Mondeo smart charge jännitteet

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Autona Mondeo MK4 2.0 TDCi. Paljonko näissä Smart Charge systeemeissä pitäis olla latausjännitteet? Livedataa seuraten ja akkujen navoiltakin mitaten

- LED-päivävalot päällä 12,2V
- Xenon-ajovalot päällä 13,6V
- Xenon-ajovalot + vinkkarit, penkinlämmittimet, lasien lämmittimet, ihan kaikki mitä päälle sai niin edelleen 13,6V

Vaihdoin 2015 joulukuussa 85Ah/800A akun kun tehdasasennettu 80Ah/700A akku oli 5 kertaa syväpurkanu ittensä webaston takia, oli sillä hetkellä siis 4 vuotta vanha ja eihän siinä mitään, vaihtoon joutikin. Autossa kun on ollu koko ajan kostealla kylmällä kelillä helvetillistä vikaa joka tuntui sotkevan koko auton tietoliikenteen, mahdollisesti johtui huonosta akusta ja kovasta sähköisestä kuormasta noilla keleillä. Ehdin vuoden päivät ajella uudella akulla ennenku sattumalta seurailin livedataa latausjännitteistä jotka huiteli koko ajan 15,1 - 15,4V. Asiaa sit selvitin ja sain tietää jotta se joku hemmetin akunvalvontajärjestelmä ois pitäny resetoida uuden akun asennuksen jälkeen heti ekana. Auto olettanu sen vuoden verran jotta paikallaan edelleen vanha paskaks menny akku ja hulluna sitä ladannu "jotta menis jotain perille". Toivottavasti ei oo paskaks ladannu sitä uuttakin akkua. Nollasin valvonnan sit tosiaan nyt tammikuussa ja auto toimi 3kk oikein moitteetta kevätkeleissäkin, latausjännitekin vaihteli lämpötilan mukaan.

Nyt kuitenkin taas seuraillu noita latausjännitteitä kun akun varaustila ei oo noussu koko aikana nollauksen jälkeenkään yli 92% ja sain nuo ylhäällä mainitut lukemat. Kokeeksi otin akun irti, latasin sen Exide 12/7 laturilla täyteen (kesti 10h ladata sisätiloissa), sit akku takas ja vielä kerran järjestelmän nollaus jonka jälkeen varaustaso näytti 98%. Testiajot ja taso nousi vielä 99% eli nyt latas vieläkin ylemmäs auton omalla systeemillä, tosin keli kirkas ja kuiva eikä kuormaa nimeksikään. Seurailen jotta lähteekö taso vajumaan vai pysyykö täytenä. Mut niin, onko nuo latausjännitteet normaalit vai onko älylataus solmussa?
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Aamulla kotimatkalla seurailin jänniteitä yleismittarilla ja livenä Forscanilla:
- Ennen käynnistystä jännite akun navoilta 12,5V, starttauksessa putoaa 11,3V mut nousee nopsaan takas.
- Heti starttauksen jälkeen LED-päivävalot päällä C_VOLT (latausjärjestelmäjännite) 13,6V ja akkujännite (V_BATT_BCM) saman verran n.5min ajan
- Sen jälkeen koko 45km kotimatka LEDit päällä maantievauhdissa C_VOLT 12,2V ja V_BATT_BCM 13,3V. Kiihdyttäessä kun automaatti kelas pykäliä yms niin näytti akkujännitteen tipahtavan 12,8V asti ja tasaantu sit takas kun tasaiseen ajoon palas.
- Parkkipaikalla yleismittari käteen ennen sammuttamista, akun navoilta pelkät LEDit päällä se sama 13,3V ja ajovalot+kaikkimitäpäällesailaitettua päällä 13,5V. Jotenkin tuntuu todella oudolta. Kuitenkin keli enää +6 astetta, akkunesteen lämpötilaks näytti livenä saman, luulis jotta pitäis jos alkaa isommilla jännitteillä ladata pikkuhiljaa muutenkin.

