Focuksen penkinlämmitin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Jusbe

Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Ostin '99 farkkufocuksen, jossa kuskin penkinlämmitin ei pelitä. Sulakkeet on kunnossa ja katkaisin toimii. johdot näyttää päällisin puolin olevan kiinni. Olisko jollakin kokemusta, miten vian helpoiten löytäisi?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja henu »

Jusbe kirjoitti:Ostin '99 farkkufocuksen, jossa kuskin penkinlämmitin ei pelitä. Sulakkeet on kunnossa ja katkaisin toimii. johdot näyttää päällisin puolin olevan kiinni. Olisko jollakin kokemusta, miten vian helpoiten löytäisi?

tod näkösesti vastus/vastukset palanu eli uus vastus vaan sinne :D
hsa
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja hsa »

Syynä ei välttämättä ole palanut vastus. Ensin kannattaa tarkistaa se penkin alla oleva liitin. Vaikka se päällisin puolin näyttäisikin olevan kiinni, se ei välttämättä sitä ole - yksittäisten johtojen liittimet pääsevät liukumaan liitinrungon sisällä, jos niiden lukitusnipukka on rikki. Ja se voi olla rikki vaikka liitintä ei olisi koskaan avattukaan.

Toinen mahdollinen ongelmakohta on penkin sisällä. Itse korjasin viime syksynä omasta Focuksestani penkinlämmittimen, jossa vikana olivat poikki leikkautuneet johdot istuintyynyn sisällä. En vieläkään ymmärrä miten ne ovat leikkautuneet, molemmat johdot poikki siististi kuin sivuleikkureilla katkaistuna. Joka tapauksessa sen on täytynyt leikkautua jo tehtaalla. Kirjoitin silloin aiheesta tälle palstalle, mutta selostus taisi hävitä foorumin uusiuduttua (kaaduttua?).

Joka tapauksessa tuo on helppo korjata itsekin. Penkin alla oleva muovipaneeli lähtee irti muistaakseni takareunastaan ulospäin vääntämällä (mutta katso nyt varoiksi ettei siellä kuitenkin ole ruuvia, en muista enää). Sen jälkeen riivitään johdot irti kiinnikkeistään ja mahdollisen korkeussäädön kytkimestä. Vastukselle menevät johdot täytyy myös irrottaa liitinrungosta, jos oikein muistan niin lukitusnastaan pääsee käsiksi ohuella talttapäämeisselillä tms. liittimen etupäästä painamalla. Istuintyyny on kiinni neljällä pultilla, ne auki ja kas kummaa, meillä on istuintyyny kädessä. Koko penkkiä ei siis tarvitse irrottaa. Tyynyn verhoilu irtoaa siististi vääntämällä auki verhoilukangasta kiinni pitävät parikymmentä rautalankalenkkiä. Operaatio on reversiibeli, ompelemaan ei joudu... Muutama pieni lenkki on myös istuintyynyn yläpinnassa, verhoilun etureunaa raottamalla nämäkin pääsee avaamaan jos on tarvetta vaihtaa koko vastus. Pelkät katkenneet johdot voi korjata vaikka kangas olisi osittain kiinnikin.

