9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Kaverillani olisi 9000 turbo saab purettavana ja saisin häneltä osia siitä.
Kysymys kuuluukin, miten sovellettavissa kyseisen saabin ruisku on 2.0 ohc sierraan turbokäyttöön? Imusarja varmaan pitää sierran oma olla, mutta pärjäisikös tuon saabin moottorinohjauksella? Entäpäs suuttimilla?

Lisäksi häneltä löytyisi veivitkin, mutta en saanut muista topiceista selvitettyä oikein selvästi, että minkä mallin veivit käy ohc:n lohkoon ja millä männillä. 2wd cossun männät tulevat todennäköisesti, joten passaakos kyseiset veivit ollenkaan ja mitä ne kestävät?

Välijäähdytin saabista nyt ainakin tuntuisi passaavan ja turbo.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja TVR »

No onhan se saban ruutta sovitettavissa kyllä foordiin. Saabin suuttimilla pääsee jonnekin 250- 270hv:n luokkaan
Kanget ei käy cossun mäntien kanssa, matalien kuplan mahlien kanssa käy.
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Aivan, no onko miten mahdoton urakka?
aski
Viestit: 68
Liittynyt: 16 Maalis 2008 15:52

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja aski »

ei anna mennä vaan helppohan tuo on kun siirtä vaan kaikki tarvittavat anturit saabista. mitäs tietoja tuo saabin ajatuslaatikko tarvii ja ohjaako se sytkää kans? Itse en nää mitään suurempia ongelmia paitsi mistäs tuo saabin vekotin ottaa kierrosluvun?

kerros vähän faktaa mitäs kaikkea erikoista tossa saabin systeemissä alunperin on jos jotain turhuuksia vois karsia pois?
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Joo selvitämpäs, että mitä johtoja sieltä löytyy. Ruisku kun on vielä kaverilla. Vissiinki on sytytyskin jotenkin ohjattu sillä yli/alipainekellolla ahtojen mukaan. Tämän sovelluksen tarkotuituksena just olisi, että sais moottorin ohjauksen helpommin toimimaan turboautossa, kun ruiskukin on ennestään turboautosta. Megaruuta on yks vaihtoehto, mutta jos tämän kans pääsisi helpommalla, niin laittaisin tämän.
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Kohta lähden kattomaan sitä saabbia. Olen kuullut, että se 16v kansikin olisi sopiva ohc:n päälle? Kuulemma hyvin virtaava ja kestävä kansi, onko jollain gurulla tästä tietoa, miten se siihen istuu ja mitä pitää soveltaa? Entäs kuinka puristuksien kanssa, jos mäntinä on 2wd cossun männät? Entäpä jakopäänremmi?

Autoni on vm.90, 2.0 dohc kaasarimalli, eli ei vähäpäästöinen, kait tuohon saa vaihtaa ohc:n koneen ja turbottaa sen? Sanovatkohan katsastuskonttorilla mitään jos pellin alta löytyykin sitten saabin kansi?

Hirveä litania kysymyksiä jälleen, mutta olisi hyvä, jos jollain riittäisi mielenkiintoa vastailla. :roll:
aski
Viestit: 68
Liittynyt: 16 Maalis 2008 15:52

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja aski »

jaa-a mites mahtaa käydä muutos katsastuksessa, ei ne siitä kannesta muuten kiinnostuneita ole paitsi ne siitä tulevat muutos prosentit ja kohonnut teho. olen melkein 100% varma et tulee sen jakoremmin pituuden kanssa ongelmia ja hammasprofiili on kans varmaan eri.


