Webasto akku jännite

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja antsa »

Kylmät llmat tuli ja akku alkoi renaamaan.
Autossani on autoplugin therminal-F3 ( aftermarket webaston gsm-ohjaus), jonka kautta usein käytän webastoa.
Webasto lähtee aina päälle, mutta noin 20 astetta kylmemmillä pakkasilla 20-30 minuutin lämmityksen jälkeen autoplugin sammuttaa webaston koska akun jännite tippuu liian alas. Säädin jänniterajan 11,5V:iin.
Webastoa käynnistäessä akun jännite on ollut aina 12,7-12,9V. Olen myös ladannut akun välillä.
Auto on joka kerta startannut ongelmitta.
Ajattelin että akkuni oli ottanut siipeensä ja vaihdoin uuden akun (Exide 85Ah/800A), mutta ei mitään apua. Ongelmat jopa lisääntyivät, niin kyllä pakkasetkin. Latausjännite on 14v molemmin puolin.
Viekö webasto tosiaan normaalisti akkua niin paljon että jos akku ei ole aivan täyteen latautunut niin jännite tippuu 20-30 minuutissa jopa 11,5volttiin.

Ja auto on Ford Mondeo MK4 2010, 2.0tdci.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Kyllä Webasto virtaa vie,jos on lyhyt ajomatka niin ei kerkiä akkua paljonkaan lataamaan ja kovallapakkasella on varauskykykin alempi,jos pystyy/voi kannattaa akkua ladata aina kun voi.
Webaston kulutuksenkin voisi laskea jos tietäisi kuinka paljon se ottaa ampereita tai tietää wattimäärän,sen kun kertoo sillä ajalla mitä päällä on saadaan kulutus,samaa sanoo moni kuitenkin että virtaa haukkaa.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Thermo Top V:lle Webasto ilmoittaa tehontarpeeksi täysteholla 34 W. Tuohon pitää vielä lisätä ainakin sisäpuhaltimen teho, mahdollisesti jotain muutakin koska Weban lausuma sähkötehosta on hieman epäselvä (Nominal power consumption without
circulating pump (without vehicle fan)).
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Akkua ei koskaan saisi päästää alle 70% varaukseen. Kylmällä se ei edes oikein tokene liian vähäisestä varauksesta, kun ei ota latausta vastaan.

Hämäävää näissä lisälämmitinasioissa sähköjen osalta on, kun auto lähtee käyntiin, lämmitin ei. Nykyautojen ruiskut ja sytytysjärjestelmät osaavat käynnistää moottorin vielä varsin vähissä sähköissä, toisin kuin takavuosien kaasarimalleissa. Kunhan startti pyörittää, niin moottorikin käynnistyy. Siinä sitten luulee akun tilan olevan ok.

Mittailin joskus lisälämmittimen virrankulutusta (Mondeo tdci 1,8 2009). Tulokset olen jonnekin kadottanut, mutta hataran muistin mukaan sen käynnistyksessä (hehkutus) virtaa meni jotain 15A ja varsinaisen lämmityksen ja sisäilman puhalluksen aikana 8A paikkeilla. Kyllä siinä rasitetta on, jos joka päivä parikymmentä minuuttia lämmitintä käyttää, eikä akku kunnolla lataudu.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
MrField
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Marras 2017 22:51

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja MrField »

Samankaltainen ongelma täällä 2011 S-Maxin kanssa. Vaihdoin uuden 80Ah Ford-akun ja laitoin Defan 1210 ylläpitolaturin, joka antaa virtaa 10A. Täytyy seurata miten toimii. Alustavan seurannan perusteella apu ei ole niin suuri kuin odotin. Seuraan akun jännitettä kyselemällä Webaston Thermo Call ohjaimella statusta ja kyllä jännite putoaa Defasta huolimatta, mutta toki hitaammin. Pahimmat pakkaset (-20) näyttävät hellittäneen täältä etelästä, joten kokemusten keräys jatkunee ensi talvena.

Akun vaihdon jälkeen täytyy akkuvahti resetoida. Se tehdään virrat päällä painamalla 5 kertaa takasumuvalon painiketta ja kolme kertaa hätävilkun painiketta. Tämän jälkeen akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran ja auto tietää että akku on uusi. Akkuvahti mittaa akun käyttöikää ja ikä vaikuttaa siihen kuinka paljon lisälaitteet saavat käyttöaikaa. Tämä voi myös aiheuttaa Webaston sammumisen jos auto luulee akun olevan huomattavasti vanhempi kuin se todellisuudessa on.
Ford S-Max 2.0 TDCI Powersift 2011
Ford Focus Estate 1.6 A 2004
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja antsa »

Kuuluuko akun jännitteen tippua noinkin alas (11,5 V)? Tarkoittaako tämä että akku on tällöin tyhjä?
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen "10% varaus 11,64 V"

Jos webaston teho on 34W ottaa se noin 3 A virran. Jos puhallin vie saman virran, kulutetaan akusta puolessa tunnissa vasta ~3Ah.
Akun kapasiteetti kuitenkin on 85 Ah.

