Megasquirt topicci

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja Gona »

Auttakaas miestä mäessä.

Mites onnistuisi seuraavanlainen toteutus. Lähtökohtana on 1.6 kaasari pata, jolle on tehty vähän kaikenlaista. Ajatuksena olisi laittaa prätkän läppärungot ruokkimaan konetta. Kipinän annan edelleen tulla jakajan kautta, mahdollisesti myöhemmin laittaisin senkin megan ajettavaksi, mutta alkuun ajattelin nyt näin.
Kuinka siis pääsen alkuun ja mitä tarvitsen?
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
duckworth
Viestit: 3658
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Gona kirjoitti:Auttakaas miestä mäessä.

Mites onnistuisi seuraavanlainen toteutus. Lähtökohtana on 1.6 kaasari pata, jolle on tehty vähän kaikenlaista. Ajatuksena olisi laittaa prätkän läppärungot ruokkimaan konetta. Kipinän annan edelleen tulla jakajan kautta, mahdollisesti myöhemmin laittaisin senkin megan ajettavaksi, mutta alkuun ajattelin nyt näin.
Kuinka siis pääsen alkuun ja mitä tarvitsen?
Finsquirtin puolelta varmaan löytyy kytkäreitä, mutta pohdin itse taannoin asiaa, räknäsin seuraavanlaisen taulukon:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... ottelo.htm

Ohjeet koskee ohc efin johdotuksia, mutta siellä on myös taulukko pelkästä Megan päästä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Mitenkäs tämmöne mega laitetaan esim 90-luvun autoon. Ihan tämmönen tyhmä kysymys, mutta mitä ruutalla pystyy ohjaamaan? Ja onko mitään hyötyä laittaa vaparikoneeseen ruuttaa?
duckworth
Viestit: 3658
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tähän ketjuun ei kovin paljoa vastailla, mutta kysytään nyt silti...

Itsellä harmaa TFI- jakaja, niin voiko sytytyksen ohjauksen toteuttaa, niin että ronkkii alkperäisestä moduulista ne PIP- ja SPOUT- signaalit Megalle, ja laittaa jonkun aftermarket moduulin (esim. Hugo), vahvistamaan signaali puolalle?? Tämä siis ettei tarvitsisi tehdä muutoksia piirilevyyn..

Ja toinen miten nuo sytytys-ennakko-kartat oikein säädetään, kun oppaissa annetaan vain perusennakko, ja missään ei mainita mikä on ennakko esim. 4000 tai 6000 kierroksella?

Lankkuna Ms1 V2.2.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2513
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Helpoin tapa on poistaa vanha ecu käytöstä ja ohjata Megalla kaikkea.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3658
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Siis totta kai orkkis ECU lähtee pois, mutta puhuin siitä jajakan kyljessä olevasta moduulista, mutta taidanpa sittenkin tehdä tuon "TFI-modin" piirilättyyn. Vaatiko Fordin tyhjäkäyntiventtiili muuten jotain muutkosia myös??

Ja miten nuo sytkäkartat säädetään kun ei oikein mistään käy ilmi...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Pwm tyhjäkäynti vena tarvii isomman trankun ja vastuksen vaihdon. Siitäkin on ohje olemassa.

Samanlailla ne ennakot säädetään niinkuin ve karttakin, haluttu arvo ruutuun ja alt B.
Vai niistä numeroistako oli kyse?
Noo, alkuun pääset kun laitat täydet ennakot, 36-38 astetta, 3000->. Siitä sitten kuormituksen mukaan säätöä, miten tuntuu toimivan parhaiten. Tyhjäkäynnillä 10 hujakoilla, 2000 n.25 ja sitä rataa.
duckworth
Viestit: 3658
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja duckworth »

http://www.diyautotune.com/tech_article ... arness.htm

Ootteko tai onko kukaan miettiny, tuommosta kun squirttaa efi oharin?? Jos oikein oon ymmärtäny niin 80-luvun efi mussessa on sama pinout kuin oohoceessä :shock: Ainakin näytti äkkiseltään olevaan suuttimet, sytytystiedot yms, samoissa nastoissa...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja emax »

EEC-IV molemmissa. En tiedä, mutta en ihmettelisi vaikka olis sama nastajärjestys. Anturit antaa ainakin samanlaisia oomeja euro vs. usa ford.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
bomble
Viestit: 239
Liittynyt: 17 Kesä 2011 17:29
Paikkakunta: Lohja

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja bomble »

hojohojo! kertooks joku täälä mulle TPS anturin johdotukset, eli mikä on vihree/oranssi/musta?
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

Hei kysellään ny vaikka täältä.

