CD6000 radion heikko kuuluvuus

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Jotain tähän liittyvää haulla jo löysinkin, eli olikos se nyt niin, että ainoastaan marmoritiskiltä haettu uusi antenni voi mahdollisesti auttaa CD6000-radion todella heikkoon kuuluvuuteen? Vai toimisiko joku Motonetin tarvikeantenni kuitenkin melkein/aivan yhtä hyvin? Tilanne on tällä hetkellä se, että jossain paikoissa kanavia löytyy niin pirusti ja kuuluvuuskin on ihan ok, mutta parin kilometrin päässä taas ei löydy yhtään ainoaa kanavaa ja jos joku löytyykin, niin suhinan seasta ei saa mitään selvää.

Ja autohan on -o6 Mondeo, jos sillä on jotain merkitystä tämän asian suhteen.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Samaa sontaa on ne marmoritiskin antennit kun motonetin. Jos haet kunnon antennia niin osta hopeaseos antenni
niin alkaa kuulumaan. En tiedä onko täällä niitä kaupan mutta netistä ainaskin löytyy.Tai toinen vaihtoehto , osta motonetin antenni ja antennivahvistin.

jk. Jos sulla on alumiininen antenninjalka, niin sillä voit heittää vesilintua, kun sen kierreosa hapettuu, niin ei siinä minkäänlaiset aallot kulje.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

anon1 kirjoitti:Samaa sontaa on ne marmoritiskin antennit kun motonetin. Jos haet kunnon antennia niin osta hopeaseos antenni
niin alkaa kuulumaan. En tiedä onko täällä niitä kaupan mutta netistä ainaskin löytyy.Tai toinen vaihtoehto , osta motonetin antenni ja antennivahvistin.

jk. Jos sulla on alumiininen antenninjalka, niin sillä voit heittää vesilintua, kun sen kierreosa hapettuu, niin ei siinä minkäänlaiset aallot kulje.
En ole vielä ehtinyt perehtymään tähän antenniasiaan, mutta uskoisin, että tuossa on ihan se alkuperäinen antenni + jalka, onko sitten alumiinia vai mitä lie.

Noista Motonetin antenneista, olikos se niin, että liitin pitää katkaista pois ja liittäminen pitää tehdä suoraan piuhoihin? Eli siellä katossa ei ole liitintä, vaan antennijohto on jonkinlaisella ruuvikeksinnöllä tms. kiinni siinä antenninjalassa? Äh, pitää koettaa ehtiä viikonloppuna tutustua tuohon lähemmin...
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ei antennijalassa ole liittimiä tai johtoja, antennijohto tulee ruuvikiinnityksellä antennijalkaan,
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Helposti löytyy noi osat aliexpess.com.Haulla ford antenne ftoot ja ford antenne booster.Ota noista boostereita ant208, tuntuu toimivan hyvin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

No mites tämä Axe-69:n projekti etenee. Otat ensin irti sen vanhan piiskan pyörittämällä, jos saat, onko hapettunut. Samalla voi seurata vaikuttaako se mitään radion kuuluvuuteen. Ellei vaikuta niin piiskan ja jalan välinen kontakti ei toimi. Samalla kun sen irrottaa näkee myös ne kierteet siinä ruuvissa ja voi hakea sen kanssa uuden antennin jos silta tuntuu vaikka Biltemasta tai Motonetista tai sitten putsata ne kierteet.
Sen piiska-antennin tilalle voi koittaa vaikka metrin rauta/kuparilankaa, että onko se siitä kiinni. Jos asuu oikein metsässä, niin ei siihen mikään auta. Nää siis tän mun vuosimallin pohjalta sanottuna.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

tursas kirjoitti:No mites tämä Axe-69:n projekti etenee. Otat ensin irti sen vanhan piiskan pyörittämällä, jos saat, onko hapettunut. Samalla voi seurata vaikuttaako se mitään radion kuuluvuuteen. Ellei vaikuta niin piiskan ja jalan välinen kontakti ei toimi. Samalla kun sen irrottaa näkee myös ne kierteet siinä ruuvissa ja voi hakea sen kanssa uuden antennin jos silta tuntuu vaikka Biltemasta tai Motonetista tai sitten putsata ne kierteet.
Sen piiska-antennin tilalle voi koittaa vaikka metrin rauta/kuparilankaa, että onko se siitä kiinni. Jos asuu oikein metsässä, niin ei siihen mikään auta. Nää siis tän mun vuosimallin pohjalta sanottuna.
Tämä "projekti" on edennyt siten, että yhden illan askartelun jälkeen ollaan taas lähtöpisteessä. :D

Eli koetin ensin irroittaa pelkän piiskan siitä antennin jalasta. Se oli tietenkin hapettunut niin tiukkaan, että se katkesi mieluummin kuin irtosi. Irrotin sitten koko antennin jalan ja hain Motonetistä uuden antennin jalkoineen. Laitoin paikalleen ja radio kuului yhtä heikosti kuin aikaisemminkin. Irrotin seuraavaksi pihdeillä piiskan siitä alkuperäisestä jalasta ja vaihdoin Motonetin keksinnöstä pelkän piiskan siihen. Taas paikalleen, eikä mitään eroa entiseen.

