Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

jarp kirjoitti:Pistin juuri tilaukseen ratin vakionopeudensäätimen napeilla, katsotaas onnistuuko vakionopeudensäätimen enablointi...
Ratin vaihtaminen olikin triviaalia SEN JÄLKEEN kun olin ravannut usemman kertaa polkupyörällä hakemassa sopivia työkaluja. Siihen tarvitsee 24mm hylsyn, sekä vähintään 7mm leveän ja lyhyen meisselin (lyhyen siksi, että sen pitää mahtua mittariston ja ratin väliin - ja sellaisia olikin vaikeampi löytää). Akku irti, hetken lepuutus, meisseli ratin takaa sisään ja meisseliä kääntäen kolme klipsiä vuoronperään auki (ratin vasen laita, alalaita ja oikea laita - ylälaidan klipsiä ei tartte päästellä irti kun airbagi lähteepois kääntämällä sitä alhalltaylöspäin). Airbagin kaksi johtoa irti ja airbagi irti (kyllä, pelotti). Töötin yksi johto irti, hylsyllä vanha ratti irti ja uusi tilalle. Töötin/cruisen johto takaisin kiinni, airbagin johdot kiinni ja airbagi painellaan takaisin kiinni. Nyt kun on passelit työkalut niin koko prosessiin menee varmaankin noin 5 min aikaa.

Takalasin lämmittimen nappi pohjassa virrat päälle ja cruisen nappeja hivelemään - jokainene aiheutti toivotun piippauksen ja vilkkujen välkymisen (tuo on joku testimoodi, kaikki tietokoneelle juttelevat napit piippauttaavat).

ELMConfigilla cruise päälle GEM ja HEC moduulista ja... ei toimi. Kirottua. Ilmeisestikään tuo ELMConfig ei ole joko tarpeeksi, tai sitten autoni GEM on liian vanhaa versiota tms. Jostain venäjänkielisiltä foorumeilta olin lueskelevinani, että cruisen toimintaansaattramiseksi pitää konffata uusiksi GEM, HEC ja PCM moduulit - mutta tuon PCM:n konffaamiseen ei ELMConfig tai ELM FF2 toimi. Kirottua. Pitääkö sittenkin maksaa Fordin liikkeelle tästä? Onkohan Jyväskylän alueella pienempiä pajoja, joilla on tarvittavat softat?
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Pitäis löytää joku softa PCMn koodaamiseen, minä oon yrittänyt keksiä keinoa EGRn poistoon ilman vikakoodin ilmaantumista, mutta sekin vaatinee PCMn ohjelmointia. Aika vähäisiksi nuo elmconfigin hyödyt lopulta jää.
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

Jos propellihattu pysyy päässä, niin täällä tuntuis olevan jotain juttua:

http://www.fordmods.com/ecu-fuel-system ... 0-315.html

En ole vielä täysin perehtynyt aiheeseen, mutta äijä väittää pystyneensä uudelleenkonffailemaan PCM:ää. Toki kyse ei enää ole Focuksesta, mutta tuskin Fordilla joka autossa on täysin erilaiset rensselit.
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

Eräs Tamperelainen liike tekisi cruisen aktivoinnin 160 eurolla ja aikaa kuluisi koko työpäivä. Hieman hapokkaan hintaiseksi menee... Eikö noi Fordin työkalut anna muuttaa asetuksia lennossa, vaan pitää flashailla koko firmis uusiksi moduuleihin? Kun käsittääkseni taas ei-Fordin työkalut (esim. FoCom) antaisivat simppelisti vaan uploadata uuden AS-BUILT datan autoon ja se on siinä.

En vaan tiedä mistä löytyisi paja, jolla esimerkiksi FoCom olisi käytössä ja onhan siinä tietenkin se, että jos tuollaislella FoComilla mämmii auton pimeäksi, niin vähän noloa hinata sitten Foordin liikkeeseen korjattavaksi Fordin kilkkeillä...
saudi
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Kesä 2012 21:34

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja saudi »

