RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Terve,

ostin (minulle) uuden Fordin eli 2.0 140 TDCi Mondeo Wagon 2008, 108tkm ajettu. Autossa on ilmastointi rikki ja sain sen varjolla melkein parin tonnin alennuksen ajatuksella että jos pikkuvika, pääsen halvalla korjaamokustannuksella. Sen verran räplääjä kuitenkin olen että perusasiat kuten sulakkeet ja releet tuli katsottua. Ilmastoinnin kanssa ei nyt ole yhtään kiire, mutta ajattelinpa aloittaa ajoissa selvityksen jotta voin sitten keväällä hyvillä mielin laittaa koneen huoltoon korjausta varten jos vika on kertakaikkiaan mahdoton kotiräplääjälle.

Tarkistetut asiat:
  • ilmastointipaneeli = A/C ON ja tottelee on/off nappulaa. Paneelin liitin (2) otettu irti, kytketty takaisin huonon kytkennän tarkistamiseksi - ei mitään silmämääräisesti hälyyttävää
  • sulakkeet = ok
  • rele = ok (naksahti kun annoin releen tuloon 12V) (ei naksu eikä kytke jos vaihtaa A/C = on/off kojelaudasta)
  • releelle tuleva syöttö = ei yleismittarilla havaittavaa jännitettä napojen välillä, mutta nollaan/runkoon nähden siellä oli joku outo 5V, tms. Oletan että elektroniikka ei edes käskytä kompuraa päälle.
  • releen lähtö = on ok, kytkiessäni relepaikan lähtöliittimet oikosulkuun lähti kompura päälle ja viileää ilmaa virtasi ilmastoinnista *)
Eli olisiko jollain vihjeitä mitä vielä voisi tarkistaa ilman koodinlukijaa ilmastoinnin ohjauksen näkövinkkelistä?
*) testini oli sen verran nopea että huomioni saattaa olla epätarkka, mutta mielestäni viileä ilma ei ollut välttämättä kovinkaan kylmää. Selvästi kylmempää kuitenkin kuin ilman kompressoria. Jos minulla on esim. kylmäainetta jonkin raja-arvon alle, voiko se estää kompressorin ohjauksen?


t. Timo
Viimeksi muokannut karhulitos, 14 Touko 2012 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Yksi voi olla se painekytkin...
Yksi tapa on että kompuralta seuraat johtoa ja joka liitoksessa mittaat joten missä jännite...
Sitten voi olla se De-ice kytkin kanssa sökö.

JA sitten kannattaa olla tarkkana mihin sohii sitä mittaria =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi niin kompura ei kytkeydy. ekana kannattaisi tehdä ihan perus ilmastointihuolto. eli tyhjennys ja täyttö. kyseisessä mallissa yleensä vuotaa rintapellissä olevan paineventtiilin putkiliitokset.
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Tällaista taustatietoa mä itseasiassa hainkin. Eli laitan keväthuollon listalle että saavat vaihtaa vuotavat palikat!
Piruuttaani kyllä paikallistan tuon NiceManin vihjaaman ylipaineventtiilin.. kyllä sieltä nimittäin sen verran kylmää ilmaa kuitenkin tuossa kuvaamassani 'pakkosyöttö'-testissä tuli ettei ainakaan kaikki kylmäaineet ole kadonneet!
maketsu
Viestit: 23
Liittynyt: 14 Syys 2011 17:43

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja maketsu »

Heippa,

Täälläkin on -08 mondeosta ilmastointi pimeänä. Käytetty ilmastointihuollossa, ei auttanut. Mitattu rele joka toimii ja kylmää pukkaa releen ohituksella.. Painekytkin on käsittääkseni siinä rintapellin edessä vasemmalla oleva anturi. Siihen tulee kolme johtoa. Muistaakseni maa +5v ja sitten mittaus tulos ulos joka pitää olla tietyissä rajoissa. Minulla tuo oli hieman alakanttiin jos sain oikein mitattua/ mittari oikein kalibroitu.. Missä tuo De-ice kytkin sijaitsee? Vikakooditkin tuosta sai jollakin netistä löydetyllä ohjeella ulos, en nyt muista miten.. Minulla koodeja ei löytynyt..

