Vikakoodien lukeminen Fordista

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
VMentula
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2013 15:10

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja VMentula »

Tuotehan on siis e-villestä ostettu: http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skanne ... tooth.html

Näyttäisi tukevan SAE-J1850 PWM protokollaa. Ehkä siinä sitten on jotain häikkää. Kokeiluja jatketaan eri ohjelmilla...
Onneksi vikavalot hävisivät itsestään ja Scorpio saatiin katsastettua.
viirus112
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Heinä 2011 12:22

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja viirus112 »

Onnistuuko koodien luku 1996 mondeosta ELM327 purkilla?? Kokeiltu Forscan, scantool ja scanmaster ohjelmilla, scanmaster löytää ainostaan akkujännitteen ja katkaiseen yhteyden samantein.
Mondeo MK1 2.0 STW "kyttä edition"
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

toimiiko tämä vikakoodinlukija mun focuksessa 1.6 16v -00

http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... -eobd.html

vai onko tuolla evillessä joku parempi lukija? kiitoksia vastauksista etukäteen :)
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Ossaiskohan joku sanua miksi mondeossa "fuel trim bank2 short trim" antaa lukemia ku eikö 4 koneissa oo pelkästään bank1?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Tekno »

jos bank1 tuossa asiayhteydessä tarkoittaa long trimiä, niin ei. Kyllä molemmat pitää löytyä.

Lyhyen ajan ja pitkän ajan korjausarvot.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Siis bank1 long ja short antaa kyllä lukemia mutta bank2 short on koko ajan 32.8 taitaa vaa olla joku haamu lukema.
Avatar
jesese
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2011 18:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja jesese »

http://www.ikatech.fi/tuotteet.html?id=7/68 Oiskohan tuollanen pätevä laite, kokemuksia kellään? 1.8tdCi Fokkerista tarvis koodit lukasta ja nollata, tuoteselostuksen mukaan onnistuis.

EDIT. Löytyhän tuo laite e-villestäkin, tosin reilu 20€ halvemmalla :lol:
:ford:
mikmat
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Tammi 2009 22:33
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja mikmat »

Saako millä luettua koodit vm-93 mondeosta?
:ford:
Ford Focus 2.0 -99
Ford Fiesta 1.3 -02
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Onko kokemuksia vikakoodinluvusta mk2 (vuosimalli 2006) 1.6bensa Focuksesta ja ohjelmana Scanmaster-ELM? Ilmeisesti protokollana CAN, jos on ohjelmaan uskominen
(MIL valo palaa. P031A vikakoodina, jolle ei ole kuvausta ja melkoinen käyntihäiriö, "röpöttää" rankasti. Taitaa olla sytytyksessä jotain häiriötä (misfire?)? Tulpat uudet, kokeiltu 2 ja 4 sylinterille toisia sytysjohtoja kun niiden irrottaminen vaikutti käyntiin vähiten. Seuraavaksi voisi kokeilla uutta puolaa...)

Edit:Scanmaster toimii, mutta ilmeisesti ei tunne ilmeisesti tuollaista vikakoodin aivan tarkasti. Puolavikahan se oli.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja bluri »

Tsekin ihmeiden luoma ForDiag piuha on toiselta käyttäjältä minulle saapumassa, ja listaanpa jatkossa tänne mitä sillä voi tuolla omalla Mondeollani tehdä.
Tästä on paljon kuhistu http://www.talkford.com/topic/198261-fo ... nt-status/ kun pystyy koodaamaan myös 01-03 TDCi Mondeoiden suuttimia, joissa on erillinen suutinboksi vrt 04-> joissa onnistuu myös F-Super kaapelin ja Formidable-ohjelmiston avulla.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Sofiero kirjoitti:Eilen aloin perehtymään OBD lukijoihin.. tietoa on paljon ja siihen sisään pääsy vaatisi vähän enemmän aikaa.. siksipä nopea kysymys onko kenellään kokemusta, millä laitteella voisi voisi lukea 2007-> Mondeo 2.0 TDCI Webaston vikakoodit ja nollata ne?

Onko muuten suosituksia ko automallille. Joko käsiskanneri tai läppäriin liitettävä piuha ja softat?
Luultavasti Webaston luku onnistuu vastaavalla kellolaitteella kuin Eberinkin.
Eber käyttää KWP2000 protokollaa - ainakin vanhemmat. Fordisoidut (Fordin kontrolliyksiköllä) luultavasti jotain K-linen päälle tehtyä.
(Onhan KWP2000kin kyllä K-linen päälle tehty.)
Uudemmista en osaa sanoa.

