Focus -00 Puhallin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Hynkkä

Focus -00 Puhallin

Viesti Kirjoittaja Hynkkä »

Kyseinen laitos lakkasi toimimasta. Elikkä teki aikaisemmin silleen, että toimi 3- ja 4 asennossa, sitten ainoastaan 3- asennossa ja tänä aamuna ei enää pelittänyt ollenkaan. Sulake oli palanut, mutta ei alkanut toimimaan, vaikka vaihdoin uuden. Ostin sitten varmuuden vuoksi esivastuksen ja ajattelin sen vaihtaa ja samalla putsata hiilet ja öljytä laakerit. Osaisiko joku vähän neuvoa, että miten kyseinen operaatio tapahtuu tai laittaa linkkiä enkun kieliseen ohjeeseen?
Hynkkä

Re: Focus -00 Puhallin

Viesti Kirjoittaja Hynkkä »

Laitanpa tänne miten sain omani toimimaan, jos jollekin tulee samaa ongelmaa eteen.

Lueskelin jenkkisivustoja ja siellä oli samankaltaisia ongelmia. Vikana voi olla mm. 1. esivastus, 2.puhaltimen nopeusnapin takana oleva säädin/kytkin, 3. moottori jumissa.

1. Focuksen esivastus sijaitsee hanskalokeron takana. Irroitetaan hanskalokero kokonaan ottamalla ruuvit irti ja vetämällä ulos. Voi joutua vähän rykäiseen, mutta katso, että kaikki ruuvit on pois. Esivastus näkyy puhaltimen vasemmalta puolelta ja ihan palopellissä kiinni. Helppo irroittaa, kun on vaan yhdellä ruuvilla kiinni. Entinen oli ainakin mulla sininen ja uusi oli musta. Esivastuksen rikkoontuminen voi johtua märästä raitisilmansuodattimesta tai jos vettä on päässyt valumaan suodattimen reiästä sisään.

2. Säädin on kiinni nupissa josta säädetään puhaltimen voimakkuutta. Irroitetaan ensin radio, jonka jälkeen radioaukon kulmissa sijaitsevat 4 ruuvia. Tämän jälkeen otin tuhkakupin irti ja löysäsin hieman johtoja, jotta saa vedettyä sen koko etuosan siitä irti. Se on aika tiukassa, mutta lähtee irti kun ottaa yhden kulman kerrallaan. Hieman pitää kuunnella ja näppituntumalla kokeilla, ettei mene rikki. Sitten puhaltimen nuppi irti ja laita se ensin esim. 0 asentoon. Sitten johdot, jotka menevät säätimeen kiinni. Säädin on kiinni yhdellä ruuvilla, joka näkyy oikealla puolella. Mulla ainakaan ei tullut toi etuosa kuin n.5cm irti aukosta, joten piti vähän improvisoida ja otin sen irti pienellä ristipäällä, joka oli kiinnitetty räikän hylsyyn. Tämän jälkeen säädin lähtee irti pyöräyttämällä vastapäivään. Sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja muista kääntään uusi säädin 0 asentoon, elikkä vastapäivään niin pitkälle kuin menee.

3. Kohtaan en osaa laittaa tarkkoja ohjeita, koska oma puhallin rupesi toimimaan kuin uusi tuon säätimen vaihdon jälkeen. :)
Vastaa Viestiin