Halogeenit Xenoneiksi?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Deippa
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Autossani Ford ässsS-Max vm-10 on halogeenilähivalot jotka on xenon Mondeon jälkeen ihan paaskat.

Mitä pitäisi vaihtaa että siihen saisi LAILLISET xenonit?
Osalistaa:
- umpiot
- xenon-polttimot + ballastit
- valojen pesurit
- mitä muuta?

Joku automaattinen tasonsäätö tarvii ilmeisesti jonkun anturin johonkin? (Kait se säätö kuitenkin tulee umpioiden mukana?)
Entä tarviiko xenonit jonkun oman ohjain boksin? Vielä kun autossa can-väylät niin taitaa kaivata ohjelmointiakin?

Onko kellään kokemusta johonkin foortiin valotyypin vahtamisesta, onko täysin mahdoton ja niin kallis savotta ettei kannata?

On toki olemassa vaihtoehto 2: H7-lähivalon tilalle laiton xenon-muutossarja, hinta n. 100e ja aina katsastukseen jumpattava pois.
Viimeksi muokannut Deippa, 27 Loka 2017 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Mondeoko?
Viestit: 108
Liittynyt: 07 Heinä 2016 17:39

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja Mondeoko? »

On toki olemassa vaihtoehto 2: H7-lähivalon tilalle laiton xenon-muutossarja, hinta n. 100e ja aina katsastukseen jumpattava pois.


Ebaystä näitä settejä saa 20 €uroon, älä maksa turhaan Suomi-kauppiaalle ylimäärästä samasta laittomasta setistä. Noita on täälläpäin muutamissa amis autoissa näkyny ja häikäsee ihan pirusti lyhkäsilläkin eikä valoteho taida olla paljoa parempi, perinteisiä umpioita kun ei ole suunniteltu xenoneille eikä niille led-polttimoille mitä saa myös pariin kymppiin ebaystä. Valitettavan kalliita nuo lailliset xenonit paitsi jos on rahaa, mutta yleensä jos on rahaa niin ostetaan sitte uusi auto hyvillä valoilla.. Uusiin Fordeihin nuo xenonit oli 6-800€ luokkaa lisävarusteena, tuskin paljoa sen alle saat lailliset setit jos kaikki pitää uusia.

Onko lyhkäset vai pitkät ongelmana enempi? Jos lähinnä pitkille tarvii lisää valotehoa niin halvemmalla taidat päästä pelkillä lisävaloilla. 50€ saa jo hyviä LED-paneeleja Kiinasta jotka ottaa katsastukseen pois. Nekin häikäsee ikävästi vastaantulijaa, vaikka niinhän kaikki muutkin pitkät valot. ;) Multa löytyny 2 erilaista (kuva), nyt tilauksessa 2x 72W pienempää 28euron hintaan + johtosarja 15€ ja katon millasia ne on.. Noista on varmaan puolet huuhaa-watteja mutta kyllä tuosta 2. valosta (180W, 40€) tulee todella mukavasti valoa lähelle sekä sivuille, pitkälle ei riittävästi valitettavasti. 1. valo oli 120W teholtaan ja maksoi 30€ reilu vuosi takaperin joka oli tosi tehoton, lieköhän edes puolia watteja luvatusta.. Tommosia rekisterikilpitelineitä (rumia :lol: ) löytää ebayn kautta haulla "car light holder", löytyy muutamia erilaisia.

Kuva
Deippa
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Niin siis nimenomaan ne lyhyet on huonot. Kaukovaloahan saa lisävaloilla lisää, mutta se pudotus pitkiltä lyhyille on sen jälkeen aivan hirveä.
S-MAX -10 TDCI 140hv
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Oletko mitannut paljonko valoille tulee virtaa? -09 mondeoon sai hieman apua kun rakenteli uudet johtosarjat, jännite nousi hieman alle 2V.
Deippa
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

No enpäs moista ole mittaillut, mutta jotenkin luulen kerjääväni ongelmia jos alan CAN-väylä ohjattuun autoon rakentamaan omaa releistystä suorilla johdoilla akulta. Tämähän toki monesti auttaa, kokeiltu mm. vm-88 mazdassa aikoinaan.

Mutta palatakseni aiheeseen, niin tuossa vähän tutkiin että xenon umpioita löytyy, korkeusäätöanturia löytyy, mutta pesureita ei välttämättä oikein löydykään. Siis käytettyinä. Eli täyslaillinen setti kaatunee pesureiden laittoon, kun taitaa vaatia säiliönkin vaihdon, joka vaatiikin melko paljon purkamista. Mutta mitähän auto tykkäisi jos vaihtaa xenonumpiot ballasteineen entisten tilalle, meneekö kaikki can-väylän äly sekasin? Vai onnistuuko uuden tyyppisten valojen koodaus forscanilla?
Miten lie sitten manuaali korkeussäätö toimis tuon xenon-umpion kanssa?
Tällä järjestelyllä vältettäisiin pahimmat vastaantulijan häikäisyt. Ja katsastukseen umpiot on suht helppo vaihtaa, jos autoa ei tarttis aina ohjelmoida uusiksi.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Mondeoko? kirjoitti:
Noita telineitä esim. Motonetissä n. 10e hintaan. Paremman näkösiä :D johtosarja 15e.... Itselle tuli Saksasta 128w paneeli hintaan 44e posteineen. Kiinalaisten tekemä varmaan mutta näkee tarpeeksi :D
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: Halogeenit Xenoneiksi?

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Ei täällä sovjet finlandissa saa mitään bonusta laitettua mihinkään laillisesti itse. Typerät sodanaikaiset valolait. Referenssiähän nykyään saa olla vitust.
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
Vastaa Viestiin