Transit -99 2.5D -ongelma:
Auto on alusta asti (oli ajettu 167 tkm) ollut aika laiska, ilman turboa kun on, mutta nyt autoon on ilmaantunut uusi ikävämpi piirre, eli hyytyminen.
Autossa on ollut koko ajan erikoinen vääntökäyrä, eli kierrokset nousevat, mutta auto ei käytännössä kiihdy lainkaan, kunnes kierrokset (autossa ei ole kierroslukumittaria) ovat "lähes tapissa". Auto kiihtyy siis kunnolla,
vasta kun tuo "apinan raivo" ilmaantuu.
Nyt ( ajettu 190 tkm) autoa täytyy kiihdyttää paikaltaan lähtiessä 1-2-3-4-5 vaihtaessa niin, että tuo "apinan raivo" tulee jokaisella vaihteella. Jos tätä ei tee, auto ei kulje vitosvaihteella kuin vähän alle 100 km/h ja hyytyy jokaisessa pienessäkin ylämäessä 80 km/h...
Tasaisellakaan auto ei enää tämän jälkeen kiihdy, vaikka ajaisi kymmeniä
kilometrejä. Nopeuden täytyy olla nelosvaihteella 105 km/h, ennen kuin vitosen laittaa päälle, muuten veto loppuu.
Olen saanut enää tuon "apinan raivon" päälle, kun pudotan nopeutta niin, että laitan kolmosvaihteen ja kiihdytän taas tappiin asti sekä toivon, ettei vastaan tule pienintäkään ylämäkeä ennen tuota "apinan raivoa".
Kun se on saavutettu, auto kulkee taas hyvin. Mutta jos vauhti putoaa vähänkin (viisari n. 100 km/h), kyseinen ajamisen ilo loppuu kuin seinään.
Auto tekee selvästi havaittavan hyytymisen n. 105 km/h kohdalla. Auto käy ja kukkuu muuten ihan hyvin ja ajan sillä päivittäin n. 400 km.
Kysymys kuuluukin, kuuluuko moottorin ominaisuuksiin noin outo vääntökäyrä (alussa ei mitään ja vasta yhtäkkiä aivan "punarajalla" kauhea hyökkäys) ja mistä johtuu, että nyt tuota ei vääntöä ei meinaa löytyä enää lainkaan ja auto meinaa hyytyä)?
Kiitos kaikille tietäjille näin etukäteen!
Transit -99 2.5D vääntö hukassa
Kyllä se ransitti kunnossa ollessaan vetää ihan koko alueella.
1. AJOITUKSET. Syöttöpumpun ja nokka-akselin ajoituksien tarkastus. Homma helppoudessaan etsii vertaistaan. Kampiakseli lukitaan sopivalla tapilla ja sitten tökitään tapit paikoilleen nokkapyörään ja pumppuun. Jos ei mene, selvitetään miksi ei ja tarvittaessa jako asennetaan kohdalleen. Reikä kampuran tapille löytyy lohkosta startin yläpuolelta. Poranterät käy oikein hyvin tähän tarkoitukseen. Kampiakselille 13mm, nokalle 8mm ja pumpulle 6mm tai 9mm.
2. ILMANSUODATIN. Se.
3. IMUSARJA. Egr tukkinut imusarjan. Niin juuri, tukkinut. Irroita kaasuläppä ja hämmästy. Karstaa on yleensä noin sentin kerros, enemmänkin kyllä voi olla. Puhdistuksen jälkeen irroita koko egr systeemin alipaineletkuhässäkkä ja tuki lähdöt imusarjasta. Itse egr putkia ei kannata turhaan tukkia, koska helpomminkin asian saa hoidettua. Samalla voit irroittaa kaasuläpän, siis akseli jää paikoilleen, pelkkä läppä pois, se on turha. 2 ruuvia auki ja se on siinä.
4. SYÖTTÖ PIENELLÄ. Katsastuslapusta näkee saako se edes ainetta, yleensä lukemat on siellä 0.3-0.5 luokkaa, lisää voi laittaa kierroksen puolitoista, kulutus vähenee ja ajettavuus paranee kun ei tarvitse kierroksilla ajaa. Jos meni liikaa niin peilistä sen näkee. Liian iso syöttö on pahasta, kohtuudella siis.
Näillä mennään aluksi.
