Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
minä-minä
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2015 13:36

Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja minä-minä »

Pitäisi ruveta jossain vaiheessa vaihtamaan 2011 malliseen mondeoon oviin kaiuttimia, kun ne on ruvennut resonoimaan ikävästi ajon aikana. Tässä nyt on tullut tutkittua asiaa ja tullut kyseltyä vähän, että mitkä kaiuttimet sopisi tuohon mondeoon. Ja aluksi päädyin tähän JBL:n erillissarjaan missä tulee midbassot ja diskantit. Tämän kyseisen sarjan meinasin laittaa tilaukseen, mutta tuli sellainen asia mieleen, että kuinka hyvin nuo diskantit menee niihin vakiopaikoille. Kun tarkoitus olisi pitää auto mahdollisimman originaalin näköisenä sisältä.

Ja nyt olen ruvennut miettimään sitä, että jos vaihtaisi vaan pelkästään nuo midbassot ja jättäisi vakio diskantit paikallen. Vai kuulostaako ääni ihan hirveältä tällä yhdistelmällä autossa on siis vakiona Sonyn radio joka pitäis olla vähän parempi, kun tuo Ford 6000 sarjan radio.
Jos päädyn vaihtamaan pelkät midbassot niin olisiohan nuo Rainbow:t hyvät?


http://www.hifikulma.fi/epages/hifikulm ... JBLGTO609C
http://www.hifikulma.fi/epages/hifikulm ... nbow-DL-W6
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

ainakin MK4 2008 diskantti koteloissa näyttäisi olevan aika hyvin tilaa. Ei taida olla iso hommat irroittaa ja mitata? Raindowt on hyvässä maineessa, mutta yleensä kun hyvältä merkiltä ostaa halvemman mallin, niin se ei välttämättä ole niin hyvä ;)

Irtooko muuten ovikaiuttimien ritilä erikseen vai pitääkö irroittaa koko ovipaneeli?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
minä-minä
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2015 13:36

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja minä-minä »

Pitää varmaan irroittaa nyt eka yhdestä ovesta tuo ovipaneeli ja diskantti, niin näkee mitenkä uudet kajarit saa järkevästi sitten kiinni. Mutta eikö se vanha diskantti ole siinä kolmiossa kiinni, että lähteekö se diskantti irti siitä kolmiosta? Että sen uuden saa siihen sitten siististi paikalle.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Itseäni kiinnostaa myös tämä aihe.

Pienemmällä vaivalla tarkistat ennen ostoa stategiset mitat. Tarviiko mitään kaiutin kotelo adapteria ja meneekö kaiuttimen johtosarja suoraan uuteen..

Veikkaan ettei Mondeo välttämättä ihan top 10 mihin vaihdellaan poppi vehkeitä. Sonyn järjestelmä on kyllä yllättävän hyvä, mutta ainahan sitä potkua sais olla lisää aikuismaisesti :twisted:

Minkähänlaiset Speksit vakio kajareilla on, että saako tarpeeksi muutosta? Tässä tapauksessa tosin oli jo ilmeisesti kalvot popitettu irti :D
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

selailin nopeasti niin ebaystä ainakin myydään juuri noita adaptereita runkoon ja liittimiin

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... 1936606303

Tässä ainakin tweetterit laitettu / haluttu laittaa näkyviin

http://www.talkford.com/community/topic ... -speakers/
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse vaihdoin rainbow erillissarjan vakioiden tilalle ja äänen laatu parani tosin vaimensin samalla katon ja ovet.
Korotuspalan tein 22mm mdf levystä joten istuu kuin orgis.
Diskantin reikää muistaakseni piti pikkasenm suurentaa mutta muuten oli helppo asentaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Lähteekö kaiuttimen luukku erikseen klipsuista vai pitääkö purkaa pahvi irti ?

Hiljenikö ajomelu paljoa?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
minä-minä
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2015 13:36

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja minä-minä »

Siis pitääkö tuon midbasson ja oven väliin laittaa joku korotus? Eikö voi suoraan vaan ottaa vanhaa kajaria pois ja ruuvata uutta siihen oveen kiinni.

Minkälaista erillissarjaa porukka suosittelee? Onko tuo JBL:n sarja hyvä mistä laitoin linkin tuohon ekaan viestiin.

Itsellä ei nyt ole oikeen muuta päänvaivaa tässä projektissa, että saisin nuo diskanti tehtyä hienosti. Ettei auton ulkonäkö sisältä kärsi kovin pahasti ja tavarat pysyy kiinni, ettei lähde heti irti.

Ihan suomestakin noita adaptereita näyttää löytyvän.

http://www.hifikulma.fi/epages/hifikulm ... geSize=100
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Onkos tämä rojekti edennyt.. Itsellä ois sama homma edessä, nimittäin turajaa nuo kajarit jo pelkällä puheellakin. Pitää samalla vaimentaa ovia, tuntuvat kumisevan kuin tyhjä pelti-tynnyri. Soitin on tuo alkuperäinen CD6000, mutta tarkoitus olisi vaihtaa se johonkin android-pohjaiseen..
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Muistaako tai tietääkö kukaan mikä on mihin asennussyvyys etuovissa? Tarkoitus olisi asentaa DLS RC6.2 jossa asennussyvyys on 75mm. Ymmärsin että se on aika paljon, vaikkakin näyttäs nuo ovet aika paksuille että luulisi mahtuvan? Mistään ei tietoa tunnu löytyvän niin ei kai se auta kun purkaa ja mitata ennen kun alkaa tilailemaan.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Hyvin mahtuu suunittelemasi kaiutin, siellä on n.3.5 cm asennusrengas mikä mahdollistaa suuremmankin asennussyvyyden.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

minä-minä kirjoitti:Siis pitääkö tuon midbasson ja oven väliin laittaa joku korotus? Eikö voi suoraan vaan ottaa vanhaa kajaria pois ja ruuvata uutta siihen oveen kiinni.

