Mondeo mk4, bensaluukku ei aukea?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Mondeo mk4, bensaluukku ei aukea?

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Työkaverille sattui 2012 mallin 5-ovisessa 1.6 ecoboost Mondeossa launtaina tankille mennessään, ettei bensaluukku auennut. Onko verhoilujen sisällä jotain mekaanista avausvipua vai kuinka luukun saa auki jos se ei painamalla nousekaan? Sen verran kovaa oli luukkua auki murjonut että sai tankattua, mutta kansi on nyt rikki.

Kiinnostaa itseänikin jos tuossa omassa käy joskus sama homma.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4, bensaluukku ei aukea?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Senhän pitäisi avautua keskuslukituksen myötä. Onko sulakkeet kunnossa? Olisikohan peräti oma sulake luukulle. Muuten pitää purkaa takaluukun sisustaa ja siellä ilmeisesti jokin vapautin ja mahdollisesti jumiutunut solenoidi tarkistaa. Eli purku hommiksi menisi :)
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
juha_snow
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Tammi 2017 22:44

Re: Mondeo mk4, bensaluukku ei aukea?

Viesti Kirjoittaja juha_snow »

Mulla on Ford Mondeo 2010 (mk4) 2.0 Felxifuel. Minulla meni myös bensalukku jumiin eikä auennut. Tässä havaintoja tilanteesta:

Luukulla on oma solenoidi joka lukitsee luukuun riippuen siitä onko keskustlukitus auki vai kiinni. Luukku pitäisi aueta kun avaa ensin autonkeskuslukituksen kaukosäätimella ja sen jälkeen avaa kuskin oven. Repsikan jalkatilassa on sulakerasia, jossa bensaluukkua varten on oma 10 A mini-lattasulake. Jos sinulla ei ole varasulaketta, voit ottaa tilapäisesti lainaan esim. takaluukun 10A sulakkeen, mutta silloin takaluukku ei tietenkään aukea. Minulla oli vika sulakkeessa ja toimin juuri näin. Polttoaineen täytön jälkeen voi vaithaa sulakkeet takaisin. Ohjekirjassa on sulakekartta. Sulakerasioita on myös moottoritilassa ja takakontissa vasemmalla. Suosittelen hommaamaan autoon jotkut kätevät pihdit jolla sulakkeet saa irti. Moottoritilan sulakerasiassa on pienet muovipihdit, mutta ne ovat aika kehnot.

Jos itse sulake on ehjä, autona aukun irti kytkemistä voi kokeilla. Mutta siitä seuraa toinen ongelma kun radio menee vikakooditilaan eikä suostu toimimaan ennen kuin sille koodi annetaan. Jos sinulla ei ole koodia tallessa, pitää sellainen hankkia huoltoliikkeestä.

Seuraavaksi voit yrittää purkaa takatilan verhoilun, päästäksesi varsinaisen lukutussolenoidin taakse. Minulla on farmari-malli ja homma hoituu torx- ja ristimeisselin avulla. Isoin homma onkin sitten saada verhoilun lopulta takaisin paikalleen. Minun mallissa ei ole mitään avausvaijeria tai hätävaijeria jolla luukun saisi pakotettua sisäpuolelta auki. Solenoidin varmaankin saa jotenkin irti sisäpuolelta, mutta en tähän hommaan ryhtynyt kun johdot olivat kunnossa ja laite toimi.
Vastaa Viestiin