lmastointipaneeli = A/C ON ja tottelee on/off nappulaa. Paneelin liitin (2) otettu irti, kytketty takaisin huonon kytkennän tarkistamiseksi - ei mitään silmämääräisesti hälyyttävää

Pitikö paneeli käyttää irti jotta sait tarkistettua tuon liitoksen?
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Keväthuollon aika tuli ja pyysin lukemaan mahdolliset vikakoodit. Tietysti siellä otettiin aineet ulos ja lisää sisään. Onneksi kuitenkin lukivat vikakoodin sen jälkeen kun aineiden vaihto ei auttanut. P0691 - Fan Control Circuit Low/The Front Control Module (FCM) has detected a short to ground in the cooling fan relay 1 control circuit, tai jotain sellaista. Tämä yhdisti sen että en ole näinä 8 ensimmäisenä kuukautena kuullut jäähdyttimen flektin kertaakaan käyvän. Toisaalta, en tiedä pitäisikö sen edes käydä, kone ei ole kertaakaan käynyt kuumana (kojetaulun mittarin mukaan). Tänään kävin oikein varta vasten kaahaamassa - ei inahdustakaan flektissä.

Nyt yritän ymmärtää mikä olisi tuo matalan nopeuden rele. Otin tuon 'FCM'n, Front Control Modulen, irti flektin rungosta. Mittasin että siihen tulee virtaa, flekti lähtee pyörimään kun sille antaa 12V liittimeen. Flektin 60A sulake mitaten ehjä. Jos jollain pystyisin testaamaan tuota FCMää. Pitänee kaivaa sen hinta ja katsoa kehtaako lähteä arvaamaan.

[edit] se on tämän näköinen kapistus Blower Regulator
[edit2] ei saa säädintä erikseen, ainakaan Veholta. 156€ koko tuuletin moottoreineen, ropeleineen ja kehikoineen. Ja tietty se säädinlaatikko.
[edit3] olikin kuulovaurio, 338€ on hinta. Kök köh.
Viimeksi muokannut karhulitos, 02 Touko 2012 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Teinkin tuo self-testin aiemmin, mutta se väitti ettei mitään vikaa ole (tai siis se ei näyttänyt mitään vikakoodia).
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Väliaikatietona että nyt on tullut vihje kahdesta suunnasta, että alkupään MK4:ssa on ollut johtosarjassa vikaa siinä kohtaa missä johdot ohittavat vaihdelaatikon. En ole päässyt vielä tutkimaan mutta nyt alkaa polttamaan. Vihjaajat olivat toinen keskusteluryhmästä ja toinen ihan huoltoyritys.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

karhulitos kirjoitti:Väliaikatietona että nyt on tullut vihje kahdesta suunnasta, että alkupään MK4:ssa on ollut johtosarjassa vikaa siinä kohtaa missä johdot ohittavat vaihdelaatikon. En ole päässyt vielä tutkimaan mutta nyt alkaa polttamaan. Vihjaajat olivat toinen keskusteluryhmästä ja toinen ihan huoltoyritys.
Tarkistas tilanne ja kerro meille... Kuvien kera.
Itsellä tuo ilmastointi toimineen vielä ainakin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Hitto, vedin jo kamat kasaan eli kuva jäi ottamatta. Mutta johtosarjassa siinä vaihdelaatikon vieressä risteyksessä missä piuhat menevät ylemmäs moottoriin, yksi haara ylös sulakerasialle ja yksi haara ECU/PCMlle oli tuo flektin komentopiuha epäilyttävän vaalea ja epämuodostunut. Se tekee siinä sellaisen tiukan kurvin ja ilmeisesti piuha on ollut jännityksessä myös. Leikkureilla huomasin etten leikkaa kuin muovia ja toden totta, karvat olivat melko kaukana ja kummatkin päät hapettuneen värisiä.

