Sierra ei käynnisty enää!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Naputtele irtonaista akun kaapelia akkuun,
jos kipinöi,niin johonkin purkaa.
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Onko sitä lepotilanteen virtaa mitattu? Eli: akusta kulkeva virta, kun virta-avain ei ole paikallaan, jne.

Toinen mahdollisuus on luokattoman huono akku - sellaisiakin on tullut vastaan. Mikä on akun merkki ja malli? Millä se on ladattu (laturin merkki, malli, latausvirta, latausaika, jännite lopussa, jne.) ?


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

kipinöi kun naputtelee. En ole vielä mitannut mutta pitää mitata.Akkuna toimii VARTA joku D30 joku sellanen vai oliko D31 Laturin merkkiä en muista enkä mallia.ollut yön yli,akku täynnä.ja 3 erilaisella akulla kokeiltu joista 1 3 vuotta vanha,toinen 1 vuoden vanha ja kolmas juuri kaupasta haettu
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Foorrtti kirjoitti:kipinöi kun naputtelee. En ole vielä mitannut mutta pitää mitata.Akkuna toimii VARTA joku D30 joku sellanen vai oliko D31 Laturin merkkiä en muista enkä mallia.ollut yön yli,akku täynnä.ja 3 erilaisella akulla kokeiltu joista 1 3 vuotta vanha,toinen 1 vuoden vanha ja kolmas juuri kaupasta haettu
Elikkä amp.mittari akun navan ja irtojohdon väliin.
Purkaus saisi olla 0.04 amp luokkaa.
Muistivirrat vievät sen.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

mitkä muistivirrat?radiossahan on mutta ei ole radiota koko autossa
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tuo 0.04 amp. luokkaa oleva kulutus
on varattu esim.radion muistivirralle,kellolle yms.
Mutta eihän sitä kulutusta vättämättä tarvi olla.

Niinkuin jossain yhteydessä aikasemmin olen
kertonut,että kun autossa kulutus oli 0.14 amp.
niin uusi akku tyhjeni noin vuorokaudessa
aika tehokkaasti.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

autosta on siis otettu tämä radio ja kello pois niin silloin ei siis pitäisi olla minkäänlaista virranmenoa?akku voi olla paikallaan ja on ollutkin parhaimmillaan 3 viikkoa ja silti täydessä latingissa.virrat päällä akkua riittä pitkään vaikka esim. valot päällä, mutta kun yrität startata,akku tyhjenee hetkessä
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Herkko kirjoitti:Niinkuin jossain yhteydessä aikasemmin olen
kertonut,että kun autossa kulutus oli 0.14 amp.
niin uusi akku tyhjeni noin vuorokaudessa
aika tehokkaasti.
24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.

Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.

Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?

Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?

EDIT: Jos 75Ah akun saa tyhjäksi esimerkiksi 10 sekunnissa, on tehon- ja virrankulutus aivan mahdoton. 12V 75Ah akussa on nimellisesti 900Wh energiaa. Jos se tyhjennetään 10 sekunnissa, eli 0,0028 tunnissa, on virta hetkellisesti laskettuna 75Ah/0,0028h = 27000 A ja samalla lämpöteho olisi vieläkin hirvittävämpi, etten sitä edes uskalla laskea. Lyhyesti, tuommoisella virralla sulaisi kaapelit alta aikayksikön. Starttimoottori ei yksinkertaisesti vain VOI viedä sitä virtaa niin paljoa, että se tyhjentäisi akun noin nopeasti. Se energia ei kuitenkaan katoa minne tahansa, vaan se pitää kuluttaa jonnekin. Jos kulutus on pieni, eikä homma toimi, on energiaa yksinkertaisesti pakko olla alun perinkin liian vähän.

Se lataus: tutki latausvirta, jännite alussa ja lopussa, jne. Se kertonee paljon.


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

SarkkaS kirjoitti: 24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.

Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.

Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?

Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?


-Sale
Niin,ongelma autossahan kerrottiin olevan kipinöintiä
kaapelin ja navan välillä,eli silloinhan "joku"kuluttaa sitä.

Ja omassa tapauksessa purkaus kyllä vaikutti jo
pyörittämiseen talvella.

