Transit custom akkumysteeri

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Kardaani
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Helmi 2019 18:14

Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Löytyiskö täältä tietoa tai ideoita tyhjenevän akun mysteeriin? Auto on 2014 Transit custom. Siinä on 2 akkua, startti ja hupi/lisäakku, josta eberi ottaa virtansa. Starttiakussa ei ole mitään vikaa koskaan, mutta hupiakku tyhjenee viikossa niin alhaiseen jännitetasoon (11,8v lepojännite), ettei eberi enää käynnisty.

Eberiä käytetään vain aamulla max 30min ja autolla ajetaan päivän aikana 100-150Km. Autossa ei ole mitään lisättyjä virtaa syöviä laitteita. Eli luulisi tuolla ajolla akun latautuvan riittävästi. Kuitenkin joudun viikonloppuisin lataamaan sen ctekillä täyteen, jos haluan maanantaiaamuna eberiä käyttää. Hupiakku on uusi, syyskuussa fordilla vaihdettu, starttiakku mahdollisesti alkuperäinen, mutta siinä ei tosiaan mitään vikaa.

Fordin merkkihuolto ei löydä autosta mitään vikaa. Ollut vianmäärityksessä, mutta eivät osanneet sanoa mitään vian syytä. Nyt ehdottavat että vaihdetaan uusi akku ja kokeillaan jos se auttaisi. Syksyllä uusittu hupiakku oli silloin asentajan mukaan "aivan soirona". Luulenkin nyt että autossa on jotain todellista vikaa, joka ei tosiaan akun vaihdolla parane.

Mittailin itse akun purkuvirtaa ja se on n. 200mA kun ovet lukitsee ja vinkunat yms loppuu. Ford huollon mukaan auto menee jonkun x määräajan jälkeen "lepotilaan" jolloin tuokin purkuvirta pienenee jonnekin 30mA tietämille. Niin tai näin, tuo 200mA purkuvirta vaikka olisi koko ajan, ei riitä tyhjentämään 70Ah akkua viikossa.

Ja autohan lataa käydessään molempia akkuja, ainakin jännitteen perusteella joka on välillä jopa 14,8V. Ei ole mitään jänniteloggeria, niin en tiedä lataako koko ajan vai onko se jotenkin pätkittäistä.

Tuohon ei vissiin itse voi akkua vaihtaa, kun vaatii latausjärjestelmän nollaamisen? Jos voi, voisi itse vaihtaa akun ja kokeilla, kun saman Vartan akun saa kaupasta 160€ hintaan. Fordilla se maksaa 300€ + työt, joka on vähän kova raha jossei mitään auta.
oske
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Huhti 2019 21:42

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja oske »

Mulla oli samaa vikaa -13 mallisessa Transit Customissa. Apuakku ei latautunut sitten millään vaikka kanssa ajelen yleensä yli 50 km pitkiä siivuja.
Onneksi silloinen Hämeenlinnalainen merkkihuolto (Vaunula) osasi hoitaa asian kuntoon kun Hyvinkäällä eivät löytäneet useista yrityksistä huolimatta mitään vikaa autosta.
Syyksi paljastui ihan vaan maadoituskaapelin puuttuminen apuakusta runkoon. Oli Fordin jälkikorjaus ohjeisiin laitettu sen aikaisiin valmistuneisiin Customeihin tehtäväksi mutta eivät sitä kaapelin puutumista tajunneet H:käällä katsoa valmistajan ohjeista.
Toinen homma mikä samalla kun uusit apuakun kannattaa laittaa kuntoon on apuakulle akkulaturi tai ns. venerele, jolla saat auton latausjärjestelmän toimimaan niin, että molemmat akut latautuu samalla. Tuo Fordin smart charge järjestelmä on niin tyhmä, ettei se lataa tarpeeksi sitä apuakkua jos ajelee yhtäsoittoa pitkiä pätkiä kerralla. Latausjärjestelmä lopettaa latauksen kun varsinainen käynnistysakku on täynnä.
Tuosta akun tyhjenemisestä varmaan minullakin johtuivat monien tuntemat tärinäongelmat. Nyt kun auto on latauksessa lähes aina kun seisoo niin tärinääkään ei pakkasella ole ollut.
-oske
Jarno Raunio
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Helmi 2021 08:07

