Ford escort 1.6 zetec (käynti seilaa) apuva!
Ford escort 1.6 zetec (käynti seilaa) apuva!
Juu ongelman nimi on se että tyhjäkäynti seilaa kylmänä (melkein sammuu). Olisi mukava saada asiasta tietävältä ongelmaan ratkaisu. Pikaista vastausta odotellen...
Vika voisi olla vaikkapa tyhjäkäyntiventtiilissä (= ISCV tai tyhjäkäyntimoottori). Koitappa putsata tuo tai vaihda uuteen.
Koska itsekin tähän etsin aikanani tietoa sitä kuitenkaan löytämättä, kirjoitetaan se nyt tähän.
Homma menee näin (en vastaa mahdollisista virheistä tai tapaturmista mihin ao. ohjeiden noudattaminen johtaa, jne.):
- Irroita plenum chamberin (se musta muovilaatikko kaasuttimen päällä) päältä kolme mutteria ja nosta se irti ja taivuta auton nokkaa kohden pois tieltä.
- ISCV löytyy nyt auton eestäpäin katsottaessa kaasuttimen oikeaa puolta kun seuraa alaspäin. Se on kiinni kahdella pienellä mutterilla ja siihen menee yksi kaksijohtoinen sähköpiuha.
- Napsauta piuha irti.
- Irrota mutterit. Alemman joudut tekemään sokkona, mutta ei ole silti kovin hankalaa.
- Ota ISCV kätöseen, ruiskuttele sisään ohutta öljyä, kuten wd40 tai kaasarin putsaukseen tarvittavaa ainetta. Ravistele ja koita saada moskat pihalle. Itsellä sisällä oli ilmeisesti EGR:n toiminnan seurauksena kertynyttä mustaa tervamaista ainetta.
- Takaisin osa laitetaan käänteisessä järjestyksessä.
Koska itsekin tähän etsin aikanani tietoa sitä kuitenkaan löytämättä, kirjoitetaan se nyt tähän.
Homma menee näin (en vastaa mahdollisista virheistä tai tapaturmista mihin ao. ohjeiden noudattaminen johtaa, jne.):
- Irroita plenum chamberin (se musta muovilaatikko kaasuttimen päällä) päältä kolme mutteria ja nosta se irti ja taivuta auton nokkaa kohden pois tieltä.
- ISCV löytyy nyt auton eestäpäin katsottaessa kaasuttimen oikeaa puolta kun seuraa alaspäin. Se on kiinni kahdella pienellä mutterilla ja siihen menee yksi kaksijohtoinen sähköpiuha.
- Napsauta piuha irti.
- Irrota mutterit. Alemman joudut tekemään sokkona, mutta ei ole silti kovin hankalaa.
- Ota ISCV kätöseen, ruiskuttele sisään ohutta öljyä, kuten wd40 tai kaasarin putsaukseen tarvittavaa ainetta. Ravistele ja koita saada moskat pihalle. Itsellä sisällä oli ilmeisesti EGR:n toiminnan seurauksena kertynyttä mustaa tervamaista ainetta.
- Takaisin osa laitetaan käänteisessä järjestyksessä.
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellä samassa koneessa samanlaista vikaa. Sammuu kylmällä koneella kun laittaa kytkimen pohjaan + tyhjäkäynti hieman vaeltaa kylmänä, kuten kuvasit.
Pajalla todettiin, että ventiilin nostimissa on vikaa. Kone käytettiin Forte moottoripesussa. Tämä jouduttiin tekemään kahdesti, kun kone oli niin paskainen. Nyt kone pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta sammuu edelleen risteyksiin.
Ostin testiin Wynn´s:n Hydraulisten nostimien toiminnan tohostajaa (Hydraulic valve lifter concentrate). Ajattelin vielä kerran lyödä tuota koneeseen ja sitten vaihtaa öljyt. Katsotaan mikä on tulos.
Onko jollain muuten kokemusta ko. Wynn´s aineesta`?
Miten muuten, jos kone on kunnolla mennyt paskaiseksi niin saadaanko sitä pelkällä pesulla koskaan puhtaaksi vai meneekö sitten jo koneen avaamiseksi? Mitenkäs noiden ventiilien laita, jos öljykanavat ym kamat on kunnolla menneet tukkoon --> puhdituuko litkuilla vai onko edessä väistämättä ventiilien vaihto/ purku ja putsaus?
Pajalla todettiin, että ventiilin nostimissa on vikaa. Kone käytettiin Forte moottoripesussa. Tämä jouduttiin tekemään kahdesti, kun kone oli niin paskainen. Nyt kone pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta sammuu edelleen risteyksiin.
Ostin testiin Wynn´s:n Hydraulisten nostimien toiminnan tohostajaa (Hydraulic valve lifter concentrate). Ajattelin vielä kerran lyödä tuota koneeseen ja sitten vaihtaa öljyt. Katsotaan mikä on tulos.
Onko jollain muuten kokemusta ko. Wynn´s aineesta`?
Miten muuten, jos kone on kunnolla mennyt paskaiseksi niin saadaanko sitä pelkällä pesulla koskaan puhtaaksi vai meneekö sitten jo koneen avaamiseksi? Mitenkäs noiden ventiilien laita, jos öljykanavat ym kamat on kunnolla menneet tukkoon --> puhdituuko litkuilla vai onko edessä väistämättä ventiilien vaihto/ purku ja putsaus?