Vinkkejä autohifin valintaan

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
jousun
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Kesä 2010 13:33

Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja jousun »

Nyt kyllästyin tuohon mk2 Focuksen 6000CD soittimeen + orkkis kaiuttimiin ja on aika vaihtaa uutta tilalle.

Eli uuteen kokoonpanoon kuuluisi soitin(2DIN) + etukaiuttimet + takakaiuttimet. Vahvistinta en ajatellut laittaa, joten soittimen antama ~4x20W(rms) saa nyt riittää.

Olen tässä pohtinut eri vaihtoehtoja ja nyt olisi 4 eri kokoonpanoa, joista luultavasti yhden valitsen. Kaikissa soitin on sama (Ehkä Pioneer FH-P80BT)

#1
Eteen Focal 165 A1 6,5" erillissarja (etuoviin)
Taakse Focal 165 A1 6,5 erillissarja (takaoviin)

#2
Eteen Focal 165 A1 6,5" erillissarja (etuoviin)
Taakse Focal 165 A3 6,5"+4" erillissarja (6,5" hattuhyllylle, 4"+diskantit takaoviin)

#3
Eteen Focal 165 A1 6,5" erillissarja (etuoviin)
Taakse Focal 165 CA1 6,5" 2-tie koaksiaali (takaoviin)

#4
Eteen Focal 165 A1 6,5" erillissarja (etuoviin)
Taakse Focal 210 CA1 8" 2-tie koaksiaali (hattuhyllylle)

Mikä näistä olisi mielestäsi paras ratkaisu? Olisiko vielä joku muu setti, jota kannattaa miettiä? Muita huomioita?

Omia ajatuksia kyseisistä seteistä:
#1 selkeä+hyvä äänenlaatu+suht helppo asentaa
#2 monipuolisin+parempi äänenlaatu+vaikeampi asentaa
#3 halvin+ok äänenlaatu+suht helppo asentaa
#4 jykevin/ehkä hieman lisäbassoa+ok äänenlaatu+suht helppo asentaa.

Tietenkin nuo hattuhyllylle asennettavat kaiuttimet ovat aina houkuttelemassa kaiken maailman hämärämiehiä ja toisinaan myös itse hyllyä joutuu vahvistamaan ja muutenkin modaamaan, mutta säästyisi vaivalta alkaa repimään takaovien paneeleja irti.
JJ
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Syys 2005 08:06
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja JJ »

jousun kirjoitti: Mikä näistä olisi mielestäsi paras ratkaisu?
#1, mutta vain eteen.
jousun kirjoitti: Olisiko vielä joku muu setti, jota kannattaa miettiä?
Focal K2 Power 165 KR 199€.
Accessissa ei ole mitään vikaa sinänsä, mutta on toi K2 Power melkopaljon jykevämpi ja maksaakin vain kahden Access setin verran.
jousun kirjoitti: Muita huomioita?
Varaudu siihen että uusi settisi soi "huonommin", tarkoittaa ponnettomammin, koska niissä vakio ämyreissä on korostettu ns. kriittisiä taajuuksia, jolloin ne soivat herkemmin eli lujempaa pienemmällä teholla sellaisilla taajuuksilla johon ihmiskorva reagoi. Asia korjaantuu tehonlisäyksellä eli vahvistimella (samasta syystä myös se 8" setti on turha, kun ei teho riitä kuitenkaan. Kyllä 6.5"kin alas menee kun "käsketään".)

Et halua laittaa erkkasarjaa missään tapauksessa takaoviin, koska diskantti huutaa sen jälkeen suoraan kuskin korvan alla. Itse en laittaisi taakse yhtään mitään (tai no joo subbarin.)
Jos kuitenkin meinaat laittaa, niin laita sitten hattuhyllylle. Pitkäkyntisiltä ne voi piilottaa kaiutinkankaalla tai takalasin tummennuksella.

Laita toi kalliimpi K2 Power sarja eteen ja jätä vakio kajarit taakse. Korjaa faderilla tehoista 70% eteen ja jätä takapää soimaan hiljempaa täytteeksi (tai ei ollenkaan, kuuluu edestäkin ihan riittävän lujaa taakse.)

Mihin meinasit diskantit laittaa? Accessin tai K2 powerin diskantit ei kumpikaan mahdu vakiopaikkaan, ei lähellekään.
2007 Focus Wagon
2010 Focus Sedan
jousun
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Kesä 2010 13:33

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja jousun »

Hyviä huomioita (taitaa olla ammattilaisen puhetta :) ), eli kannattaa siis suosiolla sijoittaa koko kaiutinbudjetti tuohon etuosaston erillissarjaan. Mikä olisi sitten paras erillissarja n.200€:lla, olisiko se tuo ehdottamasi Focal K2 Power 165 KR, vai löytyykö joltain toiselta valmistajalta hyvää haastajaa? Esim. Audison AVK6 tai Hertz HSK165.4.