Tervehdys kaikille.
Tuli ostettua Focus 1.6 tdci -07. On tullu seurattua tätä vakkari hommaa ja aattelin kokeilla kuinka onnistuu, joten ostin puskaamolta uutta vastaavan ratin jossa oli napit ( 100e) ja vaihdoin ite aika helppo homma ( korjaamo olis veloittanu 1h työn ) Sitte vaan Foortille päivitykseen ja toimii niinkuin pitääkin :lol: hinta 50e Vaasas ja samalla sai eberinkin toimimaan oli menny lukkoon kun oli liian pitkään pruutannu poltoainetta eikä lähteny palaan.
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Moi vaan, Ford Focus STW:n omistajan avomies ilmoittautuu foorumille.
Avokille hankittiin siis Ford Focus STW Sport 2.0 manuska ja vakionopeudensäädinhän siitä puuttuu.
Googlettelin asiasta ja täältä tuntui löytyvän jotain tietoa asiasta.
Laitoin Wetterille asiasta kyselyä ja virallinen vastaus sieltä oli että ei saa toimivaa
jälkiasenteista vakionopeudensäädintä mitenkään.
Sanoi myös että Golden Cruisekaan ei toimisi ko. autossa???
Jotain vikakoodeja saattaa tulla ihan satunnaisesti jne.

Kysyin tästä että eikö tosiaan onnistu siten että lisätään nappulat rattiin ja aktivoidaan softa,
vastauksena että ei onnistu.

Onko tilanne tosiaan näin surkea että ko. autoon ei ihan aikuisten oikeasti toimivaa
cruisea vai oliko tuo vain se "virallinen totuus" jolla ei tosielämän kanssa ole juurikaan tekemistä?
Viimeksi muokannut akema, 19 Elo 2013 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Krisse »

akema kirjoitti: Laitoin Wetterille asiasta kyselyä ja virallinen vastaus sieltä oli että ei saa toimivaa
..
oliko tuo vain se "virallinen totuus" jolla ei tosielämän kanssa ole juurikaan tekemistä?
Se on virallinen totuus tehtaalta. Asiasta mainittiin mullekin sillon kun omaani laitettiin (siis orkkisnapit rattiin+ohjelmointi) mutta hyvin on toiminut.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

Päivitetääs vähän tilannetta, kun olin tuossa pitkään ulkomailla ja sain nyt cruisen asentamisen päätökseen. Eli kuten aiemmin mainitsin, asensin aiemmin ratin cruisen napeilla ja venäläisten ELMConfig softalla enalboin cruisen HEC ja GEM moduuleista, mutta ei pelittänyt. Opiskelin sen jälkeen aihetta lisää ja cruise pitää vielä enabloida PCM moduulista - joillakin on käynyt niin hyvä tuuri, että heillä on autossaan PCM moduuli jossa se on jo enabloitu, mutta joillakin taas ei. ELMConfig taasen ei aiemmin kyennyt enabloimaan cruisea PCM moduulista, koska toisin kuin noiden muiden kanssa, sitä ei voi "vain" konffata, vaan koko firmis pitää flashata uudestaan ja samassa yhteydessä sinne voi lähettää uuden konffin.

Niin, aiemmin. Sergei ei ollut mikään eilisen teeren poika, vaan nyt ELMConfig tukee PCM:n fläshäystä ja täten uudelleenkonfigurointia ja cruisen enablointia. Kokeilin ja nyt minulla on cruise, aivan loistavaa! Penniäkään en maksanut millekään pajalle - kustannukset siis uusi ratti purkaamolta 80e, ELM327 dongeli 30e ja vähän jännitystä että hajoaako koko paska. Jos Focus kuskeja on Jyväskylässä joilla on sama homma edessä, minulta voi lainata tuota ELM327:aa :) Samalla voi toki päivittää uusimman firmiksen Fordilta jos uskaltaa, itse en ollut 100% varma mika firmis oli oikea, niin latasin vaan originaalin omasta autostani koneelle ja flashasin saman takaisin uusilla asetuksilla.

Tuo PCM:n fläshäys tietenkin on riskaabeli homma, jos se menee reisille, niin siinähän käy kovin kovin huonosti ja keikkaa Fordin pajalle tiedossa. Uusi PCM maksaa pari tonnia kaiketikin, että siihen kannattaa varautua :) Tai sitten käytetyn metsästykseen ja silloinkin on keikka Frodin pajalle, kun ajonesto pitää ohjelmoida uusiksi (Sergeillä kova moraali, sanoi, ettei ELMConfigiin tule ajoneston uudelleenohjemlointia, ettei Fordien varastaminen helpotu...). Lisäksi tuo PCM:n flashays tarvitsee ELM327 dongelin, joka kykenee 500 000 bps vauhtiin ja halvat kiinan kloonit eivät välttämättä pysty. Siksi tuhalsin itse 30 euroa dongeliin, joka väitti omaavansa aidon ja alkuperäisen ELM327 piirin ja siinä oli FTDI usb-serial silta, koska PL2303 pohjaiset ovat nekin uein kiinalaisten kloonaamia ja ajurit yhtä helvettiä. Lisäksi ELMConfigissa on erityisesti tuki FTDI piirille, se osaa komentaa sitä "suoraan".