Mutta, ei ilmastointia edelleenkään. Kaupan päälle sain moottorivalon päälle mittaristossa (ihmettelin ettei se alunperinkään palanut jos autossa ei ole jäähdyttimen tuuletinta). Pitääkön se P0691 koodi käydä jontenkin resetoimassa piuhan korjauksen jälkeen?

PS. Oli muuten aivan sairas homma tuo yksittäisen piuhan etsiminen johtosarjasta.
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Päävoitto!

Homma oli kuin olikin kiinni vikakoodin resetoinnista (poikki hapettuneen ohjauskaapelin korjauksen jälkeen siis)! Tämä hoitui huuto.net:stä tilatulla ELM327/Bluetooth OBDII lukijalla, ZTE Android puhelimella ja siihen ilmaiseksi ladatulla Torque Lite ohjelmalla. Pakolliset kustannukset 24€. Torque Pro maksaa 3,5€ ja aion kyllä ilolla maksaa sen tekijälle Google Play kauppaan. 27,50€, oma 4h työ ja muutaman kuukauden henkinen ongelmanselvitys ajatustasolla. Tähän lisäksi merkkikorjaamon kylmäaineenlisäysarvaus 89€ (ok, oli vajausta ja sain tuohon hintaan myös vikakoodin luvun, 50€, kaupan päälle).
Katsotaan kauanko toimii.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Miten toiminut? Missä kuussa autosi oli valmistettu?

Itsellä ei taas toimi flekti ja mietin voisiko olla sama vika... Viime kesänä irroitin flektin ohjain boksin, avasin kannen, asensin takaisin niin alkoi toimimaan... Nyt taas ei toimi.
Itsellä tosin 2.3 bensa 06/2008 Stw Mondeo automaatti ilmastoinilla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
maketsu
Viestit: 23
Liittynyt: 14 Syys 2011 17:43

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja maketsu »

Heipat,

Sama johto oli poikki minunkin Mondeosta! Tosin oli poikki heti liittimen vierestä joka kytketään ohjeainboxiin.
Flekti ja ilmastointi ei toiminut enne johdon korjaamista. johdon korjaus, vikakoodien nollaus ja kylmää lykkää ja flekti pyörii.. Kiitos vinkistä Karhulitos! :D

-Marko
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

maketsu kirjoitti:Heipat,

Sama johto oli poikki minunkin Mondeosta! Tosin oli poikki heti liittimen vierestä joka kytketään ohjeainboxiin.
Flekti ja ilmastointi ei toiminut enne johdon korjaamista. johdon korjaus, vikakoodien nollaus ja kylmää lykkää ja flekti pyörii.. Kiitos vinkistä Karhulitos! :D

-Marko
Pitänneen tarkostaa kyseinen johto, vuosi sitten kyllä mittasin että sähköt ja ohjaus tulee boxille tosin nyt mittasin vain että sähköt tulee.
Flektille jos laittaa suoraan sähköt akulta niin pyörii.
Boxsi on mulla tuossa pöydällä ja kansi on avattu mutta ei siitä paljon vielä näe sisään...
Mutta Juhannuksena on hyvä katsoa kaapelointi josko siellä olisi loppujen lopuksi se vika... Antoiko muuten vikakoodia teillä? Pitää töistä ottaa lukija lainaan ja katsoa mitä löytyy.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
maketsu
Viestit: 23
Liittynyt: 14 Syys 2011 17:43

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja maketsu »

Pitänneen tarkostaa kyseinen johto, vuosi sitten kyllä mittasin että sähköt ja ohjaus tulee boxille tosin nyt mittasin vain että sähköt tulee.
Flektille jos laittaa suoraan sähköt akulta niin pyörii.
Boxsi on mulla tuossa pöydällä ja kansi on avattu mutta ei siitä paljon vielä näe sisään...
Mutta Juhannuksena on hyvä katsoa kaapelointi josko siellä olisi loppujen lopuksi se vika... Antoiko muuten vikakoodia teillä? Pitää töistä ottaa lukija lainaan ja katsoa mitä löytyy.[/quote]


Hei,

Samat mittailut tein itsekkin alkuun. Huomasin ajan kuluessa että flekti ei pyörinyt noin vuoden aikana yhtään kertaa+ilmastointi pimeänä. Joten flektin ohjauksessa piti olla vika pakostakin. Mittaa vaan tuo ohjaus johto ekulta tuulettimen boxille. Ekun pienin liitin, rivi C nasta 2. Minulla tuo johto oli harmaa..
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

NiceMan kirjoitti:Miten toiminut? Missä kuussa autosi oli valmistettu?
Tää on rekisteröity 08.2008 mutta monessa osassa lukee 06.2008 eli oisko sitten ilmestynyt tehtaan ovesta 06-07.2008?
Tämä P0691-korjaus on toiminut toistaiseksi moitteetta. Flekti sekä kompura pyörivät edelleen.

MUTTA viime viikosta lähtien ei kylmää ilmaa lainkaan. Epäilen höyrystimen nytkähtäneen. Vehon arvio 980€. Tuolla englannin TalkFord foorumilla olen avautunut tarkemmin. Fordin ja minun suhde on katkolla pahemman kerran.
Pieni toive jostain muusta viasta kuin höyrystimestä elää koska käsittääkseni kompuran pitäisi olla pyörimättä jos ei painetta kylmäjärjestelmässä. Ja mulla kyllä kompura pyörii nyt..
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

NiceMan kirjoitti:Antoiko muuten vikakoodia teillä? Pitää töistä ottaa lukija lainaan ja katsoa mitä löytyy.
P0691 "Fan Control Circuit Low/The Front Control Module (FCM) has detected a short to ground in the cooling fan relay 1 control circuit"
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

MUTTA viime viikosta lähtien ei kylmää ilmaa lainkaan. Epäilen höyrystimen nytkähtäneen. Vehon arvio 980€. Tuolla englannin TalkFord foorumilla olen avautunut tarkemmin. Fordin ja minun suhde on katkolla pahemman kerran.
Pieni toive jostain muusta viasta kuin höyrystimestä elää koska käsittääkseni kompuran pitäisi olla pyörimättä jos ei painetta kylmäjärjestelmässä. Ja mulla kyllä kompura pyörii nyt..
Jos tavara kadonnut kompura ei pyöri... Oletko kokeilut kädellä niitä letkuja/putkia että lämpiävätkö/kylmeneekö kun/jos kompura pyörii mutta kylmää ei tule sisään?
Tosin voi olla että tavaraa kadonnut mutta painekytkin ei lauennut viellä mutta jäähdytys teho ei kuitenkaan helteellä riitä ja odottaa vaan sitä että katoaa lisää.
Noi merkkikorjaamon hinnat on aina kovia... joskus hirvittää varsinkin sen jälkeen kun itse on tehnyt murto osalla korjaamisen...
Tää on rekisteröity 08.2008 mutta monessa osassa lukee 06.2008 eli oisko sitten ilmestynyt tehtaan ovesta 06-07.2008?
Tämä P0691-korjaus on toiminut toistaiseksi moitteetta. Flekti sekä kompura pyörivät edelleen.
Itsellä kanssa valmistunut 06/2008 näin itse oletin kun saksasta tämä tuotiin vuosi sitten...
Tutkin tuota johtoa tässä kun pääsen tallille, missä se ecu sijaitsee muuten...???
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

