Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

d-spec kirjoitti:juu tuota essexiä en ole ennen kuullutkaan... annatko fordin omat varaosanumerot siintä jotka on valettu sinne imupuolelle...

cvh:ssa yleensä alkaa 86sm jne... numeroita ja kirjaimia...

on muuten sit tuota viime näkemän noi kannen palotilat ollu pyöreitä... meinaan nuo paremmin virtaavat kannet, kun oli tuohon lappuun merkattu että kiilamainen palotila... cvh:ssa...

ja tuo efin imusarja mittaus onkin aika mielenkiintoinen, milläs paketilla kasaisit kannen noille 180hp:n tehoihin kun kerran toi imusarja piisaa sinne ast... :wink:

ja tässähähän on aina puhuttu 1600 alakerrasta ja fordin cvh kannesta joka löytyy suomimallesta esim xr3i ta mk5 escort.

ite olen pitänyt oheista sivustoa aika fiksuna
http://www.pumaracing.co.uk/CVH.htm

mutta taitaakin tuo brittien tieto olla heikolla kantimilla...?
En jaksa rupee kaivelee varaosa numeroita...ei siinä ketään taida mitään voittaa :shock:

Toi mun kansi mikä on tossa lapussa on 1.6 kaasari cvh kansi ja ns. perseen muotosella palotilalla.
Ammattitaitoisen kaivajan avulla noi virtaukset on saatu aikaseks.

180hp kone tehon kokonpano:
Kansi olisi tuo edellä mainittu kaivettu kaasari 1.6 kansi 316 asteisella nokalla jossa nostoa 12.88,mekaanisilla seuraajilla,titaani jousi lautasilla,pösön jousilla
Efi imusarjalla,isommat suuttimet,suorasytkä,megasquirt ohjaus.
N.5kg vauhtipyörä,kevennetty (ns.knife ending) kampiakseli.....
Nämä kaikki on jo tallilla odottamassa jo sais vielä ispiraation laittaa kasaan niin sitten saatais se lappu sulle :wink:

Niin olen itsekkin puhunut 1.6 foordin cvh kannesta.
Tosta Essex kannesta en tiedä mitä virtaa mutta kanavat on ainakin paremmat kun normi cvh kannessa.

Mitä tarkoitit kommentilla
mutta taitaakin tuo brittien tieto olla heikolla kantimilla :?:
d-spec kirjoitti:no tuo ei olekkaan enään ihan halpa kokoonpano... :roll:

ja vaikuttaa paljon enemmin race moottorilta kuin käyttikseltä, vielä kyllä aika epäilevästi suhtaudun tuohon tehotavoitteeseen/toimivuuteen koko kierrosalueella mutta mielenkiinnolla odotan jos saat keulille... :wink:

juu ja ite puhuin virtauksista n.11 mm nostolla esim cvh22 jne toimii kadulla hyvin. näytti tosiaan virtaavan sillä liki13mm nostolla tuon 192hp. ja 11mm nostolla hieman vähemmin...


mutta millä meinasit ohjata tuota? meinaan mapin kanssa saattaa tulla hieman ongelmia alakierroksilla tuon nokan kanssa.
Kokoon pano on suht halpa kun esim.kampiakselin,teräsvauhtipyörän,titanium lautaset sorvailin kaverin kanssa sen työpaikalla.
Siis vielä noista virtauksista katoppa nyt sitä lappua tarkemmin 11.5 nostolla 196hp siihen reilu milli lisää nostoa niin avot :wink:
Niinku tossa ylempänä kirjotin niin megasquirt.
Vielä teho tavoitteesta että jos tuli huonosti toimivana = (venttiilit sekosi löysistä venttiili jousista johtuen)
Kent camssin jouset mitkä oli kiinni oli huonommat kun vakiot :shock:
cvh22 nokalla ja 40:sillä tuplilla 153.5 hp 189nm
Siihen kun lisätään kampiakselin sorvaus,nokka,mekaaniset.nostajat,titaani jousilautaset,ruisku,megasquirt,parempi pakosarja niin kyllä pitäisi päästä noille lukemille....
Viimeksi muokannut avoesco, 29 Joulu 2007 18:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Avatar
d-spec
Viestit: 37
Liittynyt: 19 Loka 2007 19:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja d-spec »

no tuo ei olekkaan enään ihan halpa kokoonpano... :roll:

ja vaikuttaa paljon enemmin race moottorilta kuin käyttikseltä, vielä kyllä aika epäilevästi suhtaudun tuohon tehotavoitteeseen/toimivuuteen koko kierrosalueella mutta mielenkiinnolla odotan jos saat keulille... :wink:

juu ja ite puhuin virtauksista n.11 mm nostolla esim cvh22 jne toimii kadulla hyvin. näytti tosiaan virtaavan sillä liki13mm nostolla tuon 192hp. ja 11mm nostolla hieman vähemmin...