Itse en ajatellutkaan tuota diskanttiasiaa, oletin että mahtuisi helposti tuohon vakiopaikkaan. Saako edes pienellä modauksella mahtumaan tuohon? Muuten joutuu varmaan tuonne kojelaudan reunoille suunnittelemaan asennusta, vai mahtaako olla hyviä vinkkejä/paikkoja diskanttien asennukselle.
JJ
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Syys 2005 08:06
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja JJ »

jousun kirjoitti:(taitaa olla ammattilaisen puhetta :) )
Ei, en ole ammattilainen, pitkänlinjan harrastaja. :mrgreen: Ensimmäisen sellaisen jota autohifiksi kehtaa sanoa asensin jo 1999 ja siitä on sitten kantapäänkautta vuosien saatossa opeteltu yhtä ja toista. Joku sairaus täytyy vissiin olla kun oma auto on siitä lähtien ollut focus ja järjestysnumerot 5 ja 7 ovat tällähetkellä ajossa. 8)
jousun kirjoitti: Mikä olisi sitten paras erillissarja n.200€:lla, olisiko se tuo ehdottamasi Focal K2 Power 165 KR, vai löytyykö joltain toiselta valmistajalta hyvää haastajaa? Esim. Audison AVK6 tai Hertz HSK165.4.
Nämä on kai niitä makuasioita.
Huomasithan että K2 Power 165 KR on (olevinaan?) tarjouksessa 199€ ja normi hinta on 300€.
Itsellä on nyt ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2003 jotain muuta kuin Focalin edesmenneet 6K3:t (K2 Power kai muistaakseni korvasi 6K3 sarjan) midbassoina ja vaikka nykyinen DLS Active 6.2 soi kivasti, niin potku on jotenkin "munaton" Focaleihin verrattuna... ainakin vielä, kaiutinhan tarvii sisäänajon ennenkuin se soi "oikein". DLS Active 6.2:n passiivi versio kantaa nimeä DLS RM6.2 ja maksaa 249€, ei huono vaihtoehto sekään joskin tokkopa saat tingattua ihan tuohon 200€ (tai voit saadakin.)
jousun kirjoitti: Itse en ajatellutkaan tuota diskanttiasiaa, oletin että mahtuisi helposti tuohon vakiopaikkaan. Saako edes pienellä modauksella mahtumaan tuohon? Muuten joutuu varmaan tuonne kojelaudan reunoille suunnittelemaan asennusta, vai mahtaako olla hyviä vinkkejä/paikkoja diskanttien asennukselle.
RM6.2:n disset vois mahtua, ehkä. En tiedä varmaksi kun Active versiossa on eri diskantit ja ovat yhtä isot kuin Focalin. En tiedä olenko oikea ihminen vastaamaan kysymykseesi "sopiiko pienellä modauksella" jos itse revin jo 2002 kolme kuukautta vanhasta focuksesta koko kojelaudan irti vain asentaakseni siihen kaiuttimet... siihen verrattuna vastaus on kyllä. :mrgreen:

Ja siis kyllä minulla on nuo nykyiset DLS active sarjan disset modattu ihan vakiopaikalle. Jos vaikka huomenna jo saisin niitä kuviakin nettiin joita taisin jo viimeviikolla lupailla täällä jossain toisessa topicissa.
2007 Focus Wagon
2010 Focus Sedan
JJ
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Syys 2005 08:06
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kuva
tommonen
2007 Focus Wagon
2010 Focus Sedan
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Minä upotin alkuperäisille paikoille 25mm diskantit, eli peilikolmion sisään. hieman modas kolmiota. Eli ulospäin ei näy muutoksia alkuperäiseen.
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja jarp »

Tuliko projektista valmista ja onnistuiko hyvin? Itse ostin juuri Focus mk2:n ja tekisi heti mieli laittaa siihen vähän parempaa äänentoistoa, mutta kaiken pitäisi olla melkein mallia plug'n'play, kun liian paljon olen elämässäni virittänyt ja enää ei jaksaisi. Jos pistit eteen nuo Focal K2 Power 165 KR:n, niin menivätkö ne heittämällä ja siististi nippuun?
Pikke
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:51

Re: Vinkkejä autohifin valintaan

Viesti Kirjoittaja Pikke »

Aikanaan tuli vaihdettua mk1 focukseen etukajarit kun siihen soittimen paikalle ei saanut mitään edes jollain tavalla orkkiksen näköistä. Täytyy kyllä myöntää että äänenlaatu ei parantunut mitenkään huimasti, mutta hauska projektihan se oli.

Sittemmin tuli vaihdettua 2006 Galaxyyn kajarien sijaan Fordin hienompi Sonyn soitin, joka pumppaa 4x45 W ja se kyllä soittaa aikas mukavasti noita alkuperäisiä kajareita. Paras lopputulos tulisi varmasti jos uusisi sekä soittimen että kajarit.

Noita Sonyn soittimia saa aikakin Saksan Ebaystä (http://www.ebay.de) ihan mukavaan hintaan.
:ford:
Vastaa Viestiin