Ihan peruslukijalla ei onnistune, kun luettavat kamat eivät ole standardikamaa, vaan niitä valmistajakohtaisia koodeja.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

viirus112 kirjoitti:Onnistuuko koodien luku 1996 mondeosta ELM327 purkilla?? Kokeiltu Forscan, scantool ja scanmaster ohjelmilla, scanmaster löytää ainostaan akkujännitteen ja katkaiseen yhteyden samantein.
Eikös noissa ollut vielä EEC IV?
Ne puhuvat OBD I:stä. pinnijärjestys ei ole standardoitu jne. mutta siitä kait sai vilkkuledillä koodit ulos.
kanajorma
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2013 10:47

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja kanajorma »

Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta? Vika on seuraavanlainen ja pahenemaan päin

Zetecin 1.8l kone vuoden -97 escortissa. Tyhjäkäynti vaeltaa jonkun aikaa 500-1000 väliä kun iskee käyntiin. Ottaa jalan kaasulta kun kierrokset yli 3000 niin pudottaa ne alle tonniin ja meinaa tukehtua, sama vika vaikka ajais vitosella. Ajoittaista yksittäisiä pätkäisyjä niinkuin sammuis kone puoleks sekunniks (sytytys? tulpat vaihdettu ja piuhat) :s kone kylmänä ei vastaa kaasuun kun lähtee liikkeelle vaikka olis pohjassa vaan alkaa vetelemään randomilla kiihdytyksessä. Muutaman minuutin kun tätä jaksaa niin kone alkaa pelaamaan suht hyvin paitsi välillä katkoo :s vituttaa korjata kun miljoona mahdollista vikaa noille...Samat viat talvella ja kesällä. Jakopää rempattu,mutta ei vaikutusta sillä.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

kanajorma kirjoitti:Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta? ...
Kuva
Tulin tuommoiseen kytkentään näitten perusteella:
"Error Codes and Fault Code Readers"
"Gunson Fault Code Reader"
"FCR Reading"
"fordfans.cz - !!! DIAGNOSIS!!"

"the DIL switch (48 to ground) and the ignition is LED lit and shone 10-15 sec, then started to flash the code (turning off)"
-> Kun Pinni 48 isketään maihin -> Saa käskyn valaista ledia 10-15 sekunttia -> Aloittaa koodin välkyttelyn (sulkemalla?)

P.S. En ole tarkastanut mutta ehkä viikonloppuna. Google kääntäjällä ei nyt maailman tarkinta ole tämmöisten selvittely. Mutta miltein tuo menee että käskytetään yhdistämällä nuo kaksi rivissä olevaa pinniä mutta se että miten muuttunut kytkentä autoissa (onko yhteydessä mittaristoon enään) ja tarviiko pitää herätevirtoja jne.... :)
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
kanajorma
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2013 10:47

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja kanajorma »

Täytyy etsiä uudelleen josko tuo pistoke löytyis.
Huomasin ensimmäistä kertaa että auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä on kierrokset ~800
puhallin täysillä eli kolmosella. sammutan puhaltimen niin kierrokset nousee ~1100 ja laskee sitten takas 800 :S
mikähän tuossa tekee sen että puhaltimen sammutus nostaa hetkellisesti kierrokset? jotain vuotoa jossain?
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

kanajorma kirjoitti:Täytyy etsiä uudelleen josko tuo pistoke löytyis.
Huomasin ensimmäistä kertaa että auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä on kierrokset ~800
puhallin täysillä eli kolmosella. sammutan puhaltimen niin kierrokset nousee ~1100 ja laskee sitten takas 800 :S
mikähän tuossa tekee sen että puhaltimen sammutus nostaa hetkellisesti kierrokset? jotain vuotoa jossain?
Ei se oo vaarallista. Laturilla isompi kuorma kun on puhallin, valot jne päällä. Ja heti ku sammutat puhaltimen niin laturin kuorma kevenee joka näkyy kiekkojen nousussa. Ja sitten se palaakin takas säädettyyn tyhjäkäyntiin. Eli nou panik
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja terae »

Kai ihan perusjutut on kuitenkin tarkistettu, eli että saa ilmaa (ei suodatin tukossa) ja polttoainetta? Diagnostiikkatöpselistä ei välttämättä saa paljon helposti luettavaa vastetta kertomaan jos kone tukehtuu syystä tai toisesta... Se tyhjäkäynnin muuttuminen kuormituksen mukaan on ihan normaalia, esimerkiksi ilmastointi päällä pitää kierroksia jonkin aikaa korkealla tai jos matala jännite akussa, jne... Mutta kiihdytyksissä heikko vastaaminen kaasuun ja vastaavat vois olla ihan yksinkertaisesti se, ettei saa ilmaa tarpeeksi. Ja sen kaltaiset viat on helpompi löytää ilman testeriä kuin sen kanssa. :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
kanajorma
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2013 10:47

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja kanajorma »

Nyt loppui ainakin toistaiseksi vetely ja kaasun vastaamattomuus kun putsasi ilmamassamittarin. suodatin olikin suht uus.
Nyt ongelma on pahentunut tyhjäkäynnin ailahtelu ja liikkeellä ollessa nytkähtelee kun päästää kaasun pois ja kierrokset notkahtaa liikaa.
Olisko syynä tyhjäkäyntiventtiilin jumitus ja mistähän mahtaa löytyä koko laitos koneesta :roll:
kanajorma
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Heinä 2013 10:47

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja kanajorma »

Nyt toimii esco 8)
Putsattiin tyhjäkäyntiventtiili niin johan loppu nykimiset kokonaan ja kierrosten heittelyt paikallaan ja ajossa.
Kaasuläpän tunnistin antoi arvot 0,9kilo-hmia->4Kilo-ohmia ilmat katkoja tasaisesti joten ilmeisesti kunnossa se? mittasin ylemmän ja keskipinnin väliltä tuon. keskipinni ja alempi pinni oli 0 ohmia :?:
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Päivitys* FCR ledi kytkentä toimii mainiosti ja päivitin kytkennän.

