään noin 9,7 l / km.
Heti kun ajetaan hieman kaupungin ulkopuolella, putoaa lukema noin 9,3 l / 100 km.

Ensimmäinen vuosi on selvitty siis kunnialla, katsotaan miten ”oman yksilöni” matka jatkuu tästä eteenpäin. Ainakin vielä olen hyvin tyytyväinen, että siirryin Focus Sportista takaisin tähän uuteen Montikkaan. :lol:
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja fordever »

Uusi Mondeohan tuntee urat herkemmin kuin vanha. Minun mielestäni pahimmillaan tuo ilmiö on kaupunkinopeuksissa. Sen tuntee parhaiten kaasua painaessa, jolloin siis tapahtuu vetelyä. Nopeuden noustessa ohjaus jämäköityy.

Oliko eturenkaissa epätasaista kulumista, jos kerran auraus oli ollut 20 tkm pielessä? Vai oliko kyseessä hyvin pieni poikkeama? Sinänsä mielenkiintoinen juttu. Itse olin myös lähellä pyytää nelipyöräsuuntausta. Ehkä se pitää vielä tehdä.

Minulla ei ole ensimmäisen huoltovälin jälkeen sen kummempia kommentteja. Ainoastaan tuo rengasmelu on ärsyttävä. Lähinnä ärsyttää sen vaihtelu. Ja huonoa asfalttia on muuallakin kuin Lahden moottoritiellä.

Jotenkin tuntuu siltä, että Mondeo on niin herkkä rengasmelulle, että siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin tien pinta. Joskus kun tuntuu että ihan sama tie kuulostaa erilaiselta eri kerralla. Onko kyseessä ilmankosteus, renkaiden lämpötila, ulkolämpötila (tien pinnan?), en tiedä, mutta välillä olen suoraan sanoen raivon partaalla. Sen verran humisevaa ja kahisevaa on kyyti.

Odotan suurella mielenkiinnolla nastarenkaita. Se paljastanee varmaan onko nykyisissä kesärenkaissa valtavan suuri melutaso vai onko auton rakenne vain melun läpi päästävä.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Api
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2007 18:50

Rekisteröity 21.6.2007 ja 15127 km takana.

Viesti Kirjoittaja Api »

Huoltokirjan takuuehdoissa lukee että pyöriensuuntauksen takuunkesto on vuosi tai ensimmäiseen huoltoon asti. Joten nyt on asikkaalla maksatettu takuukorjaus. Menepä takaisin huoltoon ja vaadi hyvitys. Ota huoltokirja mukaan ja näytä työnjohtajalle miten asianlaita oiken on. Omastani säädätin pyöräkulmat keväällä takuuseen ajokilometrimäärällä 12377 km, valitin että puoltaa vasemmalle ja rattikin on vinossa. Vaikka itse asiassa mitään vikaa ei kyllä ajossa huomannut. Mutta kuinkas kävikään, eipä kulmat olleet enää tehtaanohjearvoissa, säätä piti. Totuushan on että ajanmyötä kun puslat ja nivelet hakee omanpaikkansa niin pyöräkulmat muuttuu hieman.

Älkää koskaan valittako huollossa että puoltaa oikealle, silloin saatte työnjohtajalta vastaukseksi että tie on kalteva ojaanpäin, joten puoltaminen oikealle on normaalia. Tuo väite pitää paikkansa.

Rengasmelusta olen samaa mieltä että tiepinnan kunto vaikuttaa meluun, joka ei kylläkään ole kovin häiritsevä. Kesärenkaina Continentalit, talvirenkaina Nokian vitoset nastoilla.

T: Yksi takuukäsittelijä (ei kylläkään Fordin)
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

Noniin, nyt on polttoainamittari fixattu (jos siinä nyt vikaa oli). Se oli ihan softapäivitys.
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
voiture
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Syys 2008 17:43

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja voiture »

2000km ajettu.
Huomio, kun "kylmällä" moottorilla lähtee suoraan ajamaan maantienopeuksia,
alkaa auto säännönmukaisesti nykimään voimakkaasti n. 1-2 km:n ajon jälkeen.
Nykimistä jatkuu n. 10 sek. Jos ajelee vastaavasti taajamassa nopeuksien vaihdellessa niin
nykimistä ei ilmene.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja fordever »

Nyt kaikki reippailemaan ja kurkistamaan Mondeon alle etupuolelta. Jos moottorin alaosa näkyy, niin voi ruveta miettimään olisiko syytä hankkia ns. pohjapanssari.

Saamieni tietojen mukaan pohjapanssari on jo tehtaalta tullessa dieselmalleissa. Sen sijaan esim. 2-litraisen bensakoneen yhteyteen se ei kuulu. Jos jollakin on tiedossaan selitys tähän, niin kertokaa se. Minä en ymmärrä mikä järki tuollaisen varuste-eron takana on, paitsi se rahan järki.

Sanoisin niin että pohjapanssari saattaa hieman vaimentaa rengas/tiemelua. Sellainen on kokemus omasta 2-litraisesta bensakoneisesta Trendistäni.

Nyt kun tällainenkin puute on paljastunut, niin se edelleen vahvistaa kysymystä mitä muuta puuttuu, joko tarkoituksella tai vahingossa. Puuttuihan autostani hanskalokeron alla olevan sulakerasian huopakansikin tehtaalta tultua.

