Ajovalojen korkeussäätö (sähköinen)

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
salli
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:49

Viesti Kirjoittaja salli »

jep, siitä meillä kaiketi johtuikin eli käyttämättömyydestä. Olivat vaan jumiutuneet, kun ed. omistaja ei kaiketi kertakaan koskenut koko valonsäätöihin.
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Nyt kaivattais sitten ihan teknisiä faktoja...
(mihinkään liikkeeseenhän en tuota vie, kun sähkömiehiä on talli täys...)

Säätimessä on sisätilassa se säätönamikka. Siitä lähtee jotkut johdot, meneekö ne johonkin ohjausyksikölle ennen moottoreita? Jos menee, missä sellanen ohjausyksikkö on?
Moottorit on jo paikallistettu (pienet mustat mötikät umpion takana?); miten niiden"osia" voi liikutella jotta ne ehkä sais toimimaan?
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
mika v.

Viesti Kirjoittaja mika v. »

Tietääkö kukaan kuinka työläs toi korkeudensäätö moottorin vaihto on? Elikkäs kuinka paljon purettava?
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Joutuu umpion irroittamaan ja sitten saa helposti vaihdettua kyseisen osan.
Fix Or Repair Daily
AltGr

Viesti Kirjoittaja AltGr »

Katya kirjoitti:Nyt kaivattais sitten ihan teknisiä faktoja...
(mihinkään liikkeeseenhän en tuota vie, kun sähkömiehiä on talli täys...)

Säätimessä on sisätilassa se säätönamikka. Siitä lähtee jotkut johdot, meneekö ne johonkin ohjausyksikölle ennen moottoreita? Jos menee, missä sellanen ohjausyksikkö on?
Moottorit on jo paikallistettu (pienet mustat mötikät umpion takana?); miten niiden"osia" voi liikutella jotta ne ehkä sais toimimaan?
No niin, nyt on niin hyvä mieli että kommentoin asiaa ilolla! Olen tässä tänään ja eilen ollut tekemisissä kyseisen kikkaran kanssa ja saanut selville seuraavaa:

Fordin huollosta Turussa: Moottori maksaa 165€ kpl ja sisältää kaiken älyn, eli säätökytkimen ja moottorien välillä on vain johtoa. Moottori on Boshin valmistama ja sitä on käytetty Mondeossa vuosimalleissa -97 ja -98 sekä ainakin Fiestassa -96. Yleensä kuulemma vika on aina moottorissa, ei säätimessä.

Kuten jo aiemmin forumilla on selvinnyt Motonet myy TÄYSIN SAMAA alkuperäistä Boshin valmistamaa osaa hintaan 44,50€, joten lienee sanomattakin selvää mistä osat hankin... Itselläni molemmat moottorit olivat täysin jumissa. Sain molemmat liikkumaan, mutta välittämättä säätimen asennosta moottorit ajoivat itsensä koko ajan toiseen ääriasentoon heti kun johdon kytki kiinni.

Laitteen sisällä on pieni valumetallinen rajakytkin ja epäilen että nämä ovat kämähtäneet molemmista. Jos on elektroniikan suhteen lahjakas voi hyvinkin olla että kökäleet saa korjattua, itselläni taidot loppuivat tässä kohtaa. Kuitenkin Turun Automaan hinnat kuultuani Motonetin hinta kuullosti niin hyvältä, että maksoin ilolla tuon vajaat 90€ kahdesta moottorista.

Asiassa huomioimisen arvoista on vielä se, että uudemmissa Mondeo II:ssa vm. 99-00 on jo eri säätömoottorit (ja myös erilaiset umpiot) kuin tässä Mondeo II -97 mallissa jota itse korjailin. Ovat siis tajunneet Fordilla että osa on täysi susi ja vaihtaneet konstruktiota. Mielestäni täysin kohtuutonta kuluttajaa kohtaan on näiden huonoiksi todettujen moottorihässäköiden hinnoittelu merkkihuollossa. Jos osaa valmistetaan vain kahteen vuosimalliin on päivänselvää että Ford on tajunnut laitteen huonoksi, ja silti niitä onnettomia joilla tällainen osa on, rangaistaan järkyttävällä hinnalla. Se on muuten uskomatonta kun ajattelee että hinta on melko tasan vanha tonni per puoli – en usko että kukaan olisi aikoinaan maksanut tikkuaskin kokoisesta kökäleestä sitä! Toisaalta bisnes on hyvä, varaosia menee taatusti, koska laite on kömö.

Tuo alkaen -99 mallissa oleva säätömoottori maksaa Motonetissa muuten 26,90€, Fordin varaosamyynnistä en viitsinyt edes kysyä. Osa on helppo vaihtaa itse, umpiot irti, 2 torx-ruuvia, sähköliitin ja yhdystanko umpioon irti, niin voit asentaa uuden. Ja eikun katsastamaan.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Mulla on Focuksessa In. Pron etuvalot. Säädin ei toimi siten, että valot liikkuisivat, mutta moottorin ääni kuuluu. Olisiko siis jotenkin irti?
AltGr

Viesti Kirjoittaja AltGr »

@anne: Voisi hyvinkin olla esim. moottorin "työtanko" irronnut umpion pohjasta. Toinen mahdollisuus on että moottorin rattaat ovat menneet sileäksi, tai muutoin toimivan sähkömoottorin tekemä työ ei välity perille saakka. Motonetista Focus 99-01 säätömoottori 69€/kpl.
Vastaa Viestiin