Mondeo vai Focus?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
-Tane-
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2007 11:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja -Tane- »

Nyt olisi aika luopua kesäautosta ja hankkia farmaria hintaluokassa n. 4000e-8000e ja Fordit tuntuvat hyviltä vaihtoehdoilta ja miellyttäviltä ajaa. Harkinnassa olisivat Mondeo mk2 97-00 tai alkuvuosien Focus-mallit. Olen koeajanut niitä ja katsonut läpi tämän foorumin aiheita.

Olen aika pihi ja haluaisin päästä vähällä kustannuksella. Kumpi olisi järkevämpi hankinta Mondeo 1.8l koneella vai Focus 1.6 koneella? Kummalla säästän enemmän, jos katsotaan kokonaiskuluja, eli hankinta- ja myyntihintaa, polttoaineenkulutusta, osien ja huoltojen hintoja ja luotettavuutta ym. Autot ovat kuitenkin samanikäisiä.

Tiedän, että tonnin ritsalla tai Corollalla säästän paljon enemmän, mutta niitä en kelpuuta. Fordit tuntuvat mukavilta. Autoa olisi tarkoitus pitää ainakin 5 vuotta. Kertokaa te Ford-miehet ja naiset, kumpi vaihtoehto on järkevämpi?
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Kannatan Focusta. Auto mainio ajaa ja farmari kori on käytännöllinen. Sopii tiloiltaan esim. kahden hengen yöpymiseen autossa kesällä mainiosti. Ja tietysti vääntävä ja polttoainepihi diesel on vielä bensa-autoa mukavampi käytössä, varsinkin pitkillä matkoilla. Jo n. 8000 km vuotuisella ajolla tulee diesel bensaa edullisemmaksi käytössä. Ja tietysti diesel kestää eri tavalla, kuin bensakone. Omallani (tdi) on ajettu nyt n. 275 tkm ja kone käy kuin kello. Ja mikä vielä näissa endura-koneissa, eivät syö öljyä 15 tkm öljynvaihtovälillä. Kannattaa ostaessa Focusta, valita Ghia varustus ilmastoinnilla, jolloin mukaan tulee kaikki nykyajan mukavuudet, kuten sähköikkunat, turvatyynyt, sähköpeilit, dieselissä webasto ym. Lisäksi ennen ostoa kannattaa varmistaa, että koritakuuseen kuuluvat ruosteviat on korjattu. (ovet ja luukut vaihdettu ja maalaus tehty).
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

itse valitsisin motukan tilavampi kuin focus,tosin vie hieman enemmän menovettä mutta...
-Z-
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Elo 2007 19:47
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja -Z- »

Kattelin ite kans Focusta ja mondeoo, Mondeoon päädyin suuremman tilan takia. Tietysti kilometrit ,hinta ja kunto vaikutti myös ostopäätökseen. Toisin kunto ei ollut lopulta niin hyvä miltä alunperinvaikutti :evil: Tarkoitus oli että,autoa ei tarvitse heti vaihtaa.
-Tane-
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2007 11:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -Tane- »

Juu, dieselit ovat mukavia ominaisuuksiltaan, porukoilla diesel-autot. Mutta ne diesel-autot taitavat olla jo aika paljon ajettuja ja bensa-autoja kalliimpia. Tilat ei ole tärkein asia, kunhan vain mahtuu pari ihmistä, matkatavarat takapenkille ja 40kg koira perälle. :P Mondeo olisi hankintahinnaltaan edullisempi, mut Focus turvallisempi. Tässä ihan ahdistuu, kun ei osaa päättää :?
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse valitsisin Focuksen, mikäli hankinta ei ole tilasta kiinni. En osaa sen kummemmin perustella. Mondeo kuluttaa enemmän menovettä ja arvokin on ilmeisesti huonompi ja vakuutusmaksut korkeammat (huomioon otettu ostajan piheys, kuten on aloitusviestissä kertonut). Focus on taas puolestaan mielestäni hieman meluisampi ääniltään ja se kuuluisa ruosteongelma, mikä pitää kyllä huomioida ostaessa.
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Diesel Focukset ovat tosiaan yleensä paljon ajettuja, mutta hinnaltaan siitä johtuen kuitenkin bensa Focusta halvempia. Kilometrejä ei kannata käytetyssä autossa säikähtää, jos autosta löytyy esim. merkkiliikkeen huoltokirja ja auto on pidetty kunnossa ja katsastusleima on tuore. Dieselissä hammashihnan vaihto on 150 tkm välein ja muutakin huoltoa diesel kaipaa vähän. Kannattaa kokeilla ajaa esim. diesel Focusta ja tehdä ostopäätös ns. "takapuolituntumalla". Ohjaushan näissä Focuksissa jaksaa aina vain ihastuttaa. Ei välyksiä ja auto kulkee suoraan, kuin juna. Jousituskin on sopivan jämäkkä ja auto ei kolise kuopissa. Rengasääniä kyllä on, mutta niihin kyllä tottuu. Itse en bensa Focusta ottaisi, kun niissä saa aina olla yhtenään vaihdekeppiä heiluttamassa esim. ohitustilanteessa. Kokeilin uutta bensa Focusta ja sain sen heti sammumaan liikkeelle lähtiessä, kun olisi pitänyt painaa enemmän kaasua.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
McGangsta
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Heinä 2007 01:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja McGangsta »