mutta millä meinasit ohjata tuota? meinaan mapin kanssa saattaa tulla hieman ongelmia alakierroksilla tuon nokan kanssa.
Fiesta 1,0c -89 2.0 ZVH tulossa ylipaineistus, -88 Ma70 7m-gte, audi typ44, audi typ81 coupe gt 2.2, passat 3bg 4motion
Muut projektit:A4 1.8tq 300hp, typ81 coupe 2.2t 280+ -81. civic Vti -92 ++200hp N/A

Powered By MorGo Systems
RabaFari
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Tammi 2006 21:56
Paikkakunta: Äetsä

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja RabaFari »

Wanhaa juttua mutta en viitsinyt uutta topiccia aloittaa kun kyse on kuitenkin 1.6 cvh:n viilailusta.. Elikäs, onko rst:n männät takomännät? Vai onko ne ihan samaa kamaa kuin muissakin cvh-koneissa ja puristuksia vain laskettu? Tuo ei ole selvinnyt oikein vaikka olen näitä juttuja lueskellut. Ja jos olette ahtimia vaihdelleet rst-pattiin niin minkäkokoisia ahtimet ovat olleet ja miten ovat heräilleet&toimineet? Siipikoot ja A/R kiinnostaa, toki tietty penkitystuloksetkin. Olisi tyrkyllä kaksi uutta ahdinta ja tarvisi päättää kumman ostan projektia varten..

Entäs sitten polttoaine-puoli, onko mitään itua käyttää kaupallista säädettävää lisärikastusta jolla voi ohjata 2-4 lisäsuutinta? Vai onko parempi laittaa megaspruutta samantien jotta pääsisi sytkääkin ohjaamaan?

Mielessä olisi 1.6 cvh efi-koneen ahtaminen, ei tuon escortin kyyti oikein lämmitä kun on tottunut ripeähköön turbodieseliin. :twisted:
1.6Efi Escort stw
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Juu, seuraava kone on kyllä ehdottomasti 2.0 zetecin alakerta ja cvh-kansi yhdistelmä, osat saa sentään euroopasta. Jonkun teknisen tiedon mukaan 1.6-lohkon voi porata 82mm joka on sama koko kuin 1.9L cvh, ylikokomäntä kumminkin 81.5mm joten männät pitäis tilata amerikasta. Jos haluaa muutta 1.9L niin toinen kampura ja kiertokanget näihin. Männät kannattaa valita kannen mukaan. Itellä puolipallonmuotoisella palotilalla oleva ruiskukansi, joka nyt portattu. Imusarjasta on tasoitettu kaikki valujäljet, joten sekin virtaa paremmin. Ja eikös tuo männänhalkaisijakin vähän vaikuta virtausnopeuksiin, mitä isompi mäntä halkasijaltaan, sen nopeammin virtaa tavaraa sylinteriin.

Niin, ja zetec lohkoon saa myös mäntiä, jotka sopii cvh-kansiin.
Sierra24v

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja Sierra24v »

En ihan koko ketjua jaksanu tavata läpi, mutta muutama juttu:
Hemi palotilallisissa kansissa on samankokoiset palotilat olipa se 1,6 tai 1,3.
1,3 Kannessa ahtaammat kanavat ja ainakin toinen venttiili pienempi.
1,3 koneen männässä isompi patti päässä ja aika monessa on vastaan tullut vieläpä ylikoko männät. Eli tuommoset 1,3 koneen ylikoko männät hakuun, poraus, ja sitten sitä kantta ei lasketa vaan LOHKOSTA 1,5mm pois=puristus vähintäänkin sopiva. Kannen kanaviin kevyt siistiminen, venttiiliohjurista kanavaan tuleva osa pois, venttiilien muotoilu.
Hiotut nokat on bruukannu kulumaan aika nopeasti, mutta jos tuommosen laittaa niin alkuperäisistä hytikoista saa kovat nostajat kun kaivaa sisukset ulos ja tunkee väliin säätöshimmejä (kannattaa kurkata SAABin venttiilin painimeen). Hiotun nokan kanssa kannattaa nostaa kannen öljyn pintaa. Venttilin jousia ja keveämpiä retainereita kannattaa katsella kupla-osastolta. Sittä tieysti tupla kaasarit ja peltisarjat päälle. Nokasta riippuen jaksaa mouruta 8000rpm asti, mutta silppua tulee varmasti jossain vaiheessa.
Siinä olis semmonen budjettiratkaisu, soveltaminen omalla vastuulla ja järjenkäyttö sallittu. :mrgreen:
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

