Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

2009 diesel-fiikuksessa on ajotietokoneen välityksellä käytettävä moottorilämmitin.
Ainoa ongelma ko. järjestelyssä on se, että ajotietokone (ainakin näyttö) on niin kohmeessa pakkasilla, ettei eberin ohjaus ajotietokoneen kautta onnistu.
Eli auto on starttatava raakana käyntiin juuri silloin kun lämmittimelle olisi suurin tarve! :evil:

En suostu pitämään tätä "ominaisuutena", kyllä moottorin pakkaslämppäri on saatava toimimaan pakkasella!
Eli takuukorjausvaatimusta kehiin ensihuollollon yhteydessä muutaman viikon päästä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko kyseessä yksilövika?

Hatuttaa myös sellainen pikkunyanssi, että ajotioetokoneen kautta tehtäviä säätöjä (paitsi esp on/off) ei voi käyttää lainkaan moottorin ollessa käynnissä.
Ja kun nyt valittamisen makuun päästiin, niin sekin hatuttaa, että tuulilasin ja takalasin lämmittimet menevät automaattisesti päälle käynnistyksessä kun ulkolämpötila laskee alle 5 plusasteen. Mielummin näppäisin nuo virransyöjät itse päälle silloin kun tarpeelliseksi koen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
aatami62
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Joulu 2009 19:44

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja aatami62 »

Samankaltainen ilmiö Mondeon kanssa, eli ajoietokoneen näyttö reagoi hitaasti ja joskus "ruksin" saa täpätä 2-3 kertaa ennen kuin pyyntö menee perille. Tämä tosin vain kovemmilla pakkasilla. Lämmitys on lähtenyt kuitenkin päälle joka kerta.
aatami62
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Joulu 2009 19:44

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja aatami62 »

Lisäys vielä edelliseen viestiin, että ainakaan Mondeossa ei moottorin tarvitse käydä kun ajotietokoneen kautta räplää esim. lämppäriä. Virta kuitenkin pitää olla kytkettynä.
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

aatami62 kirjoitti:Samankaltainen ilmiö Mondeon kanssa, eli ajoietokoneen näyttö reagoi hitaasti ja joskus "ruksin" saa täpätä 2-3 kertaa ennen kuin pyyntö menee perille. Tämä tosin vain kovemmilla pakkasilla. Lämmitys on lähtenyt kuitenkin päälle joka kerta.
Minulla ongelma on hieman erityyppinen:
Pakkasella ajotietokoneen perustila tulee kyllä (hitaasti ja himmeänä) ruudulle, mutta kun yritän päästä ajotietokoneen ohjausviiksen napilla asetusvalikkoon (setup) tietokone ei suostu menemään lainkaan sinne - vaan siirtyy perusnäyttötilaan (jossa siis näkyy ajokilometrit yms kulutustiedot). En siis pääse laittamaan sitä lämppärin ruksia, koska laite ei suostu menemään setup-valikkoon lainkaan.
Kabiinin (ja moottorin) kunnolla lämmettyä toimii taas aivan mallikkaasti.

Keksintöön ei saa edes kaukosäädintä. Keleen kele. :evil:
Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri, 19 Joulu 2009 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Etulasin ja takalasin voi kytkeä pois ohjelmoinnista,joko fordilla taikka sitten jos on oma kapula millä pääsee sörkkimään Ecua
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Rstuning kirjoitti:Etulasin ja takalasin voi kytkeä pois ohjelmoinnista,joko fordilla taikka sitten jos on oma kapula millä pääsee sörkkimään Ecua
Thanks, täytyypä sanoa ensihuollon yhteydessä, että nyppivät nuo pois päältä samalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
aatami62
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Joulu 2009 19:44

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja aatami62 »

Minulla ongelma on hieman erityyppinen:
Pakkasella ajotietokoneen perustila tulee kyllä (hitaasti ja himmeänä) ruudulle, mutta kun yritän päästä ajotietokoneen ohjausviiksen napilla asetusvalikkoon (setup) tietokone ei suostu menemään lainkaan sinne - vaan siirtyy perusnäyttötilaan (jossa siis näkyy ajokilometrit yms kulutustiedot). En siis pääse laittamaan sitä lämppärin ruksia, koska laite ei suostu menemään setup-valikkoon lainkaan.
Kabiinin (ja moottorin) kunnolla lämmettyä toimii taas aivan mallikkaasti.

