Escortin lämmöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Escortin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Eli zetec lämpenee tosi huonosti, tai siis mittarin mukaan ei ole lämmöt ajaessa maantievauhtia kuin siinä normaalialueen N-kirjaimen alapuolella. Ei tunnu kauhean normaalilta, kun kesällä se kumminkin lämpesi ihan normaalisti.
Kesän jälkeen vaihdoin siihen uudet nesteet(punaset) ja sitä ennen puhdistin koko jäähdytysjärjestelmän. Kun ei lämmöt tuntunu nousevan niin vaihdoin varmuudeksi termarin vaikka vanhakin oli testattaessa ehjä. Nestettä pitäis olla oikea määrä ja ilmaakaan järjestelmässä ei pitäis olla. Nokalla on viel rättikin varmuuden vuoksi. Tyhjäkäynnillä lämmöt saa nousemaan mittarin puoleen väliin, mut taas kun lähtee ajamaan niin ne tippuu alas.

Mites teiän zeteceissä lämmöt ajaessa?

Voiko vika olla anturissa tai mittarissa?
Onko kenties jotain mitä en oo ottanut vielä huomioon?

Escort 1.8 -95
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

tuleeko kuitenkin lämmintä kabiiniin? jos tulee, niin aika selkee anturivika, sanoisin. kyllä tuo meijän zetec lämpiää kelissä kun kelissä sinne puoleen väliin. kovilla pakkasilla ottaa toki pitempään, mutta kuitenkin saavuttaa normaalilämmön.

esimerkkinä: jos lähtee tästä motarille puottaan, niin parin kilometrin ajon jälkeen on näillä muutaman asteen pakkasilla normaaleilla. (mittari puolessa välin) kulmapyörityksessä nostaa kans aikas vikkelään. mut sit tollasta tasasta 40-60kmh taajama-ajoa kun ajelee vajaan 8km töihin, niin siinä ehtii just lämmetä puoleen väliin.

onko muuten mitkä asteet termarissa? mulle myytin 87-asteinen niin oli aivan liian kylmä, nousi lämmöt just ja just ehkä yhden neljäsosan. sit hain 92-asteisen niin pelittää kuten pitää.
Viimeksi muokannut Mataz, 27 Marras 2007 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Tulee lämmintä kabiiniin ja siel on juurikin varmaan se 87-asteinen, mitä Motohemmetti myy. Mistä noita "kuumempia" saa? Fordilta? Maksaa joku 20€?
rubans
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Elo 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja rubans »

Kokeilin kanssa noita motonetin ja ad-varaosan termareita eikä nostanut lämpöjä siihen puoliväliin oikein koskaan. Jäi aina siihen valkosen alueen yli juuri ja juuri. Voorttilta FoMoCo:n termari 88 asteinen (ainut mitä kuulemma saa käyttää zetecis, sano huolto)

Nyt lämpee "normaalisti" siihen puolivälin tienoille normiajossa.
Viimeksi muokannut rubans, 28 Marras 2007 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort 1.8 CLX -92
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Kumma kun mulle möivät 92-asteisen fomocon kivitilalta ja sanoivat, että se on just se 92 mikä noihin kannattaa suomessa laittaa. :D Eikä oo kyllä tuottanu ongelmia kovimmilla helteilläkään.. Motonetistä minäkin hain ensin sen 87-asteisen: ei lämmenny alussakaan ja viikon päästä ei lämmennyt enää sitäkään vähää (=meni termari sököks). Sit hain marmoritiskiltä ton 92-asteisen ja toiminu siellä nyt vuoden.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
doubletrouble
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doubletrouble »

Mites toi moottorinohjausyksikkö käsittelee tota lämpötila-anturilta
saamaansa dataa? Nimittäin omassa ekkerissä tuntuu toi lämpömittari
näyttävän milloin mitenkin (tai sitten termari alkaa tehdä kuolemaa).
Nimittäin tuossa viime perjantaina sattui olemaan pakkasten jälkeen
lauhempaa ja mittari vilisti lähes punaisella. Reilun ajon jälkeen
mittari asettui normaaliin asentoon asteikon puoleen väliin. Tuli
taas pakkaset ja mittarin osoitin kipusi hädin tuskin asteikolle. Taas
hieman ajoa ja mittari ok.
Onko tuossa jokin kalibrointitoiminto? Vai onko moottorinohjausboksissa
häikkää?
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Mittarille ja moottorinohjaukselle on edelleenkin erilliset anturit. Mittari voi näyttää ihan mitä vaan ja ecu saa silti oikeeta arvoo, ja päinvastoin. Mut jos noi lämmöt tuollee heittelee kuitenkin kelejen mukaan "loogisesti", niin vois kuvitella että siellä on oikeestikin jotain häikkää. Vesi ei kierrä kunnolla (pumppu sökö), vettä ei oo tarpeeks (anturilla ei oo mitä mitata) tai termostaatti jumittaa.

Itellä rikkinäinen mittarin anturi aiheutti semmosta, että lämmöt tippu ihan alas välillä kesken ajon, ja sitten saatto pompata takas sinne missä oli ollutkin. Aina mittari ei herännyt alkuun ollenkaan, tai heräs puoliks (nousi puoli senttiä) ja sitten pomppas kerralla osoittamaan oikeaa lämpötilaa.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Mittari

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Voihan tuo periaatteessa olla mittarissakin virhe, kukaan ei varmaan ole mitannut yleismittarilla mitä anturilta tulee ohmeja kun moottori on norm. lämpöinen?
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

harvemmin kai noista mittarit itsessään hajoaa?
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meidän viimeisimmässä Eskossa lämppärimittari näytti vain jotain "neljänneksen" mutta lämpöä tuli kuitenkin tarpeeksi pakkasellakin. Vika kait oli anturissa mutta en viitsinyt vaihtaa kun ei harmia. Kesällä kylläkin nousi puoliväliin. :roll:
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

nyt lämpiää, kävin hakemassa Foortilta suolaisen hintaisen (21,5€) orkkistermarin jossa lukee se 92 astetta. Eli unohtakaa ne motonetin termarit!
juhakk82
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Joulu 2007 15:34

Viesti Kirjoittaja juhakk82 »

kyllä mun zetec lämpiää kyläpahas puljusta ostetulla termostaatilla asteet oli 88 mutta ongelmia mittaristossa anturit kans vaihdettu mutta rupesi tuo neula seilaamaan puolelta toiselle koko ajan eikä rauhoitu millään
Vastaa Viestiin