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Jarno Raunio »

Onko antaa tarkempaa tietoa tuosta laturista tai venereleestä?
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

se rele kytkee apuakun pois kun autoa startataan käyntiin mutta käydessä kytkee taas auton järjestelmään että lataantuu,sama systeemi on monissa laitteissa jos on yksi/kaksi starttiakkua ja muut akut sitten hoitaa muut laitteet,kuten veneissä.
Se pitää sitten muistaa että kun auto ei käy ja halutaan ladata niitä muitakin kuin starttiakkuja kotilaturilla ne ei sitten lataudukkaan sieltä auton akuista kun auto ei käy,eli apuakut ladattava erikseen.
Näin olen ymmärtäny, toiset voi kertoa lisää ja millasia malleja niitä releitä on.
L4mppu
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Tammi 2019 11:28

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja L4mppu »

Itselläni 2013 custom tourneo ja viimetalven jälkeen akku ongelmia ollut myös.

Kesällä toimii hyvin mutta pakkasella auto ei enää starttaa ellei ole apuvirrassa eikä enää oikein auta sekään. Nyt pitää rakennuspuhaltimella antaa jo lämpöä konehuoneeseen. Webasto ei ole toiminut vuoteen.

Vaihdoin viime talvena molemmat akut ja se on ahdasta puuhaa. Yritin saada penkin irti mutta ei ollut tarpeeksi isoa torxia ja homma kusi siihen. Jääränä en jättänyt siihen vaan aloin vaihtaa ahtaan kautta.

No meidän customissa on sähkösäätöinen penkki ja sen etäisyys säätö on akkujen yläpuolella muovisillassa. SIinä kun repii akkuja irti niin tuo muovisilta hajosi useasta kohtaa. Loppu tulos että moottorista irtosi toinen etäisyyssäätö. Nyt jos haluaa siirtää penkkä niin toinen puoli menee katkaisimesta ja toisen puolen vaijeriin on laitettava akkuporakone kiinni =D
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Akun vaihtoon apua. En ole testannut, toimiiko tämä.

Jos ja kun akut vaihtaa, niin molemmat on vaihdettava yhtä aikaa ja samanlaisiin. Tuossa omassa akut on rinnankytketty.
Ainoastaan startstop käynnistyksessä "lisäakku" erotetaan ja se syöttää muita järjestelmiä paitsi tarttimoottoria. Näin olen tuon opisellut BEMM manuaalista.

For a reset of the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press 5x the rear fog light button (do not switch 5x on and off the rear fog light)
4. Press 3x hazard lights button (do not switch 3x on and off hazard lights)
5. Then the battery symbol in the speedometer should flash 3x quickly.
If it does not flash immediately, wait 20 seconds.
https://www.focusfanatics.com/threads/b ... et.752153/
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
L4mppu
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Tammi 2019 11:28

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja L4mppu »

Baltic kirjoitti: 15 Helmi 2021 08:54 Akun vaihtoon apua. En ole testannut, toimiiko tämä.

Jos ja kun akut vaihtaa, niin molemmat on vaihdettava yhtä aikaa ja samanlaisiin. Tuossa omassa akut on rinnankytketty.
Ainoastaan startstop käynnistyksessä "lisäakku" erotetaan ja se syöttää muita järjestelmiä paitsi tarttimoottoria. Näin olen tuon opisellut BEMM manuaalista.