Selkänojan obduktioon en osaa antaa vinkkejä, mutta jos se ei lämpiä, tarkista ainakin liitin. Selkänojan ja istuintyynyn lämmittimet ovat täysin erilliset, niille menee omat johtonsa aina penkin alla olevalta liittimeltä saakka.
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Korjasin juuri omastani kuskinpuolen lämmittimen, joten pistetääs vähän lisävinkkiä. Kyseessä on kuitenkin varsin yleinen Focuksen vika ja noin 100e korjauksen sijasta se kannattaa korjata itse. hsa:lle kiitokset 'aktivoinnista' :)
hsa kirjoitti:vikana olivat poikki leikkautuneet johdot istuintyynyn sisällä. En vieläkään ymmärrä miten ne ovat leikkautuneet, molemmat johdot poikki siististi kuin sivuleikkureilla katkaistuna.
Omassani oli täsmälleen sama vika. Molemmat johdot noin 5cm päästä kiinnityspisteitä kuin veitsellä leikattuna. Heittäisin omat roponi kovettuneen kuumaliiman puolesta, sillä mitään muuta terävää en läheisyydessä havainnut. Liiman, pakaran ja penkin metallisen pohjan yhteisvaikutuksesta nuo on ilmeisesti ajan kanssa painautuneet poikki.
hsa kirjoitti: Penkin alla oleva muovipaneeli lähtee irti muistaakseni takareunastaan ulospäin vääntämällä
En havainnut minkäänlaista muovipaneelia -99 HB:ssä. Piuhat, istuimen metallipohja ja runko täysin paljaana.
hsa kirjoitti: Sen jälkeen riivitään johdot irti kiinnikkeistään ja mahdollisen korkeussäädön kytkimestä. Vastukselle menevät johdot täytyy myös irrottaa liitinrungosta, jos oikein muistan niin lukitusnastaan pääsee käsiksi ohuella talttapäämeisselillä tms. liittimen etupäästä painamalla. Istuintyyny on kiinni neljällä pultilla, ne auki ja kas kummaa, meillä on istuintyyny kädessä. Koko penkkiä ei siis tarvitse irrottaa.
Pultit on 10mm kannalla ja varsin tiukassa. Selkänojan (ylempi liitin minulla) piuhaa ei välttämättä tarvitse irrottaa penkin rungosta, jos älyää rapsutella piuhan istuinosan pohjasta kiinnikkeistään irti. Yksi kiinnikkeistä oli muuten mahdollisen huoltokorjauksen jäljiltä nippusidemallia, mutta hällä väliä. Liittimet irrotin lopulta takapenkin jalkatilassa maaten ja penkin alta lattameisselillä tökkien. Se tökättävä rako on muuten liittimen yläreunassa. Manuaalisella korkeussäädöllä pakollisia liittimestään irrotettavia piuhoja on siis vain yksi.
hsa kirjoitti: Tyynyn verhoilu irtoaa siististi vääntämällä auki verhoilukangasta kiinni pitävät parikymmentä rautalankalenkkiä. Operaatio on reversiibeli, ompelemaan ei joudu... Muutama pieni lenkki on myös istuintyynyn yläpinnassa, verhoilun etureunaa raottamalla nämäkin pääsee avaamaan jos on tarvetta vaihtaa koko vastus. Pelkät katkenneet johdot voi korjata vaikka kangas olisi osittain kiinnikin.
Tämä näytti yhdessä vaiheesa varsin ikävältä hommalta. Minun ei tarvinnut avata lenkkejä kuin takaa ja sivuilta. Yhteensä 7kpl. Sivuilla oli myös ärsyttävät painettavat pidikkeet, joita ei saa ehjänä irti vaan enpä noita takaisin laittanutkaan. Pysyy ilmankin, joten paskaksi vaan. Tämän jälkeen metallipohjan saa käännettyä etureunansa varassa "ympäri", jolloin etureunan piuhatuloihin pääsee käsiksi. Ennen koko purkamista voi kokeilla vetää sievästi piuhoista. Omani olivat täysin irrallaan, sillä vedonpoistoa ei mainitun kuumaliiman lisäksi ole.
hsa kirjoitti: Selkänojan ja istuintyynyn lämmittimet ovat täysin erilliset, niille menee omat johtonsa aina penkin alla olevalta liittimeltä saakka.
Jostain kumman syystä selkänojan lämmitys ei vaan joissain tapauksissa ilmeisesti toimi, vaikka vika olisi pelkästään istuinosassa. Liekö joku automaattinen suojakytkin sitä tapausta varten, että piuhat ovat oikarissa. Pointtina se, että vikaa ei kannata karsia muualle autoon, vaikka kumpikaan saman istuimen vastuksista ei lämpenisi.


