Sierra 1.6 ohc jakohihna poikki 53000km kohdalla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Sierra 1.6 ohc jakohihna poikki 53000km kohdalla?

Viesti Kirjoittaja JustFord »

Tervehdys,

Tuleepahan ensimmäiseen postaukseen jotain sisältöä kerrankin :oops:

Eli tuota kyse on siis vanhempien 1.6 ohc (tai dohc?!) kaasari -89 Sierra, jolla on jo 295000km kertynyt mittariin. Äskettäin äiti soitteli, että auto vain tössähti eikä enää käynnistynyt. Hän starttimoottorilla sillä "ajoi" kymmenisen metriä, että sai sen vähän syrjään.

Olin visiitillä vanhempien luona ja isän kanssa lähdimme katsomaan tilannetta. Paikalle tullessamme huomasimme, että startti pyörii ihan "liian kevyesti" ja perinteinen "hytkynä" puuttuu. Sitten totesimme, että jakohihna on aivan löysä kotelonsa sisällä! Öh, tuota eli, onkohan kyseinen Sierra ajellut juuri äärimmäisen tuurinomaisia kilometreja, vai pitäisikö jakohihnan kestää 60000km. Nyt siis hihnan vaihdosta 53000km.

Mitähän luulette, mitä kauheuksia koneen sisällä on tapahtunut, kun hihna on katkennut ja starttimoottorilla on 10 metriä konetta "ajettu" eteenpäin. Joissain Opelin koneissa kuulin, että mäntä ei pääsisi ottamaan kiinni venttiileihin, vaikka hihna katkeaisikin, mutta kuinkahan tässä Sierrassa.

Koneella on tosiaankin se hintun vaille 300000km ajettu, joten pohdin tässä, että pitäisiköhän auto laittaa myyntiin varaosina, vaiko tiputtaa sisään perushuollettu kone... tuon koneen korjaaminen ei liene järin kannattavaa enää... Yksilö muuten on loistavassa kunnossa alusta, pellit ja sisältä hienossa kunnossa... Mitähän jos 1.6 rekisteröityyn sierraan tahtoisi 2.0 koneen istuttaa, niin menisikö esim jarrut uusiksi... onnistuisikohan se. Onkohan 1.6 litraisia kaasarikoneita perushuollettuinta tms...
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Olis aika tärkeä asia varmaan
just se onko ohc vai dohc aluksi..
mutta molemmista riittää luettavaa täällä jonkun verran :wink:
..ja varmaan tulee fiksumpiakin vastauksia hetken päästä.. :)
ei sieltä mitään junia t...
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Viesti Kirjoittaja JustFord »

Jeh, eli www.ajovalo.net:in artikkelin loppupuolella olevan listan mukaan 1.6 koneita olisi vain ohc versioina suomeen tuotu 89 vuonna. Sellainen tuntuma olisi, että ohc se olisi. :roll:
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Mulla ois vähän semmonen tuntuma että se on ohc. Mun mielestä kaikissa dohc koneissa on jakopää ketjulla.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jo vain, dohc on ketjulla joten kyseessä on ohc kattila.
ja hihnan katkeaminen ei ilmeisesti aiheuttanut mitään vaurioita jos kone kerran pyörii nätisti.
ainakin 2.0 kun hihna katkeaa niin uutta vaan tilalle ja matka jatkuu nimimerkillä kokemusta on...
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Onko kyseessä sitten cvh (ohc sekin) vai se perinteinen ohc..

Hyvällä tuurilla (jos perinteinen ohc) niin venttiilit ovat säästyneet tuholta (uus remmi ja kiristinpyörä ja kovaa ajoa.. ). Cvh moottorin hihnanvaihtoväli oli muistaakseni 40tkm ja siellä menee venttiilit rusetille kun remmi katkeaa.
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Viesti Kirjoittaja JustFord »

Katselin niitä Ford-ohjekirjan kuvia, ja cvh koneessa on eri tavalla ilmanputsari. Tässä porukoiden sierrassa ilmanputsari on keskellä, kun taas cvh:ssa se on vähän kallellaan vasemmalle puolelle konetilaa. Juu ohjekirjan mukaan cvh:lla oli juuri se 40000km ja Cosswort sekä Dieseleillä 80000km, mutta ohc:sta ei puhuttu mitään :?

