Ajovalojen korkeussäätö (sähköinen)
Nyt kaivattais sitten ihan teknisiä faktoja...
(mihinkään liikkeeseenhän en tuota vie, kun sähkömiehiä on talli täys...)
Säätimessä on sisätilassa se säätönamikka. Siitä lähtee jotkut johdot, meneekö ne johonkin ohjausyksikölle ennen moottoreita? Jos menee, missä sellanen ohjausyksikkö on?
Moottorit on jo paikallistettu (pienet mustat mötikät umpion takana?); miten niiden"osia" voi liikutella jotta ne ehkä sais toimimaan?
(mihinkään liikkeeseenhän en tuota vie, kun sähkömiehiä on talli täys...)
Säätimessä on sisätilassa se säätönamikka. Siitä lähtee jotkut johdot, meneekö ne johonkin ohjausyksikölle ennen moottoreita? Jos menee, missä sellanen ohjausyksikkö on?
Moottorit on jo paikallistettu (pienet mustat mötikät umpion takana?); miten niiden"osia" voi liikutella jotta ne ehkä sais toimimaan?
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
No niin, nyt on niin hyvä mieli että kommentoin asiaa ilolla! Olen tässä tänään ja eilen ollut tekemisissä kyseisen kikkaran kanssa ja saanut selville seuraavaa:Katya kirjoitti:Nyt kaivattais sitten ihan teknisiä faktoja...
(mihinkään liikkeeseenhän en tuota vie, kun sähkömiehiä on talli täys...)
Säätimessä on sisätilassa se säätönamikka. Siitä lähtee jotkut johdot, meneekö ne johonkin ohjausyksikölle ennen moottoreita? Jos menee, missä sellanen ohjausyksikkö on?
Moottorit on jo paikallistettu (pienet mustat mötikät umpion takana?); miten niiden"osia" voi liikutella jotta ne ehkä sais toimimaan?
Fordin huollosta Turussa: Moottori maksaa 165€ kpl ja sisältää kaiken älyn, eli säätökytkimen ja moottorien välillä on vain johtoa. Moottori on Boshin valmistama ja sitä on käytetty Mondeossa vuosimalleissa -97 ja -98 sekä ainakin Fiestassa -96. Yleensä kuulemma vika on aina moottorissa, ei säätimessä.
Kuten jo aiemmin forumilla on selvinnyt Motonet myy TÄYSIN SAMAA alkuperäistä Boshin valmistamaa osaa hintaan 44,50€, joten lienee sanomattakin selvää mistä osat hankin... Itselläni molemmat moottorit olivat täysin jumissa. Sain molemmat liikkumaan, mutta välittämättä säätimen asennosta moottorit ajoivat itsensä koko ajan toiseen ääriasentoon heti kun johdon kytki kiinni.
Laitteen sisällä on pieni valumetallinen rajakytkin ja epäilen että nämä ovat kämähtäneet molemmista. Jos on elektroniikan suhteen lahjakas voi hyvinkin olla että kökäleet saa korjattua, itselläni taidot loppuivat tässä kohtaa. Kuitenkin Turun Automaan hinnat kuultuani Motonetin hinta kuullosti niin hyvältä, että maksoin ilolla tuon vajaat 90€ kahdesta moottorista.
Asiassa huomioimisen arvoista on vielä se, että uudemmissa Mondeo II:ssa vm. 99-00 on jo eri säätömoottorit (ja myös erilaiset umpiot) kuin tässä Mondeo II -97 mallissa jota itse korjailin. Ovat siis tajunneet Fordilla että osa on täysi susi ja vaihtaneet konstruktiota. Mielestäni täysin kohtuutonta kuluttajaa kohtaan on näiden huonoiksi todettujen moottorihässäköiden hinnoittelu merkkihuollossa. Jos osaa valmistetaan vain kahteen vuosimalliin on päivänselvää että Ford on tajunnut laitteen huonoksi, ja silti niitä onnettomia joilla tällainen osa on, rangaistaan järkyttävällä hinnalla. Se on muuten uskomatonta kun ajattelee että hinta on melko tasan vanha tonni per puoli – en usko että kukaan olisi aikoinaan maksanut tikkuaskin kokoisesta kökäleestä sitä! Toisaalta bisnes on hyvä, varaosia menee taatusti, koska laite on kömö.
Tuo alkaen -99 mallissa oleva säätömoottori maksaa Motonetissa muuten 26,90€, Fordin varaosamyynnistä en viitsinyt edes kysyä. Osa on helppo vaihtaa itse, umpiot irti, 2 torx-ruuvia, sähköliitin ja yhdystanko umpioon irti, niin voit asentaa uuden. Ja eikun katsastamaan.