Tällaista päivitystä, kyllä naurattaa :)
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

jarp kirjoitti: Lisäksi tuo PCM:n flashays tarvitsee ELM327 dongelin, joka kykenee 500 000 bps vauhtiin ja halvat kiinan kloonit eivät välttämättä pysty. Siksi tuhalsin itse 30 euroa dongeliin, joka väitti omaavansa aidon ja alkuperäisen ELM327 piirin ja siinä oli FTDI usb-serial silta, koska PL2303 pohjaiset ovat nekin uein kiinalaisten kloonaamia ja ajurit yhtä helvettiä. Lisäksi ELMConfigissa on erityisesti tuki FTDI piirille, se osaa komentaa sitä "suoraan".
Voitko kertoa että minkäniminen mokkula ja mistä tilasit? Laitan samantien tilaukseen ja alan värkäämään Foortiin
cruiselle nappuloita. Kiitos että jaat nämä tiedot kanssaihmisten kanssa!
Saavat Wetterillä työntää sen virallisen totuutensa sinne minne aurinko ei paista.

Mulla on kyllä tää DX:n laite:

http://dx.com/p/elm327-usb-vehicle-obd- ... tool-28528

...mutta en saanut tuolla yhteyttä Foortiin kummallakaan softalla.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

akema kirjoitti: Voitko kertoa että minkäniminen mokkula ja mistä tilasit? Laitan samantien tilaukseen ja alan värkäämään Foortiin
cruiselle nappuloita. Kiitos että jaat nämä tiedot kanssaihmisten kanssa!
Saavat Wetterillä työntää sen virallisen totuutensa sinne minne aurinko ei paista.

Mulla on kyllä tää DX:n laite:

http://dx.com/p/elm327-usb-vehicle-obd- ... tool-28528

...mutta en saanut tuolla yhteyttä Foortiin kummallakaan softalla.
Itse ostin tämän: http://www.ebay.co.uk/itm/190866042745

Mutta kuten sanottua mikä tahansa dongeli FTDI sillalla ja aidolla ELM327 piirillä toiminee. Tuo minun linkin dongeli väittää ainakin käyttävänsä aitoa ELM327:aa ja ftdi siinä oli.

Vaan kyllä mikä tahansa dxn dongeli pitäisi toimia muussa kuin flashayksessa. Jossain on sinulla jotain vikaa... Saatko luettua edes vikakoodeja millöään softalla?

Ps. Ja dongelia siis pitää modata että sillä voi kommunikoida sekä HS että MS väylän kanssa. Modaamatta menee vain HS ja silloin ei saa enabloitua ihan kaikkea.
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

jarp kirjoitti: Vaan kyllä mikä tahansa dxn dongeli pitäisi toimia muussa kuin flashayksessa. Jossain on sinulla jotain vikaa... Saatko luettua edes vikakoodeja millöään softalla?

Ps. Ja dongelia siis pitää modata että sillä voi kommunikoida sekä HS että MS väylän kanssa. Modaamatta menee vain HS ja silloin ei saa enabloitua ihan kaikkea.
Saan luettua vikakoodit PCMSCAN-softalla tällä donglella ihan sujuvasti, kävin juuri testaamassa uudemman kerran.
Yhteydenotossa ELMConfigilla tulee ilmoitus "Correct response from ELM timed. Received response to request "AT WS": ''0"
Testasin kaikissa virta-avaimen asennoissa, sama ilmoitus.
PCMSCAN ottaa yhteyden kun avain on asennossa 2.
En ole modannut donglea millään tavalla, odotan että High Speed toimii ensin ja alan sitten vasta
tekemään MS-CAN modia.