Tähän paljon puhuttuun 2.3 16v scorpionin koneeseen tarvis vähä suuntaa antavan bensa/sytkä karttoja.
Suomessa tuohon on vissiin muutama megan laittanut tiedä sitte seuraako ne muutamat tätä foorumia mutta koitetaan :D

Finsquirtin puolelta ei löydy mitään. Nettiä selannu niin paljo että loppuu jo ideat mitä siihen googleen kirjoottaa :geek:

bomble kirjoitti:hojohojo! kertooks joku täälä mulle TPS anturin johdotukset, eli mikä on vihree/oranssi/musta?
TPS:sän kytkentä
Irrota potentiometrille tulevat johdot ja mittaa yleismittarilla resistanssia navoista.
kahden navan välillä resistanssin pitäisi säilyä samana vaikka liikutat kaasuläppää tai
jos irrallaan autosta niin vartta joka kiinnittyy asentotunnistimeen. Nämä kaksi napaa
ovat +5V ja maadoitus. Kolmas napa on tällöin ”neulan” napa. Tämän navan ja
kumman tahansa kahdesta navasta mitatun resistanssin pitäisi muuttua kun
asentotunnistinta liikutetaan.
Selvittääksesi kumpi on maadoitus napa ja kumpi +5V napa kytke yleismittari
”neulan navan” ja jommankumman toisen navan väliin. Liikuta asentotunnistinta ja
jos resistanssi on suuri ja pienenee kun avaat kaasuläppää (painat kaasua) maadoitus
on se napa joka on silloin kytkemättä yleismittariin.
Tarkista vielä kun olet kytkenyt johdot TPS:ään että jännite nousee ”neulalta”
tulevassa navassa kun kaasua painetaan.

tuossa jonkinmoinen ohje
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2513
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tähän paljon puhuttuun 2.3 16v scorpionin koneeseen tarvis vähä suuntaa antavan bensa/sytkä karttoja.
Suomessa tuohon on vissiin muutama megan laittanut tiedä sitte seuraako ne muutamat tätä foorumia mutta koitetaan
MS3:ssa tulee suuntaa antavat kartat automaagisesti TunerStudiolla ja sitten loput säädetään esim.dynossa.
Jos käyttää muuta softaa niin sitten en tiedä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

NiceMan kirjoitti: MS3:ssa tulee suuntaa antavat kartat automaagisesti TunerStudiolla ja sitten loput säädetään esim.dynossa.
Jos käyttää muuta softaa niin sitten en tiedä...

ms2. kyllä tuoki jotenki "laski" suuntaavat kartat muttei vaan tunnu olevan sinnepäinkään, toki kaikki säädöt on viä pahoin hakusessa.
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2513
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Laajakaista auttaa kovasti että saa käymään joten kunten ajettavaksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

nyt tarvii kädestä pitäen apuva. kertokaa mulle suomenkielellä, kuinka ja mistä vedän piuhoja vr-muuntimelle mallia lm1815. tarvii vr+, vr-, sig, +5v ja -

sen verran tiän että - ja vr- menee maihin ja +5v saan proto alueelta mutta nuo vr+ ja sig vähä on viä hukas

ja sitte pitääkö TSEL-VROUTINV tai VRIN-TACHSELECT Tehdä jotain toimenpiteitä

ms2 v3.0 kyseessä siis
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
late991
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Loka 2012 08:50
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja late991 »

Miten päin nuo zetekin tyhjäkäyntivenan johdot kytketään megaan? Eli kumpi napa on ohjaus ja kumpi päävirta?
`85 Sierra 3d 2.0T
`08 Mondeo stw 2.5T
`61 Courier 5.0
`73 Escort 1.6
`80 Chevy Fleetside 2.8D
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Re: Megasquirt topicci

Viesti Kirjoittaja j-k »

Päivitetääs tätäkin ketjua pitkästä aikaa kun alkaa kevväämmällä olla ajankohtainen kun prätkällä saa liikkua ja fordin saa pajalle megaruuttaamista varten.

