Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Puhdistin ja kiristin Focuksen akkukengät ja moottorin vikavalo sammui, mutta muutaman päivän päästä se syttyi uudestaan. :? Onneksi auto muuten toimii kuin unelma päivästä toiseen.

Katsoin trippimittarista järjestelmän jännitelukemaa ja se on kummallisen matala verrattuna akusta mitattuun arvoon:
- virrat päällä, ei käynnissä 10,9 V (akun navoista mitattuna 12,2 V)
- tyhjäkäynnillä 12,8 V (akun navoista mitattuna 14,4 V)
- ajossa trippimittari näytti 12,9 - 13 voltin lukemaa (akun jännitettä en silloin mitannut).

Olisiko niin, että tietokoneen mielestä jännite on liian alhaalla, vaikka totuus on toinen? Sitten suuressa viisaudessaan tietokone sytyttää moottorin vikavalon...?

Sulakeboksissa on akun jännitemittaukselle 1 A:n sulake. Mittasin, että siinä on sama jännite kuin akulla. Nyt tuumin onko tietokoneen plus- tai miinuspuolella ylimääräistä resistanssia ja sitä kautta osa jännitteestä hukkuu. Oma piiri sillä taitaa olla, koska sähkölaitteiden päälle kytkeminen ei juuri vaikuta trippimittarin näyttämään arvoon. Missä sijaitsee jännitemittauksen maadoitus? Tai sitten tietokoneen AD-muunnoksessa on häikkää.

Vikakoodia ei ollut trippimittarin kautta luettaessa: arvo oli "NONE".
Voisko joku tsekata mitä teillä näyttää mk 1:ssä jännitearvoksi?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

-08 Mondeossa oli samaa vikaa ja tod. näk. tästä syystä eberi ei tahtonut toimia vaikka todellisuudessa akussa paukkuja olisi ollutkin. Tähän yksilöön ECU vaihdettiin jossain vaiheessa, ja jäi epäilys, että tuossa vaihdossa olisi joku mennyt perseelleen.
Mittaristosta sai 1..1,5V pienempiä lukemia kuin akusta mittaamalla.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

GeeTee- kirjoitti: 05 Syys 2019 10:42 -08 Mondeossa oli samaa vikaa ja tod. näk. tästä syystä eberi ei tahtonut toimia vaikka todellisuudessa akussa paukkuja olisi ollutkin. Tähän yksilöön ECU vaihdettiin jossain vaiheessa, ja jäi epäilys, että tuossa vaihdossa olisi joku mennyt perseelleen.
Mittaristosta sai 1..1,5V pienempiä lukemia kuin akusta mittaamalla.
Kiitos. Mullakin on Eber, mutta jälkiasenteinen ja siksi irti auton järjestelmästä eikä ole kiukutellut. Täytynee ottaa Focuksen aivot esille ja käyttää liittimet irti. Vielä jos löytäisi tiedot missä pinnissä on mitattava jännite ja maa, voisi sen tarkastaa ihan yleismittarilla.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pistä nyt tommonen jännitemittari sinne tupakinsytyttimeen ennen kuin purat koko auton..mä voin lainata jos haet Itä-Vantaalta..
https://www.google.fi/search?q=akun+j%C ... 80&bih=709
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tursas kirjoitti: 05 Syys 2019 12:54 Pistä nyt tommonen jännitemittari sinne tupakinsytyttimeen ennen kuin purat koko auton..mä voin lainata jos haet Itä-Vantaalta..
https://www.google.fi/search?q=akun+j%C ... 80&bih=709
Onnistuu kyllä yleismittarillakin samasta paikasta, ei tietenkään ajossa.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Onnistuu, onnistuu vaikka rekkarikilven valoista, mutta ton etu on se, että sen näkee siitä heti ja online kun ajelee..ei tarvitse arvailla trippimittaria..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tursas kirjoitti: 05 Syys 2019 13:52 Onnistuu, onnistuu vaikka rekkarikilven valoista, mutta ton etu on se, että sen näkee siitä heti ja online kun ajelee..ei tarvitse arvailla trippimittaria..
Ongelma ei ole yleisessä jännitteessä vaan PCM:n mittaustuloksessa. En kyllä tiedä tuleeko PCM:lle oikeasti liian matala jännite, mutta sitä ei voi mitata kuin vain PCM:n liittimestä silloin, kun PCM on käynnissä. Se että PCM:n mittaustulos käyttäytyy lineaarisesti (89% akun jännitteestä) haiskahtaa siltä, että jossain on puhdasta resistanssia välissä. Toki PCM itse voi olla sökö.

Täytyy tutkia kytkentäkaaviosta oikeat mittauspisteet ja mitä liittimiä on välissä.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ilmoittele jos vika selviää, itse ajattelin syyksi tuota ECUn vaihtoa ja siinä tapahtunutta virhettä parametreissä kuten juurikin AD-muunnos tms. Laturi, akku jne vaihdettiin mutta ei vaikuttanut tuohon mitenkään.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

GeeTee- kirjoitti: 06 Syys 2019 11:43 Ilmoittele jos vika selviää, itse ajattelin syyksi tuota ECUn vaihtoa ja siinä tapahtunutta virhettä parametreissä kuten juurikin AD-muunnos tms. Laturi, akku jne vaihdettiin mutta ei vaikuttanut tuohon mitenkään.
Löysin netistä mk1 Focuksen kytkentäkaaviot (PDF, 816 sivua) vuodelta 2002. Niiden perusteella päättelin mitkä liittimet, pinninumerot ja maadoituspisteet pitää mitata. Jospa sieltä jostain löytyy kohta, jossa jännitettä jää matkalle. Koitan viikonloppuna ehtiä ja toivottavasti tuo dokumentti pätee vielä 2004-vuosimalliinkin.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk 1 (2004) näyttää liian matalaa jännitelukemaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kävin kriittiset pisteet läpi jännitemittarin kanssa ja kaikki ok.

Mittaukset eivät kuitenkaan olleet turhia: Huomasin että akku tyhjenee hetkessä, jos virrat ovat päällä eikä auto ole käynnissä. Vaihdoin akun ja nyt on pari viikkoa mennyt eikä vikavalo pala. Mittariston kertomat jännitelukemat ovat silti edelleen todellista matalammat.

Akku siis oli tiensä päässä ja auto yritti viestiä siitä minulle. Erberin käyttäminen vanhentaa akkua melko nopeasti ja edellisestä akunvaihdosta onkin jo vuosia aikaa.
Vastaa Viestiin