Minkälaista erillissarjaa porukka suosittelee? Onko tuo JBL:n sarja hyvä mistä laitoin linkin tuohon ekaan viestiin.

Itsellä ei nyt ole oikeen muuta päänvaivaa tässä projektissa, että saisin nuo diskanti tehtyä hienosti. Ettei auton ulkonäkö sisältä kärsi kovin pahasti ja tavarat pysyy kiinni, ettei lähde heti irti.

Ihan suomestakin noita adaptereita näyttää löytyvän.

http://www.hifikulma.fi/epages/hifikulm ... geSize=100
Jos haluat että elementti hukkaa ääntä oven ja pahvin väliin niin sitten voi asentaa suoraan peltiin kiinni mutta ei kannata montaa kymppiä uhrata sitten elementteihin...
Jos haluat että toimii kunnolla niin korotuspalan joutuu tekemään kun orginaalissakin on jos ei revi sitä titilää pois pahvista tai muuten modaa sitä..
Eli korotuspala niin saa tiiviisti ovipahviin kiinni niin ei ääni katoa + rämise pahvi...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
minä-minä
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2015 13:36

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja minä-minä »

Ei ole tämä projekti edennyt itsellä oikeen mihinkään suuntaan, kun ei kesällä ollut oikeen aikaa ruveta purkamaan ovi pahveja ja ei oikeen ole sopivia kajareita löytynyt. Toki olisi pitänyt ainakin apukusin puoleiset pahvit ottaa irti niin näkisi mikä siellä resonoi mutta jos sitten ensi kesänä.

PItää vielä varmistaa, että onko mitään järkeä vaihtaa pelkkiä mid bassoja ja jättäis vakio diskantit paikalle.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Kaikki kannattaa vaihtaa, diskantit silkkikalvolla, soi parhaiten, ja lisää jakosuodatin .Täällähän ei saa mainosta, mut sen verran, laitoin sonyn 3-tie bassot ja olen erittäin tyytyväinen. Sonylta on tullut 4-tie 6.5" kaijutin, vähän kiinnostaa, jos vaikka vaihtaisin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse laittaisin vain sen 2 tie erillissarjan orgis paikkoihin, itsella rainbow sarja ja ihan hyvin jytää vakkari mankalla ja kuulostaa muutenkin paaljon paremmalta.
En tiedä onko sony koskaan tehnyt hyviä kaiuttimia autoihin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Kovasti täällä kehutaan sonyn soittimia, mikseivät osaisi valmistaa laatu kaiuttimia.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tosta kaiutin asiasta vielä. En väitä olevani mikään kultakorva joka kuulee parhaat kaiuttimet,vaan kerron mikä minua miellyttää. Tämä asiahan melko paljon makuasia, mistä on turha kiistellä.Tästä hyvänä esimerkkinä,
käyttämäni autohifikauppa suositteli kaiutinsarjaksi , testivoittajaa/testimenestyjää Focal PS165V, ei ollut mun makuun noin viikon kestin kuunnella, ja vaihdoin sonyt tilalle.Jos mimä-minää kiinnostaa saat 80 kympillä ,
4 kpl 6.5" bassokaiuttimia ja 4 kpl diskanttikaiuttimia.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Se on totta että maku asia mutta eipä tuo mainitsemasi focalin sarjakaan kummonen ole =) Toiset tykkää laadusta ja toiset määrästä...
En itsekkään ole kultakorva mutta kuulen kyllä hyvän ja huonon eron.
Projektissani on jo vuosia vanhat sarjat: boston acoustics pro 6.53 edessä ja sen pikkuveli boston acoustics pro 6.5 takana ja niiden apuna pari kpl boston acoustics 12.5lf subwooferia, itse tykkään noista SQ mallisista elementeistä enemmän kun SP mallisista.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja antsa »

Tuli vaihdettua mk4 mondeon ford 6000, Sonyn soittimeen ja eteen alkuperäisten kaiuttimien tilalle ground zero iridium gzic 650fx 6,5" 2-tie erillissarjan.
Diskanttien kuoria täytyi hieman sorvata että sai mahtumaan alkuperäisten diskanttien kuorien sisään. Alkuperäisistä ovikaiuttimista leikkasin kehykset irti ja sorvasin sisähalkaisijan niin että kaiuttimet mahtui kehyksien sisään.

Lopputulos on omaan mieleen. Ulkonäkö on täysin alkuperäinen.
Alkuperäiset kaiuttimet alkoivat rämistä jo todella hiljaisella volumella (tyyppivika?) Groundzerot soi moottoritienopeuksissakin puhtaasti.

Nyt mietityttää vaihtaisiko myös takakaiuttimet? Parantaako äänenlaatua?
Tuleeko takakaiuttimien olla samat kuin etukaiuttimet?
Täytyy myöntää että itse en autohifi hommista ymmärrä mitään.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo Mk4 kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tottakai kantsii vaihtaa myös taakse. Alkuperäisten 2w kaiuttimien tilalle jotain muuta parantaa toistoa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Vastaa Viestiin