Ei oo paljoo autot kehittyny?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Porukoilla on Toyotan RAV4 -kinderi (-03) ja kyllähän sillä ajelee. On lyhyempi kuin sierra, mutta takakonttiin menee ohari heittämällä ja perä laske juuri ollenkaan. 50-50 nelikko ja pirteä vvti-moottori (150hv). On ilmastointia, kyynärtukea, mukitelinettä ja kaikkea muuta nippeliä. Jos mälläät niin oot kun Michelin-ukkeli 300-airbagin välissä. Automaattilootalla kun tykittää niin toivoo, että olisi dvd-soitin, näyttö ja automaattiohjaus. Auto on korkea, alusta jäykkä ja kaikin puolin hyvä ajaa.

Silti.. kun istahtaa Sierraan, niin siinä on jotain. Auto on vanha, karu ja turvallisuudesta kertoo sigun video.. ;) Eipähän tartte rampana jäädä kituu kun konepelti hoitaa giljotiinin tehtävää mällätessä.. :D Takatuuppari on kuitenkin jotenkin oma juttunsa ja siitä saa viboja kun runttaa pedaalin metalliin ja vaihtaa niitä vaihteita. Sierralla on noin 34662-kertaa kivempi ajaa, mutta kai sitä käyttikseksi ottaisi jonkun uuden auton. Sillä koti-duuni-kauppa-koti ja sitten muut reissut riesalla :) Eihän neljän kympin maasturi ole millään verrattavissa riesaan, mutta kun tässä kerta fiilisteltiin eroja :)
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Tinde kirjoitti:
Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta. Sitten käytellään konetta aikansa, automaattiryyppy kun ei heti tahtonut pitää konetta käynnissä. Lähdetään varoen ajamaan jotta kone ei sammuisi, kone vähän nykii mutta ei pahasti.

Tästähän tässä lähinnä on kysymys:
Vakio kaasarikone 70-luvulta = aikas talkoot oli ajoonlähdössä
Vakio (efi)ruiskukone 90-luvulta = aika helppoa oli ajoonlähtö
Jos tuo taunus olisi likikään päivittäisessä ajossa ja samassa kunnossa kuin on uutena ollut ei ajoonlähtö silläkään olisi yhtään sen kummempaa kuin tuolla cortinallakaan.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

WSE kirjoitti: Jos tuo taunus olisi likikään päivittäisessä ajossa ja samassa kunnossa kuin on uutena ollut ei ajoonlähtö silläkään olisi yhtään sen kummempaa kuin tuolla cortinallakaan.
Molemmat olivat n.puoli vuotta säilytyksessä, molemmilla on myös tänä vuonna ajettu suht saman verran, ruiskutekniikka pesee kaasuttimen aika 4-0 edelleen.

Ja jälleen se jos.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tinde kirjoitti: Molemmat olivat n.puoli vuotta säilytyksessä, molemmilla on myös tänä vuonna ajettu suht saman verran, ruiskutekniikka pesee kaasuttimen aika 4-0 edelleen.

Ja jälleen se jos.
Paska kaasari. :lol:
Vaihda uusi.
ei sieltä mitään junia t...
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

janzamar kirjoitti: läjä kaasari. :lol:
Vaihda uusi.
Enemmän tuolla Cortsun ruiskukoneella on ajettu kuin Tanella, eiks sen pitäisi jo olla ihan loppuun kulunut sontakasa Taneen verrattuna kun kerran ennen vanhaan oli pelit niin tajuttoman hyviä? :D
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tinde kirjoitti: Enemmän tuolla Cortsun ruiskukoneella on ajettu kuin Tanella, eiks sen pitäisi jo olla ihan loppuun kulunut sontakasa Taneen verrattuna kun kerran ennen vanhaan oli pelit niin tajuttoman hyviä? :D
No joojoo :lol: ..onhan nykytekniikassa puolensa.
Mutta kaasarit on silti ihan käypäsiä härveleitä,ja niille osaan tehdä iitsekkin jotain,spruutalla en osaa kuin ajaa..joten jos tulee ongelma niin tien poskeen jää. Ei mua pieni kylmänä nykiminen sun muu haittaa mitenkään,hetkessä ne lämpiää kumminkin,harvoin on niin kiire että siitä mikään kiinni on.
ei sieltä mitään junia t...
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Aika naurettava juttu muuten toi että nykyruiskulle ei voi mitään tehdä. OBD laite ja läppäri mukaan vaan... Ja loppupeleissä tuo ruiskuautolla tien poskeen jääminen vs ajetut kilometrit on aika eri luokkaa kuin kaasaripeleillä. Eikä niihin nyt yleensä mitään ihme vikoja tule, puolaa tai bensapumppua yms.

