Focus I -99 vuotovirrat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Kyseessä vm. 1999 1.6i sedan focus. Auton akku oli purkautunut täysin, vaikka onkin vain muuteman kuukauden vanha. Kysyin akkuliikkeestä ja sieltä sanottiin Exiden akun vihreän merkin jäävän näkyviin, mikäli akku purkaa itse itsensä. Ei näkynyt. Akku kunnossa.

Laturin tarkastus. Ihan hyvät arvot, mutta laakeri rohisi jo jonkin verran ja aiemmin olin kiinnittänyt huomiota valojen himmenemiseen varsinkin maantieajossa. Jälkimmäinen lienee tyypillistä mallille. Vaihdoin laturin.

Vuotovirran mittaus näyttää 0,16A. Ottamalla irti sulakkeen (olikohan 36) kello/"ajonesto"(se punainen ledi joka vilkkuu) vuoto virta tippuu noin 0,02A tasolle. Irrottamalla releen 23 akun säästö, tippuu vuotovirta 0,02A tasolle vaikka sulake olisikin kiinni. Vaihdoin äänimerkin ja akun säästön releet keskenään, mutta sillä ei ollut vaikutusta, eli rele kunnossa.

Muista keskusteluista luin, että muilla oli ollut samankaltaisia ongelmia. Selvää vastausta en kuitenkaan asiaan löytänyt.

Eli, onko teillä muilla myös vuotovirtoja ja minkälaisia arvoja olette mitanneet? Onko vuotovirta 0,16A ominnainen mallille? Mikä on tämä akun säästö rele ja sen tehtävä. Onko vuotovirta salittavissa rajoissa? Kelihän oli kylmä ja auto seisoi pihassa viisi päivää. Olisin silti uskonut sen kestävän.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

AM971 kirjoitti:Onko vuotovirta 0,16A ominnainen mallille? Mikä on tämä akun säästö rele ja sen tehtävä. Onko vuotovirta salittavissa rajoissa?
Olen ymmärtänyt, että "Akun säästö rele" poistaa turhia virrankuluttajia tietyn ajan kuluttua siitä, kun auto on sammutettu, avain pois virtalukosta, eikä mitään sähkölaitetta (esim. sisävalo) ole käytetty.
Onko se 10 min. vai 30 min. tai joku muu, en ole varma.
0,16 A taitaa olla aika tyypillinen vuotovirta, kun akun säästö rele on vielä päällä. Jatkuvana vuotovirtana se on liikaa, pitäisi olla alle 0,05 A.
Viimeksi muokannut yritäedes, 08 Tammi 2013 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Mittasin vuotovirtaa reilun tunnin jakson, muttei se laskenut. Pitää ottaa vähän pitempi mittaus jakso kun saan auton halliin ja kokeilla mitä vuotovirralle tapahtuu.

Onkos tietoa mikä tätä akun säästö relettä ohjaa?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

AM971 kirjoitti:Onkos tietoa mikä tätä akun säästö relettä ohjaa?
Käsittääkseni sama ajastinmoduuli (CTM), kuin muitakin ajastettuja toimintoja, kuten tihkukytkin, sisävalot viiveellä, lämmitetty tuulilasi... Jos nyt autossasi se on, en tiedä, onko kaikissa versioissa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Lämmitettävää tuulilasia ei löydy, mut tihkukytkin säädöillä ja viivellä olevat sisävalot löytyy ja ne vielä toimivat toistaiseksi:)Eli periaatteessa tuon CTM moduulin pitäisi toimia, ainakin osittain. Käytin autoa vikakoodinlukijassa ja ainut viallinen osa oli takakontin mikrokytkin, joka ei juuri menoa haittaa. Mutta, vaikuttaako se tuon akun säästö releen toimintaan?? Kontissa ei pala ainakaan valo, eikä koetaulun ovi auki valo pala.
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Mittasin vuotovirtaa noin vuorkauden ajan eikä se siitä mihinkään laske. Pitää nyt yrittää löytää kirjastosta korjausopas jos se olis tuurillaan hyllyssä. Jos joku tietää onko noita sähkökuvia netissä niin linkkiä otetaan vastaan.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

