Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Ongelmatomaatti
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Maalis 2018 20:13
Paikkakunta: Raisio

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ongelmatomaatti »

En asiasta mitään tiedä mutta onko se järkevää käyttää "yli suurta" 80ah akkua jota auton oma laturi ei ehdi ladata täyteen? Eli akku jännite aina alhainen. Ei varmaan suurta merkitystä jos alkuperäinen on 75ah mutta jos vaikka 64ah niin kyllä siinä jo täyteen lataus aika on pidempi.

Itse tarkastaisin tyhjäkäynnillä normaali kuormituksella valot yms päällä auton lataus jännitteen yleismittarilla ensin akun navoista ja sen jälkeen akun + navasta ja maadoitus laturin rungosta sekä jos mahdollista laturin lähdöstä ja akun - navasta. onko siellä jännite häviötä kuinka paljon ja missä välissä?
Pihti ampeeri mittari on myös kätevä tälläisen ihmettelyssä.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ongelmatomaatti kirjoitti:En asiasta mitään tiedä mutta onko se järkevää käyttää "yli suurta" 80ah akkua jota auton oma laturi ei ehdi ladata täyteen? Eli akku jännite aina alhainen. Ei varmaan suurta merkitystä jos alkuperäinen on 75ah mutta jos vaikka 64ah niin kyllä siinä jo täyteen lataus aika on pidempi.
En tuosta tiedä, ammattilaiset osannevat vastata paremmin. Tuo nykyinen akkuhan siis kestää vaikka kuukauden seisottaa autoa pihalla ja lähtee kyllä käymään sen jälkeen, mutta ei kestä kahta pidempää Webaston käyttöä samana päivänä jos välissä on vain +50km työmatka. Siksi akku siis lähtee vaihtoon. Ja kun aikomus on laittaa se Defan kiinteä akkulaturi tuohon, niin ei varmaan ainakaan enää haittaa, vaikka olisi 100Ah akku kiinni, kun sitä on tarkoitus ladata silloinkin, kun auto ei käy.

Lisälämmittimestä vielä sellainen kysymys, että kannattaako noita huollattaa ennaltaehkäisevästi ja jos, niin mitä niihin silloin tehdään ja mitä se suurinpiirtein maksaa? Oma on toiminut itsellä kaksi talvea moitteetta (ja herraisä tietää miten pitkään sitä ennen) ja nyt tänä kesänä olen käyttänyt vartin verran kerran kuukaudessa ja edelleen on toiminut ongelmitta. Kannattaako vaan odottaa, että tulee huollon tarve (ei enää toimi), vai mitä?

Autohan on viimeksi ollut ajossa huhtikuussa... Vähän säälittää seisottaa pihalla, mutta kun työkuviot on niin epäselvät. Työmatka voi marraskuussa olla 1,5km tai 52,5km.
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Auto menee akun vaihtoon ja laturin asennukseen viikon päästä maanantaina. Onko noissa Focuksissa jokin juttu sen suhteen, että menee ajonestot tms. päälle jos akku otetaan kokonaan pois? Eli pitääkö virran saanti jotenkin varmistaa vaihdon ajan, vai voiko vain nypätä vanhan pois ja laittaa uuden tilalle? EDIT: Tämä selvisi toisessa ketjussa. Ei pitäisi kadota muut kuin radion asetukset (koodi tarvitaan) ja sähkölasit pitää opettaa uudelleen.

Defan 1204 on siis tulossa, onko heittää jotain paikkaa mihin se selkeästi kannattaisi asentaa?

5kk auto seisoi tuossa pihassa. Nyt vajaa 1000km taas takana ja kohta on jarrutkin taas puhtaat...

Niin ja onkohan kellään jäänyt nurkkiin sitä moottorin päälle tulevaa muovisuojaa, kun omasta se puuttuu.
Focus MK2
Knoxvill3
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2018 00:21

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Knoxvill3 »

Tenox kirjoitti:Auto menee akun vaihtoon ja laturin asennukseen viikon päästä maanantaina. Onko noissa Focuksissa jokin juttu sen suhteen, että menee ajonestot tms. päälle jos akku otetaan kokonaan pois? Eli pitääkö virran saanti jotenkin varmistaa vaihdon ajan, vai voiko vain nypätä vanhan pois ja laittaa uuden tilalle?