Yleensä ruiskuautot on sitä ikää että niiden vakuutus korvaa hinauksen...

Ja miettii jos työkseen vaikka ajelee paljon niin ei sitä raaski harrasteautolla ajella. Siihen kuitenkin menee aika paljon työtunteja että auton saa todella hienoon kuntoon.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eskomk4 kirjoitti:Aika naurettava juttu muuten toi että nykyruiskulle ei voi mitään tehdä. OBD laite ja läppäri mukaan vaan... Ja loppupeleissä tuo ruiskuautolla tien poskeen jääminen vs ajetut kilometrit on aika eri luokkaa kuin kaasaripeleillä. Eikä niihin nyt yleensä mitään ihme vikoja tule, puolaa tai bensapumppua yms.

Yleensä ruiskuautot on sitä ikää että niiden vakuutus korvaa hinauksen...

Ja miettii jos työkseen vaikka ajelee paljon niin ei sitä raaski harrasteautolla ajella. Siihen kuitenkin menee aika paljon työtunteja että auton saa todella hienoon kuntoon.
Ei kai se olekkaan kuin opiskelun puutetta,ihmisethän noi on rakentaneet,joten oppis kai sitä nuokin jos tahtoisi.
Mutta kun on jästipää ja tuossa vanhoillinen asenne,en ala mitään
tietokoneita autossa kuljettamaan.
Rautalanka saa riittää!! :lol: :lol: :lol:
Ja jos ei riitä niin opettelen ratsastamaan hevosella rrkele!! :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eipä ole ruiskulla tarvinnut tienvarteen jäädä mitä nyt Opelilla, mutta sehän on poikkeus? :D
Kaasareista Viatti jätti pari kertaa tien varteen, mutta tuonhan ymmärtää? :D
Toisaalta toisen kerran vian löysi kun katsoi peiliin! :oops:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Tinde kirjoitti: Molemmat olivat n.puoli vuotta säilytyksessä, molemmilla on myös tänä vuonna ajettu suht saman verran, ruiskutekniikka pesee kaasuttimen aika 4-0 edelleen.

Ja jälleen se jos.
Jaa-a. Taannoin ajoin joka päivä töihin 2,0 kaasari tanella. Kone lähti käymän laakista, sahaamatta, automaattiryyppy toimi niinkuin pitikin ja ajamaan sai lähteä saman tien vuodenajasta riippumatta (jos lasit ei olleet pahemmin jäässä). Ei nykinyt tai muutakaan poikkeavaa. Ei ruisku sierra sen huonommin ole pelannut muttei juuri paremminkaan.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Tinde kirjoitti:
Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta.

Tossa on suurin juttu se kun auto on seisonut kauan bensalinja valuu tyhjäksi ja mekaanisella pumpulla polttoaineen nostaminen kestää. Takaiskuventtiili vuotaa siis hieman (=vika)... silti päivittäisessä ajossa tuotakaan proseduuria ei olisi.
Avatar
makemu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Marras 2007 23:03
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja makemu »

mä en ite rupeais yleistämään mikä on parempi ku joku toinen... jokainen toimii jos siitä pidetää huolta. Ja se joka moittii audia niin vetää sen... eräänki :lol: mulla oli vanha 100 avant 2.0 td ja mittarissa vaivaiset 735 000km. ikinä ei oltu konetta aukastu. kaikki koneessa toimi niinku pitiki. 25 asteen pakkasessa ei tarvinnu tolppaa, senku hehkutti pari kertaa ja laakista käymää. kaasari toimii jos sitä huolletaa.. jos ei niin ei toimi. Ruisku toimii jos siitä pidetää huolta, jos ei niin ei toimi. Kaikki nää vempeleet on tarkotettu kulutettavaks, mut ei se sitä tarkota etteikö niistä huolta voi pitää. ja kyllähän noi matukatki kunnossa olis jos ihmiset noista autoistansa huolta pitäis :wink:
Ajan millä pääsen perille. Sierra DOHC 2.0i -90
Avatar
makemu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Marras 2007 23:03
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja makemu »

vielä lisätäkseni. kyllä mä uuden auton ostaisin jos siihen olis varaa. turvallisempia, kuitenkin varmasti käyttöystävällisempiä. mä nyt tässä vaiheessa kuitenkin pidättäydyn vanhassa ja tyydyn kikkailemaan ja hitsailemaan niitä :lol:
Ajan millä pääsen perille. Sierra DOHC 2.0i -90
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja caddy »