AM971 kirjoitti:Käytin autoa vikakoodinlukijassa ja ainut viallinen osa oli takakontin mikrokytkin, joka ei juuri menoa haittaa. Mutta, vaikuttaako se tuon akun säästö releen toimintaan??
Tuohon en uskalla sanoa muuta kuin että onhan se teoriassa mahdollista; yhdessä tapauksessa (ei Ford) oli viallinen oven lukkolaite juuri syypää ylimääräiseen vuotovirtaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Lukko purettu ja kasattu. Mikrokytkin näytti olevan kunnossa, mutta lukon osat ovat muuten aika kuluneet. Sain kontin kuitenkin pelaamaan kuten pitääkin, eli kauko-ohjauksella auki ja kiinnikin menee ilman avaimen käyttöä. Aiemmin piti kääntää avaimella avuksi, että sai kiinni. Eli lukko on nyt periaatteessa kunnossa, mutta säilyykö vikakoodi sitä en tiedä. Virtamittari on kiinni joten katsotaan.
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Ei vaikutusta. Vuotovirta yhä 0.16A. Kaikki laitteet pelaa ja vikakoodia ei merkkiliikkeen mukaan pitäisi enää lukosta olla, koska toimii normaalisti. Akunsäästöreleen sähkökuvia tai päälläolon ehtoja en mistään löytänyt. Eli mitkä kaikki siihen nyt oikeasti vaikuttaa? Toki releen ohjaukseen voisi laittaa kytkimen käytettävyyden kustannuksella, mutta tilanteen kun tietää niin ei pitäisi enää akun päästä tyhjäksi.

Mikäli teillä muilla tulee mieleen jotain asian tiimoilta niin vinkkejä otetaan vastaan :D
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Laitoitko ovet lukkoon?
Sitä akunsäästörelettä ohjaa kytkentäkaavion mukaan sähköpuolen keskusyksikkö, GEM, joka
on matkustamon sulakerasian takapuolella, musta boxi jossa on 32-pinninen liitin. Ovien katkaisimet ja keskuslukko on kytketty siihen, joten ovien lukitsemista kannattaa kokeilla.
Samassa boxissa on myös se CTM, eli ajastin.

Kokeilin tänään omassa (samanlainen Focus) autossa: Jätin sisävalon palamaan ja ovet lukkoon.
Puolen tunnin kuluttua sammui, eli 30 min. on ainakin tuossa se aika, jonka kuluttua rele katkaisee virran.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Oletko kokeillut samaa ovet auki? Sammuuko valo? Luulisi tuon toimivan myös ilman ovien lukitusta?? Yhden kerran mittasin ovet lukossa, mutta silloin se takakontin lukko oli korjaamatta. Tämä täytyy kyllä ehdottomasti kokeilla.

Otin tuossa kokeilun vuoksi keskuslukituksen sulakkeen (F63) pois ja virtamittarin mittaus "vaihtelu" asettui tasan 0.16A virtaan. Eli mittausarvo on aiemmin hieman elänyt, mutta nyt se rauhoittui. Vuotovirtaa mittasin tunnin, eikä laskenut. Liekkö tuossa kontinlukossa vielä jotain? Kuitenkin toimii ihan hyvin nyt ja ei siinä kyllä pitäisi kuin on/off mikro.

Joskus välillä auton ovet ovat menneet lukkoon ajaessa ja auenneet heti kohta. Tätä taipumusta lienee näissä mallikohtaisesti?
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Ei sammunut sisävalo vaikka ovet olivat lukossa. Nyt olisi mukava tietää sammuuko sisävalo vaikkei ovet olisi lukossa? Eli avain pois virtalukosta ja kaikki ovikytkimet "kiinni tilassa". Taas tippuisi yksi "sääntö" pois pelistä.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ei tässä mitään "sääntöjä" olla etsimässä; pointti oli se, että usein ovien lukitsemista suositellaan, kun kokeillaan vastaavia toimintoja. JOS sun autossa modulia pitäisi hereillä keskuslukko/ovien lukot, oli lukitseminen kokeilemisen arvoinen.
Periaatteessa ainakin merkkikorjaamon testerillä pitäisi näkyä, mikä laite pitää modulin hereillä. Toinen asia, kannattaako niin hintaviin tutkimuksiin ryhtyä...