Koko ajan mulla on ollut sellainen olo, että tuossa antennin jalan kiinnityksessä on jotain hämärää. Katselin tuossa äsken jotain juutuupi-videoita Focuksen antennin vaihdosta ja ainakin siinä se kiinnitys on erilainen. Siellä on joku torx, jolla se jalka irtoaa katosta, mutta se itse torx jää sinne kattoon, samoin kun jonkinlainen kiinnike. Vähän vaikea selittää, mutta siis mm. tätä videota katselin: https://www.youtube.com/watch?v=LYc9aLCmGGk Mulla tulee siis vaan kierteet siitä jalasta ja näihin se antennin johto kiristetään mutterilla. Helvetti kun näitä on vaikea kirjallisesti selittää...

Eli voisiko tässä olla kyse jostain puutteellisesta maadoituksesta tms.?
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Toihan on hyvä video, en nyt vaan ymmärrä missä siellä meni se antennijohto. Niinkuin siellä videon kommenteissa sanotaan pitäisi tarkistaa sen antennipiuhan kiinnitys siihen jalkaan ja sitten taas mankanpäähän, koska jostain se antennijohto on irtipoikki. Ja vaikuttaakos nämä räpeltämiset mitään siihen radion kuuluvuuteen, jos ei, se piuha on jostain alempaa poikki. Antennin jalassa ei saa olla maadotusta/yhteyttä runkoon.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

tursas kirjoitti:Toihan on hyvä video, en nyt vaan ymmärrä missä siellä meni se antennijohto. Niinkuin siellä videon kommenteissa sanotaan pitäisi tarkistaa sen antennipiuhan kiinnitys siihen jalkaan ja sitten taas mankanpäähän, koska jostain se antennijohto on irtipoikki. Ja vaikuttaakos nämä räpeltämiset mitään siihen radion kuuluvuuteen, jos ei, se piuha on jostain alempaa poikki. Antennin jalassa ei saa olla maadotusta/yhteyttä runkoon.
Antenninjohto ei ole varmaankaan poikki, koska sen itse antennin liikuttelu tuntuu vaikuttavan radion kuuluvuuteen. Ja jopa sen kiinnitysmutterin kiristäminen/löysääminen vaikuttaa radion kuuluvuuteen. Ja koska mulla puuttuu koko tuo osa sitä jalkaa, joka jää kattoon kiinni sen torxin löysäämisen jälkeen (jota sitäkään mulla ei siis ole), niin antennin jalka ottanee kiinni katon metalliin tms.

Käyn ehkä kohta ottamassa kuvan tuosta kiinnityksestä, kun en oikein osaa tätä näköjään sanallisesti selittää...
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ota radio irti , tarkasta antennin kiinnitys onko hyvin.Jos on kunnossa, niin yleismittarilla mittaa antennijohto, ette ole poikki.Antennivahvistin on kova juttu. :D
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

anon1 kirjoitti:Ota radio irti , tarkasta antennin kiinnitys onko hyvin.Jos on kunnossa, niin yleismittarilla mittaa antennijohto, ette ole poikki.Antennivahvistin on kova juttu. :D
Radion olen jo käyttänyt irti ja itse asiassa kokeillut kokonaan toista laitettakin (Sony C307/C214-CD6). Ehkä aavistuksen paremmin kuului, mutta ei kuitenkaan hyvin (verrokkina samassa pihassa mk2 Mondeo, jossa vanhempi 6000 cd).
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tossa antennijalan vaihdossa on yks pikku kikka, kantsii putsata ruuvinkierteistä hapettumat esim. teräsharjalla.
Jos laittaa sen hapettuneen ruuvin niin yhteys on varmasti huono.Siitä maadoituksesta, jos epäilet ettei ole riittävästi, niin laita johto radion rungossa olevan ruuvin alle, ja toinenpää johonkin auton runkoon.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Päivitetääs tämä tilanne.

Eli ostin marmorilta uuden antennijalan ja piiskan. Tein kiinnitykseen vähän sellaisen oman patentin ja nyt radio toimii ihan ok. Edelleen olen sitä mieltä, että se antennijalan kiinnitys ei ole mulla samanlainen kuin näkemissäni kuvissa ja videoissa, mutta pääasiahan on, että homma toimii. :thumbup:
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Hyvä et tuli kuntoon.Huomasin yhden kikan kuuluvuuden parantamiseksi.Antennin putsaus esim. jarrucleanerilla tai muulla liottimella, antenniin näyttää tarttuvan aika paksulti, ilmeisesti dieselin nokea.Kuuluvuus paranee
niin paljon,että sen huomaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: CD6000 radion heikko kuuluvuus

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Huomasinpa yhden jutun, tosta antennijalan hapettumisesta. Mulla alko radion kuuluuvuus heiketä,otin antennin irti, putsasin kierteet kierretapilla, ja antennijalasta putsasin myös kierteet.Sit täytin kierreosan vaseliinilla,
ja antenni paikalleen.Ei oo radio soinut noin raikkaasti aikaisemmin, ja hapettuminenkin on ilmeisesti historiaa.Suosittelen
kokeilemaan.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Vastaa Viestiin