Peruutuskameran asennus Focus mk3

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Peruutuskameran asennus Focus mk3

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Tässä viewtopic.php?f=7&t=47712 ketjussa on tullut kuvailtua kaiuttimien ja uuden soittimen asennusta, nyt ajattelin tänne kirjoitella kokemuksia peruutuskameran asennuksesta aftermarket radioon (alkuperäisen soittimen toiminnasta en osaa sanoa).

Tilasin kiinanpojilta linkinmukaisen kameran. Kyseessä takakontin avauskahvan tilalle tuleva mötikkä, missä on takaluukun avausnappi, rekisterikilven valo ja kamera.
https://www.aliexpress.com/item/CCD-HD- ... 27619.html Kameran lisäksi tarvitsee pari pätkää sähköjohtoa / rosvoliittimen / jne.

Asennus lyhykäisyydessään:
1. Kontin luukun paneelien irroitus: Käsikahvojen päällismuovit lähtevät vetämällä pois, ja niiden alla 2xristipääruuveja. Kun ne pois, iso paneeli lähtee vetämällä ulos. Muut takaluukun paneelit lähtevät vetämällä, ei siis ruuveja missään.
2. Avauskytkimen irroitus ja kameran asennus: Avauskytkin on kiinni muoviosassa ulkopuolella (jossa myös Fordin logo), ja se muoviosa on kiinni kuudella mutterilla sisäsäpuolelta. Ne auki, ja repimään muovia pois (jep, ainakin itsellä oli vielä päistä kaksipuolisella teipillä kiinni, eli reippaasti vaan nykii). Liitin irti, alkuperäinen avaaja pois ja kamerapaketti paikoilleen. Alkuperäinen avaajan johto menee suoraan kameraosaan, ja sitten kameralla erikseen virta/kuvajohto. Itse vedin läpivientikumin sivusta johdot sisään, kun ei liittimet millään mahdu alkuperäisestä läpi, pitää seurata miten kosteuden kanssa.
3. Sähkö&kuvajohdot: Kameran virran maan saa kiinni takaluukun yläosassa olevaan maahan (paneelien alla). Plussavirta ja kuvajohdot pystyisi varmaankin vetämään luukun muiden johtojen reittiä, mutta vaikutti sen verran työläältä lähteä repimään kattoverhoilua pois (ja jostain foorumilta lueskelin, että silti oli joutunut RCA-liitintä irroittamaan kun ei ollut mahtunut läpi), joten ghettotyyliin yläpaneelin alta vain suoraan verhoilun sisään. Toinen reitti voisi olla listoja pitkin takalampuille, ja sieltä valojohtojen läpiviennistä.
4. Virran otin peruutusvalosta, vasemmalta kontin puolelta näkee suoraan johdotukset läpän alta. Vihreä/ruskea, siihen rosvoliitin vain kiinni. Paketissa oli kaksi ruskeaviherää, toinen ei mielestäni kuitenkaan mennyt minnekään... Kuvajohto vapaalla tyylillä eteen, tuolla audioketjussa olen yhden reitin kuvannut eteen. Sieltä itsekin.
5. Audiojohtosarjassa oli suoraan myös johto joka kertoo kun pakki päällä, sen kytkentä mankkaan ja valmis.

Lopputuloksena avauskahva toimii, rekisterikilven valo toimii, kamera toimii. Kamera taattua kiinan laatua, eli ei tuossa mitään infrapunaa ole (joissakin siitä maininta), ja viivoituksiin ei kyllä voi yhtään luottaa. Näkeepä taakse kuitenkin, ja hinnaltaan passeli kokeilu.

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut NakkeN, 02 Joulu 2017 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Peruutuskameran asennus Focus mk3

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulla oli entisessä focuksessa kaksikin kappaletta noita Kiinan kameroita. Muistaakseni kumpakaan ei kestänyt ensimmäisen talven yli.. en tiiä sitten oliko vaan meikäläisen tuuria.
Plus että kun kamera tuli rekisterikilven valon tilalle, Oi Jeesus sitä itkua katsastuskonttorilla. Ei auttanut että orkkis valon tilalla oli kirkkaampi ledi valo, kun E-merkki puuttui.. valo ei ole oikeaa valoa, ilman hyväksyntää ;)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
rlaaksonen
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Syys 2008 00:17
Paikkakunta: Kotka

Re: Peruutuskameran asennus Focus mk3

Viesti Kirjoittaja rlaaksonen »

tuomaz kirjoitti:Mulla oli entisessä focuksessa kaksikin kappaletta noita Kiinan kameroita. Muistaakseni kumpakaan ei kestänyt ensimmäisen talven yli.. en tiiä sitten oliko vaan meikäläisen tuuria.
Mulla oli Mondeossa ihan Autostudion kamera ja kesti kaksi talvea. Hintakin oli kolmenumeroinen.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Peruutuskameran asennus Focus mk3

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mäkin kattelin silloin autostudion zenec merkkisiä kameroita, jotain päälle satkunhan muistaakseni maksoi. Ei tarvinnut kahdesti miettiä kun ebaysta "ei minkään merkkiseen" kameran sai 17 egulla.

Toivotaan et ketjun aloittajalla ei ole yhtä huono mäihä näiden kanssa, itsekin oon huomannut että kamera olis kolmosfocuksessa ihan tarpeen..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin