Transit luistonestovika

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Pari päivää sitten Transitiin tuli herja, että mäkilähtöavustin ei toimi ja mittaristoon syttyi luistoneston merkkivalo sekä moottorin häiriövalo. Mäkilähtöavustin, sutimisenesto ja ajonvakautus ei toimi. Lisäksi moottori on vikatilassa, jote kulkupuolikin on aika heikkoa.

Lukaisin vikakoodit ja seuraavat koodit löytyi:

Koodi: P0108 - MAP-/BARO-anturin sisäänmeno korkea

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Pysäytä frame :
-GLOBTIM: 90456335 s - Globaali reaaliaika
-TOTDIST: 48036.0 km - Kokonaisvälimatka
-MAINECUV: 11.75 Voltti - ECU:n pääjännitteensyöttö

Koodi: U0401 - ECM/PCM lähettänyt vääriä tietoja

Muita vika oireita:
- Tapahtuman tiedot

tila:
- Aiemmin asetettu vikakoodi(DTC) - ei löytynyt aikarajan sisällä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia
- Testi ei ole täydellinen

Moduuli: Lukkiutumaton jarrujärjestelmä

Pysäytä frame :
-GLOBTIM: 90456345 s - Globaali reaaliaika
-TOTDIST: 48036.0 km - Kokonaisvälimatka
-MAINECUV: 11.75 Voltti - ECU:n pääjännitteensyöttö
-OUTTMP: 1 °C - Anturin lähettämä ulkolämpötila
-POWER_MODE: Asento II -virtatila - Power Mode Status

Vaikka koodit nollasi, tulivat ne heti uudestaan näkyviin. Luistonesto valo sammuu normaalisti, kun virrat ovat olleet hetken päällä ja syttyy muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksestä.

"Hubiakku" on varmaan aika heikossa hapessa ja se on tarkoitus vaihtaa ensitöikseen, mutta vähän epäilyttää, että sillä korjaantuisi. Autoa on kuitenkin sammutettu ja käynnistetty noin 20-30 kertaa ja vika tulee aina uudestaan. Lisäksi tuona aikana on ajettukin noin 1000tkm parin päivän sisällä.

Saako akun irrottamisella "paremman nollauksen" kuin Forscanilla, kun käsittääkseni niinkin voi poistaa vikakoodeja. Mistäpäin asiaa kannattaisi alata tutkimaan akun vaihdon jälkeen? Ei huvittaisi merkkiliikkeeseen viedä, kun ne eivät pikkurahaa tunne...

Tuli mieleen, että ecu-boxia on käytetty auki, kun meinattiin ohjelmoida viime heinäkuussa. Ohjelmointia ei kuitenkaan tehty, kun tuli jokin yhteensopivuusongelma. Olisko voinut mennä huonosti kiinni ja vesi olisi löytänyt reitin boxiin.

Vika tuli, kun auto käynnistettiin n. 3 tunnin seisonnan jälkeen. Sitä ennemmin autolla oli ajettu n. 10min. Pakkasta noin 10 astetta. Ennen käynnistystä kuski vaihtui, joten penkkiä on siirretty eteenpäin (voisko penkin alla olla jokin johtonippu vikaantunut...). ABS-jarrut tuntuvat toimivan.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Täsmennetään vielä, että kun vikakoodit nollaa Forscan pyytää katkaisemaan virrat ja laittamaan uudestaan päälle. Tämän jälkeen tulee heti vikakoodi P0108. Kun auton käynnistää, tulee muutaman sekunnin kuluttua vikakoodi U0401.

Latailin akkua ja yritin nollata vikakoodia sen jälkeen, mutta toimii vielä samanlailla. Melko varmasti syypää ei ole huono akku, mutta vaihdan sen kuitenkin, kun alkaa olemaan ehtoo puolella muutenkin. Irrottelin ja tarkistin kaikki sulakkeet, jotka liittyivät abs:ään, mutta kaikki oli kunnossa. Vielä jäi tutkimatta yksi absin sulake kuskin penkin alla, kun oli vaikeassa paikassa.

Muistelin vielä sellaista, että noin kuukausi sitten kovilla pakkasilla käynnistyksen jälkeen mittaristo toimi melko eriskummallisesti: kierroslukumittari ei noussut ollenkaan nollasta ja jotain muutakin hassua taisi tapahtua. Nämä ongelmat kuitenkin korjaantui tyyliin 10 sekunnissa. Tämän lisäksi ajopiirturissa on toisinaan lukenut "jännite poikki" tms. Kuvittelen, että tuo teksti on tullut mittarin sekoilun yhteydessä.

Pitää huomenna ajellessa vielä tarkistaa, toimiiko absit vai ei. Aikaisemmin väitin, että toimii, mutta alkasin epäilemään sitä.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Soitin paikalliseen Ford-huoltoon, jossa epäili syyksi imuilman lämpötila-anturia. Meinas, että moottorivika saattaa poikia virheen myös luistonestoon, kun jotkin vääntökartay tms. on väärin. Kuulemma noita imuilman lämoötila-antureita on jonkin verran mennyt, mutta ei juurikaan map-antureita.