Vai tippuuko akun jännite vain hetkellisesti kun webasto kuluttaa virtaa? En ole mitannut nouseeko jännite kun webasto sammuu.
Auto siis käynnistyy kuin palmun alta webaston käytön jälkeen. Ongelmana taitaa olla vain akun jännitteen laskeminen, ei ehkä niinkään akun varaustaso? Onhan akun jännite lämmityksen alussa 12,7-12,9V eli akku on täysi. Kai täysi akku kylmänäkin on täysi? Vain virran luovutuskyky heikkenee?


Kannattaisiko fordiin vaihtaa esimerkiksi optiman akku, jotka ilmeisesti toimivat nimenomaan kylmässä paremmin?


Yritin tuota akkuvahdin nollausta siinä onnistumatta. Onkohan tuo vielä omassani käytössä? Auto on pre facelift 2010.
Veerks
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2016 08:33

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja Veerks »

MrField kirjoitti:Samankaltainen ongelma täällä 2011 S-Maxin kanssa. Vaihdoin uuden 80Ah Ford-akun ja laitoin Defan 1210 ylläpitolaturin, joka antaa virtaa 10A. Täytyy seurata miten toimii. Alustavan seurannan perusteella apu ei ole niin suuri kuin odotin. Seuraan akun jännitettä kyselemällä Webaston Thermo Call ohjaimella statusta ja kyllä jännite putoaa Defasta huolimatta, mutta toki hitaammin. Pahimmat pakkaset (-20) näyttävät hellittäneen täältä etelästä, joten kokemusten keräys jatkunee ensi talvena.

Akun vaihdon jälkeen täytyy akkuvahti resetoida. Se tehdään virrat päällä painamalla 5 kertaa takasumuvalon painiketta ja kolme kertaa hätävilkun painiketta. Tämän jälkeen akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran ja auto tietää että akku on uusi. Akkuvahti mittaa akun käyttöikää ja ikä vaikuttaa siihen kuinka paljon lisälaitteet saavat käyttöaikaa. Tämä voi myös aiheuttaa Webaston sammumisen jos auto luulee akun olevan huomattavasti vanhempi kuin se todellisuudessa on.
Omaan Focukseen ostin eilen sen Defa 4A laturin. Pitäs huomenna asentaa. Katsotaan miten auttaa Webaston kanssa. Pari kertaa mennyt jännite akusta niin alas että webasto sammunut kesken lämmityksen.
Ford Focus 1.6 ecoboost 2012 :ford:
Ford S-Max 2.5t 2006 :ford:
MrField
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Marras 2017 22:51

Re: Webasto akku jännite

Viesti Kirjoittaja MrField »

antsa kirjoitti:Kuuluuko akun jännitteen tippua noinkin alas (11,5 V)? Tarkoittaako tämä että akku on tällöin tyhjä?
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen "10% varaus 11,64 V"

Jos webaston teho on 34W ottaa se noin 3 A virran. Jos puhallin vie saman virran, kulutetaan akusta puolessa tunnissa vasta ~3Ah.
Akun kapasiteetti kuitenkin on 85 Ah.
Olisikohan niin, että lämmityslaitteen puhallin olisi näissä se suurin tehonsyöjä? Ilmeisesti tuohon Webaston 34W tulee vielä lisätä vesikiertopumpun ottama teho, mikä ei liene kuitenkaan kovin paljoa.
antsa kirjoitti:Vai tippuuko akun jännite vain hetkellisesti kun webasto kuluttaa virtaa? En ole mitannut nouseeko jännite kun webasto sammuu.
Auto siis käynnistyy kuin palmun alta webaston käytön jälkeen. Ongelmana taitaa olla vain akun jännitteen laskeminen, ei ehkä niinkään akun varaustaso? Onhan akun jännite lämmityksen alussa 12,7-12,9V eli akku on täysi. Kai täysi akku kylmänäkin on täysi? Vain virran luovutuskyky heikkenee?
Taitaa olla nimenomaan juuri se, että kylmässä tuo virran luovutuskyky heikkenee, samoin kuin kyky ottaa latausta vastaan.
antsa kirjoitti:Kannattaisiko fordiin vaihtaa esimerkiksi optiman akku, jotka ilmeisesti toimivat nimenomaan kylmässä paremmin?
Tähän en osaa ottaa kantaa, mutta voi hyvinkin olla näin. Ajattelin kokeilla Fordin akkua kun akkuvahdin mukaan autossa oli vielä alkuperäinen sellainen ja ajattelin, että on laadukas jos on 7 v kestänyt. Mutta voihan olla, että sen oli jo joku vaihtanut eikä akkuvahtia nollattu siinä kohtaa.
antsa kirjoitti:Yritin tuota akkuvahdin nollausta siinä onnistumatta. Onkohan tuo vielä omassani käytössä? Auto on pre facelift 2010.
Jostain taisin lukea, että pre faceliftissä ei tätä akkuvahtia olisi ollut. Näin myös yhden ohjeen, jossa molempia painikkeita painettiin yhden kerran vähemmän. Ehkä sitä kaavaa voisi vielä kokeilla pre faceliftin kanssa.
Ford S-Max 2.0 TDCI Powersift 2011
Ford Focus Estate 1.6 A 2004
Vastaa Viestiin