94-98 Cossu tomaatti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Alkanut pistää vaihteita voimalla sisään eli nykii vaihtaessa varsinkin alaspäin... Välillä vika katoaa...
Öljyt vaihdettu 3-4 vuotta/42000tKm sitten mutta tarkoitus vaihtaa lähiaikoina uusiin.
Öljy ei haise ja mielestäni ei pahan näköistä.

Vinkkejä? Paraneeko ihan öljynvaihdolla vai jotain isompaa kun välilä taas toimii normaalisti.

Öljunvaihdossa onko kannattavaa/onko olemassa sisäpesu aineita tomaatille?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja pappa »

Tervo.

Kyseessä on siis A4LDE automaaginen elektronisesti ohjattu ploodu. Herkkua on näitten
-94 + Scorppareitten ongelmanselvitys.

Ihan ensimmäiseksi kuitenkin ota ja puhdista MAF. Usko huvikses, se kannattaa:
http://www.fordscorpio.co.uk/cleanmaf.htm

Ja ko. loota on myös aika tarkka sille että öljynmäärä on oikea.

Noi yllämainitut sivut on sun tärkein työkalu jos meinaat autosi liikenteessä pitää.
Mä olisin omani jo polttanut aikoja sitten jollen olisi noille sivuille tietäni löytänyt.

Sitten semmoinen pieni pelote tähän loppuun, noissa on ihan sairaan huonosti mietitty
johtosarja sinne laatikolle. Se menee aikaa myöten rikki. Menee se, usko pois. Ja
sitten on ongelmia enemmän kuin tulikaan tilattua.

Oulun seudulla yksi kaveri parhaillaan tuota mainittua johtosarjaa ompelee kasaan
ja mun autooni tehtiin sama juttu (eikä nämä ole yksinäisiä tapauksia)

http://s251.photobucket.com/albums/gg28 ... ohtosarja/

MAF, se on aina ensimmäinen epäilty vaihtamisongelmiin! Puhdista se käyttäen elektroniikka
sprayta josta ei jää jäämiä!
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Maf on puhdas, putsattu jokin aika sitten tosin siinä ei ollut silloinkaan likaa...
Uskon että yksi syy oli jämähtävä lisäilmaventtiili , pari kertaa kierokset jäi jopa 1500kun vaihteen pisti N tai P muuten jäi normaalisti 900-1200 välille ja moottorijarrutustakaan ei juuri ollut.
Puhdistin venttiilin, öljysin ja nyt taas toimii eli tyhjänkäynti asettuu nätisti noin 730kier/min.
Ei nyi tai vaihda "tiukasti" vaan ihan normaalisti mutta öljyt ja suodatin menee vaihtoon kevään mittaan.
Kaikki ei toimi kunnolla vaan 3 lamdra anturia on rikki 4:stä joten päästöt oli 5.xxxx muistaakseni tyhjänkäynillä mutta kieroksilla oli ok.
Obd:sta kaivoin tänään 9 vikakoodia, kaikkia en saannut näytölle mutta tuntemattomat oli p1 1 ja p1 2 .... muut on selvät.

Ei kukaan haluaisi tienata pikkasen taskurahaa ja vaihtaa mulle tuohon 3 anturia, yksi on uusi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja pappa »

minä, minä, minä !

NO EN TODELLAKAAN :D

Takimmaiset anturit vaihtaa ihan mielellään, mutta etummaisia varten on paree
uhrata yksi kiintoavain ja taitella siitä sopivasti käkkyrä mutka, että sinne
pääsee kiinni.

9 vikakoodia. Jippii, no toki jos kolme anturia on rikki, niin se antaa ihan mukavasti
sekoitusta sinne tänne.

Hiljattain puhdistin kavein BMW:stä MAFfin (joka oli puhdas kuin mikä) kun oli vaihtamisen
kanssa ongelmia ja ongelmat poistui. Samoin on käynyt itsellekin kerran pari, joten musta
on tullut MAF uskovainen.

Ei muuta kuin happy hunting, mulkkis on hieno auto ja sen kanssa tulee juttuun kun
jaksaa noitten vakiojuttujen kanssa tapella.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
xrissane
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Helmi 2005 20:32
Paikkakunta: Kuopio

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja xrissane »

Moi Niceman

Puhuit tuossa lisäilmaventtiilistä. Mahdoitko tarkoittaa ns. tyhjä- eli joutokäyntiventtiiliä?

Itselläni on tosin Boa -koneinen farkkuscorppi, mutta vaikuttaa olevan juurikin nuo samat ongelmat - tyhjäkäynnin ongelmista lähtien - ja satunnaisesti. Tein äskettäin puhdistusoperaation siihen venaan (Bob:ssa ei taida tarvita irrotella paljon mitään tuohon päästäkseen - Boa:ssa koko imuilmakammio ensin irti :roll: ). Alkuun vika tuntui korjaantuvan, pelitti hienosti n. 100 kilometriä. Kunnes entiset ongelmat tulivat takaisin :evil: Auto on taas kuin kiireinen jänis esim. liikennevaloihin tultaessa - ja jarrut ovat kovilla, samoin kuin kuljettajan lompakko kulutuksen muodossa... :?

Vaikuttaisi siltä, ettei tuossa venttiilissä olekaan mitään jumimisongelmaa, vaan sille tuleva pulssi on virheellinen - nimittäin piuhan irtivetämällä venttiili sulkeutuu ja tyhjäkäynti putoaa normaaliksi. Tällä hetkellä olisin taipuvainen uskomaan ja tsekkaamaan ensiksi toiverikkaana tuon papan mainitseman ilmamäärämittarin - pahin mahdollinen epäilykseni on boksi, joka antoi viimeksi lukiessa vikakoodin sen itsensä maatoksesta...

Jussi
Galaxy 2,2 TDCi Titanium
Sierra XR 24v Cosworth
historiaa Sierra 2,0 GL STW & Ka 1,3 i & Scorpio Cosworth Ghia STW & Citroen C2 1,6 VTR Senso Drive :roll:

http://www.cosworthrsclub.com
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuota ei välttämättä pulssissa vika ole kun omani puhdistin ja voitelin kunnolla atf öljyllä niin alkoi taas pelittää.
Upotin koko roskan purettuna atf öljyyn likoo hetkeksi ja sitten rätillä pyyhin puhtaaksi tosin sisä pintoihin jätin öljyä ja nyt käy taas tasaiseen.
Pelkkä putsaus jollakin elektroniikka puhdistusspraylla ei auttanut vaan vasta tuo uittaminen atf:ssa tai vastaavassa.
Itselläni kierokset noisi parhaimillaan 1500:n ja moottorijarrutusta ei ollut mutta nyt on rullannut sen 2 viikkoa ilman kyseistä ongelmaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 94-98 Cossu tomaatti

Viesti Kirjoittaja pappa »

Morgens!

Piti Jussille pirauttaakin, mutta on taas ollut yhtä lentämistä...

BOB:issa on semmoinen hauska? ominaisuus että jos satut heittämään tyhjäkäyntivenan
90 astetta nurinpäin, niin saadaan aikaiseksi juuri kuvatun kaltainen juttu. Kierrokset
menee minne haluaa. Kuulostaa hassulta, mutta Englanninpojat ovat sen keksineet ja
jokunen on raportoinut että näin on.

En tiedä voisiko tuo olla samanlainen juttu myös BOA:ssa, mutta kokkeillahan tuotakin
passaa jos menee oikein epätoivoiseksi.

:shock:
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Vastaa Viestiin