viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

Pientä ongelmaa löytää sopivia säätöjä koneeseen.
Kyseessä siis 1.6 xr3i escortti.Autossa cvh22 nokkakeppi,säädettävä nokkapyörä,peltisarja,seetit vedetty venturiin,imukanavat muotoiltu,pakokanaviin ei ole koskettu koska jo alunperin ylimitoitettu.Kantta laskettu 1,2 mm,eli puristukset 11.1.
Imu- ja pakosarja kohdistettu.bensapaineensäädinkin löytyy,en muista merkkiä.Ilmanputsari poistettu,kotelossa vaseliinia joka kerää kaiken sonnan.

Eli ongelma on siinä että seoksia ei saa kohdilleen niin että auto vielä lähtisi käyntiin ja kävisi tyhjäkäyntiä.Autossa on fmi:n seossuhdemittari,kylmällä anturilla ja sen mukaan olen yrittäny säätää.Auton saa käymään kohtuullisesti niin että seossuhde on jossain 0.95 nurkilla.eli yksi vihreä valo palaa mittarissa.Ja tarkoitus olisi saada seos 0.9 kohdille eli kolme vihreää palaisi silloin.

olen yrittänyt säätää kaikennäköstä mutta ei tunnu saavan kohdilleen seoksia.
Jos joku pystyisi auttamaan asian tiimoilta niin olisi hyvä..
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

starttipilottia ja etsimään imuvuodot. Mikä on tämän hetkinen tyhjäkäynti (rpm)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

kyllähän sen saa käymään ihan hyvin kun säätää seoksen tarpeeksi laihalle.
Sillonhan se käy 800-1100 rpm.
Mutta sitten ei oikein kuljeta kunnolla.
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

mohikaani kirjoitti:kyllähän sen saa käymään ihan hyvin kun säätää seoksen tarpeeksi laihalle.
Sillonhan se käy 800-1100 rpm.
Mutta sitten ei oikein kuljeta kunnolla.
Koitas tosiaa etsiä imuvuotoja siitä ensin.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Laita nyt juma..... se putsari sinne koteloon....mitään vaseliinivirityksiä...tuhoat vain moottorisi tuolla!!!
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Sytytys

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Ja ajoitukset ja sytytykset oli kohdillaan.
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

täytyy kattoo noita imuvuotoja.Mut eiks se yleensä käy kolmella,ainakin jos imusarjan välistä vuotaa.Niin,ajoitus on nyt säädetty niin aikaselle kun pystyy ettei vielä pahasti nakuta.
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

kunnon putsari paikoilleen,lamda arvon kultainen keskitie on 1...
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Säädöt

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Eka perussäätöihin ja kohdalleen, sen jälkeen kun käy voi alkaa miettimään mitä voi parannella,,,
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

Nyt uus putsari kohdillaan,ja imuvuodot tarkistettu.Ei ollut vuotoja.
Eipä juuri muuttunut vaikka ton putsarin laittoi,lambdaarvo 0.95 eli yksi vihreä palaa.Ja on vähän siinä rajoilla että meinaa sammua.
Toi nokkahan on kuulemma ruiskukäytössä vähän ongelmallinen.Kun on kaasarinokka.Oon aikaisemminkin jostain lukenut täältä että jollain ollut ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.
Kyllähän se tossa lambda-arvon ollessa 1:n nurkilla toimii.Mutta ei toimi niinkuin olisi mahdollista toimia.
Kaikki tiivisteethän tohon on tietysti vaihdettu kansirempan yhteydessä eli n.3000 km sitten.tulpat,johdot,öljyt ja muut himmelit on vaihdettu niinkuin pitääkin.
En tiedä joutuuko tyytymään pieneen kompromissiin ton seoksen suhteen.
Täytyy nyt haistella tilannetta,kiitoksia tähän astisista kommenteista!
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tuo pisti silmään "bensapaineensäädinkin löytyy,en muista merkkiä".
k-jetissä ei ole kuulemma se paineen nosto ihan niin yksinkertaista joten kannattaa kokeilla vakio bensapaineen säätimellä. Mulla ei henk.koht ole juurikaan k-jetronicistä.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

bensapaineensäädin

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

Joo,voi olla että täytyis poistaa se alkuperäinen bensapaineensäädinhimmeli,että sais kunnolla säädettyä.Tosin tossa k-jetissä jo alunperin niin älyttömät noi paineet että en tiedä onko tolla bensanpaineiden säädöllä juuri merkitystä.Aikaisemmin mulla oli 5-koppasessa efissä kiinni bensapaineensäädin,niin siinä se kyllä vaikutti huomattavasti.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kokeile vaan ensin ihan vakioilla paineensäätimellä.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Avatar
d-spec
Viestit: 37
Liittynyt: 19 Loka 2007 19:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja d-spec »