Ite antaisin äänen Focucselle, joskin omassa oli jos jonkinmoista pikkuvikaa matkan varrella, mutta oli mieluisa ajaa vaikka oli pienellä koneellakin... Hieman ainakin oma fokkeri tykkäs heilua kaistan laidalta toiselle eli ohjaustuntuma ei ihan niin hyvä ollut, kuin olisin ehkä toivonut.
Vaihdoin kuitenkin tuossa sigun focucsen ja hyppäsin toisen valmistajan kelkkaan... ainakin hetkeksi ;) Focucset kiehtoo edelleen, mutta katsotaan nytten :)
Opiskelujen päätyttyä ja duunipaikan vakiinnuttua ostanen dieselin ja tod näk focucsen, ellei parempia vaihtoehtoja löydy :)
Ford Focus Ambiente STW -01
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

jaahs, mä jättäisin sen mk2 Mondeon ostamatta, vaikka ei siinä autona mitään vikaa ole.(..oli -97 2L ja oli hämmästyttävän taloudellinen, ennen nykyistä -99 tdi Focusta) Focuksessa vaan on sinkitty koppa, joten se ei nappaa "2-värimaalausta" näin vanhempanakaan kovin hanakasti. kyllä se Mondeon mk2 hatchback oli parempi ajaa varsinkin talvella kuin tämä mk1 Focus farkku, mutta jos puhutaan rajoitusten mukaisista ajonopeuksista niin eroa ei sitten enää saa aikaiseksi :-)

ajettavuuden suhteen reippaampi muutos oli -94 Escon vaihtuminen -04 Mondeoon:-) odotan jännityksellä onko talviliukkaalla yhtä loistava ajaa kuin kesällä...
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
ti-vct
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Helmi 2005 19:50

Viesti Kirjoittaja ti-vct »

Annan ääneni Focukselle, ihan vaan kokemuksen perusteella :!:
Ainoa "mukava" kokemus MKII Mondeosta on ST200:n koeajo...
Ei pysty, liian hapokasta!!

Ford Focus STW 2005
tanarimies
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Syys 2007 20:03

Viesti Kirjoittaja tanarimies »

Ja kuitenkin focuksessa on se 12vuoden koritakuu, melkein ainoa laatuaan ja päihittää muiden foordien 6vuoden takuun kaksinkerroin. Joten kustannuksiltaan ja ruosteiltaan tehokkain vaihtoehto on ehkä juuri se diesel-focus :)
...Hetki tyhjän päällä lennettiin
Sitten jysähti
ja päähän koski niin...
-Tane-
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2007 11:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -Tane- »

Kiitos vastauksistanne! Yleinen kanta näyttää suosivat Focusia. Pitänee ottaa Focus uudestaan kunnon koeajoon, kun olen tehnyt sillä vasta pienen lenkin.

Ajan kuitenkin alle 8000km vuodessa, joten dieselin osto on ajankohtainen vasta kun ajomäärät lisääntyy. Onko noista Focusin pikkukoneista mihinkään, entä kestävyys ja hihnan vaihtoväli? Käsittääkseni 1.8 ja 2.0 litraiset ovat samoja kuin Mondeoissa ja 1.6 litrainen taitaa olla uudempi; onko se yhtä luotettava kuin isompikoneiset?

Siitä ruostejutusta. Kyllähän Fordeja ostaessa pitää olla tarkkana ruosteiden kanssa. Mutta menettääkö heti tuon 12v ruostumattomuustakuun jos ei maksa Fordin merkkiliikkeen määräaikaishuoltojen ja muiden huoltojen ryöstöhintoja?