NiceMan kirjoitti:Oletko kokeilut kädellä niitä letkuja/putkia että lämpiävätkö/kylmeneekö kun/jos kompura pyörii mutta kylmää ei tule sisään?
Tosin voi olla että tavaraa kadonnut mutta painekytkin ei lauennut viellä mutta jäähdytys teho ei kuitenkaan helteellä riitä ja odottaa vaan sitä että katoaa lisää.
Putket ovat tasalämpöiset. Tai no, melkein. Paksumpi putki on "tasalämpöisen haaleanviileä" ja nesteputki on "tasalämpöisen haaleanlämmin" eli haluan sanoa että ne vaikuttavat kuolleilta, mutta on niissä lämpöeroa kuitenkin.
Mulla on vahva fiilis että jos tavaraa olisi edes vähän niin ne putket kylmenisi/kuumenisi selkeästi vaikkei jäähdytysteho olisikaan kaksinen. Miksi kompura pyörii ellei painetta? Ei aavistustakaan.
En keksi kuin tukos (mutta eikö taas painekytkin katkaisisi kompuran ylipaineeseen?) tai rikkinäinen painekytkin joka olisi kyllä jo lottoamisen paikka koska silloin ilmastointiin olisi kohdistunut 3 eri vikaa (flektin käskyjohto, vuoto sekä painekytkin) saman ongelmanselvitystapahtuman aikana. Edes mulla ei ole noin huono mäihä.
Itsellä kanssa valmistunut 06/2008 näin itse oletin kun saksasta tämä tuotiin vuosi sitten...
Tutkin tuota johtoa tässä kun pääsen tallille, missä se ecu sijaitsee muuten...???
Laitoin englannin pojille oman keissini stepit kohta kohdalta, kannattaa kurkata. ECU on vasemman sisälokasuojan takana etusuunnassa.

Soittelin Aditan kaverille ja hänkin pyöritteli päätään kertoessani yllä olevan. Käyn torstaina näyttämässä jos hän keksii miksi kompura pyörii kun ei tule kylmää. Heidän mielestään höyrystimen (sisällä) rikkoontuminen olisi erittäin epätodennäköistä. Käy minulle n. 600 euron säästö mielessä. Sitten taas lauhduttimia (syylärin kanssa nokalla) kuulemma menee kuin leipää.

Eilen kun testasin vielä ettei vaan systeemi ole alkanut työntämään kylmää, huomasin sen viheltävän sihinän ilmaventtiileistä vaienneen. Ihme touhua.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Se että lauduttimia menee on ihan keulan vika... suuri aukko joka kerää kaiken paskan ja veden ajossa mitä edellä oleva nostaa... Omassanikin näkyy alareuna olevan kohta ehtoo puolella tosin viellä toimii vaikka flekti ei pyöri.
eikös noiden kylmä/kuuma puolen välissä ole venttiili ennen kennoa, voisiko se olla sinulla jumissa? Se neliskulmainen mötikkä tulipellin vieressä...
Jos sen tarkoituksen olen oikein ymmärtänyt...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

Tarkoittanet paisuntaventtiiliä mikä kylmäpiirissä pitää olla? Mulle lauhdutin, kompura, paisuntaventtiili ja höyrystin putkistoineen ovat kokonaisuus jolle en voi tehdä mitään eli joudun luottamaan ammattilaisen arvaukseen. Jos joku noista tukossa niin ei kait auta kuin maksaa turistina osa kerrallaan niin kauan että osuu.. :cry:
Mutta silti hyvä huomio! Tämä herättelee toiveen että pääsis alle 500 euron..
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