Hahaa, eli toisin sanoen, vielä voisi vetää Sierran kokoon ja matka jatkuisi :D On nämä Sierrat ihme pelejä, jos se näin vielä tielle palaa.

Soittelin tuossa heti aamutuimaan vakiohuoltomiehelle, ja hän muisteli, että 2.0 litraisessa venttiilejä särkyisi, mutta 1.6 litraisessa venttiilit eivät rikkoutuisi - mutta ihan varma ei ollut... Joskin jos on venttiileitä hajonnut, niin nekin voisi kyllä korjata ilmeisesti aika helposti. Alakerta kaikenkaikkiaan säilyy aina kunnossa.

No nyt täytyy sitten katsoa, missä saisi huollon tehtyä, itsellä kun ei ole paikkaa tehdä ei välineitä eikä paljoa kokemusta :roll: ... innostusta sitäkin enemmän. Pitäisi löytää edullinen talli, jonka voisi vuokrata ja jossa sitte rassailla Sierraa :)

Jeps, mutta päivitän tilannetta, kun homma taas etenee. Kiitos avusta ja kommenteista tähän mennessä :)
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Focus 1.0 edition a6 2017
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Viesti Kirjoittaja JustFord »

Juu tämä se on... täsmää!

(paitsi ettei ole ihan tuollasessa russia-lookissa :lol: )
Viimeksi muokannut JustFord, 24 Maalis 2006 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

just, no ei muuta ku uutta osaa vaan (hihna ja kiristin) ja takaisin radalle..
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No 1.6sesta en vanno mutta 2litraisesta räpsähti remmi poikki kierroksiakin oli ~5000rpm, ja venttiilit säästyi. Uusi hihna ja ajoa :)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

1.6l e-max on samanlainen kuin 2.0l, eli ei käy mitenkään. Mutta normaali 1.6l ohc kärsii vaurioita. Näin muistelisin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Sultzi kirjoitti:1.6l e-max on samanlainen kuin 2.0l, eli ei käy mitenkään. Mutta normaali 1.6l ohc kärsii vaurioita. Näin muistelisin.
Näin on. MUTTA noissa ohc koneissa on tuo remmin poikiminen todella harvinaista. Eli sitä joko ei ole vaihdettu tai sitten ko remmi on ollut "susi" yksilö tai rattaissa / kiristinrullassa on jotain vikaa joka särkee remmin.
Korjausmanuaali suosittelee remmin vaihtoa moottoriremontin yhteydessä (tosi) eikä näissä remontit aiheudu remmin katkeamisista. Nykyremmien valmistajat eivät tosin uskalla luvata kuin 60tkm remmeilleen.
joissakin entisissä taunuksissakin oli minulle tullessaan vielä tod näk. originaali remmi paikoillaan (ajettu +200tkm eikä vaihdettu ikinä).
Cvhssa kannattaa vaihtaa sen 60tkm:n välein. 1,4 ja 1,6 cvhllakin tosin vaihdoin 70tkm ja 80 tkm jälkeen edellisestä vaihdosta eikä remmeissä ollut vielä mitään ongelmia näkyvissä.
Vanhoissa taunuksissahan noita jakoremmejä joskus poiki vanhuuttaan eli remmi oli "lahonnut" kun sitä ei oltu vaihdettu yli 20 vuoteen...
Toki voinee olla varma ettei monikaan kaukoidän tarvikevalmistaja tee kestävyydeltään alkuperäistä vastaavaa remmiä. Gates:n hihnat ei toisaalta ole poikineet tarvikeremmeistäkään, ainakaan minulla. Oli ennen ainakin laaturemmejä, tiedä sitten nykyään tehdäänkö nuokin kiinassa...
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