Missä kohtaa tuossa pitäis muuten olla se 3-napainen liitin joka älysysteemeissä tulee laturiin kiinni? Keulan puolelle laturia näyttää tulevan vain yksi paksu kaapeli ja sen alapuolella pieni liitin johon yksi pieni piuha.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

mutti82 kirjoitti:
Missä kohtaa tuossa pitäis muuten olla se 3-napainen liitin joka älysysteemeissä tulee laturiin kiinni? Keulan puolelle laturia näyttää tulevan vain yksi paksu kaapeli ja sen alapuolella pieni liitin johon yksi pieni piuha.
No niin, netistä sit löysinkin ettei tuohon kuulu tulla kuin yks piuha kiinni, joku LIN-piuha. Mitenkähän tää systeemi nyt sit pitäis toimia? Tuleeko tuohon vain joku impulssi joka käskee ladata enemmän tai vähemmän vai...?
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

mutti82 kirjoitti: Mitenkähän tää systeemi nyt sit pitäis toimia? Tuleeko tuohon vain joku impulssi joka käskee ladata enemmän tai vähemmän vai...?
Itse en ole tuota systeemiä roplannut, mutta se on "askel eteenpäin" Smart Charge kolmen johdon tsydeemistä. Eli kuten sanoit, tieto kulkee sitä yhtä piuhaa pitkiin kahteen suuntaan, eli laturi ja ECU "keskustelevat". Ecu saa tietoa antureilta ja ohjaa laturia.
Mitään vikakoodeja ei tule ulos, oletko kokeillut?
Nuo latausjännitteet tuntuvat alhaiselta, pitäisi olla 14 ja jotain. Ihan kuin jännitteensäädin olis pois pelistä ja laturi antaa silloin vain tuon 13,6 tai vähemmän. Muuta en osaa kuin arvailla...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Juu tänäänkin starttauksen jälkeen ehkä 2sek piti jotain 14,4V ja sit putos pysyvästi 13,6V. Ajovalot päällä ekat 80km, toiset 80km myös pyyhkijät päällä ja akun State of Charge nousi 89% - - > 91% koko reissulla. Ulkona +5 astetta, akun arvioitu lämpötila ajon jälkeen +6 astetta eli eipä paljon lämminnytkään moottorin eikä latausvirran vaikutuksesta. Paikallaan 85Ah/800A Yuasan calsium-calsium akku, järjestelmässä ohjelmoituna alkuperäisen mukaisesti 80Ah/700A akku kun ei ollu uuden akun spekseillä vaihtoehtoa ohjausyksikön latauskaavioista valita. Mut kummalla tahansa akkukoolla laskettuna tuolla matkalla latautui n. 1,5Ah lisää akkuun. Ja ois olettanu jotta kun 11% on vajausta niin alkais jo vähän isommalla jännitteellä puskea sitä väliä kiinni. Toki vain sittenkin varmaan ladaten omasta mielestään lähes täyteen, ollen edelleen vajaa kun eihän se 80Ah oo vielä OIKEASTI täynnä uuden akun ollessa isompi.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

yritäedes kirjoitti: Mitään vikakoodeja ei tule ulos, oletko kokeillut?
Kun se kostealla kelillä ilmenevä auton sekoaminen iskee päällä, löytyy TODELLA monta eri U-alkuista yhteysvikakoodia monesta eri moduulista, eniten auton sisäpuolella olevista mutta myös mm. ABS ja PCM väliltä sekä ajoittain TCM.

Yhdessä merkkihuollossa vaihdettu PCM, koska suojakotelo oli jossain vaiheessa auennut ja moduulin navoissa merkkejä suorasta altistumisesta vedelle, menny sit kolmikerroksisen liittimen tiivisteen ohikin vielä. Vika ei oo hävinny.

Toinen merkkihuolto kuormitti johtosarjoja yli viisi tuntia (tai ainakin sanoi niin tehneensä), noh, kuivassa ja lämpimässä hallissa. Yllätys ettei vikaa löytyny mistään, vaikkakin toki pahemmat hapettumat luulis olevan ja pysyvän, näkyvän kuormitustesteissä. Mut silti, tutkittu täysin eri olosuhteissa kuin missä vikaa vain ilmenee.