Yksi fokkeristi nyppää tuon akunsäästöreleen varmuuden vuoksi irti, jos auto seisoo pidemmän aikaa ja ovia availlaan jne vähän päästä.

Tässä vielä lainaus FordTaurusClubin foorumilta (koskee siis Taurusta):

Battery Saver
The battery saver relay is controlled by the generic electronic module (GEM) and is located in the fuse junction panel.

The battery saver relay is designed to supply B+ voltage to:

dome and map lamp switches.
visor lamps.
glove compartment lamp switch.
cargo lamp switch.
interior lamp switch on headlamp switch.
interior courtesy lamp relay.
delayed accessory relay.
The battery saver relay prevents excessive battery drain by interior lighting circuits. The battery saver relay operates as follows:

The GEM supplies a ground signal to the battery saver relay anytime one of the wake up inputs of the GEM is activated.
A wake-up command is sent when:

any door becomes ajar or is opened or closed.
the ignition key is inserted or removed in the ignition switch.
the ignition switch is turned from OFF to RUN.
the ignition switch is turned from OFF to ACC.
a wake-up request is received from the remote anti-theft personality (RAP) module.
the driver or passenger door lock cylinder is turned to unlock.
The GEM will maintain the ground input with ignition in RUN or for 40 minutes from the last input activation with ignition switch in the OFF position. After 40 minutes the ground signal is discontinued.

This de-energizes the battery saver relay, preventing B+ voltage supply to the controlled switches and circuits.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Ehkäpä "sääntö" oli väärä termi, mut tuossahan oli kattava paketti noista "ehdoista" joiden täyttymisen jälkeen rele toimii. Tuota ajoin takaa. Aiemmin ei ole tarvinnut paljoa painia näiden sähkövikojen parissa, joten termistö/logiikka voi hieman ontua. Toisaalta pientä kokemusta on ja mielenkiintoa yrittää saada se niskalenkki tästäkin viasta :) .

Mutta, rele yhä päällä ja virrat vähenee. Pienen investoinnin (10€+toim.) tein jo tänään, eli tilasin "uuden" lukon peräkonttiin. Entinen tosiaan jo aika kulunut ja ainut osa joka näkyi rikkonaisena, joten kokeillaan vielä se vaikka se nyt toimiikin hyvin. Jotenkin vaan tuntuu, että siinä se voisi olla.

Ja ei, merkkiliikkeessä en aio autoa tutkituttaa tämän takia, enkä varmaan paljon muunkaan. Mahdollisimman paljon vaan itse tekemään ja jos koneet loppuu kesken niin sitten johonkin pajalle.

Itse mietin sitä kytkimen asentamista siihen releen ohjaukseen, jolloin sen saisi pakotettua pois päältä. Toisaalta turhaa sekin päivän tai parin takia. Pitkään seisoessahan voisi sen releen sitten irroittaa, täytyy vaan se sulakepohja irroittaa, kun ei kädet sinne oikein muuten mahdu.

Tämmöistä harrastelu hommaahan tämä näitten kanssa on ja onneksi tuossa kakksoskorisessa ei vielä mikään piiputa :D
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Lukko vaihdettu, ei vaikutusta. Tämä asia alkaa olla nyt paketissa, joten jatkot katsotaan tarpeen mukaan eli akkulaturia/releen irroitusta lääkkeeksi. Kiitokset nim.yritä edes avusta vian hakuun.
GF86
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Huhti 2017 15:54

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja GF86 »

Onko tähän vanhaan topicciin tullu ratkaisua? Täällä vaihettiin laturi sekä akku ja nyt on tullut semmoinen, että purkaa virtaa ilmeisesti tuo battery saver relay mikä akun säästö onkaan. Ilman kyseistä relettä virran kulutus putoaa melkein nollaan tuosta 0.15A, mutta peilien säätö ja sisävalot ei toimi..
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus I -99 vuotovirrat

Viesti Kirjoittaja AM971 »

En saanut ratkaistua kyseistä ongelmaa, joten itse laitoin siihen kytkimen aikanaan.
Vastaa Viestiin