Mikset samantien siirrä koko tekniikkaa siitä saabista jos se tekniikka on ihan toimiva kaikin puolin?
Eikös se ole aika tehokas pakkaus vakionakin?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Eikös kannen muutos rinnasteta nykyään koneen vaihtoon, eli jos jokatapauksessa koneen kerran vaihdat dohc-->ohc, niin ei siinä mitään ihmeellistä pitäis olla... Edellyttäen tietenkin, ettei muutosprosentteja ole jo valmiiksi haaskattu johonkin... Mikä sytkä tuossa saabissa on?? Jakajalla, hukkakipinä vai peräti suorasytkä?? Mikäli suorasytkä, ni joudut ainakin kampiakselin asento tiedon lisäksi nokan kierrostiedon jotenkin järjestämään eculle... Myös tuo kampiakselin asentotunnistus täytyy selvittää, veikkaisin että tuo saabin ruiskupoksi ei osaa "tulkita" ohc:n alkuperästä kierros tietoa :? ... Katin joudut myös lisäämään putkeen :wink: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Joo selvisi, ettei kansi passaa. Öljyn ja vedenkiertoaukkoja pitäisi muutella, samoin osaa kannenpulttien aukoista. Jakajalla on sytytys. Eli pitää varmaankin vaihtaa pelkkä ruisku siitä omaan.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mikset vaan käyttäisi sitä megaruuttaa? Ei tarvis kikkailla toisen auton ruiskun kanssa jonka asetukset on sille saabin 16v koneelle, ei fordin patarautaselle 8v koneelle :roll: Mega kun ei maksa kuin sen 141e ja saa toimimaan helposti alkuperäisen TFI sytytyksen kanssa. Niin on itselläkin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Vähän kuullut, että hirveä säätäminen sen kanssa eikä tahdo ikinä olla oikein säädöissään.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja TVR »

Vähän sekava on tää aihe ja vastauksia on tuolla aiemmin jo eri kysymyksiin, mutta jos jotain yhteen vetoo koittas tehä.
OHC koneen päälle ei saabin kansi käy, vaikka sylinterihalkaisia ja isku onkin lähes samat.
Suurinpia eroja on jo se että saabissa on jokopää ketjulla ja ohari hihnalla ja sitten tuolla aiemmin mainitut pulttijaon erot sekä öljynkierron modaukset.

9000 turbo saabit on -98 asti hall jakajalla ja kyllähän se saabin boxi ymmärtää varmaan samallalailla ohc:n hall jakajaa.
-98 jälkeen turbot on suorasytkällä, puolat tulpan päässä suojakannessa kiinni.
Saabissahan APC (automatic pressure controll) naku anturilla ja sille anturille kun löytää hyvän paikan turbo ohc koneesta niin siitähän vois olla hyötyäkin, APC boxi on säädettävissä manuaalisesti, (sisällä "potikoita") täytyy vaan tietää mitä säätää ja mihinpäin.
Sytkään on kytketty "ylipaine" katkaisia joka laittaa pelit seis kun ahtopaine nousee muistaakseni yli 1,2bar, mutta se on säädettävissä/poistettavissa.

Ruisku on kuumalanka LH-jetronic eikä sinällään ymmärrä paineesta mitään vaan ilmamäärän mittari on turbon imupuolella joka mittaa koneeseen menevän ilman määrän.
Tämän ruiskumallin bensakarttojen muokkaamisesta en tiedä mitään, luulisin olevan hieman ongelmallista kotikonstein, ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä bensanpaineiden rukkaus.
Niinkuin tuolla aiemmin sultzi mainitsi "Ei tarvis kikkailla toisen auton ruiskun kanssa jonka asetukset on sille saabin 16v koneelle, ei fordin patarautaselle 8v koneelle" tämä saattaa muodostua ongelmaksi.
Itelläni ollu noita 9000 turbo saabbeja 3kpl ja tehny korinvaihtoo sekä virittäny yhtä niistä ja KS-autosäädössä mulkattiin vaan tuota APC boxia tehojen (ahtopaineiden) nostamisex.
Tietysti löytyyhän noita vakio ecun rinnalle laitettavia boxeja jotka antavat mahdollisuuden bensakarttojen säätämiseen mutta menee jo monimutkasex kun on monta erilaista laitteistoo päällekkäin ja hintaakin alkaa kertyy väkisin.

Kaikkihan on tehtävissä mutta työn määrä vaan vaihtelee :lol:
Ja se miten hyvin ne saa toimimaan on tuurista/taidosta kiinni :wink:
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 9000 turbo saabin ruisku sierraan?

Viesti Kirjoittaja Artery »

Kyseinen saabbi oli vm86 muistaakseni. Juurikin tuolla kuumalanka systeemillä.
Pitänee hommata sitten sierran oma ruisku ja siihen sitten se megaruuta.
Vastaa Viestiin