Defan 1204 on siis tulossa, onko heittää jotain paikkaa mihin se selkeästi kannattaisi asentaa?

5kk auto seisoi tuossa pihassa. Nyt vajaa 1000km taas takana ja kohta on jarrutkin taas puhtaat...

Niin ja onkohan kellään jäänyt nurkkiin sitä moottorin päälle tulevaa muovisuojaa, kun omasta se puuttuu.
Kun vaihdoin MK2 facelift 2011 -versioon akun niin soitin kyseli vaihdon jälkeen pin-koodia, joka löytyi omassa autossa hanskalokeron vasemmasta seinästä. Numeroilla 1-4 lisättiin pin-koodi ja numerolla 5 vahvistettiin valinta. Sit lähti mankka toimimaan. En tosin tiedä, että onko sinulla sama soitin... Omani on Ford 6000CD (kuva: https://i.imgur.com/UXi9mH7.png).

Defan 1204 MultiChargerin tökkäsin oikean umpion viereen. Laitoin pari kuvaa sulle imgur-kuvapalveluun, linkki alla:
https://imgur.com/a/I82dAtr
Ford Focus MK2 Facelift (2011) 1.6 TDCI
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Knoxvill3 kirjoitti:Omani on Ford 6000CD (kuva: https://i.imgur.com/UXi9mH7.png).

Defan 1204 MultiChargerin tökkäsin oikean umpion viereen. Laitoin pari kuvaa sulle imgur-kuvapalveluun, linkki alla:
https://imgur.com/a/I82dAtr
Sama on soitin ja soittimen ohjekirjasta tuon jo löysin, samoin on Fordin kortti jossa oletan olevan tuon koodin, mutta hyvä tietää että jos se koodi on väärä, se voi sitten löytyä muualtakin.

Kiitos kuvista. Omassa pitäisi saada ainakin se johto mihin tulee seinäpistoke, niin auton vasemmalle puolelle. Autossa ei siis nyt ole mitään Defan tuotteita vielä kiinni, ulkoa en muista onko tuo kohta autossa samanlainen molemmin puolin. Eli samalle puolelle missä on akku, niin myös kaikki muu nyt asennettava lisäkama.
Focus MK2
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Tenox kirjoitti: Kiitos kuvista. Omassa pitäisi saada ainakin se johto mihin tulee seinäpistoke, niin auton vasemmalle puolelle. Autossa ei siis nyt ole mitään Defan tuotteita vielä kiinni, ulkoa en muista onko tuo kohta autossa samanlainen molemmin puolin. Eli samalle puolelle missä on akku, niin myös kaikki muu nyt asennettava lisäkama.
Puhutko nyt että kuskin puolelle sisäpistoke? Eikös se kätevämpi apparin puolella olisi? Lähes poikkeuksetta ne apparin puolelle laitetaan ettei turhaan vie lämmitin kuskilta jalkatilaa.... Hansikaslokeron kun ottaa irti niin näkyy läpivientikumi konehuoneeseen. Siitä johto läpi :)
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Hampered kirjoitti:Puhutko nyt että kuskin puolelle sisäpistoke? Eikös se kätevämpi apparin puolella olisi? Lähes poikkeuksetta ne apparin puolelle laitetaan ettei turhaan vie lämmitin kuskilta jalkatilaa.... Hansikaslokeron kun ottaa irti niin näkyy läpivientikumi konehuoneeseen. Siitä johto läpi :)
Ei tuohon ole tulossa mitään muuta kuin tuo laturi. Autossa on tehtaan oma polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Puskuriin siis johto kuskin puolelle, kun on kaikki käytössä olevat tolpat sillä puolen.

Edit: Nonni, nyt on laturi paikoillaan, tuli siihen akun oikealle puolelle. Hiukan piti akun suojamuovia muokata. Töpselin paikka rekisterikilven vasemmalle puolelle. Öljyt ja suodatin vaihtuivat samalla, joten nyt saa taas 20tkm (toivottavasti) vaan ajella. Talvirenkaat tuli alle myös.
Focus MK2
Vastaa Viestiin