Ford escort 1.6 zetec (käynti seilaa) apuva!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lamper
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Huhti 2006 14:00
Paikkakunta: tampere

Ford escort 1.6 zetec (käynti seilaa) apuva!

Viesti Kirjoittaja lamper »

Juu ongelman nimi on se että tyhjäkäynti seilaa kylmänä (melkein sammuu). Olisi mukava saada asiasta tietävältä ongelmaan ratkaisu. Pikaista vastausta odotellen...
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

Vika voisi olla vaikkapa tyhjäkäyntiventtiilissä (= ISCV tai tyhjäkäyntimoottori). Koitappa putsata tuo tai vaihda uuteen.

Koska itsekin tähän etsin aikanani tietoa sitä kuitenkaan löytämättä, kirjoitetaan se nyt tähän.

Homma menee näin (en vastaa mahdollisista virheistä tai tapaturmista mihin ao. ohjeiden noudattaminen johtaa, jne.):

- Irroita plenum chamberin (se musta muovilaatikko kaasuttimen päällä) päältä kolme mutteria ja nosta se irti ja taivuta auton nokkaa kohden pois tieltä.
- ISCV löytyy nyt auton eestäpäin katsottaessa kaasuttimen oikeaa puolta kun seuraa alaspäin. Se on kiinni kahdella pienellä mutterilla ja siihen menee yksi kaksijohtoinen sähköpiuha.
- Napsauta piuha irti.
- Irrota mutterit. Alemman joudut tekemään sokkona, mutta ei ole silti kovin hankalaa.
- Ota ISCV kätöseen, ruiskuttele sisään ohutta öljyä, kuten wd40 tai kaasarin putsaukseen tarvittavaa ainetta. Ravistele ja koita saada moskat pihalle. Itsellä sisällä oli ilmeisesti EGR:n toiminnan seurauksena kertynyttä mustaa tervamaista ainetta.
- Takaisin osa laitetaan käänteisessä järjestyksessä.
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PerttuS
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2007 21:24

Viesti Kirjoittaja PerttuS »

Itsellä samassa koneessa samanlaista vikaa. Sammuu kylmällä koneella kun laittaa kytkimen pohjaan + tyhjäkäynti hieman vaeltaa kylmänä, kuten kuvasit.

Pajalla todettiin, että ventiilin nostimissa on vikaa. Kone käytettiin Forte moottoripesussa. Tämä jouduttiin tekemään kahdesti, kun kone oli niin paskainen. Nyt kone pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta sammuu edelleen risteyksiin.

Ostin testiin Wynn´s:n Hydraulisten nostimien toiminnan tohostajaa (Hydraulic valve lifter concentrate). Ajattelin vielä kerran lyödä tuota koneeseen ja sitten vaihtaa öljyt. Katsotaan mikä on tulos.

Onko jollain muuten kokemusta ko. Wynn´s aineesta`?

Miten muuten, jos kone on kunnolla mennyt paskaiseksi niin saadaanko sitä pelkällä pesulla koskaan puhtaaksi vai meneekö sitten jo koneen avaamiseksi? Mitenkäs noiden ventiilien laita, jos öljykanavat ym kamat on kunnolla menneet tukkoon --> puhdituuko litkuilla vai onko edessä väistämättä ventiilien vaihto/ purku ja putsaus?
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Sinne koneesee sitä fordin suosittamaa oljyä jos on venanostin vikoja. Ja tyhjäkäyntiventtiili tutkimuksen alle sekä lämpöanturit (2 kpl)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Minä en millään voi uskoa sitä, että kylmän moottorin tyhjäkäynti ongelma johtuu moottorinöljyistä tai öljykanavien likaisuudesta! Jos näin on niin kertokaa mikä mitä kautta se vaikuttaa?
Vastaa Viestiin