Edit: Urlit poistettu.
Viimeksi muokannut mjtee, 17 Joulu 2009 11:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

focuksen

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Jaa.. emännän focuksessa taas penkinlämmittimestä tuli persegrilli.
Siis penkki lämpiää niin että meinaa pers palaa :lol:

Pitänee varmaan vilkasta ennen pakkasia?
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä mittasin Eskosta vastukset johdoista kun lämmitin ei toiminut. Oli ääretön vastus. Virrat oli ollut yön pois päältä joten revin kaikki penkin johtoliitokset irti, ruuvasin penkin kokonaisena irti ja kannoin sisälle. Penkki väärinpäin ja purin verhoilua kunnes vika löytyi, oli molemmat johdot siinäkin poikki vähän ennen termaria. Koiversin pehmusteeseen kolon ja siihen "sokeriliitin" johon kytkin johdot. Pelitti ainakin viime talven. Helppo homma purkaa ja kasata! :D
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Omani ehjäytyi piuhoja koputtelemalla.
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
hsa
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja hsa »

Kas, aihe on kerännyt muutaman vastauksen eli kaipa siitä on hyötyä ollut.
mjtee kirjoitti:Korjasin juuri omastani kuskinpuolen lämmittimen, joten pistetääs vähän lisävinkkiä. Kyseessä on kuitenkin varsin yleinen Focuksen vika ja noin 100e korjauksen sijasta se kannattaa korjata itse. hsa:lle kiitokset 'aktivoinnista' :)
Niin tuntuu olevan. Merkkiliikkeen huoltoneuvoja kiisti tietenkin jyrkästi että kyse olisi tyyppiviasta ja piti vikaa jopa harvinaisena, mutta osasi kyllä antaa ulkomuisista tarkan hinnan korjaukselle... (on muuten 180 e, eli itse tehden pääsee kyllä ns. tuntipalkoille. )
mjtee kirjoitti: En havainnut minkäänlaista muovipaneelia -99 HB:ssä. Piuhat, istuimen metallipohja ja runko täysin paljaana.
Tuota, se tarkoittamani paneeli näkyy oikein hyvin tuossa ensimmäisessä kuvassasi penkin sivulla, peittää siis penkin kiskot oven suunnasta katsottuna. Sen irrottaminen tuo kummasti lisää työskentelytilaa. Penkki täytyy muistaakseni liu'uttaa aika lailla eteen (ainakin 4/5-ovisissa malleissa), jotta paneeli mahtuu irtoamaan.
mjtee kirjoitti: Tämä näytti yhdessä vaiheesa varsin ikävältä hommalta. Minun ei tarvinnut avata lenkkejä kuin takaa ja sivuilta. Yhteensä 7kpl. Sivuilla oli myös ärsyttävät painettavat pidikkeet, joita ei saa ehjänä irti vaan enpä noita takaisin laittanutkaan. Pysyy ilmankin, joten paskaksi vaan. Tämän jälkeen metallipohjan saa käännettyä etureunansa varassa "ympäri", jolloin etureunan piuhatuloihin pääsee käsiksi. Ennen koko purkamista voi kokeilla vetää sievästi piuhoista. Omani olivat täysin irrallaan, sillä vedonpoistoa ei mainitun kuumaliiman lisäksi ole.
Tässä saattaa olla eroa varustetasojen tai vuosimallien välillä, omastani en muista noita kertakäyttöisiä kiinnikkeitä. Toisaalta en myöskään muista irrottaneeni tuota metallipohjaa, joka kyllä sinänsä on tutun näköinen samoin kuin penkin rakenne muutenkin. Saattoi siis olla eroa lähestymistavassakin. Vedonpoisto tosiaan puuttuu, ilmeisesti suunnittelijan ajatus on ollut että niihin johtoihin ei ikinä takerru mitään ja aika hyvinhän ne ovatkin suojassa penkin alapintaan kiinnitettyinä. Omassanikin johdot olivat siinä määrin irti että ei tarvinnut edes nykäistä - tipahtivat lattialle heti kun verhoilukangas alkoi olla irti kiinnikkeistään.
mjtee kirjoitti: Jostain kumman syystä selkänojan lämmitys ei vaan joissain tapauksissa ilmeisesti toimi, vaikka vika olisi pelkästään istuinosassa. Liekö joku automaattinen suojakytkin sitä tapausta varten, että piuhat ovat oikarissa. Pointtina se, että vikaa ei kannata karsia muualle autoon, vaikka kumpikaan saman istuimen vastuksista ei lämpenisi.
Tämä oli mielenkiintoinen havainto. Asia jäi itseltäni huomaamatta, koska selkänojan liitin oli yksinkertaisesti löysällä rikkoutuneen lukitusnipukan takia.
Joka tapauksessa kiitokset mjteelle tarkennuksista, luulisi näillä neuvoilla jo homman onnistuvan.
387aor
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Elo 2006 22:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 387aor »