Kuva
Eli kytket tuon "laitteen" kiinni kun on virrat kiinni - laitat virrat päälle - about kymmenen sekunnin päästä painat kytkimestä päälle - ledi syttyy - vähän ajan päästä se aloittaa vilkkumisen. :mrgreen:
Tälle on kuulema muitakin toimintoja esim. ecun kam muistin nollaus ja kun on auto käynnissä on jotain lisää... Ehkä sitten sivuilleni laitan listan niistä selvänä suomeksi.

E: Arvasin et tulee vinkkiä tuosta hyppyjohdosta... Ei ole mitään sitä vastaan. Halusin vain testata saanko ledin välkkymään ilman että yhdistelee akkuun kuten tuolla sivujen ohjeissa volttimittarilla. =)
E2: Huomioin sen nyt vasta ettei itsellä mittaristossa vilku mikään valo. En tiedä onko sitten joku valo palanut mutta vain tämä ledi vilkkui (Mk5b). Huomion arvoista että CL mallissa on hitusen erilainen mittariston rakenne joten siitä en tiedä.
Viimeksi muokannut Xanthe_, 10 Syys 2013 14:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Tekno »

kanajorma kirjoitti:Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta?
Kyllä. "Ylärivin" nastat (48 ja 40/60 niinkun tuossa kuvassa yllä) yhteen hyppyjohdolla ja sytkävirrat päälle (ei tarvitse käynnistää autoa). Paljon kätevämpi kuin ledivastuspatentit.

Ainakin tossa mk6:ssa toimii.

kas näin, https://www.youtube.com/watch?v=-A4niC2xk9E
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Snowball_

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Snowball_ »

Olisi tarkoitus yllättää äijä ja ostaa lahjaksi vikakoodinluenta laite varsinkin fordeihin soveltuva. (hän saa sitten paremmin korjailtua miun 07 transittia ja 97 v6 mondeota) :D Mitä suosittelette? Mielellään joku joka toimii sekä bensa että diesel autoihin. Ja myös vikakoodin poisto ominaisuudella. Eikä pelkästään konevikoihin.. Täs olisi tällänen villen laite: http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... ukija.html Ja täsä joku ilmeiseti pelkästään foordin laite: http://www.nettiliike.com/product/54/fo ... odinlukija

Ja kyllä ihan googlea käytin, eksyin kummallekkin vikakoodinluenta laite sivustolle sekä tänne.. :mrgreen:
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Tota osaako kokaan auttaa, eli auto on ford escort rs2000 mk6 vm 96. Hukkasin ainoan siruavaimen ja jotenki pitäs uus tyhjä avain saada koodattua. Merkkihulossa yritti testeriä laittaa kiinni mutta ei saanu ecuun yhteyttä. Eli autossa eec-iv. Onko tohon eec-iv mitään testeriä olemas? Vai meneekö moottorin ohjaus vaihtoon?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Tota osaako kokaan auttaa, eli auto on ford escort rs2000 mk6 vm 96. Hukkasin ainoan siruavaimen ja jotenki pitäs uus tyhjä avain saada koodattua. Merkkihulossa yritti testeriä laittaa kiinni mutta ei saanu ecuun yhteyttä. Eli autossa eec-iv. Onko tohon eec-iv mitään testeriä olemas? Vai meneekö moottorin ohjaus vaihtoon?
Kannattaa etsiä se siruavain.

P.S. Ei saanu yhteyttä???? Merkkihuolto? Muistivathan laittaa avaimella virrat päälle? Jos menee niin huonoks että menee vaihtoon niin olen kiinnostunut ecusta ettet roskiin heitä.
P.S.S Mites sä sinne merkkihuoltoon pääsit? Hinauksella/rekan kyydissä?


1. Obtain new key from main dealer ordered using the vehicle key number.
2. Insert red master key into ignition and turn to position II. When the red LED comes on switch off and remove the master key.
3. The LED goes off and then comes on for 2 seconds. PATS is now in programming mode for the next ten seconds.
4. Insert the new slave key. The LED will come on and go off to confirm that the key has been programmed. Switch off and remove the new key.

In the event that the red master key is lost, then a new one can be ordered using the vehicle key number. Be prepared to prove that you are the registered keeper of the vehicle because otherwise the main dealer should refuse. This master has to be programmed by a Main Dealer using WDS, which clears the PATS module memory and reassigns the new master. Once that is done, the old slave keys need to be reprogrammed as above.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Siis mulle on tehty uus avain mikä on tyhjä eli laitoin sen virtalukkoon ja hinattiin. Nyt pitäis varmaan miettiä mikä siinä obd:ssa kusee kun ei muodosta yhteyttä ecuun. Sulakkeet on katottu ja johdot liittimestä.
Vastaa Viestiin