Vai onkos tässä nyt sellainen onkelma että pelkällä HS-CAN yhteydellä ei saa sitä yhteyttä ollenkaan...?
Vielä infona että kyseessä Win 7 Pro 32-bit käyttis.
Viimeksi muokannut akema, 09 Syys 2013 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Päivitin ajurit kokeeksi FTDI 2.8.14.0 18.3.2011 -> FTDI 2.8.30.0 12.7.2013
Ei auttanut muuten asiaan muttas nyt pystyin valitsemaan "FTDI D2XX" valinnan ELMconfigista ilman virheilmoitusta.
Ei kuitenkaan saanut vieläkään yhteyttä autoon. PCMSCAN toimi myös uusilla ajureilla.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Testasin vielä Virtual Windows XP:n puolella samoilla sofitlla ELMConfig, ELM-FF2 ja FDS.
Sama lopputulos, ei saa yhteyttä autoon.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

Hmm jo on outoa. Hei mutta minullakin oli itseasiassa ongelmia aluksi FTDI dongelin kanssa siinä missä bluetooth dongeli toimi heittämällä. Ongelma oli siinä, että dongeli ei toiminut alkuunkaan virtuaalisen COM portin kautta ELMConfigilla. En koskaan saanut edes toimimaan. Mutta kokska ELMConfig tukee natiivia D2XX protokollaa ja uusimmat FTDI:n ajurit ja sillä niin jopa toimi.

Mutta TÄLLÖINKIN minulla oli aluksi ongelmia. Jutun juoni oli siinä, että piti löytää oikea nopeus siitä ELMComfigin alasvetovaloikosta, dongeli oli konffattu jollekin nopeudelle X ja väärää jos koitti niin ei toiminut. Ja jostain syystä ELMConfig piti sammuttaa jomakisen yrityksen välillä tai ei toiminut. Sitten kun oikea nopeus löytyi niin blam, kaikki toimi moitteetta. Tein nopeustestin ELMConfigilla ja koska dongeli toimi 500 000 bpsllä niin uudelleenkonffasin sen sille ja sen jälkeen olen aina ko. nopeutta käyttänyt.

Eli käytä D2XX protokollaa kun sinulla kerta on FTDI:n piiri siinä ja ronki eri nopeuksia ja sammuta ELMConfig aina välillä. Kenties COM:n kauttakin onmgelmana on vain nopeus...

Edit: Ei tarvitse modata että toimisi, kaikki HS-CAN moduulit pitäisi olla komffattavissa ilman modausta. Itselläni oli bluetooth dongeli modattuna jolla konffasin kaikki moduulit ja sit USB modaamattomalla flashasin PCM:n.

Edit2: Jos dongelin valmistaja ei ole ronkkinut ELM327 piiriä nii defaulttinanopeuden pitäisi olla joko 9600 tai 38400 bps. Voisit kokeilla myös noilla nopeuksilla VCP:tä niin, että käyt Windowsin laitehalinnasta muuttamassa COM portin nopeuden aina vastaavasti...
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Vinkeistä rohkaistuneena kävin testailemassa ja yllättäen 9600 nopeus toimi ainakin jotenkin.
ELMConfig aukesi muttei lukenut mitään. FTDI 2XX asetuksella tämä.
Käytin VCP:n pois päältä mutta ei auttanut asiaan joten palautin sen päälle
ja muutin porttinumeroksi COM2 entisen COM15:n tilalle.
Välillä yhteys ei auennut edes 9600:lla mutta kun käytti donglen irti autosta & USBista
eli teki virtabuutin donglelle, yhteys alkoi taas toimia.
Ja tosiaan ennen jokaista muutosta ja testiä, ELMConfig kiinni ja auki uudestaan.

Testasin sitten noita muitakin ohjelmia.
FDS ei edes yhdistänyt mutta ELM-FF2 yhdistyi ja alkoi jo lukeakkin dataa.
Mittaristo teki diagnostiikkaa kun Read-nappulaa painoi.
Rukseja ilmestyi ruudulle odotetusti eli mm. Instant Fuel & Cruise olivat ruksitta.
En tuolla ELM-FF2:lla uskaltanut write-nappia painaa kun siitä en löytänyt
asetusten tallennusmahdollisuutta tiedostoon.
Jos siis menee bitti poikittain niin pääsee palauttamaan asetukset takasin.

Tarkistin auton polkimet ja kyllähän sieltä kytkimet & johdotukset löytyy.
Pitää vielä ettiä netistä jossain vaiheessa näkemäni kaavio niistä cruisen nappuloista ja vastusarvoista,
väsään oman kytkinpaneelin näille nappuloille ja laitan vaihdekepin viereen ne.