Kolmas merkkihuolto sit ehdotti BCMii moduulin vaihtoa ja ohjaamon CAN-piuhan syynäämistä. Moduulissa ei mitään viitteitä kosteudesta ja lattiat kuivat, piuhoissa ei edes haperoa näkyvillä missään. Ei jatkoon.

Neljäs merkkihuolto heitellyt arviota kojelaudan sisällä olevasta kosteudesta kun soitin jää samoissa vesikeleissä ajoittain pimeäksi vaikka kuuluukin, ja kun tietoliikenteen yhdyskohtana nopealle ja keskinopealle puolelle toimii mittariston ja ilmastoinnin moduulit. Aiheuttajana VOIS olla auton myyjäliikkeen perselleen asennuttama uusi tuulilasi joka oli vaihdettu entisen omistajan jälkeen ennen ku auto päätyi minulle. Jotta olis vettä päässy mittariston sisälle ja hapettanu piirilevyjä. Nyt sit perkelöitys kontaktit aina ku uutta kosteutta pääsee. Asiaa ei oo vielä tutkittu sen tarkemmin missään.

Mut tää akun ja latauksen kyseenalainen toiminta just näillä kylmillä sadekeleillä kuorman ollessa suurin vois olla yks tutkintalinja, jännitevaihteluiden sotkiessa CAN-väylää.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

mutti82 kirjoitti:Juu tänäänkin starttauksen jälkeen ehkä 2sek piti jotain 14,4V ja sit putos pysyvästi 13,6V. Ajovalot päällä ekat 80km, toiset 80km myös pyyhkijät päällä ja akun State of Charge nousi 89% - - > 91% koko reissulla. Ulkona +5 astetta, akun arvioitu lämpötila ajon jälkeen +6 astetta eli eipä paljon lämminnytkään moottorin eikä latausvirran vaikutuksesta. Paikallaan 85Ah/800A Yuasan calsium-calsium akku, järjestelmässä ohjelmoituna alkuperäisen mukaisesti 80Ah/700A akku kun ei ollu uuden akun spekseillä vaihtoehtoa ohjausyksikön latauskaavioista valita. Mut kummalla tahansa akkukoolla laskettuna tuolla matkalla latautui n. 1,5Ah lisää akkuun. Ja ois olettanu jotta kun 11% on vajausta niin alkais jo vähän isommalla jännitteellä puskea sitä väliä kiinni. Toki vain sittenkin varmaan ladaten omasta mielestään lähes täyteen, ollen edelleen vajaa kun eihän se 80Ah oo vielä OIKEASTI täynnä uuden akun ollessa isompi.
Nyt kun kelit putos nollan alapuolelle niin latailee kyllä 14,6 - 14,9V koko ajan. Helsingistä Mikkeliin 250km matkalla latas akkua 95% -> 98% eli sen about 2Ah. Ei nyt mikään huippusuoritus kait.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itsellä nyt BT palikka obd liittimessä ja näyttäis jännite olevan 14.5-14.8v
Kyseessä -11 mondeo
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Eli samoja latailee. Millä ohjelmalla seuraat arvoja? Näetkö paljonko akun ampeerilukema tms? Forscanissa ainakin joku Bat_Current, Ampeeri arvo joka notkahtaa startatessa, sit ampuu ylös ja tulee pikkuhiljaa hitusen alemmas.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Tää topic saattais olla loppuunkäsitelty. Päivitin vuonna 2015 aloittamaani topicia, josta koko show saanut alkunsa, viimeisimmällä tiedolla joka ilmeni tänään. Linkki alla.

viewtopic.php?f=6&t=49806
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo smart charge jännitteet

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

mutti82 kirjoitti:Eli samoja latailee. Millä ohjelmalla seuraat arvoja? Näetkö paljonko akun ampeerilukema tms? Forscanissa ainakin joku Bat_Current, Ampeeri arvo joka notkahtaa startatessa, sit ampuu ylös ja tulee pikkuhiljaa hitusen alemmas.
Itsellä ihan BT palikka liittimessä ja ohjelma kännykässä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin