Focus 1.6 vm. -99 sähköongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
muru
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Syys 2009 14:37

Focus 1.6 vm. -99 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja muru »

Focuksen sähkölaitteet (tuulilasinpyyhin, lämmityslaitteen puhallin, istuimien lämmittimet, penkin sähkösäätö,..) toimivat satunnaisesti. Ongelma alkoi esiintyä siten, että auton käynnistyttyä tuulilasin pyyhkimet alkoivat heilua ilman, että viikseen koskettiin. Sitten alkoi pikkuhiljaa esiintyä näiden muiden laitteiden toimimattomuutta. Joskus ne toimivat moitteettomasti, mutta useimmiten eivät toimi ollenkaan. Kun tuulilasin pyyhkimien viiksen kääntää tihkuasentoon, ohjauspylvään alla olevassa sulakerasiassa alkaa rele "surisemaan". Sulakkeet olen tarkastanut ja maadoituspisteitä auton rungosta olen koittanut putsailla ja raaputella, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ilmennyt, että kysymyksessä olisi maadoitusvika.
Onko kenelläkään foorumilaisella kokemusperäistä tai muuten hankittua tietoa moisesta ongelmasta ja sen korjaamisesta :?:

Kiitän jo etukäteen mielenkiinnosta ongelmani ratkaisemiseksi :D
Antakaa mulle kärsivällisyyttä ja HETI...!!!
muru
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Syys 2009 14:37

Re: Focus 1.6 vm. -99 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja muru »

Ilmeisesti ei ole kovin yleinen ongelma Focuksessa, ainakin korjausvinkkien puuttumisesta päätellen. Laitanpa tänne kuitenkin ratkaisun, jos sattuu jollakulla esiintymään samat oireet: Moottoritilan puolella olevassa sulakerasiassa R1-releen pohjaan tulevien johtojen liittimet olivat siinä määrin hapettuneet, että aiheuttivat alkuperäisen viestin mukaisia häiriöitä. Itse releen kannat olivat ihan kirkkaat, joten vastaavaa vikaa etsiessä kannattaa liikutella releitten/sulakkeitten pohjiakin.
Antakaa mulle kärsivällisyyttä ja HETI...!!!
Vastaa Viestiin