Tämähän saattaa tästä vielä edetäkkin, kiitos vielä jarp:lle rohkaisusta ja lisäinfosta.

EDIT: ELMConfigin speed test näytti että 256000 bps menis vielä mutta 500000 ei.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Kävin testailemassa taas.
Aktivoin "Instant Fuel" näytön ELM-FF2 softalla ja näyttää jopa toimivan :-)
Muita sofita en saanut vielä pelaamaan.
Seuraavaksi teen MS-CAN modin että pääsen testaamaan sitäkin.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja bluri »

Instant Fuel ois kiva Mondeoonki, pitääkö tässä ruveta askartelemaan :)
Muistan vaan lukeneeni että Mondeoissa se instant fuel ois mittaristosta kiinni..
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

akema kirjoitti:Vinkeistä rohkaistuneena kävin testailemassa ja yllättäen 9600 nopeus toimi ainakin jotenkin.
ELMConfig aukesi muttei lukenut mitään. FTDI 2XX asetuksella tämä.
Siinä ELMConfigin aloitusruudussa voit konffata sen dongelin uudelle nopeudelle, laita vaikka 38400 bps, koska muistaakseni noilla alhaisilla nopeuksilla oli vähän takkuista asetusten luku. Joskus luki asetuksia, joskus ei, joskus jäi puoliehen. En tiedä mikä siinä mättää, mutta kovemmilla nopeuksilla itselläni ei sitten ollut enää mitään ongelmaa.
En tuolla ELM-FF2:lla uskaltanut write-nappia painaa kun siitä en löytänyt
asetusten tallennusmahdollisuutta tiedostoon.
Jos siis menee bitti poikittain niin pääsee palauttamaan asetukset takasin.
Joskus sai netistä ladattua auton VIN-numerolla tehdasasetukset (AS-DATA...), mutta pirulaiset ovat estäneet sen, vaatii nykyään tunnukset. Kannattaa siis todellakin tallentaa asetukset, ennen kuin alkaam itään rukkaamaan. Itse tein vielä niin, että otin ELMConfigin jokaisesta ruudusta screenshotin asetusten luvun jälkeen ja lisäksi tallensin asetukset tiedostoiksi.
Pitää vielä ettiä netistä jossain vaiheessa näkemäni kaavio niistä cruisen nappuloista ja vastusarvoista,
väsään oman kytkinpaneelin näille nappuloille ja laitan vaihdekepin viereen ne.
Kannattaa katsoa myös autopurkaamoilta noita ohjauspyöriä napeilla... Jos 50 euroon vaikka saa kolariautosta, niin ei paljon maksa vaivaa alkaa nappeja itse askartelemaan. Mutta voihan ne vaikka aluksi askarrellakin ja katsella ajan kanssa niitä ratteja.
EDIT: ELMConfigin speed test näytti että 256000 bps menis vielä mutta 500000 ei.
Sitten ei taida PCM:n fläshäys onnistua, en ole ihan varma. Mutta kokeiles varsin saatko luettua ELMConfigilla PCM:stä VID:n? Eli sieltä ELMConfigista PCM -> Procedures -> Page 2 -> Read VID-block from PCM. Jos tämä onnistuu, niin sen jälkeen välilehdelle Configration ja tsekkaa olisiko hirveällä munkilla cruise jo päällä (Integrated Speed Control). Silloin ei tarvitsisikaan fläshätä...

Eli toisaan toisin kuin noissa muissa moduuleissa joista asetukset voi lukea ja kirjoittaa, niin tuo PCM toimii eri tavalla. Jotta uudet asetukset voisi kirjoittaa, niin samalla rytimällä pitää flashata koko PCM uusikis., Käytännössä homma menee näin:

- Read VID-block from PCM -> tallennetaan VID tiedostoon
- Read firmware from PCM to file -> tallennetaan firmis tiedostoon (autosta luettu firmis itseasiassa sisältää tuon VID:n, mutta esim. Fordin palvelimelta ladatussa mahdollisesti uudemmassa firmiksessa VID on blankko eli jos firmiksen haluaa päivittää, niin luetaan autosta VID, otetaan uusi firmis ja päivitetään sen VID tuolla luetulla)
- Tämän jälkeen kurkkimaan Configuration välilehdelle ja sinne tehdään halutut muutokset. Tämän jälkeen tallennetaan Save:lla, älä ylikirjoita alkuperäistä VID:iä, laita vaikka joku _cruise suffixi siihen tiedostonnimeen.

