Kokemuksia ylläpitolaturista?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Kirjoitinkin yhteen vanhaan ketjuun, mutta laitan vielä uuden täsmäaiheella.

Mulla on nyt ensimmäistä syksyä tuo 2012 TDCI Mondeo. Autoon on asennettu joskus Defan ylläpitolaturi.
Testailin sitä ja huomasin että +kaapelissa oleva sulake puuttuu? Laite on asennettu niin, että +piuha on akunnavassa ja - on asennettu iskaritornissa olevaan korvakkoon.

Onko nuo laturit aiheuttaneet näihin euro5-autoihin mitään ongelmia? Tuntuu oudolta, että sulake on poistettu jostakin syystä, eikä uutta ole laitettu paikalleen? Vai onko asennettu kiireellä ja unohdettu koko sulake, eikä virran loppuminen ole ollut ongelma? Tuossahan vilkkuu punainen ledi katkoksen merkiksi ja kiireinen asentaja voi tulkita sen toiminnan merkiksi?

Onko näissä ylipäätään mitään virranhallintalogiikkaa jota ulkoinen lataus voisi sotkea?

Jotenkin kun alkaa pohtia sulakkeen puuttumisen syytä, kynnys kokeilla sulakkeen kanssa nousee korkeaksi... :)
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Muistelisin, että tossa olis +, - ja suojamaa, eli kolme piuhaa, mulla oli se suojamaa jätetty kytkemättä ja ruuvasin sen sitte ite runkoon kiinni. Että tuota koitas kattoo, että on kaikki piuhat kytketty ja kait sitä sit vois sulakkeen kanssa koittaa. Mutulla sanon, että ei aiheuta mitään vaivoja mihinkään tuollainen laturi (oikein kytkettynä).
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Itse laturissa ei ole suojamaata, syöttökaapelissahan se on yleensä varmaan tässäkin, siinä osassa jossa on roikanpistorasia. Sehän tosin ei vaikuta 12v.-puolelle mitenkään.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ylläpitolaturi josta on sulake pois ei lataa. Jos laittaa sulakkeen paikalleen ja mittaa kympin maksavalla jännitemittarilla lataako vai ei on paljon viisaampi. :roll:
Noissa on ollu sivustaseuranneena semmonen ongelma, että pistetään kaukosäätöinen Defa-moottorinlämmitin ja sitten kun akku on tyhjä laitetaan Defa-ylläpitolaturi ja sitten viimeistään haetaan uusi akku merkkiliikkeestä... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Löytyy kyllä häävimpikin yleismittari, enkä epäile etteikö laturi lataisi.
Tuli vain mieleen, että jos sulake on poistettu jostakin auton toimintaan vaikuttavasta syystä? Toisinsanoen, kuten Defan ohjekin näyttää sanovan "tarkista auton valmistajalta mahdolliset erityisvaatimukset kytkennän toteuttamiseksi" tjsp ja onko tässä autossa aihetta erityishuomioon ja onko menetelty oikein sen suhteen?

Mieluummin siis varmistan asian, jos jollakin olisi kokemus aiheesta, kuin että kokeilen latailla noin ja totean että aiheuttaa ongelmia?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mitä ongelmia akun lataaminen voisi aiheuttaa?? Lähes joka sekunti kun auto käy, akku latautuu.
Tuo Defan ohje on lähinnä vastuuvapautuslauseke, eli ei ole heidän vastuullaan selvittää miten se siihen Jonna-Petterin mersuun kuuluu laittaa, kun siinä on akku takakontissa ja vain apuvirran paikat pellin alla. Jonna-Petteri siis selvittää itse, missä apuvirran paikat ovat ja ymmärtää suorittaa laturin kytkennän näihin napoihin, että hän ei ota Defaan yhteyttä ja vaadi aivan liian lyhyiden kaapeleiden tilalle pidempiä, jotka riittäisivät takaluukun uumeniin asti. Esimerkiksi.

Apuvirtaa kun otetaan kaapeleilla toisesta, käyvästä autosta täysin puutuneeseen akkuun on meno jo paljon hazardimpaa, liikkuvia osia, kaasuja ja sähkövarauksia on aivan eritavalla kuin tälläisessä kiinteästi asennetun älylaturin tapauksessa.

Minä tarkastaisin, että johdot on oikein kytketty, kireällä ja laittaisin sulakkeen paikalleen ja töpselin seinään.

:ford:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

GeeTee- kirjoitti:Tuo Defan ohje on lähinnä vastuuvapautuslauseke,
Se lauseke on sitä varten kun joka vehkeeseen ei enää voi pistää laturia suoraan akun plussaan. Kun noissa pruukaa olemaan sellastakin elektroniikkaa joka mittaa paljonko akusta otetaan ja paljonko sinne viedään, ja jos akkua ladataan suoraan napaan niin tuo elektroniikka ei sitä tiedä ja sitten tapahtuu sitä tai tätä tai ei mitään.