8) Joo, muutin vähän kotisivujani ja pistin koko tämän hetkisen hankkeen tämän linkin alle
http://ford.vihtimania.com/content/blogcategory/28/26/

Kuun vaihteessa olisi tarkoitus saada kansi kiinni 1.6 lohkoon vakionokalla ja omalla boxilla, jos rahaa vielä on niin mittautan tehot, käsipelillä portattu kansi ja käsin hiotut venttiilit. Isonmat suuttimet 200cc-250cc en muista tarkkaan nyt. Rullanostajat tulee ainakin. Nokan mitat 38mm, siitä joku viisas voi laskea nosteen.
Ford2x4
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Maalis 2012 21:33
Paikkakunta: Jyväskylä-Multia-Äänekoski

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja Ford2x4 »

Onkos kukaa porannu näitä 1.6 koneita tuohon 1.9? Olis ihan mukavata saja tietää ajantasasta faktaa noista. Itellä tulossa 1.6 cvh efi, jota viäl suunnitellaa kun on tuo poppi puoikin viäl kesken, ja auton ulkopuoli olisi vasta ehkä ensi kuussa. Eli autona Sierra. Ja vaihelootaksi suunnitteilla mt75, ko ei oikee tuosta typerästä 9 välitä, mutta se jää nähtäväksi. Tallissa purettuna Ford Scorpio, josta siis tulossa aika reippaasti palikkata tuohon,siis lähinnä voimanvälitystä jne. Ja kakkos autona vm -82 escort, tällä hetkellä 1.3 cvh, suunnitteilla 1.6, johon 1.3 kansi ja tuplat jne pientä kivaa. Mutta aika näyttää mitä tuloo.
EscCos
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Loka 2012 13:31

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja EscCos »

Ford2x4 kirjoitti:Onkos kukaa porannu näitä 1.6 koneita tuohon 1.9?
On. Joskus kymmenen vuotta sitten tuli kokeiltua. Toimii.
Ford2x4
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Maalis 2012 21:33
Paikkakunta: Jyväskylä-Multia-Äänekoski

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja Ford2x4 »

Jöö.

Täsä ite ny kahtellu josko löytys iha valamis 1.9 alakerta, meinaa olla tiukassa nuoki :D
samza
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Huhti 2014 20:27

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja samza »

Kuinka paljon kannattaisi laskea xr3 moottorista kantta?
Cvh22 nokalla.
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja koskar »

XR3 moottorista paha sanoa, mutta 1.6CL:stä otettiin muistaakseni suoraan 1,5mm pois ja hyvin se toimi useamman kymppitonnin. Juu, kyllä oli muuten venttiilit melko vaaleat, mutta toimi. Ihme sinänsä.
Onneksi kuitenkin tuli vaihdettua Mk5 RS2000 moottori tilalle niin alkoi vähän jo liikahtaakkin (90hp/135Nm vs. 150hp/190Nm).
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Viesti Kirjoittaja carpet »

Ajattelin tähän kirjoittaa, kun en uutta topicia viittinyt, kun näitäkin on miljoona täällä varmaan.


Elikkä nyt kun on ensimmäinen kaasarikikotin hommattu, pakko udella vähän niiltä jotka tietää enemmän. Hondissa kun on noitten ruiskuvehkeitten kanssa puljattu.

Elikkä 1.6 cvh hemipalotila kannella. Auto -89 koneen iästä ei tarkkaa tietoa, mutta 180tkm olis kuulemma rullattu.

tarkoitus olisi pitää kaasarina ja tuplat laittaa. Mitkäs olisi hyvät kaasarit? Dcoe webereitä olen harkinnut.

peltisarja, nokka (ehdotuksia mikä?), säädettävä nokkapyörä, männät. Tässä koneessa on ilmeisesti korkealakimännät?

muitakin ehdotuksia saa kertoa, saa kiinni vähän tästäkin touhusta :D

Kokemusta kyllä on koneista ja muista asennuksista, joten ei ole ongelmaa asennella paikalleen. Kaasarin säätäminen saattaa ongelmia tuottaa tosin
Vastaa Viestiin