JustFord kirjoitti: No nyt täytyy sitten katsoa, missä saisi huollon tehtyä, itsellä kun ei ole paikkaa tehdä ei välineitä eikä paljoa kokemusta :roll: ... innostusta sitäkin enemmän. Pitäisi löytää edullinen talli, jonka voisi vuokrata ja jossa sitte rassailla Sierraa :)
Tossa ohc:ssa remmin ja kiristimen (noista menee laakerit joskus kannattaa harkita vaihtoa samalla) vaihtoon menee n. 15 minuuttia. Lainaa kirjastosta manuaali, katso siitä. Helppo homma vaikka parkki paikalla. Kokeile sen jälkeen pyörittää konetta käsin kampiakselin pultista jotta selviää vastaako venttiilit mäntiin tms ylimääräistä ääntä/vastusta normaalin puristuksen lisäksi. Joe mitään ei ilmene ei kun käyntiin ja kuuntelemaan josko kuuluu kilinöitä tai pakoputken päässä tupsahduksia (venttiili vuotaa). jos ei niin ei kun ajoa.
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Viesti Kirjoittaja JustFord »

WSE kirjoitti:Näin on. MUTTA noissa ohc koneissa on tuo remmin poikiminen todella harvinaista. Eli sitä joko ei ole vaihdettu tai sitten ko remmi on ollut "susi" yksilö tai rattaissa / kiristinrullassa on jotain vikaa joka särkee remmin.
Korjausmanuaali suosittelee remmin vaihtoa moottoriremontin yhteydessä (tosi) eikä näissä remontit aiheudu remmin katkeamisista. Nykyremmien valmistajat eivät tosin uskalla luvata kuin 60tkm remmeilleen.
Remmillä oli ajettu 5 vuotta ja 53000km. 2000 keväällä se oli siihen isomman huollon yhteydessä laitettu. Isompi liike sen oli tehnyt, kun kuitti oli tulostettu A4:lle... En ole vielä avannut hihnan koteloa, eli en tiedä vielä, mikä sen katkaisi...
WSE kirjoitti: Tossa ohc:ssa remmin ja kiristimen (noista menee laakerit joskus kannattaa harkita vaihtoa samalla) vaihtoon menee n. 15 minuuttia. Lainaa kirjastosta manuaali, katso siitä. Helppo homma vaikka parkki paikalla. Kokeile sen jälkeen pyörittää konetta käsin kampiakselin pultista jotta selviää vastaako venttiilit mäntiin tms ylimääräistä ääntä/vastusta normaalin puristuksen lisäksi. Joe mitään ei ilmene ei kun käyntiin ja kuuntelemaan josko kuuluu kilinöitä tai pakoputken päässä tupsahduksia (venttiili vuotaa). jos ei niin ei kun ajoa.
Okei, eli asentaminen ei ole siis paha suoritus... Muutamaan otteeseen onkin ollut tämä Ford-korjaaitse -kirjanen lainassa... hyvä kirja.

... Hei mites nyt kun männät ovat pyörineet sielä omaan tahtiinsa, mutta venttiilikoneisto on ollut paikallaan, niin totanoin, jos sen remmin vain heittää kiinni ja kiristää, niin onko männät ja venttiilit sitten ikäänkuin synkroonissa sen jälkeen :? Vai onko siellä jotain merkintöjä niissä akseleiden päissä, että saisi laitettua kohdalleen... Vai laittaako vain remmin kiinni ja kiristin paikalleen (+laakerit uusiks) ja pöräyttää käyntiin ja kuuntelee onko jako kohdallaan?
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kun remmi on irrallaan pyörität nokkarattaan siihen asentoon, että takana olevan peltilevyn nuoli osoittaa kannen vastamerkin (piste) kohdalle eli se osoittaa suoraan alas. Sen jälkeen pyörität kampiakselin siihen asentoon että sen hihnapyörän levein ura osoittaa lohkon vastamerkin kohdalle (alumiininen härpäke) Tarkastat että ykkössylinterissä on mäntä ykk:ssa, irrotat virranjakajan kannen ja laitat pyörijän kärjen osoittamaan ykköspytyn tulpanjohdon nastaa kohden (silmämääräisesti). Sitten remmi kiinni kiristys, koneen pyörittelyä ja tarkastelee ettei hihna löysty kun konetta pyörittää. Hihnan kireys on hyvä kun se pisimmän sivunsa puolestavälistä kokeiltuna kääntyy "poikittain" suht helposti.

