Ford KA pensapumpun sähköongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ansu
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Joulu 2012 19:48

Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja ansu »

Minulla on katti 2002 mallinen ja kysyisin apuja sähköongelmiin.
Kaikki alkoi pensapumpun sulakkeen palamisesta ja kun se vaihdettiin auto pelas ihan ok monta viikko. Mutta sitten alkoi startti ongelmat eli välillä auto starttaa ja sitten päättäkin olla starttamatta. Sulakkeita koputellen on startannut ja ottamalla pois ja laittamalla takaisin. Mutta nyt ei sekään enää auta ja sulake on pysynyt ehjänä.
Kesällä ei ollut mitään ongelmia mutta nyt talven alkaessa nämä alkoi ilmetä. Ajaessa ei ole mitään häiriötä moottorin käynnissä. Bensa ei haise startatessa eli päättelin että vika on sähkö puolella eli pensapumppu ei saa virtaa?? Missä lie on pensapumpun rele sijoitettuna autos?
Kiva jos joku vois antaa vinkkiä nyt.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Konehuoneen sulakerasiassa. Siellä on rele sille. En tiiä numeroa mutta sieltä löytyy pumpun rele.
ansu
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Joulu 2012 19:48

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja ansu »

Nyt on varmaa että vika on pensapumpus. Kun laittaa virran päälle ja jos kuuluu takaa surinaa niin sillon käynnistyy...eli pumppu käynnistyy...tänään taas ajoittain käynnisty....tilasin korjausoppaan kuhan sen nyt sais pian postista..emmekä muuten löytäneet konepellin mistään mistä etsis pumpun relettä?
Ei kiva vika kun ei voi sammuttaa autoa kaupas käyres kun tietää että saatta kestää tovi kun käynnistyy :|
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Voipi olla, että löytyy joko ratin alta obd-pistokkeen nurkilta tai sitten hanskalokeron alta. Jompikumpi paikka ja niitä sulakkeita ja releitä on jonkinverran. Uusi rele on halpa ja voi myös koestaa hyppylangalla relepohjassa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ansu
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Joulu 2012 19:48

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja ansu »

No sisätilan varokkeet on kuskin puolella ratinalla ja se testerikin. Muuten oudos paikas ja avonaisena eli jalkatilas. Sinnehän kaikki lumet menee jaloista. Hansikaslokero vielä tutkimatta jos sitä siksi voi edes sanoa...pieni kolo jonne ei mahdu mitään.....
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Otaksun nyt vahvasti, että kyseessä on vanhempi 1,3l 44kW kone kyseessä.

Näyttäisi olevan vain yks ainoa sulakeboksi, jossa F19 (alhaalla, missä on kahdessa rivissä sulakkeit, ylempi rivi, 4. oikealta) (10A/25A) on "Engine management, fuel pump" sulake.

Rele numero 12 on bensapumpun rele. Isojen releiden alapuolella, alimmassa rivissä ennen sulakkeita, toinen oikealta.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ansu
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Joulu 2012 19:48

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja ansu »

Tilasin korjausoppaan ja sen mukaan rele on kuljettajan puolella olevan sulaketaulun takana eli se on ruuvattava auki. Siinä oli ohjeistus "jos releestä kuuluu naks virtaavainta käännettäessä niin vika on releen ja pumpun välis"
Mutta nyt alkaa vahvistua aavistus että vika onkin avaimessa...eli pumppuhan on tavallaan auton ajoestosuojan takana ja kun starttaan ja ei käynnisty ja kun käännän avainta toisinpäin niin ei ongelmaa???? Myyjän sanat jäi soimaan mieleen, että teetähän uus avain en luottais tuohon ja kun ei ole kuin yksi kappale niin täytynee mennä teettämään uus. :idea:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos se on sirullinen paristoton avain niin aika jännä vika kyllä. Käsittääkseni se on ihan RFID-siru, jonka ajonesto lukee, mutta että toimisi vain toispuolisesti... Jännää :?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
hemppa65

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja hemppa65 »

Hei selvisikö ongelma. Minulla on samanlainen vika. -99 1,3 KA
foordi00
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Heinä 2017 18:38

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja foordi00 »

Nostetaan topiccia.

Sama ongelma, mutta oireilee vaan kesäaikaan, eli:
Ford Ka 1,3 44KW -00
Kylmänä käynnistyy hyvin, jos ajaa lämpimäksi ja sammuttaa, ei käynnisty enää. Starttaa, mutta bensapumppu ei käynnisty, rele sanoo vain naks.
Jos jäähtyy useamman tunnin, niin taas käynnistyy.
Sulakkeita ei palanut ( ensin poltti pari kertaa bensapumpun sulakkeen, nyt ei enää)
Bensapumpun rele tarkistettu, on OK ( vaihdettu)
Ulkomaan foorumilta luettu, ettei edes bensapumpun vaihto auta.
Talvella ei oireile mitenkään, eli liittyykö jotenkin njohontin lämpötilatunnistimeen/ bensapumppuun ???
foordi00
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Heinä 2017 18:38

Re: Ford KA pensapumpun sähköongelma

Viesti Kirjoittaja foordi00 »

foordi00 kirjoitti:Nostetaan topiccia.

Sama ongelma, mutta oireilee vaan kesäaikaan, eli:
Ford Ka 1,3 44KW -00
Kylmänä käynnistyy hyvin, jos ajaa lämpimäksi ja sammuttaa, ei käynnisty enää. Starttaa, mutta bensapumppu ei käynnisty, rele sanoo vain naks.
Jos jäähtyy useamman tunnin, niin taas käynnistyy.
Sulakkeita ei palanut ( ensin poltti pari kertaa bensapumpun sulakkeen, nyt ei enää)
Bensapumpun rele tarkistettu, on OK ( vaihdettu)
Ulkomaan foorumilta luettu, ettei edes bensapumpun vaihto auta.
Talvella ei oireile mitenkään, eli liittyykö jotenkin johontin lämpötilatunnistimeen/ bensapumppuun ???
no niin, rele, joka on kunnossa, ei voi aiheuttaa ko. ongelmaa.
bensapumppu toimii ja on käsittääkseni kunnossa. Ongelma alkoi viime kesänä, poistui talveksi ja alkoi uudestaan nyt kesällä. Veikkaan ongelman syyksi bensapumpun yhteydessä yläosassa olevaa johtoliitintä.
Siis seuraavaksi kun ongelma esiintyy, takapenkki ylös liitintä ravistelemaan, josko auttaisi...
Koko pumppusettiä, jossa uusi liitinkin on, maksaa 233 euroa ja sitä varten pitää bensatankki laskea alas, että mahtuu vaihtamaan, jollei tee sitä leikkaa tarkistusluukku isommaksi temppua, jota kait on myös harrastettu.
Itsellä ei välineitä/taitoa joten sitten pitäisi menna tiskille tilaamaan pumppusetin vaihto-operaatio.

Tänään ei ollut ongelmia käynnistymisen kanssa, katsotaan kun tulee taas paistepäiviä...
Vastaa Viestiin