Täysin sama vika löytyi omasta -02 focuksesta, johdot kuin leikaten poikki juuri vähän ennen "termarinappulaa". Todella kummallinen vika, johtojen ympärille oli kieputettu vielä reilusti kangasteippiä, joten tuo muuten hyvä päätelmä terävistä kuumaliimareunoista ei ainakaan tässä tapauksessa ollut katkeamisen syynä. Ainoa selitys jonka keksin on, että johdot on joutuneet sellaiseen taivukseen, jossa ne on painautuneet jakkaralle istuttaessa terävästi "linkkuun" ja taitoskohdan toistuva nylkytys on saanut johdot poikki.
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

johdot olivat omassanikin 02 mallissa kuoriutuneet kuin jollain työkalulla olisi siististi kuori katkaistu.. ja kangasteipin alta.. uskoin jo pääseväni helpolla.. mutta johdot piippasivat mittarilla lävitse.. kun taas lämmityselementissä ei ollut mitään vastusta.

Ja tällaistahan sieltä lämmityselementin takaosasta löytyi:

http://henri.savonen.fi/temp/focus/penkki1.JPG
http://henri.savonen.fi/temp/focus/penkki2.JPG


eli lanka palanut poikki.. onneksi ei lävitse asti.

Tästä päästäänkin jatkokysymykseen, eli mitä tällaiset vastukset penkkiin maksavat?
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Mulla olis ylimääräisenä kokonaiset 2001 Focus Ambienten 60tkm ajetut penkit kaupan jos ei kiinnosta/ kannata värkätä kuntoon.

http://keskipiste.com/~pluto/focusistuin.jpg

Jos niistä yht 140e saisi?
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

on vaan ihan eri kuosilla kun muu sisusta, muuten olisin ostanut heti :)

Mut jos jollain olisi hintatietoa että mitä tuo istuinosan vastus maksaa niin olisin iloinen.
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

alle 2002 malliin vastus o 145e ja uudempaan 77e.. istuinosaan siis ford-kaupassa.
tomppa
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Heinä 2005 20:41

ihan samaa täälä

Viesti Kirjoittaja tomppa »

mun -01 mondeosta oli myös johdot poikki kohdasta jota on vaikea järjellä selvittää.
isk
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2006 17:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Kiitokset hsa:lle ja mjtee:lle aktivoinnista. :D Farkku-Focus -00 liittyy joukkoon sankkaan, eli kuskinpuolen afterburner pimeänä. Vikana sama juttu, johdot poikki penkin sisältä, n. 3 cm päästä kuumaliimakiinnityksestä, aivan kuin sivuleikkureilla olisi katkaistu.

Homma on helppo tällaisille toimistonakeillekin, mjtee:n ohjeita en ala toistamaan, sikäli täsmälliset ne ovat. Hmm, ehkä niiden rautalankalenkkien irroittaminen ei ole aivan välttämätöntä, seuraava kokeilkoon. Kankaan takasyrjä on kiinni ao. lenkeillä ja etusyrjä taivutettavilla metalliliuskoilla kiinni ja tässä tapauksessa tarve on päästä etusyrjään käsiksi, jossa johdot ja termari sijaitsevat. Ehkä etusyrjästä saa kangasta tarpeeksi auki?

Aikaa meni rupatteluineen parisen tuntia, rauhallinen ja hiljainen kaveri varmaan tutkii ja korjaa tunnissa. Tein kytkennän abikoilla. Nähtävästi sähköt kiertävät istuintyynyn kautta selkänojalle, vaikka molempiin menevät omat johdot, sillä molemmat toimivat nyt, kun istuinosa on korjattu.