Tulipa mieleen, että meitin montikkaan vaihdettiin heti uutena takuuna koko eberi (vai onko se webasto?), kun sitä ei saanut päälle. Ei kyllä moottorin lämpimänä ollessakaan. Tuli vain vikailmoitus ajotietokoneen näytölle. Merkkiliike ilmoitti, ettei laitetta korjata vaan vaihdetaan uuteen (maahantuojan ohje?). Sen jälkeen on lämmittänyt, jos vaan akussa riittää virtaa. Just vaihdoin uuden akun, alkuperäinen kesti vain 2,5 vuotta.
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

aatami62 kirjoitti: Tulipa mieleen, että meitin montikkaan vaihdettiin heti uutena takuuna koko eberi (vai onko se webasto?), kun sitä ei saanut päälle. Ei kyllä moottorin lämpimänä ollessakaan. Tuli vain vikailmoitus ajotietokoneen näytölle. Merkkiliike ilmoitti, ettei laitetta korjata vaan vaihdetaan uuteen (maahantuojan ohje?). Sen jälkeen on lämmittänyt, jos vaan akussa riittää virtaa. Just vaihdoin uuden akun, alkuperäinen kesti vain 2,5 vuotta.
Tuo akun käyttöikä eberin kanssa kyllä varmasti kärsii.
No, katsotaan nyt miten tämän kanssa käy. Rutisen asiasta ensihuollon yhteydessä (jossa laitos tietysti toimii upeasti, koska ei ole kunnon pakkasta).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
rele
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Touko 2008 12:49

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja rele »

Tämän akku/virta ongelman eberin yhteydessä olen ratkaissut siten. Asensin akkulaturin jossa niin sanottu ylläpitotoiminto,jonka olen ajastanut toimintaan samaan aikaan suunnilleen kun eberi on päällä. Edellyttää tietysti että käytössä on valtakunnan sähköä. Toiminut kyllä kiitettävästi kun ajosiirtymät ovat pieniä ,niin riittävää latausta ei ehdi tapahtua. :P
Tommen

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Tommen »

Akkulaturin asennusta Automaa ehdotti minulle uuteen Econetic Mondeoon 11/09, kun vein auton varta vasten takuuhuoltoon. Selitys oli etteivät voi tehdä mitään asialle, koska tietokone monitoroi akun varaustasoa eikä suostu käynnistämään lämmitintä jos taso on liian alhainen. En oikein ymmärrä ideaa polttoaine lisälämmitimestä, mikä tarvitsee valtakunnan verkosta sähköä toimiakseen pakkasilla. Eikö sitä varten ole lohkolämmittimet ?

Edellisessä Focus '07 ei tätä ongelmaa ollut, joka talvi toimi moitteetta.
rele
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Touko 2008 12:49

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja rele »

Juurikin -07 vuosimallin autoon laitoin tämän akkuvaraajan. Tapahtui nimittäin niin auto oli kyllä lämmin , mutta ei jaksanut enää käynnistyä kun eberi oli nauttinut kaiken virran akusta. Näissä uudemmissa tosiaan eberi ei käynnisty jos akun varaus on huono. Ehkä kuitenkin järkevää, auto kuitenkin käynnistyy ja pääsee ostamaan Joululahjoja ! :P Rauhallista ja Turvallista Joulua :D
Tommen

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja Tommen »

Vieläkin kysyn samaa asiaa, miksi polttoaineella toimiva lämmitin tarivtsee ulkoisen pistorasian toimakseen ?

Rele: Auto 11/09, onhan se jo ollut käytössä kokonaisen kuukauden
rele
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Touko 2008 12:49

Re: Ajotietokoneesta ohjelmoitava Eberi. Tökkiikö pakkasilla?

Viesti Kirjoittaja rele »

Eikö autosi "eberi" toimi lainkaan vaikka akun varaustila on normaali ? Jos näin niin kyllä jossakin on silloin vikaa. Ongelma tahtoo tulla ainoastaan silloin kun on lyhkäsiä siirtymiä ja useita lämmityskertoja peräkkäin. Akun kapasiteetti on rajallinen. Paljonko amp. akussa ? Yksi vaihtoehto tietysti hankkia isompi amp.tuntinen akku.Tietenkin täytyy olla taitava neuvottelija jos sen takuuseen puhuu. :roll:
Focukseen ostin 100 amp.akun joka mahtui samaan tilaan. Antoi vähän enemmän pelivaraa. Mutta kun maksan siitä sähköpaikasta niin tein tällaisen ratkaisun. Nyt voi lähteä aina lämpimällä autolla :D :D
Vastaa Viestiin