Lisäpitkät S-MAX 2012

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
msktv
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2018 18:38

Lisäpitkät S-MAX 2012

Viesti Kirjoittaja msktv »

Hei arvon käyttäjät,

Uutena täällä hiukan nyt kaipailisin apuja.
Yritin etsiä tietoa vähän joka paikasta, mutta tähän
en löytänyt vastausta mistään.
Tarkoitus olisi laitella S-MAX:iin lisäpitkät (NBB XENON) ja
hiukan johtoja katsellessani tulin siihen tulokseen että on
parempi kysyä täältä viisaammilta apuja.
Eli, osaako joku sanoa mikä on johdon väri kuskinpuolella johtonipussa
mikä menee umpioon jossa menee auton omille pitkille virta.
Umpiossa on lyhkäisille XENON ja pitkille halogeeni.
Olen ymmärtänyt että pitkät ei täten ole CAN väylässä, joten
ns. rosvoan (juotan johdot aina) siitä herätteen lisäpitkien releelle.

Suuret kiitokset jo ennakkoon tiedon antaneelle.
MrField
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Marras 2017 22:51

Re: Lisäpitkät S-MAX 2012

Viesti Kirjoittaja MrField »

En osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta kommenttina pieni tarkennus jolla saattaa olla merkitystä lisäpitkien ohjausta ajatellen. Myös xenonissa on pitkät eli ovat ns. bi-xenon mallia. Halogeenit syttyvät xenonien rinnalle ikäänkuin lisäpitkiksi. Tämän voi tarkistaa yksinkin kun ajaa auton esim. peilaavan lasin eteen ja väläyttää pitkiä päivävaloilla tai parkeilla. Silloin syttyvät vain halogeenipitkät. Kun taas ajovalot on kytketty päälle, niin pitkiä väläytettäessä näkee että myös xenonit vaihtavat pitkille.
Ford S-Max 2.0 TDCI Powersift 2011
Ford Focus Estate 1.6 A 2004
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Lisäpitkät S-MAX 2012

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Varmasti löytyy joltain tietoa mikä johto on oikea... Mutta helppoa ja nopeampaa itse selvittää kuin odotella täällä vastausta.... :D umpiosta liitin irti ja mittaa yleismittarilla mihin pinniin tulee 12v pitkien ollessa päällä... Ja vielä varmistus että jännitettä ei tule kun pitkät ovat pois päältä. Ja ei kun kuorimaan :)
MrField kirjoitti:En osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta kommenttina pieni tarkennus jolla saattaa olla merkitystä lisäpitkien ohjausta ajatellen. Myös xenonissa on pitkät eli ovat ns. bi-xenon mallia. Halogeenit syttyvät xenonien rinnalle ikäänkuin lisäpitkiksi. Tämän voi tarkistaa yksinkin kun ajaa auton esim. peilaavan lasin eteen ja väläyttää pitkiä päivävaloilla tai parkeilla. Silloin syttyvät vain halogeenipitkät. Kun taas ajovalot on kytketty päälle, niin pitkiä väläytettäessä näkee että myös xenonit vaihtavat pitkille.
Luultavasti onkin bi-xenonit mutta itse kytkentään sen ei pitäisi vaikuttaa koska heräte voidaan ottaa halogeeni apupitkältä.... Referenssit tosin ovat näissä yleensä aika korkeat jo valmiiksi (jopa 37,5 per puoli. Eli yht. 75), joten lisävaloille ei paljoa varaa jää jos ei halua joka leimalle nyppiä pois :roll:
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin