Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jm00744
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Helmi 2017 13:57

Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jm00744 »

Osaisiko ohjeistaa minkälaisilla ratkaisuilla on ohjausvirta ryöstetty led-valollisessa autossa, toimiiko esim XBB-tyyppinen releratkaisu ja mistä piuhasta virtaa haistellaan?
pjarvenpaa
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2017 10:05

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja pjarvenpaa »

Tämä kiinnostaisi itseänikin. Minulla S-max 2015 ja mukautuvat led-valot, joiden valoteho on riittämätön. Myös suositukset sopiviksi led-lisävaloiksi ovat tervetulleita.
Mk IV
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Elo 2017 20:06

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mk IV »

Terve
Syksy on taas täällä ja pimeää riittää,onko löytynyt ratlkaisua miten lisävalot kytketään?
akinaattori
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Joulu 2017 21:26

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja akinaattori »

Itse kytkin Seekerin Venom paneelin seuraavasti vm 2015 Mk 5 mondeo.
Normaalikytkentä Releelle joka ohjaa paneelia, eli Akun + ja miinus yms...
Heräte:
Dynaamiset Ledvalot Can väylästä heräte CANm8 ohjainlaitteella, voi tilata nettikaupoista. Lazerin nettisivuilla ko. ohjainlaitteen kytkentäkaavio ohje. TM myös tehnyt julkaisun ko. auton lisävalon asennuksesta!!

Kuljettajan jalkatilasta maton alta pääjohtosarja esille joka tulee ylhäältä alaspäin sähkökeskukselta. CAN-H ja CAN-L johdot johtosarjasta esille (paksu nippu, mutta kyllä ne löytyy sieltä (olikohan harmaa / oranssi ja violetti/oranssi punottuna toisiensa ympäri, tarkista kytkentäohjeesta!)

Ohjainlaitteelle +12V akulta ja maadoitus. Ohjainlaitteelta lähtee violetti, joka kytketään lisävaloreleen + kantaan, eli ohjainlaite antaa 12V jännitteen releelle kun lisävalot kytketään. Ohjainlaite hakee siis auton CAN väylästä tiedon milloin pitkätvalot on kytketty ja ohjainlaite antaa sitten ulos ns. kovan 12V lisävaloreleelle.

Tällein ainakin omassa DynamicLED valoilla olevassa mondeossa sai lisäpitkän kytkettyä!
Mondeo 1.5 ecoboost 2015
Cortina Mk1 1966 1600+++
Fors Sierra 82 1.6 L
:ford: :D

ex Sierra 2.0, Mondeo 1999 1.8TD, Mondeo 2002 2.0tddi
tujuhein
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Syys 2019 19:03

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tujuhein »

Hei!

Olisiko hyviä vinkkejä Ford Mondeo mk5 lisävalopaneelin kytkentään. Mulla on led-valot vakiona ja heräte pitäisi jostain kaivaa.

Kiitos avusta!

t. Tuomas
tientallaaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Tammi 2019 20:43

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tientallaaja »

Kytkentäkaaviota, ohjetta olisin vailla seuraavanlaiselle kokoonpanolle: Mondeo mk5 2017 perinteiset polttimot nokalla, joita olisi tarve tehostaa tällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800070 ... ovalo-120W , kytkentää varten hankittu tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800070 ... ovalo-120W . Miten, mistä saadaan heräte? Muuta huomioitavaa?
Paappa
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Marras 2021 17:32

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Paappa »

tujuhein kirjoitti: 19 Syys 2019 19:08 Hei!

Olisiko hyviä vinkkejä Ford Mondeo mk5 lisävalopaneelin kytkentään. Mulla on led-valot vakiona ja heräte pitäisi jostain kaivaa.

Kiitos avusta!

t. Tuomas
Itsellä Mondeo mk5:ssä X-Visionin Genesis II paneelin ohjaus hoidettu XBB OBD Dongle ja PowerUnit paketilla. Vähän hintava, mutta eipähän tarvinut kajota auton omiin johtosarjoihin. Lisäksi tuossa PowerUnitissa on kaksi erikseen ohjattavaa lähtöä (15 ja 5 A), joten paneelin 'double up' johdon voi kytkeä tuohon 5 A lähtöön.
Itse paneelin kytkentä oli sitten hivenen isomman työn takana. Maskin taakse ei pääse puskuria irrottamatta ja puskurikin on tässä pelkkää ohutta muovia. Niinpä päädyin ottamaan koko puskurin irti. Puskurin taakse laitoin tueksi alumiinilevyn johon nittasin useamman mutteriniitin. Itse puskuriin reiät samoille kohdille ja sen jälkeen rekisterikilpiteline kiinni. Lisäksi laitoin ylätuennan maskiin. Itse olen lopputulokseen melko tyytyväinen.
Sandeo18
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Helmi 2021 22:58

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Sandeo18 »

Itselle tuli mieleen seuraavanlainen kysymys...

Onko Mondeo mk5 etupuskurissa kilven takana jotain tärkeitä piuhoja yms, joita kannattaa varoa ruuvatessa valotelinettä kiinni? Autossa on esimerkiksi parkkitutkat keulassa joiden piuhoista ei itsellä ole tietoa, missä menevät. Asentelen tulevana viikonloppuna Lazerin keulalle ja ainoa mistä ei tunnu löytyvän mitään tietoa on tämä. :oops: Käytän tottakai maltillisen mittaisia ruuveja, mutta ei siitä ikinä tiedä, jos sieltä tuleekin vastaan jotain yllättävää.

Ja kuinka monella ruuvilla porukka on asennellut paneelille telineen keulalle? Valoraudassa kun reikiä on toistakymmentä kappaletta. :lol:
Paappa
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Marras 2021 17:32

Re: Mondeo mk5 lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Paappa »

Keulalla kulkee poikittain johtonippu juurikin rekisterikilven alueella, mutta muistaakseni aivan sen alareunaa mukaillen.
Tuo näkyy mm. Alan Howattin YouTube videolla 'Ford Mondeo Mk5 Active Grille Shutter', noin kohdassa 3:54. Puskurimuovi on melko ohutta ja vain rekisterikilven taustalevyn kahden ruuvin kohdalla on puskurimuovissa tappimaiset ulokkeet johon ruuvata tukevammin. Muuten ruuvit jäävät korkeintaan parin kierteen varaan. Näin ollen pitkien ruuvien käytöstä ei ole mitään hyötyä. Itse käytin kiinnityksessä mutteriniittejä. Alan Howattilla on muuten paljon hyviä pätkiä liittyen Mk5 Mondeoihin, suosittelen. Puskurin irroitus ei kuitenkaan onnistu aivan kuten hänen 'mk v ford mondeo headlamp bulb removal' videolla esitetään.
Vastaa Viestiin