For a reset of the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press 5x the rear fog light button (do not switch 5x on and off the rear fog light)
4. Press 3x hazard lights button (do not switch 3x on and off hazard lights)
5. Then the battery symbol in the speedometer should flash 3x quickly.
If it does not flash immediately, wait 20 seconds.
https://www.focusfanatics.com/threads/b ... et.752153/
Kyllä ainakin Custom Transitisssa BMS saa nollattua tuolla tavalla.
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Mullon tossa omassa alkuperäiset akut, luulisin...
Mutta kun vaihtotarve tulee, niin jos heittäis sen "lisäakun" mäkeen. Minkähänlainen savotta siitä mahtaa syntyä?
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
L4mppu
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Tammi 2019 11:28

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja L4mppu »

En tiedä miten oirelee koko akun poistaminen mutta itselläni kun hupiakku alkoi kuolemaan niin takatilan valot ja sähköinen liukuovi lopetti toiminnan ja sähkösäätöiset penkit eivät enää liikkuneet.
Akun vaihdon jälkeen sähköinen liukuovi toimii vain sisältä napista mutta ei kaukosätimestä että jotain siinäkin meni itellä vituiksi.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

tuo 200mA purkuvirta vaikka olisi koko ajan, ei riitä tyhjentämään 70Ah akkua viikossa.
200mA x 24 x 7 = 33,6Ah joten ei tyhjäksi asti mene mutta puolivarauksessa jo.
Auto on 2014
Fordin merkkihuolto ei löydä autosta mitään vikaa. Ollut vianmäärityksessä, mutta eivät osanneet sanoa mitään vian syytä. Nyt ehdottavat että vaihdetaan uusi akku ja kokeillaan jos se auttaisi. Syksyllä uusittu hupiakku oli silloin asentajan mukaan "aivan soirona". Luulenkin nyt että autossa on jotain todellista vikaa, joka ei tosiaan akun vaihdolla parane.
Jos startti akku on orginaali eli kohta 7 vuotta vanha niin sen vaihtaisin samalla kun vaihtaisin apuakun, ne voi hyvin vaihtaa yhdessä jos yli 4v vanhoja.

11.8v on tyhjä akku, jos on pakkasta niin saattaa olla jäässä joten ei lataudu kunnolla luonnollisesti.
Tuohon ei vissiin itse voi akkua vaihtaa, kun vaatii latausjärjestelmän nollaamisen? Jos voi, voisi itse vaihtaa akun ja kokeilla, kun saman Vartan akun saa kaupasta 160€ hintaan. Fordilla se maksaa 300€ + työt, joka on vähän kova raha jossei mitään auta.
Voi vaihtaa itse akun, radion koodi hyvä olla muistissa, akkujen vaihdon jälkeen pitää se lataus hommeli nollata joka onnistuu kotikonstein ainakin ForScanilla ja toimiikohan tuossa se sumari/hätävilkku resetointi himmeli... en muuista nyt määriä mutta Mondeossa toimii ainakin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
TriplaKoo
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2021 07:20

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja TriplaKoo »

Mulla on Custom -13. Alkanut tekee samaa, että kylmällä starttaa huonosti, jos seissyt esim.päivän verran. Myöskään webasto ei jaksa lähteä käyntiin. Ylläpitolaturissa, jos kiinni niin lähtee hyvin. Tosin just tuli muutto ja tolppapaikka puuttuu.

Molemmat akut pitäisi olla ok, kun käytin testerillä. Voltteja lepotilassa 12.5v molemmissa. Laturikin tuuppaa sen 15v.

Kumpi näistä akuista on hupiakku? Takaseinän puoleinen eli taaimmainen?

Miten tän maadotuskaapeli homman pystyy tarkastaa? Kattoo et molemmista lähtee erillinen maadotuskaapeli runkoon?
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Omassa etummainen on "lisäakku". Etummaisen maajohto on ihan rimpula, että ei siitä isoo virtaa vois repiäkään.
Takimmainen "tarttiakku".
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
jaketson
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja jaketson »

