Mondeoon isompi akku...

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Onko Mk4 TDCi Mondeoon (webastolla) mahdollista / järkevää / mitään merkitystä vaihtaa tehokkaampaa akkua? Alkup akku 80Ah/700A ja mittojen puolesta tehokkain mahtuva ois 85Ah/800A mut esim Forscanilla ohjelmoitaessa löytyy vain seuraavat koot valittavaks joiden mukaan sit auto säätää latauskaavioita, lataisko tuota tehokkaampaa sit enää kuitenkaan täyteen kun ei saa kapasiteettia asetettua sopivaks:

H5 60Ah 520 Cold Cranking Ampere
T7 80Ah 700 Cold Cranking Ampere
T8 90Ah 800 Cold Cranking Ampere
H6 AGM 70Ah 760 Cold Cranking Ampere
H7 80Ah 700 Cold Cranking Ampere
H8 90Ah 800 Cold Cranking Ampere
T5 52Ah 500 Cold Cranking Ampere
T6 60Ah 590 Cold Cranking Ampere
T6 IF 60Ah 650 Cold Cranking Ampere
T6 IF 60Ah 650 Cold Cranking Ampere

Lähimpänä alkuperäistä löytyis esim Varta Blue Dynamic 80Ah/740A. Varta suosittelis myös BD 75Ah/730A EFB vaikka alkuperäistä pienempi eikä autossani ole Start-StopToki. Toki jos Ford-merkillä varustetun hommais marmorilta, sais just eikä melkein...
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

saahan sieltä fordilta tuon 80Ah Motorcraftin akunkin alle 100eurolla jossa 3v takuu,sellaisen itselleni laitoin.Alkuperäinen oli saman kokoinen Fordin logoilla.Itsellä tosin bensakone mutta reservi on vaan eduksi.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Ok, pistänpä korvan taakse tuon. :)

Sit toinen juttu. Auto taas kerran kostealla kelillä otti itseensä viikonloppuna Helsingin reissulla ja kehällä meno muuttui virheilmoitusten saattelemana melkoiseks pomppimiseks kun ei osannu automaatti vaihtaa pykäliä huonostikaan, kierrokset notkahteli yms. Perille päästiin kuitenkin. Parin vuorokauden seisottamisen jälkeen mittasin akun navoista 12,0V, OBDII kautta Forscanilla sama mut auton oma Test-moodi näytti jännitteeks samanaikaisesti 11,7V. Starttaus oli semmonen 1/4 verran laiskempi ku yleensä, lähti kuitenkin käyntiin. Miten voi olla noin iso ero tuossa jännitteenmittauksessa?
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

Fordin diagnostiikkatyökalun tarkkuudesta en osaa sanoo mitään mutta aikaisemmasta volkkarista tuommoisella BT-mokkulalla kattelin akun jännitteitä eikä lukemat oikein vakuuttaneet.Mittasin oikealla yleismittarilla varmuuden vuoksi.Omassani eroa lukemilla tais olla noin 0,5v ja se on aika paljon...
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Utelias kysymys: Mikä Mondeo on kyseessä? Tieto kun oli pudonnut pois kysymyksestä ja malleja on muutama erilainen. 2009 1,8 tdci ei kuuleman mukaan tarvitse akun tietoja.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

No kappas niinpäs jääny pois. Eli kyseessä 2011 2.0 TDCi farkku Titanium Business.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeoon isompi akku...

Viesti Kirjoittaja tursas »

mutti82 kirjoitti:Ok, pistänpä korvan taakse tuon. :)

Sit toinen juttu. Auto taas kerran kostealla kelillä otti itseensä viikonloppuna Helsingin reissulla ja kehällä meno muuttui virheilmoitusten saattelemana melkoiseks pomppimiseks kun ei osannu automaatti vaihtaa pykäliä huonostikaan, kierrokset notkahteli yms. Perille päästiin kuitenkin. Parin vuorokauden seisottamisen jälkeen mittasin akun navoista 12,0V, OBDII kautta Forscanilla sama mut auton oma Test-moodi näytti jännitteeks samanaikaisesti 11,7V. Starttaus oli semmonen 1/4 verran laiskempi ku yleensä, lähti kuitenkin käyntiin. Miten voi olla noin iso ero tuossa jännitteenmittauksessa?
Tätä mä aina ihmettelen, että miten voi tarvita jännitteenmittaukseen tärisevin käsin akun likasten napojen mittauksia mittareilla, Obdeja, Forskanneja tai test-moodeja, kun lykkää tupakinsytkään tommosen töötin, mistä voi tasan tarkkaan seurata jatkuvasti mikä on akun lepojännite, laturin latausjännite ja miten mikäkin sähkölaite niitä milloinkin rokottaa., sillä heittääkö se pari desimaalia sinne tai tänne ei ole merkitystä, sen voi sitten erikseen tarkistaa, mutta tärkeää on se lataantuuko akku, pitääkö jännitteen vai riittääkö laturi, ellei näin käy uusikin akku tyhjenee enemmin tai myöhemmin...huoh.. :shock:
Esim. tämmönen, mutta näitä on saanu vitosella kautta aikain Biltemasta ja Motonetista..
http://www.polarheater.fi/product/1/akk ... itemittari
https://www.e-ville.com/fi/3049-mittari ... v-24v.html
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vastaa Viestiin