Edit: ettei olis vaan kiristinpyörä päässyt löystymään ja sitten remmikin löystynyt..
Fullspeed
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Helmi 2005 23:14
Paikkakunta: Oulu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Kakslitrasissa syvempi palotila, kuin ykskutosissa, sen takia 2.0:n venttiilit säästyvät useammin vaurioilta hihnan katketessa. Mutta koska venttiilit tulevat vain hieman palotilasta ulos, on venttiilien rikkotuminen täysin tuuripeliä. Onneksi useimmiten selviää säikähdyksellä.
Megaruutta Sierra & V6 Mondeo
JustFord
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2006 17:35

Viesti Kirjoittaja JustFord »

... Noniin, homma ratkesi.

Hihnan kiristäjän laakeri oli leikannut kiinni ja kuluttanut sitten hihnan katki. Kone ei kärsinyt vaurioita, eli uusi hihna vain ja käy kuten ennenkin. Kone siis kesti mainiosti, vaikka hihnan katkettua starttimoottorilla "ajeltiin" 10-15 metriä vielä... Eli 1.6 ohc koneessa ei jakohihnan katkeaminen näillä näkymin tuo muuta kuin säikähdyksen mukanaan...

Kyllä aika ihme pelejä nämä Sierrat... tuntuu, että aina nämä saa takas tielle, jos vain viitseliäisyyttä riittää. Joskin kyllähän tuolla rupee nyt olemaan sen verran jo ikää ja kilometrejä, että taitaa lähteä vaihtoon... Meinas jo tuossa tuomiota odotellessa ruveta tuo romuttamo-vaihtoehto jo siintämään mielessä. Ajokunnossa näistä vielä saa, mutta risana näistä ei oikein saa mitään.

Juuri sopivasti kesän auronkoihin sai Sierran taas tielle, loistavaa 8)
Ford Sierra 1.6 -89 - 295 000km - jakohihna katkesi 04/06, uusi hihna kiinni ja taas matka jatkuu..
hannu123
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Heinä 2007 17:07

Re:

Viesti Kirjoittaja hannu123 »

Jaakko85 kirjoitti:Kun remmi on irrallaan pyörität nokkarattaan siihen asentoon, että takana olevan peltilevyn nuoli osoittaa kannen vastamerkin (piste) kohdalle eli se osoittaa suoraan alas. Sen jälkeen pyörität kampiakselin siihen asentoon että sen hihnapyörän levein ura osoittaa lohkon vastamerkin kohdalle (alumiininen härpäke) Tarkastat että ykkössylinterissä on mäntä ykk:ssa, irrotat virranjakajan kannen ja laitat pyörijän kärjen osoittamaan ykköspytyn tulpanjohdon nastaa kohden (silmämääräisesti). Sitten remmi kiinni kiristys, koneen pyörittelyä ja tarkastelee ettei hihna löysty kun konetta pyörittää. Hihnan kireys on hyvä kun se pisimmän sivunsa puolestavälistä kokeiltuna kääntyy "poikittain" suht helposti.

Edit: ettei olis vaan kiristinpyörä päässyt löystymään ja sitten remmikin löystynyt..
missäs kohti se merkki pitäs olla siinä alumiinihärpäkkeessä kun en löyä siitä mitään merkkiä?
Vastaa Viestiin