Tollasissa vehkeissä tarttee ihan tietää mihin se laturin plussa kytketään, ja siksi tuo lause on.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Krisse kirjoitti: Se lauseke on sitä varten kun joka vehkeeseen ei enää voi pistää laturia suoraan akun plussaan. Kun noissa pruukaa olemaan sellastakin elektroniikkaa joka mittaa paljonko akusta otetaan ja paljonko sinne viedään, ja jos akkua ladataan suoraan napaan niin tuo elektroniikka ei sitä tiedä ja sitten tapahtuu sitä tai tätä tai ei mitään.

Tollasissa vehkeissä tarttee ihan tietää mihin se laturin plussa kytketään, ja siksi tuo lause on.
Tätä lähinnä hainkin, että onko näissä "uudemmissa" tuota virranhallinta tekniikkaa?
Löysin aiheesta juttua VW-puolella, että esim. uudemmissa on väyläohjattujen Webastojen toiminnassa esiintynyt ihmeellisyyksiä, kun laturi kytketään suoraan +napaan. Tai ainakin ongelmista oli päästy eroon, muuttamalla kytkentää?

Laturi sinänsä toimii kyllä juuri niinkuin sen kerrotaan toimivan, eikä tuo lyhyt testi ainakaan jättänyt mitään vikamuistiin?

Aina vain herättää ajatuksia, jos tuollaisesta lisävarusteesta löytyy tyhjä sulakepesä, että onko sulakkeen poistolle olemassa syy? Vaikka kyllä se varotoimenpiteenä olisikin aivan perseestä, koska laturin poistaminen kokonaan, kestäisi tuossa tapauksessa noin 15min.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Mondeoko?
Viestit: 108
Liittynyt: 07 Heinä 2016 17:39

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Mondeoko? »

Onko akku vaihettu milloinka vai alkuperänen? Jos vaikka akun vaihon ajaksi otettu sulake irti?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Krisse kirjoitti:sellastakin elektroniikkaa joka mittaa paljonko akusta otetaan ja paljonko sinne viedään, ja jos akkua ladataan suoraan napaan niin tuo elektroniikka ei sitä tiedä ja sitten tapahtuu sitä tai tätä tai ei mitään.
Avaatko lisää, mitä tälläinen elektroniikka on ja mitä on sitä tai tätä?

Omistajan käsikirjassa neuvotaan apuvirralla käynnistäminen, akusta oikealla on maadoituspiste mihin laitetaan miinuskaapeli ja kyllä, + kaapeli lykätään suoraan akun napaan. Väitän, että tällä ei ole hevon humpan merkitystä minkään muun kanssa kuin sen, että halutaan estää akun päällä tapahtuvat mahdolliset kipinöinnit.

En tiedä, miltä tuo apuvirtaa varten tarkoitettu maadoituspiste näyttää, mutta jos siihen ei nätisti saa piuhaa kiinni niin sitten vaan suoraan akkuun. Kiinteästi asennettu Defa älylaturi ei kipinöi, riko elektroniikkaa tai polta autoasi.

http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... h=IE&div=f

http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... h=IE&div=f

:ford:
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

GeeTee- kirjoitti: Avaatko lisää, mitä tälläinen elektroniikka on ja mitä on sitä tai tätä?

Omistajan käsikirjassa neuvotaan apuvirralla käynnistäminen, akusta oikealla on maadoituspiste mihin laitetaan miinuskaapeli ja kyllä, + kaapeli lykätään suoraan akun napaan. Väitän, että tällä ei ole hevon humpan merkitystä minkään muun kanssa kuin sen, että halutaan estää akun päällä tapahtuvat mahdolliset kipinöinnit.

En tiedä, miltä tuo apuvirtaa varten tarkoitettu maadoituspiste näyttää, mutta jos siihen ei nätisti saa piuhaa kiinni niin sitten vaan suoraan akkuun. Kiinteästi asennettu Defa älylaturi ei kipinöi, riko elektroniikkaa tai polta autoasi.

http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... h=IE&div=f

http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... h=IE&div=f

:ford:
Se on juuri se virranhallinta, eli tekniikka valvoo akun virtaliikennettä, eikä pelkästään jännitettä, kun se laskee sen kapasiteettia.

Jos akkua lataava virta ei kulje tämän mittauksen kautta, vaan esim. suoraan napoihin, voi ennenpitkää alkaa ongelmat, esim. juurikin lisälämmittimien kanssa, koska systeemillä ei ole tietoa tästä ekstravirrasta, jota akkuun syötetään, esim. talviöisin.