Nsa kirjoitti:Porukoilla on Toyotan RAV4 -kinderi (-03) ja kyllähän sillä ajelee. On lyhyempi kuin sierra, mutta takakonttiin menee ohari heittämällä ja perä laske juuri ollenkaan. 50-50 nelikko ja pirteä vvti-moottori (150hv). On ilmastointia, kyynärtukea, mukitelinettä ja kaikkea muuta nippeliä. Jos mälläät niin oot kun Michelin-ukkeli 300-airbagin välissä. Automaattilootalla kun tykittää niin toivoo, että olisi dvd-soitin, näyttö ja automaattiohjaus. Auto on korkea, alusta jäykkä ja kaikin puolin hyvä ajaa.
Pakko lainata todella vanhaa... Kerran metällä ollessani katselin että mikäs keles täällä keskellä tietä yrittää edetä Noh rav4:hän se oli. Eikun pomppasin sierrasta ulos ja kyselemään jotta onko hätää, ja hätähän siellä oli olivat yrittäneet jo puolituntia päästä eteenpäin. Tuumasin heille vain että odottaavat hetken käyn kääntämässä sierran toisinpäin. Kytkimme liinan kiinni toijjotaan ja vedin sen pois sopivan matkan päähän. Tuumin sen jälkeen itse että en paha-setä rupea kävelemään kahta kilometriä aluita joilla ei riistaa yksinkertaisesti ole---> reilusti sierralle happea ja kas kummaan se ikäänkuin pomppasi siitä mudasta yli mihin tämä "maasturi" oli kiinni jäänyt. Joten se niistä sitimaastureista
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ja ite täytyy sanoa vielä, että kuskissa se vika aika usein on jos auto kiinni jää. Sierrallaki pääsee melkein vaikka minne jos vaa toimii oikein ratin ja penkin välissä. :)
Kunhan ei vaa pohjan varaa jää, tai painopisteet sillee vituillaa, että vetopyörästö liian kepeenä.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Mr_Who kirjoitti:Ja ite täytyy sanoa vielä, että kuskissa se vika aika usein on jos auto kiinni jää. Sierrallaki pääsee melkein vaikka minne jos vaa toimii oikein ratin ja penkin välissä. :)
Kunhan ei vaa pohjan varaa jää, tai painopisteet sillee vituillaa, että vetopyörästö liian kepeenä.
Nopee oot editoimaan ku just meinasin kettuilla että kuinka kauas tarttee mennä että voi jäädä pojasta kiinni :D
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Regu kirjoitti:
Nopee oot editoimaan ku just meinasin kettuilla että kuinka kauas tarttee mennä että voi jäädä pojasta kiinni :D
Nopeus on valttia ;)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

caddy kirjoitti:Pakko lainata todella vanhaa... Kerran metällä ollessani katselin että mikäs keles täällä keskellä tietä yrittää edetä Noh rav4:hän se oli. Eikun pomppasin sierrasta ulos ja kyselemään jotta onko hätää, ja hätähän siellä oli olivat yrittäneet jo puolituntia päästä eteenpäin. Tuumasin heille vain että odottaavat hetken käyn kääntämässä sierran toisinpäin. Kytkimme liinan kiinni toijjotaan ja vedin sen pois sopivan matkan päähän. Tuumin sen jälkeen itse että en paha-setä rupea kävelemään kahta kilometriä aluita joilla ei riistaa yksinkertaisesti ole---> reilusti sierralle happea ja kas kummaan se ikäänkuin pomppasi siitä mudasta yli mihin tämä "maasturi" oli kiinni jäänyt. Joten se niistä sitimaastureista

Urbaani ei-ihan-legenda kertoo, että osaava markkinointihenkilö oli onnistunut saamaan Battery-Hummerin sen verran jumiin keskellä kuivaa sänkipeltoa että piti käydä traktorilla nyppäämässä liikenteeseen.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Jukka T kirjoitti:Urbaani ei-ihan-legenda kertoo, että osaava markkinointihenkilö oli onnistunut saamaan Battery-Hummerin sen verran jumiin keskellä kuivaa sänkipeltoa että piti käydä traktorilla nyppäämässä liikenteeseen.
ei siinä mitään jos työntöapua löytyy..