SE ALKUPERÄINEN SÄÄDIN TAKAISIN... k-jet on mekaaninen ruutta... joten niillä besanpaineiila joita käytetään sähköruutassa esim EFI n.2,5-3 bar
ei edes suuttimet aukea K-JETissä joten saattaa hiemanvaikuttaa käyntiin ja kulkuun.... :roll:

muistaaksenni k-jet:n oikea bensanpaine oli jtkin 4,5-5bar ja suuttimet aukeais n.1bar aiemmin.

k22 on parempi kaasarin kanssa koska saattaa tyhjäkäynnillä aiheuttaa resonointia sinne ilmamassamittarille, jolloin käyni on pomppivaa..
Fiesta 1,0c -89 2.0 ZVH tulossa ylipaineistus, -88 Ma70 7m-gte, audi typ44, audi typ81 coupe gt 2.2, passat 3bg 4motion
Muut projektit:A4 1.8tq 300hp, typ81 coupe 2.2t 280+ -81. civic Vti -92 ++200hp N/A

Powered By MorGo Systems
Avatar
d-spec
Viestit: 37
Liittynyt: 19 Loka 2007 19:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja d-spec »

d-spec kirjoitti:SE ALKUPERÄINEN SÄÄDIN TAKAISIN... k-jet on mekaaninen ruutta... joten niillä besanpaineiila joita käytetään sähköruutassa esim EFI n.2,5-3 bar
ei edes suuttimet aukea K-JETissä joten saattaa hiemanvaikuttaa käyntiin ja kulkuun.... :roll:

muistaaksenni k-jet:n oikea bensanpaine oli jtkin 4,5-5bar ja suuttimet aukeais n.1bar aiemmin.

k22 on parempi kaasarin kanssa koska saattaa tyhjäkäynnillä aiheuttaa resonointia sinne ilmamassamittarille, jolloin käyni on pomppivaa..
sen k-jetin bensanpaineita hoi nostaa shimmaamalla sitä säädintä... on muuten aikaa kun on viimeeks sitä tullu tehtyä :lol:
Fiesta 1,0c -89 2.0 ZVH tulossa ylipaineistus, -88 Ma70 7m-gte, audi typ44, audi typ81 coupe gt 2.2, passat 3bg 4motion
Muut projektit:A4 1.8tq 300hp, typ81 coupe 2.2t 280+ -81. civic Vti -92 ++200hp N/A

Powered By MorGo Systems
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Re: viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

Nyt kun pyhien jälkeen ehti kattelemaan tarkemmin juttuja,huomasin että yhestä pytystä puristukset alhaalla.Siis mittaamalla huomasin.Sitten muistin että mullahan hajosi yksi tulppa koneesta joskus aikaisemmin.
Siitä lähti sisältä sen piikin ympäriltä ne kuoret.En tiedä miten se on mahdollista.
Irrotin tietysti kannen ja pelkäsin pahinta.Olihan ne metallin palaset siellä tehneet tuhoja.Sylinteri on hirveillä naarmuilla.Seetipintoja en ole vielä ehtiny tarkistaa.On sen verran pahasti toi sylinteri raapuilla,että en taida siitä koneesta kalua enää tehdä.
Onneksi hyllyssä oli yksi alakerta tallessa.Purin sen jo palasiksi ja vaihdan siihen kaikki laakerit,männänrenkaat ja hoonaan sylinterit.
Mitäs tolle alakerralle kannattais samalla tehdä tehoja ajatellen?Kannattaako noita veivejä ja kampuraa kiillotella?Ei ole tullut noitten alakertojen kanssa pelattua,kansien kanssa senkin edestä.
Onhan se hienoa nyt kun pääsee putsaan kaikki osat paskasta ja uusimaan kaikki mitä voi uusia.
Sittenhän se on parempi ku uutena.Kuitenkin aika paljon kertyy koneeseen kaikkea sontaa mikä ei sieltä
lähde millään öljyn huuhteluilla tai muilla.
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Re: viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja arei »