Sitten kirjoitustouhuihin:

- Load firmware from file -> lukee tiedostosta tuon firmiksen muistiin, tässä vaiheessa voisi hakea Fordilta tosiaan uudenkin firmiksen mutta en uskaltanut itse. Jos käytit autosta ladattua firmistä, niin ELMConfig kyselee, että käytetäänkö sen VID:iä. Vastasin itse varmuuden vuoksi kyllä, jos seuraava steppi menee pieleen.
- Load VID-block from file -> Luetaan se modattu VID-tiedosto muistiin.
- Write current firmware in PCM

Sitten vain toivotaan että homma menee putkeen. Tuo ELMConfigin käyttöliittymä on jotensakin sekava näiltä osin, kun pitää firmistä ja VID:iä ensin kirjoittaa ja sitten heti perään lukea tiedostosta. Kai tuo on ensisijaisesti kehitetty firmiksen päivittämiseen, eikä cruisen enblointiin... No itselläni meni putkeen. Firmiksen lukeminen kesti 3 minuuttia ja kirjoittaminen 2 minuuttia. Oli pitkät minuutit...

Edit: Todellakin omalla vastuulla sitten, en ota mitään vastuuta noista venäläisten sofitsta tai edes omista ohjeistani. Mutta jos Jyväskylässä päin on liikkumista, niin voidaan porukalla katsoa tuota kun minulla on tuo fläshäykseen toimiva dongeli.
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

Ja tähdennen vielä, älkää herraumala missään nimessä ikinä hävittäkö VID:iä, tallentakaa se koneelle ja tallentakaa se vielä vaikka johonkin pilvipalveluun. Kas kun se sisältää myös ajoneston ohjelmoinnin, eli jos autoon vetäisee blankin VID:in ja koittaa sen jälkeen käsin laitella kaikkia ruksia kohdalleen oman auton mukaisesti, niin ei starttaa, ajonesto ei anna käynnistää. Venäjän poika ilmeisestikin tarkoituksella ei ole tehnyt ELMConfigiin ajonestoon liittyviä juttuja, teknisesti olisi kai mahdollista, mutta ei halua että Fordien varastaminen käy helpoksi.

Sama homma jos PCM:n fläshäys menee reisille ja hankitte uuden PCM moduulin vaikka jostain kolariautosta, niin siinä on VID blokissa sitten väärät ajoneston tiedot ja ei starttaa. Se pitäisi jotenkin saada kai ensinnäkin paritettua HEC:n kanssa, sitten tyjennettyä PCM:stä kaikki vanhat avaimen tiedot, jonka jälkeen uudet avaimet voi ohjelmoida... Tähän ei ELMConfig pysty, joten tiedossa on keikka Fordin pajalle.
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

MS-CAN kytkin lisätty OBD-liittimen yhteyteen ja sain ELM-FF2 softalla luettua
ko. välilehdille tietoa hitaan väylän puolelta. Sen puolesta homma bueno.
En vaan saa donglea pelaamaan FDS:n & sen tärkeimmän, ELMConfigin kanssa.

En käsitä että miten yhdellä softalla dongle pelaa kuin unelma
mutta toisilla ei, vaikka käyttävät samaa virtuaalista COM2 porttia.
Millään muulla kuin 9600:lla ei ELMConfig tee mitään.
Kun tuolla nopeudella yhdistää, tulee vain virheilmoituksia kun yrittää lukea dataa autosta.

Pitää jaksaa vaan yrittää, ehkä tuo vaatii jonkun terminaalisoftalla annetun nopeuskomennon
tjms. ennenkun alkaa pelata noiden toisten softien kanssa.

Siihen nappulahommaan että tarkoitus on testata jotta kaikki cruisessa pelaa ennenkuin
alan hankkimaan sitä nappuloilla olevaa rattia.

EDIT: Tuli vastaan sivu http://make.larsi.org/electronics/ELM327/ ja mulla on just tuommonen
v1.2 dongeli. Prkl. Pitää tilata kiinasta joku toisenmallinen laitos.
Bluetooth-laitos ei liene niin luotettava kuin USB-johdollinen malli
joten semmosta etsimään dx.comista.