Kuva
Focus 1.0 edition a6 2017
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

jaska74 kirjoitti: ei siinä mitään jos työntöapua löytyy..


Kuva
Toihan on leikki hummeri, täytyyhän sellaisessa leikkikaverit olla mukana :lol: joskin tuossa kuvassa työntäjän ja työnnettävän roolit on jotenkin väärin...
Battery-Hummer oli aito-oikea Schwarzennegger-malli.
maaco
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Loka 2007 21:32
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Ei oo paljoo autot kehittyny?

Viesti Kirjoittaja maaco »

urria kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä, että kuinka vähän autojen ajo-ominaisuudet on kehittyny sitten 90-luvun alun.
Oma Sierraní vm.-91 on lähes yhtä vakaa ja mukava ajaa kuin faijan Audi A6 vm.2002.
Mutta ei Sierra todellakaan häpeä, vaikka audi vähän pidemmän korren vie 11 vuotta uudempana autona.
Muut samaa mieltä?
Kyllä mitä mä Sierroilla oon pari kertaa ajanut, en ehkä ensimmäisenä 2002 vm Audiin vertais :D Voi se uudehkon Ladan voittaa, onhan se kuitenkin Ford
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

Joo on mullaki ollu 3 sierraa joku 80 luvun ja sitte -91 ja -92 niin en kehtais edes samanapäivänä puhua audin ajo ominausuuksista :lol:

ellei audissa ole sitte jotain vikaa, itellä audikokemukset jää 80 ja A4 malleihin, nii onhan ne nyt ihan erimaata ku joku sierran vetlkula :lol:
tuning sucks
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Duzter »

Ajan Sierralla, Audi A4:n etutukivarren hintaisella autolla :lol:
Mondeo
Avatar
Ford1
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Joulu 2007 16:25

Viesti Kirjoittaja Ford1 »

Voisi kärjistetysti jopa sanoa, että autot ovat meneet osaltaan takapakkia!
Enää ei vain tehdä niin idioottivarmoja autoja kuin ennen...
Eihän nämä nykyiset pyörillä kulkevat tietokoneet kestä mitään kun vertaa esim. '70-luvun lopun legendaariseen Datsun 100A:han tai vaikka toiseen '70-lukulaiseen Volvo 244GL:ään. Kumpikaan ei koskaan jättänyt tielle vaikka olisi kokenut kuinka kovia! :wink:
Nykyautot tehdään todellakin sillä otteella, että ne vaihtuvat uusiin viimeistään 5 vuoden "wanhana" tai ennen kuin 200tkm kilahtaa mittariin... :evil:
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Ford1 kirjoitti:Voisi kärjistetysti jopa sanoa, että autot ovat meneet osaltaan takapakkia!
Enää ei vain tehdä niin idioottivarmoja autoja kuin ennen...
Eihän nämä nykyiset pyörillä kulkevat tietokoneet kestä mitään kun vertaa esim. '70-luvun lopun legendaariseen Datsun 100A:han tai vaikka toiseen '70-lukulaiseen Volvo 244GL:ään. Kumpikaan ei koskaan jättänyt tielle vaikka olisi kokenut kuinka kovia! :wink:
Nykyautot tehdään todellakin sillä otteella, että ne vaihtuvat uusiin viimeistään 5 vuoden "wanhana" tai ennen kuin 200tkm kilahtaa mittariin... :evil:
meilläpäin on 6 vuotta vanha astra ollut jossa oli aina jotain vikaa.sitten on ollut myös tuollainen volvo tosin vuosimallia -84 ja on vieläkin.volvo 800 000 km vähän päälle ajettu ja tuntuu kuin vasta ois sisäänajot ajettu :lol: hyvin toimii :P
Vastaa Viestiin