Itse veikkaisin kandidaatiksi kuitenkin termostaattia, koska se on ainoa kova esine edes tuollapäinkään ja toiseksi perussyyksi sähköjohtojen huono laatu: muovikuoret ovat hapertuneet aika lailla lämmössä. Ehkä oikeaan kohtaan ei tarvitse kuin painaa polvella sopivasti esim. autoa siivotessa.
203.207
Ex: Focus 1.8 TDDI -00, Focus -01 1.4
peter80
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Loka 2006 10:46
Paikkakunta: Oulu

Ja toimimaton penkinlämmitin!!

Viesti Kirjoittaja peter80 »

Morjes..

Aattelin nyt sitten itekkin tänne laittaa kun samasta ongelmasta kärsin...eli niin minullakin kuin monilla muillakin fooooccuksen omistajalla ei kuskin penkinlämmitin toimi...

Kuitenkin täältä sain hyvät ohjeet..purin itse penkin...ja kas...johdot olivat leikkautuneet poikki n. 5 cm päästä ennen vastusta...Mikä lie siihen syynä...itse veikkaisin että on varmaan polvella painanut kun ottanut jotain vaikka esim. hansikaslokerosta...ja muuten..siellä penkin sisässä oli sitä kuumaliimaa joka oli aika terävän oloinen ja vieläpä sopivalla kohdalla...

Eli ei kannata vielä liikkeeseen...(säästyy rahat)vaan tarkastaa ensin itse kytkennät...Meni noin 1 h koko hommassa...kahvituntineen...!!!

Pete
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Omaan Focukseeni vaihdoin tänään matkustajan penkinlämmittimen. Työkaluiksi tarvittiin mm. 10mm räikkähylsyavain, mattoveitsi, kuumaliimapistooli ja käyräkärkiset kärkipihdit verhoilun nipsujen avaamiseen/sulkemiseen oli TODELLA kätevät. Johdot oli ehjät, tosin terävä leikkautumanalku niissäkin termarin maisemissa, mutta itse vian aiheuttaja oli kärähtänyt/ muutamasta kohdasta mustunut vastus.

Penkin istuinosa irti, verhoilu veks, vanha vastus revittiin irti ja uusi paikoilleen. Vedin mattoveitsellä vaahtokumiin uran uuden vastuksen johdotukselle ettei jää hankaamaan verhoilun alla ja kuumaliimaa vaahtokumin ja johdon väliin ettei piuha pomppaa myöhemmin ulos. Sitten kasataan komeus päinvastaisessa järjestyksessä kokoon.

En raaskinut ostaa alkuperäistä vastusta, hintaa Fordilla n.136e, vaan ostin Fixus varaosaliikkeestä Kingin yleismallisen lämppärin 46 eurolla. Ei ehkä lämpene yhtä nopeasti eikä yhtä polttavan kuumaksi kuin alkuperäinen, mutta 90 euron hintaero ratkaisi valinnan..

Sitä joutui vähän johdoista leikkelemään ja muuta pikkunäpräystä tekemään että sai siististi paikalleen mutta vajaassa parissa tunnissa kahvitaukoineen tuon vaihtoi ja nyt pelittää taas.

Vinkkinä voin mainita että kun istuinosa on irti, kannattaa leikata piuha poikki ja mennä sisälle lämpimään vaihtamaan vastus ettei tarvi ulkona pakkasessa kontata, johdonhan voi aina juottaa tai sokeripalalla laittaa kiinni niin säästyy selkävaivoilta ja turhalta vitutukselta :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
RiDisc

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja RiDisc »

Korjailin tuossa oman focuksen "lohkonlämmittimen", kahvitauon kanssa meni n. tunti. Suurin osa ajasta kului rengas-klipsuttimien takaisin asentamiseen. Johdot olivat poikki juurikin siitä kuumaliimatipan kohdalta, tosin eri paikoista, ja toinen johdoista vielä kahteen kertaan :shock: .

Istuinosaa irroteltaessa ei penkin alla kulkevia johtoja todellakaan tarvitse katkaista, vaan liitin lähtee kätevästi irti liitinpaneelista pikku ruuvarilla avittaen.