Käski tsekata ajossa anturien arvoja, onko järkeviä vai ei. En olisi heti sitäkään keksinyt. Pisteet vinkeistä merkkiliikkeeseen.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tuollaiselta sivustolta sai paremman käsityksen vikakoodista:
http://www.nettiliike.com/page/6/vikakoodit-suomeksi

"P0108 Imusarja Absoluuttipaineen / Ilmanpaine Korkea Syöttö"

Katselin livedataa ja silmiin ottaa MAP imusarjan paineanturi, joka näyttää kokoajan 255.0kPa. BAR0 ilmanpaine näytti taas järkevää lukemaa 101.0kPa.

MAPissa luki:
"This parameter input to the ECU measured the absolute pressure in the intake manifold. During KOE0, the value should be equal to BAR0."

Eli pitäiskö toi olla muka imusarjassa? Näytti samaa lukemaa virrat päällä ja käynnissä.

Kokeilin ottaa johdon irti anturista, joka on ilman putsarin päällä ja sillä ei ollut mitään merkitystä kumpaankaan arvoon. Empä huomannut tsekata sitä, vaikuttiko se johonkin muuhun arvoon.

Olisko jollakin nyt vinkkiä, missä osassa on vika.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
Jyde
Viestit: 98
Liittynyt: 04 Loka 2010 06:28
Paikkakunta: Kotka

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja Jyde »

Vika on varmaan siinä MAP-anturissa tai sen johdoissa jos koko ajan näyttää maksimia. Löytynee jostain imusarjasta tai voi olla letkun päässä erilläänkin. Google varmaan kertoo sijainnin mutta ei se ainakaan ilmanputsarissa ole.

Edit
Pikainen kuvahaku kertoo että anturi ei ainakaan letkun perässä ole vaan on suoraan jossain putkessa.
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Korjataampas edellistä kirjoitusta. Kun ilmanpuhdistajan päällä olevan johdon irrottaa, tulee uusi vikakoodi. Se laite on ilmeisesti yhdistetty maf ja imuilman lämpötila-anturi (tämä näkyy varmaan Forscanissa ACT). Tämän lisäksi välijäähdyttimen ja imusarjan välissä on toinen lämpötila-anturi (IAT). Nämä näyttivät järkeviä lukuja.

Imusarjan päällä on MAP, jonka koodi on 0 261 230 309. Irrotin siitä johdon, mutta ei vaikuttanut mitään. Mittasin liittimen puolelta, että löytyy maa ja +5V. Kolmas piuha on varsinainen signaali. Käsittääkseni lähettää pulssia, jonka taajuus riippuu paineesta. Luultavasti toi anturi on rikki, vaikka huollossa sanoivat, että harvoin hajoaa. Noita IAT-antureita kuulemma menee tiheään (maksaa 20€). Ei tuo MAP maksa kuin 35€, joten kokeilen sen vaihtamista ensin.

Jos sillä ei korjaannu, vika taitaa olla johdotuksessa. Ajattelin kokeilla tuota ensin irtonaisena liittimeen, koska pitäis silloinkin näyttää oikean paineen moottori sammuksissa.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Vika korjaantui uudella MAP-anturilla. Kävi vielä niin erikoisesti, että liikkeen hyllyssä oleva anturi olikin käytetty ja antoivat sitten ilmaiseksi.

Samalla kyllä poiki kaksi uutta virhekoodia tuuli- takalasin lämmityksestä. Mahdollisesti näillä on jotain yhteyttä siihen, kun kytkin samalla penkinlämmittimen. Nappasin sähköt penkin alla olevasta sopivan näköisestä liittimestä. Kun tulee sopivat kelit, pitää kokeilla toimiiko ne oikeasti.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
psinis
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Marras 2018 21:41

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja psinis »

mtalo kirjoitti:Vika korjaantui uudella MAP-anturilla. Kävi vielä niin erikoisesti, että liikkeen hyllyssä oleva anturi olikin käytetty ja antoivat sitten ilmaiseksi.

Samalla kyllä poiki kaksi uutta virhekoodia tuuli- takalasin lämmityksestä. Mahdollisesti näillä on jotain yhteyttä siihen, kun kytkin samalla penkinlämmittimen. Nappasin sähköt penkin alla olevasta sopivan näköisestä liittimestä. Kun tulee sopivat kelit, pitää kokeilla toimiiko ne oikeasti.
Onko sulla jälkiasennetut penkinlämmittimet asennettuna? Jos on, niin lähteekö tuo verhoilu miten helposti irti, että saa lämmitys elementit paikalleen?
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Transit luistonestovika

Viesti Kirjoittaja mtalo »

psinis kirjoitti: Onko sulla jälkiasennetut penkinlämmittimet asennettuna? Jos on, niin lähteekö tuo verhoilu miten helposti irti, että saa lämmitys elementit paikalleen?
Muun syyn vuoksi ostin purkaamolta käytetyn penkin, jossa oli alkuperäinen lämmitin. Eli en ole irrottanut verhoilua.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
Vastaa Viestiin