Johtosarjaa pitää tarkastella, sillä ainakin käsissä olevan tomaattimondeon EEC-IV liittimen nastajärjestys ei vastaa Haynesin kuvaamaa joten tuon manuaalimondeon liitin pitää tarkistaa. Sen perusteella saan tehdä 'dummy'-boksin johtosarjan ja megan väliin niin vikatilanteessa vaan vaihtaa originaalin tilalle.

Ensin pitää sada kone toimimaan moitteetta ilman turhia saastelaitteita, mitä mega ei osaa ohjata (ehkä MS3 osaa kun riittävästi lähtöjä?) sillä MS1/MS2 loppuu lähdöt kesken. Anturien pitää siis antaa validia tietoa Fordin omalle boksille vaikka itse toimilaitteita ei enää ole. Pakosarja vaihtuu focuksen sarjaan joten EGR lakkaa toimimasta, samaten imusarja pysyy puhtaampana. EVAP lakkaa myös toimimasta kuten myös lisäilmapulssi. Tässä autossa ei vikavaloa ole eikä mitään OBD-hössötyksiäkään joten niitä ei lueta. Mikäli päästöistä läpi menee niin katsuria ei hetkauta ja otteesta saa ottaa nykysääntöjen mukaan maininnat oheisista laitteista poiskin.

Ensimmäisessä vaiheessa siis megaruutataan vaparina ja toisessa vaiheessa kun systeemi on toiminut moitteetta toimitetaan tehomittaustodistus ahdettuna.

Korjatkaa, jos tuossa jokin meni väärin.

https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/46612


2.5
Ilman muutoskatsastusta sallitut muutokset ajoneuvon käyttöönoton jälkeen
2.5.1 Kaikkiin ajoneuvoihin sallitut muutokset
Ajoneuvoon saa tehdä kohdan 2.4 mukaiset varustemuutokset myös ensimmäisen käyttöönoton jälkeen.
Ajoneuvon laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, katsotaan seuraavat muutokset ja niitä vähäisemmät muutokset:
8) pakoputken vaihtaminen tarvikeputkistoksi, alkuperäiseksi lisävarusteputkistoksi tai tyyppihyväksynnässä ajoneuvoon hyväksytyksi putkistoksi, sekä pakoputken halkaisijan, pituuden tai ulostuloaukon sijainnin muuttaminen, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen ulkomelua koskevat käytönaikaisen mittauksen vaatimukset ja muutokset eivät aiheuta vaaraa muille tien käyttäjille tai ajoneuvon matkustajille;

2.5.2 Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset ilman muutoskatsastusta
Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:
1) pakosarjan muuttaminen ja vaihtaminen;
3) sytytyslaitteiston muuttaminen;
4) muun kuin ahtimella varustetun moottorin puristussuhteen muuttaminen;
5) muun kuin ahtimella varustetun moottorin nokka-akselin muuttaminen ja vaihtaminen;
6) muun kuin ahtimella varustetun moottorin venttiilien ja kanavien muuttaminen;
7) muun kuin ahtimella varustetun moottorin tai pääosin etanolista koostuvalle polttoaineelle tehtävää moottorin ohjelmistomuutosta;
8) imusarjan muuttaminen ja vaihtaminen;
9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;

Edellä tarkoitetut muutokset ajoneuvoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen hyväksytään muutoskatsastuksessa.

2.6
2.6 Rekisterimerkintöihin vaikuttavat muutokset
Tämän määräyksen mukaan muutoskatsastusta edellyttävät muutokset on merkittävä ajoneuvon rekisteritietoihin.
Muut kuin tässä määräyksessä mainitut muutokset katsotaan olennaisesti rekisteriin merkittäviin tietoihin vaikuttaviksi ja siten muutoskatsastusta edellyttäviksi muutoksiksi, jos ne vaikuttavat rekisteröintitodistuksen 1. osan tietoihin.
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
Vastaa Viestiin