1. AJOITUKSET. Syöttöpumpun ja nokka-akselin ajoituksien tarkastus. Homma helppoudessaan etsii vertaistaan. Kampiakseli lukitaan sopivalla tapilla ja sitten tökitään tapit paikoilleen nokkapyörään ja pumppuun. Jos ei mene, selvitetään miksi ei ja tarvittaessa jako asennetaan kohdalleen. Reikä kampuran tapille löytyy lohkosta startin yläpuolelta. Poranterät käy oikein hyvin tähän tarkoitukseen. Kampiakselille 13mm, nokalle 8mm ja pumpulle 6mm tai 9mm.
2. ILMANSUODATIN. Se.
3. IMUSARJA. Egr tukkinut imusarjan. Niin juuri, tukkinut. Irroita kaasuläppä ja hämmästy. Karstaa on yleensä noin sentin kerros, enemmänkin kyllä voi olla. Puhdistuksen jälkeen irroita koko egr systeemin alipaineletkuhässäkkä ja tuki lähdöt imusarjasta. Itse egr putkia ei kannata turhaan tukkia, koska helpomminkin asian saa hoidettua. Samalla voit irroittaa kaasuläpän, siis akseli jää paikoilleen, pelkkä läppä pois, se on turha. 2 ruuvia auki ja se on siinä.
4. SYÖTTÖ PIENELLÄ. Katsastuslapusta näkee saako se edes ainetta, yleensä lukemat on siellä 0.3-0.5 luokkaa, lisää voi laittaa kierroksen puolitoista, kulutus vähenee ja ajettavuus paranee kun ei tarvitse kierroksilla ajaa. Jos meni liikaa niin peilistä sen näkee. Liian iso syöttö on pahasta, kohtuudella siis.
Näillä mennään aluksi.
Oho
Toi Arskan selvitys kuulostaa ihan hyvältä ja kokeilisin sitä itsekkin ellei ransustani puuttuisi tuo ekg vai mikä turhuus se olikaan. Tunteeko arska noita vanhempia ransuja....Tumpelo kirjoitti:Kiitos Arska!
Lähden selvittelemään näitä.
Laitan kommenttia, kun vika selviää.
Jos se käy, se savuaa....
Noo, ei se ny enää nii paljo
Noo, ei se ny enää nii paljo
antteksh
Kyllä se ransitti kunnossa ollessaan vetää ihan koko alueella.
TOI PITÄÄ PAIKKANSA ainakin se yrittää.....
1. AJOITUKSET. Syöttöpumpun ja nokka-akselin ajoituksien tarkastus. Homma helppoudessaan etsii vertaistaan. (PURKAMAAN JOUTUU PUOLEN NOKKAA)(EI AINAKAAN 91 MALLISSA IHAN KAIKKEIN HELPOIN) Kampiakseli lukitaan sopivalla tapilla ja sitten tökitään tapit paikoilleen nokkapyörään ja pumppuun. Jos ei mene, selvitetään miksi ei ja tarvittaessa jako asennetaan kohdalleen. Reikä kampuran tapille löytyy lohkosta startin yläpuolelta.(VAUHTIPYÖRÄLTÄ) Poranterät käy oikein hyvin tähän tarkoitukseen. Kampiakselille 13 (13.2)mm, nokalle 8mm (8.4) ja pumpulle 6mm tai 9mm.(NIINPÄ)
(SULUISSA OLEVAT -91 MALLISTA)
TOI PITÄÄ PAIKKANSA ainakin se yrittää.....
1. AJOITUKSET. Syöttöpumpun ja nokka-akselin ajoituksien tarkastus. Homma helppoudessaan etsii vertaistaan. (PURKAMAAN JOUTUU PUOLEN NOKKAA)(EI AINAKAAN 91 MALLISSA IHAN KAIKKEIN HELPOIN) Kampiakseli lukitaan sopivalla tapilla ja sitten tökitään tapit paikoilleen nokkapyörään ja pumppuun. Jos ei mene, selvitetään miksi ei ja tarvittaessa jako asennetaan kohdalleen. Reikä kampuran tapille löytyy lohkosta startin yläpuolelta.(VAUHTIPYÖRÄLTÄ) Poranterät käy oikein hyvin tähän tarkoitukseen. Kampiakselille 13 (13.2)mm, nokalle 8mm (8.4) ja pumpulle 6mm tai 9mm.(NIINPÄ)
(SULUISSA OLEVAT -91 MALLISTA)
Jos se käy, se savuaa....
Noo, ei se ny enää nii paljo
Noo, ei se ny enää nii paljo