Tuo kertomani 0.14 purkaus on liikaa.
Diagnoosi tehtiin ja tieto annettiin aivan
autosähkökorjaamossa,eikä sitä poikaporukalla keksitty.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

akku on mulla ollu täynnä latauksen jälkeen.se on mitattu.enkä usko että kolme akkua voivat olla huonoja koska ne ovat tällä hetekellä muissa autoissa ja toimivat erittäin hyvin.voin ottaa vaikka videota siitä että kestää ~3 sekuntia saada 75ah akku tyhjäksi.akku täysin täynnä ennen satrttausta sitten starttaat 3 sekuntia,kokeilet laittaa virrat päälle eikä mikään enää syty ei edes mittarivalot jaksa palaa enää.ja kyllä,johdot syttyivät pari kertaa tuleen startatessa.ihan ~5 cm liekkiin :P

ja edittiä:kerronpa vielä,että ellei virrat ole päällä,akku voi olla paikallaan viikkoja ilman että tyhjenee.tämäkin on mitattu
pynski-89
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Kesä 2007 20:05
Paikkakunta: kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Ni olitko koittanu toisella startilla..? itellä viime talvena reistas kans sierra tollei, ei pyöriny ku todella laiskasti vaikka oli 62amp exiden kuukauden vanha akku. Aina piti antaa apuvirtaa et sai käyntiin :twisted: Jos ei ekalla hörähtäny käyntiin ni sit apuvirralla, ei enää jaksanu startata. Sit se rupes jättämään solenoiden aina päälle eli oli oikkarissa. Piti aina kalauttaa starttia kunnolla. Lopulta rupes kuulumaan porinaa akusta :D sen akun tie päättyi siihen. Kävin hakemassa takuusta uuden ja vaihdoin välitetyn startin ni johan on toiminu, ja kesällä vaihdoin kans kaikki piuhat ja 70amp laturin. Täytyy suositella 50mm hitsikaapelia ni tulee bueno. Akusta oli menny 3kennoa paskaks testasvat ennen ku antoivat uuden. ei latautunut edes 3päivässä täyteen 10amp laturilla :D En tiiä liittykö mihinkään mut tulipahan kerrrottua :lol:
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
kolehmainen2
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Joulu 2007 18:35

Viesti Kirjoittaja kolehmainen2 »

SarkkaS kirjoitti:Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".


-Sale

Jos kerran johdot on OK niin silloin kyllä on startti pökäleenä....
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kuumeneekos johdot stattailun aikana?
Focus 1.0 edition a6 2017
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

olen koittanut toisella startilla eikä tilanne parantunut.uusimalla akulla kaapelia EI ole palanut,muilla kyllä ja on tarpeeksi paksua startin viemälle normaali virralle.kyllä ja välillä palaa ~5 cm liekillä
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Jo on mystinen kampe, ei enää ymmärrä yhtään. Tämä, jos mikä kiinnostaa paljon, kun saadaan selville se todellinen syy.

Tilanne muistuttaa pelottavasti lääkäreiden diagnostiikkahommia..ks. House, M.D. :D


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Maadoitus

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Ja moottori oli maadoitettu varmasti koriin/akkuun?
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

en minäkään enää ymmärrä mikä tässä vialla on mutta pakko se on saaha vielä liikenteeseen
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

moottori on maadotettu sekä koriin että akkuun.nämä maakaapelit on juuri vaihdettu
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

otas piruuttas akusta maajohto irti, ja laita käynnistyskaapeli tilapäisesti moottorin kyljestä suoraan akun miinukseen
Focus 1.0 edition a6 2017
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tiedä tuosta, mutta yleensä minulla on kaikki käynnistyneet jos ovat saaneet pensaa ja kipinän ajallaan! :roll:
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Mitäs tänne kuuluu?


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierra ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

hinaamalla lähtee käyntiin ja starttaamalla ei.kaikki kaapelit ja akku on kunnossa 100%varmasti,startti on kunnossa 100% varmasti ja niineespäin eli kaikki mahdollinen on tarkastettu että onko rikki ja ollu tähän asti kunnossa.mulla ei oo mitään hajua enää miksei lähe ite käyntiin eikä joka kerta jaksais hinatakkaan :roll:
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Sierra ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Kuumeneeko akun kaapelit? Käynnistysvirran voisi mitata pihtiamppeerimitarilla. Ja moottorin ajoitukset on varmasti kohdillaan. Joskus näistä starteista menee osa käämeistä oikariin, vaikka näennäisesti pyörii hyvin niin ei silti kestä kuormitusta.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierra ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

ei kuumene.ajoitukset on kohdillaan ja kahdella startilla kokeiltu ja molemmat toimivat toisessa samanlaisessa sierrassa hyvin
Vastaa Viestiin