EDIT 2: löytyi modausohje dongelille 9600 bps -> 38400 bps, huomenillalla tämä työnalle:
http://forum.multiecuscan.net/viewtopic ... 099bd24886
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

akema kirjoitti:Millään muulla kuin 9600:lla ei ELMConfig tee mitään.
Se dongeli on konffattu 9600 bps nopeudelle, joten luonnollisestikaan muut nopeudet eivät toimi. Sarjaliikenteessä molemmissa päissä pitää olla samat nopeudet käytössä, tai datan siirrosta ei tule mitään.
Bluetooth-laitos ei liene niin luotettava kuin USB-johdollinen malli
joten semmosta etsimään dx.comista.
Minulla toimi Bluetooth ihan hyvin, mutta sen max. nopeus on aika pitkälle 38400, eli sillä ei fläshäillä yhtään mitään. Tilaa suosiolla semmonen FTDI piirillä ja alkuperäisellä ELM327 piirillä oleva USB dongeli (jos siis tarvitsee flashata se PCM, jos ei ja saat tuon omasi modattua niin hyvä)....
EDIT 2: löytyi modausohje dongelille 9600 bps -> 38400 bps, huomenillalla tämä työnalle:
http://forum.multiecuscan.net/viewtopic ... 099bd24886
Mielenkiintoista. Ihmettelin aluksi, miksi et vain ole konffannut ELMConfigilla dongelia toimimaan nopeampana - senhän kun voi tosiaan softalla tehdä. Paitsi että:

"Baud Rate (pin 6)
This input controls the baud rate of the RS232
interface. If it is at a high level during power-up or
reset, the baud rate will be set to 38400 (or the rate
that has been set by PP 0C). If at a low level, the
baud rate will be initialized to 9600 bps."

Eli tuon mukaan, jos pinni 6 on vedetty maihin, dongeli toimii 9600 bps ja sillä sipuli. Vittumaisesti suunniteltu se sinun dongeli...
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

jarp kirjoitti:Eli tuon mukaan, jos pinni 6 on vedetty maihin, dongeli toimii 9600 bps ja sillä sipuli. Vittumaisesti suunniteltu se sinun dongeli...
No niin on :-)
Onneksi on elektroniikan & tietotekniikan kanssa tullut puljattua muutamia vuosia niin osaa näille jotain tehdäkkin.

EDIT: Googlettelemalla selvisi että kiinankopiohan tuo mun dongle on, versiota 1.5a ei ole ELM327:stä olemassakaan.
Nyt vaan pitää löytää oikealla ELM327-piirillä oleva mokkula, saisi olla ihan suomestakin.
Onkohan tämä Elekman kampe virallinen, ei piraattikampe...?
http://www.elekma.com/elm327_adapteri_usb
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
jarp
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2011 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarp »

akema kirjoitti:
Joo, alkuperäisen piirin tuorein versio on 1.4b, eli kaikkia 1.5:t jne. ovat kopioita. Kyätännössä voisi melkein sanoa, että KAIKKI halvat dongelit ovat kopioita joka tapauksessa, vaikka versioksi mainitsisivatkin 1.4b:n Tuon kuvan mukaiset pulikat lienee kaikki kiinan kamaa ja niissä on ihan mitä tahansa sisällä. Hinnasta voi jotain päätellä, ELM Electronicsin piiri maksaa paljon ja jos dongeli on 10 euron hintainen, ei siin äyksinkertaisesti voi olla aitoa piiriä. Mutta eipä korkeampikaa hinta mitään takaa, Suomessa pistetään reilulla kädellä Suomi-lisää, ihan mahdoton sanoa esim. tuosta sinun dongelista, että onko siinä aito piiri vai ei.

Minä joku aika sitten itseasaissa kysyin ELM Eclectorniksilta, että miten tiedän saavani aidon piirin. Vastaus oli ikävä: et mitenkään. Pyydä myyjältä vakuutus, että laitteessa on aito piiri jne. Kas kun nuo ELM327:t ovat täysin normaaleja sarjatuotettuja PIC-piirejä, joihin on vain ohjelmoitu ELM Electornicsin kehittämä softa, eikä edes piirin merkintöjä ole laitettu uusiksi, niin vaikka sinulla on piiri kädessäsi, niin mahdoton sanoa onko se aito vai kopio... Kiinan kopiot ovat ihan samoja PIC-piirejä, joihin on pistetty ELM Electronicsilta kopioitu softa, joka voi sitten olla esimerkiksi kopio versiosta 1.1 (tämän jälkeen ELM Electronics tajusi kytkeä PIC piirin kopiosuojauksen päälle) ja kiinan poikien "virittämä" tms. ja tämän vuoksi potentiaalisia toimivuusongelmia on tiedossa.