karhulitos kirjoitti:Tarkoittanet paisuntaventtiiliä mikä kylmäpiirissä pitää olla? Mulle lauhdutin, kompura, paisuntaventtiili ja höyrystin putkistoineen ovat kokonaisuus jolle en voi tehdä mitään eli joudun luottamaan ammattilaisen arvaukseen. Jos joku noista tukossa niin ei kait auta kuin maksaa turistina osa kerrallaan niin kauan että osuu.. :cry:
Mutta silti hyvä huomio! Tämä herättelee toiveen että pääsis alle 500 euron..
Onko se yhtä puuta ?? Pitänneen kurkata omastani kun Scorpionissa ne oli ihan irroitettavissa/vaihdettavissa että ovatko tässä mondeossa tehneet niin typerästi...
Veikkaan että ovat kyllä purettavissa/vaihdettavissa... Katson piruuttani kun selvitän tuota sähkö vikaa omastani.
Tosin tässä vaiheessa jos joutuu vaihtamaan katselisin uusien hintaa saksa/englanti osastolta...
Jos vuotoa epäilet niin itse kävisin ensin ihan normi pajalla jossa tyhjäävät jolloin näkee paljonko ainetta jäljellä sen jälkeen täyttö väri aineen kanssa ja sitten kun systeemi lopettaa taas toimimisen niin uv valolla etsii vuodon...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

ECU on vasemman sisälokasuojan takana etusuunnassa.
Eli sisälokari pitää irroittaa paikalta??
Tarkoittanet paisuntaventtiiliä mikä kylmäpiirissä pitää olla? Mulle lauhdutin, kompura, paisuntaventtiili ja höyrystin putkistoineen ovat kokonaisuus jolle en voi tehdä mitään eli joudun luottamaan ammattilaisen arvaukseen.
Kaikki muu on helposti vaihdettavissa paitsi höyrystin(Kojetaulun alla), mutta en usko tukokseen kovinkaan helposti.. Mistä tukos tulisi? Ainut mikä voisi olla mielestäni jos tavaraa on riittävästi, kompura pyörii ja felktikin pyörii on että paisunta ventiili on auki ...
Tietenkin loppuun ajettu kompura voisi falskata ...

Mutta asiaan eli ihmettelin tänään omaani tosin otin vain ilmanputsari kotelon pois jotta pääsi helpommin johtoihin käsiksi mutta en ainakana tuolta osastolta löytänyt katkosta ja epäilen vähän asiaa mutta jos ohjain on sisälokkarin takana niin sieltäkin voisi kurkata ja mitata johdon.
Onko tietoa miten tai mitä signaali tuo flektinohjaus boxi saa??? Mittasin sen eli menee maihin kun virrat päällä ja katkeaa kun virrat päällä... Flektti pyörähti pariin kertaan 1-4s ajan mutta muuten mykkä.
Kuun loppuun mennessä pitäisi katsastaa...

Eihän kellään olisi jouten yhtä flektin ohjain boxia mitä voisi kokeilla todetakseen vain että onko omani rikki? 1 Flektillä ja automaatti ilmastoinilla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
karhulitos
Viestit: 31
Liittynyt: 26 Elo 2011 17:47

Re: RATKAISTU: Mondeo 2007-> ilmastoinnin ongelmanselvitys

Viesti Kirjoittaja karhulitos »

NiceMan kirjoitti: Eli sisälokari pitää irroittaa paikalta??
Juu, pitää irroittaa.
Ainut mikä voisi olla mielestäni jos tavaraa on riittävästi, kompura pyörii ja felktikin pyörii on että paisunta ventiili on auki ...
Oikein kirosin kun en tätä tajunnut itse ollenkaan. Tuo täysin auki oleva vaihtoehto kuulostaisi kaikista loogisimmalta!
Onko tietoa miten tai mitä signaali tuo flektinohjaus boxi saa??? Mittasin sen eli menee maihin kun virrat päällä ja katkeaa kun virrat päällä... Flektti pyörähti pariin kertaan 1-4s ajan mutta muuten mykkä.
On sulla se ohjuripiuha ainakin ehjä, ellei nyt sitten ole niin huono säkä että se on 'viimeisen karvan varassa' ja näyttää jotain kun mittaat mutta ei toimi kun testaat flektiä. Katso ne virhekoodit, jos siellä on se P0691 niin sitten se on ainakin jossain kohtaa ollut poikki.
Vastaa Viestiin