Joko on pata kasassa? Tosiaan noita K-jetin pa-paineita ei kannata lähteä räpläämään millään efiin tms. tarkoitetulla säätimellä. Kuten d-spec mainitsi kyseessä on mekaaninen ruisku jonka toiminta periaate on sitten vähän eri kuin sähköisen. Suositeltavia toimintatapoja koneen säätöön:
Kun saat sen kasaan, palautat ruiskun alkuperäiseen asuunsa ja laitat koneen käyntiin. Pitäisi lähteä laakista jos kaikki on kunnossa ja ruiskun jakajan säätöihin ei ole koskettu. Tämän jälkeen viet auton jollekkin joka osaa säätää ruiskun TAI otat selvää mitkä säädöt vaikuttavat mihinkin ja säädät itse. Toi K-jet taipuu sellaisenaan aika hyvin viritettyihin koneisiin mutta stökiömetriset seokset läpi kierrosalueen kannattaa unohtaa K:n kanssa pelatessa. K-jetissähän ohjataan polttaineen määrää sylintereissä sen PAINETTA muuttamalla. Suuttimet vaativat tietyn paineen jotta avautuvat ja tämän jälkeen nostetaan tavaran ja paineen määrää putkissa jotta saadaan seosta rikastettua.
BTW on sulla laajakaista lamda? Jos ei niin saattaa olla aika vaikeeta sen perusteella säätää tota konetta, jää aika kapeaksi sen näyttämä...

IMO,toimiva ja yksinkertainen mutta valitettavan ali-arvostettu järjestelmä...
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
vesa
Viestit: 71
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:13
Paikkakunta: nastola

Re: viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja vesa »

eikös K-jetissä säädetä polttoaine ilma seosta säätämällä "ilmamäärä" läpän yhteydessä olevasta kuusiokoloruuvista joko laihemmalle tai rikkaammalle, ja paineen säätää paineen säädin.näin olen ymmärtänyt en tosin ole vähään aikaan leikkinyt K-jetin kanssa.
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Re: viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja arei »

Joo,seosta voi säätää siitä,muistaakseni 4 tai 5mm kuusiokoloruuvista siinä jakajan yhteydessä(yleensä peitetty tulpalla, jos ei aikaisemmin ole sitä härkitty). Sen ruuvin kääntelyn kanssa kannattaa olla sitten varovainen, pienetkin liikkeet vaikuttaa paljon. Mutta se on tarkoittettu pääsääntöisesti CO-arvojen säätämiseen,joten säätely ei välttämättä tuo toivotunlaista tulosta. Ja niinkuin täällä aikaisemmin sanottiin, sitä painetta voi nostaa shimmilevyillä sieltä ALKUPERÄISESTÄ paineregusta. Toivottavasti myös alkuperäinen painekerääjä on paikallaan?
Siinä paineen nostossakin kannattaa olla varovainen, ettei nosta liikaa, koska saattaa nousta paine nousta järjestelmässä liian kovaksi, ja suuttimet saattavat jäädä vuotamaan...

Mutta noilla vireillä mitä tuohon koneeseen on pistetty, uskallan väittää että paineen nostamiselle ei ole tarvetta, huolella säätää/säädättää seoksen kohdalleen...
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Re: viritetyn mk4 xr3i:n säätöongelmat

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

joo,ei oo vielä kerennyt pataa kasailemaan.Eikä oo kyl ollu varaa hankkia kaikkia osiakaan.
En usko että tarvii paljoo alkaa noitten bensapaineiden kanssa leikkimään.Just kun ne on jo alunperin niin korkeet,ja en tiiä miten ainakaan toi alkuperäinen pumppu kestää paineen-nostot.
Luulen että ton seoksenkin saa ihan kohdilleen ja käymään kun saa taas koneen iskuun.
Tosin se oli jo alunperin kun oli toi kansi tehty ja cvh22 nokka paikallaan,vähän vaikea saada käymään tyhjäkäyntiä.Silloin mulla ei kyllä ollu tota seossuhdemittaria.
Eihän noista koskaan tiedä onko joku joskus koskenut tohon jakajaan.Kokeilin itekin niitä vähän säädellä mutta palautin alkuperäisiin säätöihin aina.Ja tota seossuhdetta on tullut kyllä säädettyä.
Pitäis varmaan bensapainemittarilla mitata noitten ruiskusuuttimille menevien linjojen paineet.
Ja kuulin tossa sellasta juttua että noille kiertokangille ja kampuralle on ihan turha tehdä mitään kiillotteluja.Ei ole mitään merkittävää hyötyä näissä vehkeissä..Täytyy kattoa onko aikaa ja varaa tarkistuttaa runkolinja.
Fiesta -86 1.6 xr3i projekti
Focus -00 1.8 tddi
Ford mondeo-95 2.5 v6 farmari
Vastaa Viestiin