Mondeo on toiminut hyvin eikä ole mitään valittamista muuten. Ehkä tuo desibelin murto-osan hiljeneminen vähän rauhoitti. Tosin rakenteellinen perusvika eli rengasäänien kuuluminen/johtuminen sisätiloihin on olemassa. Sitä ei muovinen pohjapanssari sentään poista.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Uusi Mondeo ja nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja fordever »

Uusi Mondeo ja nastarenkaat eivät sovi yhteen. Jos ne yhdistää, tuloksena on aikamoisen jykevä perusrengasmelu. Olen lukenut täällä kommentteja myös nastarenkaiden sopivuudesta ja jälleen kerran ihmettelen sitä että rengasmelua ei ole nostettu mitenkään merkittävään asemaan.

Onko sitten niin että jokin on pielessä omassa Mondeossani? Onko jokin merkittävä puute niissä kohdissa jotka vaikuttavat rengasmeluun? Mistä sen edes voisi tietää?

Perusongelma tuntuu olevan nimenomaan ääni joka johtuu renkaiden ja tien välisestä kosketuspinnasta vanteiden, akselien, ripustusten ja korin kautta sisään. Muistelen, että uuden Mondeon alustassa olisi käytetty kumipuslia eristämään alustaa korista, siis eri tavalla kuin edeltäneessä mallissa. Muistanko väärin? Ja jos noin on, niin ovatko puslat unohtuneet vai onko niiden laadussa ollut vakavia poikkeamia?

Minun on hyvin vaikea sanoa että uusi Mondeo olisi nastarenkailla yhtään hiljaisempi kuin edeltävä malli. Surullinen juttu.

Jep, tiedän että kitkarenkailla olisi meno hiljaisempaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
MinäItte
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Helmi 2008 17:06

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MinäItte »

Taas alkoi pelleily ovien kanssa. Eilen kauheet vesisateet ja nyt aamulla kaksi astetta pakkasta niin ovet oli jäätynyt tietenki kiinni.
Yhden oven sain auki mutta ei ollut kanttia repiä kolmea muuta tarpeeksi.
Eikä ole vielä edes marraskuu saatikka talvi niin mitäköhän mahtaa olla edessä seuraavan puolen vuoden aikana?
Tekis melkein mieli vaihtaa auto pois.
Toisaalta jos vaihtais johonkin vastaavaan uuteen ja samanhintaiseen niin veikkaan että ainakin kymppitonni ois väliraha eli ei mitään järkeä.
Kesäkausi ja vajaa 10 tkm meni ongelmitta, mitä nyt tuulilasi on halki eli auto saa kohta jo kolmannen lasin.
Tää palsta on kyllä täysin kuollut. Kyllähän Fordeja löytyy Suomesta mutta joko ei omistajia kiinosta kirjoitella tai sitten tätä palstaa ei tunneta, veikkaan jälkimmäistä.
Vertaa esim. ultimatevw-osoitteeseen, jossa on aktiivista ja mielenkiintoista keskustelua joka päivä.
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja 6007 »

no tuon sitten minäkin osani tähän ketjuun.
auto siis Mondeo Ghia 2.0 5-d tilatiin kesäkuun puolessa välissä ja
saatiin elokuussa.
ajeltu on kaupungissa ja maantiellä nyt 6 000 km eli ei mitenkään
hirveästi kilometrejä tule joten tuossa on syy miksi en hankkinut
dieseliä, toinen melkein suurempi syy oli ettei 1.8 TDci 125 mallia
olisi saanut kuin vasta marraskuussa,näin sanoi myyjä.
varusteina on takaspoileri, 17" Y-vanteet, metalliväri, parkkitutkat ja
kääntyvätvalot.
maantiellä auto on tosi kiva kuten Mondeolla ajaneet tietävätkin, menee
tosi pitkätkin siirtymät tosi rennosti, tosi "ison" auton fiilistä, mikä se
tietenkin onkin.
kaupungissa voisi olla helpommikin hahmotettava, mutta tutkat auttaa
hyvinkin paljon.
moottoriin pätee minunkin mielestäni Mondeoman:in mainitsemat asiat.
eli kierroksilla kulkee.
meluongelmaa en ole havainnut niin isona kuin nimim. Fordever mutta sen
verran voin asiaa kommentoida että mielestäni sitä on hiukan vähemmän
kuin edellisessä -05 Mondeossa, jopa 235/45 renkailla.
oikeastaan suurin häiritsevä asia on pissapojan valumaveden leviäminen
kuljettajan puoleiseen sivulasiin, muuta se varmaa johtuu siitä että tuulilasi
on enemmän "pinnassa" kuin edellisessä mallissa.
kuitenkin kerran ongelmat on noin pieniä niin silloinhan asiat on oikeastikin
ihan hyvin :D
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Minkä merkkiset talvirenkaat teillä on? Omassa Focuksessa on Nokian Hakkapeliitta 4:t ja kesärenkaina Nokian Hakka H:t. Olen vahvasti sitä mieltä, että Ford ja Nokian-merkkiset renkaat eivät sovi yhteen mitenkään! Tuloksena on vahva rengasmelu. Edellisessä autossani (2004-mallinen Focus TDdi Wagon) talvirenkaina oli Michelinit ja rengasmelua ei esiintynyt juurikaan. Eli ei se rengasmelu välttämättä ole täysin autosta johtuva, kannattaa katsoa minkämerkkiset renkaat siellä alla pyörii!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Vastaa Viestiin