Mutta lohdutukseksi sanottakoon, että ne kiinan kopiotkin toimii kyllä, vähän tuuristaan kiinni toimiiko juuri sinun yksilö, mutta kyllä niissä toimivia on. Olisi mielenkiintoista saada analysoitavaksi toimimaton ja toimiva kiinan yksilö, jotta voisi katsoa, mitä eroa niissä on. Hardis, vai PIC:ssä oleva softa... Tämä toimi ainakin minulla anyways:

http://www.ebay.co.uk/itm/190866042745? ... 1497.l2649

Väittäävät, että tuossa on aito piiri, mutta mistä siitäkään tietää... Toimi se joka tapauksessa PCM:n fläshäyksessä, joten se ja sama. Turhaan aristelet netistä tilaamista, kyllä nuo luotettavasti tulee perille.
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

jarp kirjoitti:8< 8< 8<
Mutta lohdutukseksi sanottakoon, että ne kiinan kopiotkin toimii kyllä, vähän tuuristaan kiinni toimiiko juuri sinun yksilö, mutta kyllä niissä toimivia on. Olisi mielenkiintoista saada analysoitavaksi toimimaton ja toimiva kiinan yksilö, jotta voisi katsoa, mitä eroa niissä on. Hardis, vai PIC:ssä oleva softa... Tämä toimi ainakin minulla anyways:

http://www.ebay.co.uk/itm/190866042745? ... 1497.l2649

Väittäävät, että tuossa on aito piiri, mutta mistä siitäkään tietää... Toimi se joka tapauksessa PCM:n fläshäyksessä, joten se ja sama. Turhaan aristelet netistä tilaamista, kyllä nuo luotettavasti tulee perille.
On tullut tilattua netistä ja kaikki on tullut perille.
Tuo linkkaamasi yksilö / myyjä ei vaan ole myyntihommissa:
"This seller is currently away until 01 Jan, 2014, and isn't processing orders at this time. You can add this item to your Watch List to purchase later. "

Tein jo sen edellisessä postissa mainitun modauksen 9600 -> 38400 ja sehän onnistui.
Nyt toimii sekä ELM-FF2, FDS sekä uutena löytönä FORScan. Sekä HS- että MS-CAN pelaa.

Mutta ei vaan toimi ton ELMConfigin kanssa ja johtunee siitä että dongeli ei anna kunnollista vastausta
komennolle "AT S1", sielä tulee vain "?" ja sitähän tuo ELMConfig ei sulata.
Tutkimukset jatkuu...
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
akema
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Elo 2013 12:14
Paikkakunta: Oulu / Ii

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja akema »

Jepjep, olin oikeassa.
Sivulta https://www.sparkfun.com/datasheets/Wid ... mmands.pdf löytyy oikean
ELM327 eri versioiden tukemat AT-komennot. v1.0 ei tue komentoa AT S1 ja kuinkas käykään
kun kurkkaa ELMConfigin lokia:

20:00:02.099 < AT WS
20:00:02.099 > ELM327 v1.5a
20:00:16.638 < AT L0
20:00:16.654 > AT L0
20:00:16.654 > OK
20:00:16.654 < AT E0
20:00:16.669 > AT E0
20:00:16.669 > OK
20:00:16.669 < AT H0
20:00:16.685 > OK
20:00:16.685 < AT S1
20:00:16.685 > ?

Tuohon viimeiseen kysymysmerkkiin tyssää hommat eli ton PDF:n perusteella
AT S1 on tuettu vasta v1.3 ELM-koodissa. Muut testaamani softat ei tuota komentoa käytä
ja siksi pelaavat oikein hyvin.

Sitten testailin ELM-FF2:sta enemmän ja olihan siellä pieni levykkeen kuva ylänurkassa
josta pystyui tallentamaan auton asetukse XML-tiedostoon.
Otin myös ruutukaappaukset kaikista sivuista että saa pällistellä niitäkin
myöhemmin.

Harrastelut ohi tältä illalta, jatkoa seuraa myöhemmin.
Näin ne asiat selviää kun alkaa vaan selvittämään,
ja oppii samalla pirusti :-)
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Vastaa Viestiin