Kyllä nyt kelpaa pakaraa lämmittää :wink: ...
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Alkoi muakin just' kiinnostaa...
Soso
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:57

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Soso »

Itellä kanssa joskus piuhat olivat poikki istuinosan alta. Vian paikallistin yleismittarilla mittaamalla vastuksen. Sitten ku vika oli löydetty niin vaan rengas-klipsut irti penkistä, että saan sen istuinosan irti. Aikamoinen homma ja kaupan päälle sormet verillä. :D
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

muistelin tässä että kun ford liikkeessä aikoinaan penkinlämppäri asiasta kysyin että "onko oikein tyyppivika kun tuntuu että kaikilla on ne rikki" niin vastaukseksi sain;

"se on kato fordin omistajilla niin paksut lompsat perstaskussa et ne hankaa vastukset kankaan läpi poikki"...

juupajuu, sen neuvon jälkeen oon pitäny omaa lompsaani povarissa :lol: :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jep, alkoi toimia. Tänä aamuna saankin sitten nauttia työmatkalla paistetuista munista :lol: .
sekepeke
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Joulu 2007 18:35

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja sekepeke »

Oman focukseni penkinlämmitin ei myöskään toiminut. Lueskelin tätä palstaa ja aloin hommiin.
Ajattelin, että vastus palanut tai johdot poikki. Yleismittarilla mittailin ensin liittimestä ja päädyin siihen, että tosiaan johdot poikki.

Johdot irti ja istuin osan neljä pulttia irti, tosi helppo/nopea homma. Sitten kun istuin oli kädessä, ainoastaan vastuksen johdot kiinni autossa, tuli sellanen olo, että saakohan istuimen päällistä enää takaisin, jos sen ottaa irti. No päätin kuitenkin irroittaa päällisen, edessä ja sivuilla olevat rautaklipsut väänsin suoraksi ja näin päällistä sai raotettua. Vastusmattoa hiukan revin irti, jotta sain termostaatin käsiini. Tadaa: johdot poikki ylläty yllätys 5 cm:n päästä termostaatista.
Pikainen paikkaus ja päällistä takaisin. Yllättävän helpolla sen sai takaisin. Mutta sormet verillä, alaosan reunat, johon pehmuste ja päällinen kiinnitetää, on veitsen terävät.
Auto käyntiin ja heti alkoi lämmetä!

Helppo homma kaiken kaikkiaan.
Avatar
Tonza1984
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Tammi 2009 21:11

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Tonza1984 »

Itselläni sama homma -99 Ford Focuksessa, eli apukuskin penkinlämmitin ei toimi. Penkki nyt purettuna olkkarin lattialla, mutta ainakaan tällä palstalla yleinen "johdot poikki termarin läheltä" ei ollut ongelmana, jota niin kovasti toivoin. Penkin takaosasta verhoilua raotettuani huomasin vastuslangan polttaneen kankaaseen ja itse verhoilun sisäpintaankin mustuneen jäljen. Itse vastuslanka on ehjä (musta tosin), mutta voiko tämä aiheuttaa lämmittimen toimimattomuuden? En viitsisi koko penkkiä purkaa ja uutta vastusta sinne käydä laittamaan...
Ford Focus 1.6 Ghia Wagon
Avatar
Tonza1984
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Tammi 2009 21:11

Re: Focuksen penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Tonza1984 »

Pieni tarkentava kysymys: Onko poikki olleet johdot olleet poikki ennen termostaattia vai sen jälkeen? Eli, näkyykö leikkauskohta penkin alta katsottaessa vai pitääkö verhoilua raottaa penkin etuosasta, josta pääsee käsiksi samaiseen termostaattiin kun vastusmattoa repii hieman irti?

Itse tutkin johtoja ensiksi vain penkin alta, josta on pyöreä reikä pehmusteessa, ja reiän pohjalla näkyy termostaatti. Nyt kuitenkin avasin edellä esitetyllä tavalla etuverhousta, jotta näin myös termostaatin toisen puolen. Sielläkään en kyllä mitään poikkileikkautuneita johtoja nähnyt. Mutta ajattelin, että jos poikkileikkauskohta on tällä puolella paljon pitemmällä, niin sitten en vain repinyt vastusmattoa tarpeeksi.
Ford Focus 1.6 Ghia Wagon
Vastaa Viestiin