Kun koeajoin Mondeon, ajettavuus miellytti heti minua, joten se kertonee paljon mistä tykkään. Noita mk2 mondeoja saisi jo alle 5000e, mutta taitavat olla huonoja yksilöitä.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Onko sen pakko olla ford?
Samalla rahalla saisit luotettavamman, vähän kuluttavamman, hiljaisemman, ja mukavamman ajopelin, hyvänä esimerkkinä 97-> passat :)

Tai esim golf 00-

Audi A3 ? A4 ?
Mondeo Mk1
hoocee
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2007 14:53
Paikkakunta: salo

VW

Viesti Kirjoittaja hoocee »

kuka haluaa ajaa traktoril? :lol:
-Tane-
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2007 11:36
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -Tane- »

Ei ole pakko olla Ford. Harkinnassa olisivat myös volkkarit (paljon vaihtoehtoja, Polo, Passat, Golf III tai IV) , Nissan Primera ja Toyota Avensis.

Mut jos ottaisi Voortin, niin Mondeo vai Focus?? :)
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Yksi ääni mondeolle ja dieselille vielä 8)

Itselläni vm-99 1.8TD STW ja en focceriin vaihtais.

Tietääkseni tämä STW on jo sinkitty eikö muut tämän ikäiset ole?

Niin en ole vielä tarkistanut vakuutuksen hintoja mutta dieselvero tulee laskemaan alle sataseen vuosi seuraavan katsastuksen yhteydessä :)

Spottiwagonpaku :wink:
Fix Or Repair Daily
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Ehdottomasti Mondeo. Focukset maksaa aivan liikaa siihen nähden, mitä rahalla saa. Kuten ketjun aloittajakin totesi, Mk II Mondeoita saa edullisesti ja esim. alle 5000 euron hinta ei todellakaan tee autosta mitenkään huonoa. Autot ovat yksilöitä ja kokeilemallahan se selviää.

Itse ajan myös vähän vuodessa, kolmen viikon päästä tuo sigun vanhempi peli on ollut käytössä tasan kaksi vuotta ja kilsoja pyörähtää minun ajossani täyteen 20000 aivan justiinsa. Hyvää kyytiä, erittäin vähän ongelmia, vaikka on vieläpä Mk 1. Ruoste ei vaivaa kuin hieman takalokarien reunoissa, nekin olen saanut pikkuvaivalla pysymään kurissa nämä pari vuotta. Tarkoitus oli vaihtaa auto pois tossa pari kuukautta sitten, mutta 2000 euron hyvitykset eivät miellyttäneet, kun autossa ei ole mitään vikaa ja täyttää tarpeet. Joten, matka jatkuu toistaiseksi. Auto maksoi minulle silloin kaksi vuotta sitten 3800 euroa.

Toistaiseksi toimenpiteet tämän yksilön kohdalla ovat olleet:

19.12.2005 - vaihteistoöljyn vaihto
26.06.2006 - takajarruputkien uusinta
30.06.2006 - öljynvaihto + suodatin, katsastus, ei huomauttamista
13.02.2007 - öljynvaihto + suodatin
06.06.2007 - katsastus, ei huomauttamista

Että vähällä on päästy. Ford = luotettava ja vähävikainen. Ensi viikolla tehdään iso huolto öljynvaihtoineen, sillä sitten seuraavat kaksi vuotta. Tommosen kaivat jostain. Hyvä esimerkki autosta, johon kannattaa kajota vähän enempi ajettuna. Edellinen omistaja oli vaihtanut jouset ja laakerit ynnä nivelet ja sen sellaiset tyypilliset Mondeon jutut, kiitos vaan hänelle.

Ääni siis Mondeolle. Ehdottomasti. Pienihän se Focus on Mondeoon verrattuna ja rumempikin vielä. Äläkä vaan mihinkään Passattiin erehdy, kaverin -97 Passatin nivelenvaihtorallia juuri päätäni pudistellen seuranneena. Ihme touhua.
Taisto Römpötti

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja Taisto Römpötti »

Juuri oman -97 Mondeoni katsastin pakettiautoksi. Takapenkki vaan pois ja dieselverossa säästöä 400-500 euroa vuosi. Yllättävän kestäviä laitteita, tälläkin ajettu 500tkm ja meni leimasta ilman huomautuksia. Hajuton, mauton, väritön ja epämukava auto mutta perhanan halpaa työmatka-ajoa. Järkipeli, kicksit tulee sitten jostain muualta.
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja jarri »

Valinta on helppoa minulle. Mondeo tietenkin.
Plussat:
- Matka-ajo on juhlaa ja tilaa riittää.
- Painavampana autona uskoisin, että turvallisuus painaa myös.
Miinukset:
- koosta ja kulutuksesta kaupungissa.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja IC »

