Ford Mondeon 1998 ilmastointijuttuja (=ongelmia)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Ford Mondeon 1998 ilmastointijuttuja (=ongelmia)

Viesti Kirjoittaja helma29 »

Tere kaikille!

Vaimo tuli mökille pari viikkoa sitten ja valitteli, että ilmastointi lopetti kesken matkan toimintansa ja niinhän se tosiaankin oli...

Ilmastointi pelitti aina yön yli levättyään n. 30 min.

Kävin huollattamassa ilmastoinnin (=täyttämässä)

Ei auttanut.

Kompressori ei lähde pyörimään.

3 vuotta sitten huollatin viimeksi ilmastoinnin, koska huomasin, että konehuoneesta kuului napse, eli kylmäainetta ei ollut tarpeeksi kompuran pyörittämiseen.

Nyt ei enää kuulu sitä napsetta, eli masiina ei edes yritä käynnistää kompressoria.

Mikä neuvoksi?!

Jos nyt vien auton muualle huoltoon, joudun varmasti maksamaan kylmäaineesta uudestaan....

Vika viittaisi sulakkeeseen tms., mutta onko 1998 Mondeossa muuta, kuin rele ilmastoinnille, eikä erillistä sulaketta?

APUA!
janttu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Helmi 2005 22:45
Paikkakunta: Ex Oulun telealue nykyään merilappi

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja janttu »

ainakin omistajan kässäri väittää: lisävarokerasia

varoke R3 ABS,lämmitimenpuhallin,ilmastointi ym



autostasi riippuen joko, musta 80A tai 60 keltainen





mondeo 1998 TD STW
janttu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Helmi 2005 22:45
Paikkakunta: Ex Oulun telealue nykyään merilappi

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja janttu »

- itselläni manuaali-ilmastointi ja nyt kolmas kesä menossa ongelman kans, pelaa hyvin noin. 40 min sit ikäänkuin itsekseen onkin ilmastointi poistunut päältä. Kuukausi sit ilmastointi huollettiin eli imettiin ja täytettiin, sekä lisättiin väriaine (asentaja sanoi et hieman vaan vajausta). Ei vaikutusta ongelmaan. Kylmää tulee hyvin ja sit laite ikäänkuin menettää tehonsa ??? Vaikka AC -valo väittääkin ilmastoinnin olevan pääl, mutta ei oo : ((




mondeo 1998 TD STW
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja helma29 »

Enpä usko, että siinä sitten vika.
Kaikki muuthan toimii varokkeen takaa autossani.
Eli miksei ilmastointi napsahda päälle?
janttu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Helmi 2005 22:45
Paikkakunta: Ex Oulun telealue nykyään merilappi

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja janttu »

keskusvarokerasia: 23 15A peruutusvalot, suuntavilkut, ilmastointi ym

"-------" 37 30A lämmittimen puhaltimen moottori, ilmastointi


sit onko sähkö piuha ehyt / kiinni, moottorin alla, AC-kompuran ja pohja muovin välis


mondeo 1998 TD STW
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja helma29 »

no niin.

Aamulla heräsi ilmastointi henkiin ja pelitti.

Tänään menen mökille, katsotaan pelittääkö...
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja helma29 »

... äsken taas testailin ... ei toimi ...

Onko tuossa ilmastointisysteemissä joku lämpötilan tunnistin?

Jos on missä se on ja mitä maksaa?

Vikahan voi olla siinä..
m.o.n.t.y
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Kesä 2006 16:38

Viesti Kirjoittaja m.o.n.t.y »

Jeps, ainakin itselläni auttoi kun vaihdettiin kompressorin magneettiventtiili. Lisää aiheesta viewtopic.php?t=1657
lauri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Heinä 2006 11:27

Viesti Kirjoittaja lauri »

Säätäkää kompressorin magneettikykimen ilmaväli kohdalleen niin alkaa pelittää
lauri
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Heinä 2006 11:27

Viesti Kirjoittaja lauri »

Kompressorin päästä mutteri auki 14mm ja laippa pois siellä on säätö prikkoja välissä, sopivilla prikoilla säädetään välys laipan ja hihnapyörän välille 0,35-0,75mm. ja kasatessa kierrelukite mutteriin ettei laippa irtoo.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jospa se mikä nappaa ilmastoinnin pois täyskaasulla ei olekaan ilmastoinnissa vaan sama systeemi mikä vahtii moottoria hoitaa myös ilmastoinnin päälle/pois tarvittaessa. Näin se on MkIII kanssa, miksei myös mkII? Siis kaasuläpän asentoanturi olisi kyseessä.

"Two pressure-operated switches and the compressor cluth solenoid are connected to PCM, to enable it to determine how the system is operating. The PCM can increase idle speed or switch off the system, as necessary, so that normal vehicle operation and driveability are not impaired."

PCM on siis Powertrain Control Module eli se "musta laatikko". Se päättää saako ilmastointi olla päällä vai ei, sillä on näet ulkolämpömittari ja osaa siis nostaa hiukan tyhjäkäyntiä kun ilmastointi "menee" päälle, siis sen käskystä. Myös lämä lattiassa ajettaessa ilmastointi haittaa menoa liikaa ja silloin ilmastointi joutaa pois. Tämä tieto tulee kaasuläpän potikalta.

Lainausmerkeissä oleva juttu mkIII itsehoito-oppaasta.
--
Mondeo STW -01
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

lapazu kirjoitti:Mutta voisiko kompuran magneetikytkin olla huonossa hapessa? Toisaalta ilmastointi ei jätä koskaan starttaamatta kylmäkäynnistyksessä, ainoastaan kun on käytetty kaasua pohjassa.
Käsittääkseni kompura ei kuitenkaan käy kaiken aikaa vaan tarpeen mukaan ja sen magneettikytkimen kannalta on samantekevää johtuiko päältä pois kytkeminen kaasupolkimesta vai mistä. Näin ollen sen pitäisi tippua muutenkin pois lämmettyään riittävästi (vai kuumeneeko sekin pienen kaasuttelun jälkeen liikaa?)

Magneettisuus menettää tehoaan lämpötilan kasvaessa.Onko niin hilkulla tuo veto, että lämmettyään käy epävarmaksi?

Jos rele siellä akun luona olevassa boxissa ei läpäise tarpeeksi virtaa kun on avautunut kaasuläpän takia. Jospa kärkien pitsaus auttaisi.
--
Mondeo STW -01
Cheri
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Maalis 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cheri »

Scorpparin ilmastoinnin vikaa etsiessä tuli vastaan tuo täyskaasun rele - kärjet aukee kun ecu kaipaa täyttä tehoa eli hyppylanka ohittaa sen ongelman... mut varjopuolena on sit se ohittelu liikenteessä ilmastointi päällä :lol:
Scorpio 2.9 Efi Aut -94 STW
Cheri
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Maalis 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cheri »

Täyskaasun rele löytyi akun viereisestä sulakeaskista, siis -94 farkku scorpparissa. Ja ideana on pätkäistä reitti kolmoispainekytkimeltä kompuran kytkimelle ku tarvitaan koko tehoreservi käyttöön. Se hyppylanka tuli sit niiden isompien reikien väliin. Niin ja kokeilin korvakuulolta et kompura alkaa toimimaan vetämällä +12V releen liittimen 30 reikään, ei kannata sit pitää kovin pitkään - nostaa (kuulemma) paineita.
Scorpio 2.9 Efi Aut -94 STW
Vastaa Viestiin