Vaikka akku siis on jännitetilaltaan huippuiskussa ja esim. Webaston käynnistyksen aika tulee, eipä annakkaan käynnistyä, koska virranhallinta laskee, että ampeeriliikenne on ollut liian kauan negatiivista ja akun kapasiteetti ei riitä lämmitykseen tällä kertaa..
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Edelleen lukisin mieluusti faktoja ko. elektroniikasta, mitkä valmistajat tuollaista käyttää ja minkä tekniikan yhteydessä, bensa, diesel, hybridi vai kaikissa? Google haulla en saanut oikein mitään irti.
Kertovatko tälläistä elektroniikkaa käyttävät autovalmistajat soveliaat lataus-tekniikat ja -pisteet autoilleen, esim. omistajan käsikirjassa?

Onhan noita ollut vanhoja ja uusiakin akkuja, joissa jännite OK mutta virtaa ei tule riittävästi ulos ja auto ei käynnisty, näissä ei ole mitään ihmeellistä elektroniikkaa ollut vaan akku on ollut sökö.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

GeeTee- kirjoitti:Edelleen lukisin mieluusti faktoja ko. elektroniikasta, mitkä valmistajat tuollaista käyttää ja minkä tekniikan yhteydessä, bensa, diesel, hybridi vai kaikissa? Google haulla en saanut oikein mitään irti.
Kertovatko tälläistä elektroniikkaa käyttävät autovalmistajat soveliaat lataus-tekniikat ja -pisteet autoilleen, esim. omistajan käsikirjassa?

Onhan noita ollut vanhoja ja uusiakin akkuja, joissa jännite OK mutta virtaa ei tule riittävästi ulos ja auto ei käynnisty, näissä ei ole mitään ihmeellistä elektroniikkaa ollut vaan akku on ollut sökö.
Tuossa on juttua aiheesta ja listaa autoista joissa esim. akunvaihto edellyttää huomiota virranhallintaa kohtaan, tai energianhallinta kuten se näyttää tuossa olevan.

https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-t ... sesta.html

Tämä kohta koskee siis tätä laturin kytkennän mahdollista ongelmaa:
"Varmista akun latauspisteet autossa, koska ”vääristä paikoista” ladattu akku jää huomaamatta energianhallintaohjelmistolta. Akun latausohjeet ovat yleensä käyttäjän käsikirjassa"

Harmi kun ei ole valmistusvuosista mainintaa, kun Forditkin listalla on?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

No niin, jälleen ollaan viisaampia. Ei ole tullut tuollaista koskaan vastaan, mitään erityisiä latauspisteitä ei mondeossa ole joten tuskin on sen kummempaa elektroniikkaakaan, mutta joku laskuri akkuun liittyy joka ainakin akun vaihdon yhteydessä tulisi nollata. Ohje löytyy foorumilta, olin tuon jo napannut itellekin talteen kun akku tod. näk. kypsyy ehkä jo tulevana talvena. Focuksessa akku kesti viisi vuotta, kaksi ehdin vaihtaa.
monobass kirjoitti:Ainakin faceliftissä voi resetoida akun monitoroinnin (esim. akun vaihdon jälkeen) näin:

1. Sytytysvirta päälle, älä starttaa
2. Paina 5 kertaa takasumuvalon nappia, ja heti perään 3 kertaa hätävilkkunappia. Tämän jälkeen mittaristossa vilkkuu latauksen merkkivalo muutaman kerran.

Tämän jälkeen forscanilla katsottuna battery age näyttää nollaa. Omassa autossani ennen resetointia battery age mätsäsi suunnilleen auton valmistusajankohtaan vaikka akku oli uudenkarhea. Myös forscanin ilmoittama mitattu varaustaso pompsahti korkeammalle, eli luultavasti uusi akku ei ollut koskaan tullut kovinkaan täyteen. Oireena sitten juurikin toistuvat "low battery" ilmoitukset.
ko. ketju löytyy viewtopic.php?f=6&t=48943&p=263105&hili ... ku#p263105
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Kokemuksia ylläpitolaturista?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Mulla on tuossa uudemmassa testerissä myös tuo Battery reset-toiminto. Kätevää, jos tuonkin voi tehdä auton nappuloita painelemalla :)

Sen verran tutkin aihetta, että varaosakuvissa on kaksi miinuskaapeli vaihtoehtoa, joista toisessa tuo virranhallinnan-anturi.

https://ford.7zap.com/fi/car/39/code.ca ... bbdca69920

Varaosanumeroa seuraamalla vaikuttaa, että tuo anturilla varustettu kaapeli löytyy start/stop-tekniikalla varustetuista yksilöistä?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Vastaa Viestiin