Jokos Tane vaihtoi autoa ? Tuliko Ford ? Meillä matka vanhuksen kanssa jatkuu, kilsoja tullut sitten viime kirjoituksen 4000 lisää, eikä ongelmia ole ilmennyt. Sain isoon huoltoon kulumaan rahaa peräti 298 euroa, nythän tuo taas kukkuu kuin uusi. Halpaa on ajo ollut.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Just vaihdoin Focuksen 99vm Mondeoon 01vm. Mondeon vioista ei vielä kokemusta. Focuksessa oli kahdessa vuodessa kolme vikaa ja 30 000 km. Kaikki viat pysty korjaamaan itse.

Yleisesti voisi sanoa, että valinta riippuu paljon käyttötarkotuksesta. Focuksella oli kyllä kiva tykittää kaistarallia pääkaupunkiseudulla kun mahtuu ja kiihtyy äkäsesti (jos osaa kepittää vaihteita). Ihmettelen vaan että miksi pienempiin autoihin pitää pistää halvin ja surkein penkki ja tuki puuttuu etupenkkien välistä. Luulis että pienessäkin autossa mukavuus on tärkeä. Aina sai pohojammaanreissuilla kärsiä selkäkipuja fokuksessa. Mondeon iso rengas ottaa myös ihan eri tavalla hidastetöyssyt. Pitää vissiin muutenkin siirtyä suomessa pian citymaastureihin kun pykäävät hirveitä hidastetöyssyjä 10 metrin välein. Tärkein kysymys on kuitenkin se, että tarvitsetko tilaa. Mondeon farkussa sitä todellakin on. Ei ole mikään "lifestylefarkku" :) . Jos et tarvitse, niin ehdottomasti fokkeri.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
samppu
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Heinä 2008 10:24
Paikkakunta: turku

Re:

Viesti Kirjoittaja samppu »

Poude kirjoitti:Onko sen pakko olla ford?
Samalla rahalla saisit luotettavamman, vähän kuluttavamman, hiljaisemman, ja mukavamman ajopelin, hyvänä esimerkkinä 97-> passat :)

Tai esim golf 00-

Audi A3 ? A4 ?

No joo makuasioita, mutta mun lähipiirissä on klonksvageneista vähän huonompia kokemuksia. Kaverin uudehkossa passatissa oli 1,5 v:n aikana 3000€;n edestä korjausta, ja sitten meni vielä katti sököks. Toisella -04:n golfin kojetaulu on välillä kuin joulukuusi, kun häiriövalot vilkkuu!!! :) Mut onhan tässä foortissakin omat omituisuuksensa.
Focus 1.6 2006
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Ulkonäön puolesta mondeo :D

Makuasioista ei kiistellä sano mäyrä kun muniansa nuoli.. :shock:
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Itse vertailin 98-2001 Mondeot ja Focukset läpi ja päädyin -00 Focukseen 1.8 tiisselillä. Ihan ketterä peli ja ei kuluta paljoo paskaakaan. Ja vielä en oo löytänyt ruostetta. Pari pikkujuttua oli, mutta liike korjasi ne ilman mukinoita kun vaan otin asiaksi. Nyt vaan lisää kilometrejä. 8)
nightquest
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2010 16:24
Paikkakunta: 4-tie ympäristöineen
Viesti:

Re: Mondeo vai Focus?

Viesti Kirjoittaja nightquest »

Itse vaihdoin Focukseen Mondeon jälkeen kevyen korin vuoksi. Aikaisemmin ajoin 1.6 besa Mondeolla (MK1) ja siinä oli hävyttömän pieni kone auton paino huomioiden, eli oli lahna. MK2 farkku Mondeo (bensa auto) on likimain samalla viivalla 1.8 diisseli farkku Focuksen (MK1) kanssa. Meillä nämä kaksi farkkua nyt käytössä. Itse ajan 120km päivässä työmatka-ajoa ja pääsääntöisesti yksin niin suotta raahaan painavaa autoa paikasta toiseen.
Focuksessakaan ei henkilö- ja farmari mallien välillä painoeroa ole kuin jotakuin sata kiloa, joten otin sitten farkun (eikä noita henkilömallisia liioin markkinoilla olekaan...)
Itse olen Focuksesta teknisesti tykännyt :)
siviilikulkineet:
Ford Focus 1.8TDI -01 aj.292t (MYYTÄVÄNÄ)
Ford Mondeo 2.0 -99 aj.290t
entiset:
Ford Modeo 1.6 -93 aj. 381t
Vastaa Viestiin