Ford focus 2014 1.0 ongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
lauriv83
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2019 19:03

Ford focus 2014 1.0 ongelma

Viesti Kirjoittaja lauriv83 »

Moi

Ford focus 2014 1.0 ecoboost 130 000km mittarissa.

Onko kellään ollu vastaa vai tietoa mikä voisi olla kyseessä?

5km ajon jälkeen syttyy moottorin, abs, luistoneston valot ja nopeusmittari näyttää nollaa. Flekti lähtee hyrräämään koko ajan. Ohjaustehostimen tehosta häviää muutama prosentti ja kytkimen toiminta muuttuu nii että autoa tarvitsee hieman enemmän kaasua kun lähtee liikkeelle ettei sammuu.

Kun auton käynnistää uudestaan vika poistuu ja tulee taas uudestaan.

Auton käynti ei muutu eikä muuta ongelmaa ole havaittavissa.

Vikakoodeja tulee yksi p0420 mikä viittaa lambdaan mutta miksi näin suuret ongelmat?

Kiitos vastanneille!
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford focus 2014 1.0 ongelma

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos takuuta niin huoltoon, voit tietenkin vaihtaa sen anturin ja jos vika katoaa niin hyvä mutta jos ei niin voi olla katti tullut tiensä päähän, ajetaanko paljon lyhyttä ajoa?

*
OBDII-/EOBD-ajoneuvoissa seurataan katalysaattorin jälkeistä happitunnistinta (lambda-anturi), jolla tarkastellaan katalysaattorin tehokkuutta

Jos katalysaattori on saastunut, koska moottori polttaa öljyä tai vuotaa jäähdytysnestettä sisäisesti tai se on vanhentunut, aiheuttaa se pakoputken päästöjen kasvun.


Katalysaattorin jälkeisellä happitunnistimella seurataan katalysaattorin toimintaa ja moottorin ECU vertaa lukemaa katalysaattoria ennen olevan happitunnistimen lukemaan ja päättelee siitä kuinka hyvin katalysaattori toimii. Jos katalysaattorin tehokkuus laskee alle tietyn pisteen, asettaa se vikakoodin P0420 tai P0430.


90% näistä vikakoodeista tarkoittaa, että katalysaattori on saavuttanut elinikänsä pään ja tarvitsee vaihtaa uuteen. Ei ole tapaa, jolla vanha katalysaattori voitaisiin kunnostaa, joten uusiminen on ainoa korjaustapa. Katalysaattorin poistaminen tai ohittaminen ei ole vaihtoehto, koska päästöt nousevat eikä auto myöskään pääse katsastuksesta läpi
*
Suomennettuna koodi tarkoittaa Katalysaattorijärjestelmä, tehokuus alle viitearvon (puoli 1).
*
https://www.obd-codes.com/p0420
*
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford focus 2014 1.0 ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tarkista lataus ja akunkunto. Viitta noi oireet siihen suuntaan tehostin ei toimi eli noita kuormituksia(ei tärkeitä auton kulkemiselle) otetaan pois. Käy ottamassa päästöarvot myös kertoo pakokaasu puolen kunnon.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
lauriv83
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2019 19:03

Re: Ford focus 2014 1.0 ongelma

Viesti Kirjoittaja lauriv83 »

Oli myös U2005 koodi. Kylmänä siis toimii normaalisti ja huomasin että nopeusmittari ei ole tarkka töyssyissä ja tärinässä. Polttoaineen kulutus noussu reilusti.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford focus 2014 1.0 ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos se happianturi eli lambda on viallinen niin polttoaineen kulutus nousee jopa 30%.

Toimiiko se katalysaattori oikein eli käy mittamassa päästöt .
Koska huolettu tulpat ja muut jutut kunnossa myös se onko tässä ilmamassamittari vai mikä joka hoitaa että seokseesa on oikea ilmamäärä ja lambda on 1.00
Eli 1 osa bensaa ja 14.7 osaa ilmaa on se ihanne suhde.

Ford Focus U2005 -koodi Merkitys:
U 2 0 0 5
OBD-II-diagnostiikkaverkon (U) vikakoodi moottorille Polttoaine- ja ilmanmittaus (vain ruiskutuspiirin toimintahäiriöt) Ympäristön ilman lämpötila-anturin piiri on alhainen Kylmäkäynnistyslaite 1 Virhe Kampiakselin asennon anturi B Piirin toimintahä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin