Scorpion ABS-valo

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Lolita1982
Viestit: 133
Liittynyt: 22 Loka 2008 19:28

Scorpion ABS-valo

Viesti Kirjoittaja Lolita1982 »

Hei!

Onko joku joutunut taistelemaan mulkosilmän ABS-valon kanssa? Omassani valo syttyy tietyssä nopeudessa ja jää sitten palamaan. Itse olen netistä lukemani perusteella ARVELLUT, että vika olisi etupään abs-antur(e)issa. Olen käyttänyt autoa merkkiliikkeessä niin Kemissä, kuin Oulussakin, mutta kummastakaan ei tullut faktatietoa asiaan, koska liikeissä ei ole testereitä, jotka osaisivat noita Tevesin vikoja lukea. Jälkimmäisessä myöskin arvelivat noita abs-sensoreja syyllisiksi, mutta takapäätä etupään sijaan. Tähän tulokseen olivat tulleet siksi, että takapään anturit "näyttivät turvonneilta".

Vianhaun lisäksi ongelmana on, että ko. antureita ei saa sen paremmin merkkiliikkeestä kuin tarvikeliikkeistäkään. Moni liike listaa anturit luetteloissaan, mutta kun olisin niitä tilannut, ei niitä enää olekaan saatavilla, vaikka sivuilla toisin mainitaankin.

Autosta alkaa leima loppua ja pitäisi saada asia kuntoon... :(
Cortina 1600 GT -72 varaosa
Scorpio 2.3 sedan -96
Mondeo 2.5 V6 farkku -03
4500 -72 traktori
Hillman Minx -63
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Scorpion ABS-valo

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kyllä ihan normi lukijalla saa vikakoodit luettua mulkarista...

Anturit pystyt mittaamaan konehuoneen puolelta tosin kannattaa olla kaveri apuna, toinen mittaa ja jos ohmimäärää löytyy muutama sata niin sen jälkeen jännitepuolella mittaa kun toinen pyörittää pyörää eli tulee joitakin satoja millivoltteja kun pyörää pyörittää, kun ei pyöritä näyttää 0v.
Mulkkarin perusvika on myös kylmäjuotos ohjainboxissa joka on siinä pumpun alla konehuoneessa...
Itsellä alkoi toimimaan pariksi kuukaudeksi kun irrotin johdon liittimen boxista, suihkuttelin putsausainetta ja laitoin takas paikalle...
Itsellä oli kanssa takaanturit "turvonneet" mutta vika oli boxissa jonka vaihdoin romikselta löytyneeseen ja alkoi sillä toimimaan tuon parinkuukauden jälkeen mitä vanha boxi toimi irroittamisen jälkeen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpion ABS-valo

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Juotos irronnut abs-boksin piirilevyltä. Tyyppivika.

Vian voi todeta vikakoodinlukijalla (ohjelmistona Vehicle explorer, maksaa yli 200€ ja toimii vain oman kaapelinsa kanssa, multa löytyy) ja siten samantien poissulkea anturiviat, mutta käytännössä se on aina tuo vika, jos absit "toimivat" siihen asti että autolla ylitetään tietty nopeus (jossain 10-30km/h välissä), jonka jälkeen valo palaa ja absit lähtevät pois käytöstä.

Mikäli anturilla olisi katkos tai oikosulku niin absit ei toimisi ollenkaan ja valo palaisi samantien.

Itse korjannut noita ja voin antaa neuvoa jos kiinnostaa itse korjata kuntoon. Se ei ole paha homma jos kolvi pysyy kädessä.

Jos englanninkieli ei ole ongelma niin ohjeet löytyy myös tältä sivustolta: http://fordscorpio.co.uk/

Vikakoodinlukijakaapelin joka tajuaa mulkkarin ABS:n päälle voi tilata täältä:
http://www.obd-2.com/paypal.html

rastittamalla vaihtoehdot
TriCAN All Vehicles with integral connector - $240
USB to rs232 serial port universal adapter - $12
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Lolita1982
Viestit: 133
Liittynyt: 22 Loka 2008 19:28

Re: Scorpion ABS-valo

Viesti Kirjoittaja Lolita1982 »

Tekno, voitko laittaa puhelinnumerosi yksityisviestinä, mieheni soittaisi sinulta vähän apuja. :)
Cortina 1600 GT -72 varaosa
Scorpio 2.3 sedan -96
Mondeo 2.5 V6 farkku -03
4500 -72 traktori
Hillman Minx -63
Vastaa Viestiin