Bcmi kannattaa päivittää mikäli akut eroittuu kun virrat on pois päältä. Uusimmassa firmwaressa akut on kokoajan yhdessä lukuunottamatta jos start&stop sammuttaa auton
Oulu
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Onko kukaan ottanut irti BMS:n johtoja akuista? Lueskelin, että Focuksesta jotku oli ottanut irti ja silloin auto latasi kokoajan akkuja ja start-stop-systeemi lakkasi toimimasta. Äkkiseltään tuntuis paremmalta ilman BMS:ää...
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Joo, otin BMS sulakkeen akun navasta pois.
Pääs eroon SS ja lataus on "normaali".
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tietääkö kukaan voiko akkuja vaihta jos kytkeekin ulkopuolisen akun siksi aikaa järjestelmään kunnes on se uusi taas kiinni?
Vai tietääkö näissä uusissa jo tietokone senkin eikä onnistu?
Tosin joku kertoi että olis yrittäny mutta ei saanukkaan akkua kotelosta pois kun ei sitten tila riitä kun kaapelit tiellä ja paha nostaa ylös.
Mitähänä akkulikkeet näistä osaa kertoa? kai heillä tietoa on jos akun joutuvat vaihtamaan??
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tessu200 kirjoitti: 04 Syys 2022 19:54 Tietääkö kukaan voiko akkuja vaihta jos kytkeekin ulkopuolisen akun siksi aikaa järjestelmään kunnes on se uusi taas kiinni?
Vai tietääkö näissä uusissa jo tietokone senkin eikä onnistu?
Tosin joku kertoi että olis yrittäny mutta ei saanukkaan akkua kotelosta pois kun ei sitten tila riitä kun kaapelit tiellä ja paha nostaa ylös.
Mitähänä akkulikkeet näistä osaa kertoa? kai heillä tietoa on jos akun joutuvat vaihtamaan??
En oikein päässy jyvälle sun kysymyksestä, mutta mä oon vain napannu akun irti ja laittanu uuden tilalle. Joskus oon tainnu laittaa vaihdon ajaksi ulkoisen laturin virtalähdemoodiin ja kytkeny konehuoneen liittimiin.

Akku on kyllä vaikea irrottaa ilman penkin irrotusta, mutta penkki ei oo kiinni kuin neljällä torx40-kantaisella pultilla. Niitten irrottamiseen vaatii melkein 1/2-karalla olevan hylsyn. Normaali "bitsit" ei taida oikein kestää.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Juu noin niin kuin yleisesti ottaen mulle sanotaan ettei uudemmista autoista voi ottaa enää kaapeleita irti ettei jotain tarvi sen jälkeen koodailla,veli vaihtoi 10v vanhaan Mersuunsa akun niin laittoi toisen siihen hyppyjohdoilla rinnalel ettei virtapiiri katkennut ollenkaan ja siinä onnistui.
Joku väitti ettei kaikissa toimi noinkaan kun pitäs koodata?
Kivahan tuo olis sitten tietää jos uudempaan kalustoon joutuu siirtymään voiko enää itse mitään tehdäkkään...
Laamis
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Tammi 2024 00:14

Re: Transit custom akkumysteeri

Viesti Kirjoittaja Laamis »

Itellä 2014 vuoden 2.2litranen Transit, joku tuonu Saksasta joskus. Ostin käytettynä joitain vuosia sitte, ja tähän asti startannu aina ku unelma, mutta tuossa alkutalvesta ei meinannu enää aina jaksaa lähtee käyntiin, ja vaihdoin öljynsuodattimenki varoiksi. Ja sit muutama pvä myöhemmin ei jaksanu enää käynnistyä. Lähti apuvirralla sit nätisti soimaan, mutta nyt ku pakkaset on kovat ni ongelma uusi eikä taho lähteä.

Kattelin akustoa ni siinä on taaempi akku Fordin 60Ah silver calcium akku ja edessä joku pienikikoinen 55Ah bulkkiakku. Telwinin doctor 50 näyttää et ois iha riittävässä kunnossa, mutten keksi mikä on ku ei lähde käymään.

Näitä kommenttejanne ku luki, jöin miettii että jos kerta nuo on rinnan kytketty, ni eihän siinä sillo oo mitää erillistö hupiakkua, vaan tuoha vastais silloin yhtö isompaa akkua eikö? Tuo on karvalakki malli, ni ei liene BMSääkään?

Työauto, jonka pitäis startata taas aamusta huomennaki, mutten saanu illalla edes tolla Telwinin apuvirralla lähtemään tänään.
Vastaa Viestiin