Sierran ominaisuus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Pitkän töllistelyn ja erilaisten teorioiden kumoamisen jälkeen vaikuttaa siltä, että 1,6i cvh Sierran ainokaisellekaan suuttimelle ei tule virtaa, maadoituspuoli on kunnossa. Mistä kautta se virta tulisi ja mikä sitä ohjaisi (pätkisi).
Suutin itsessään on ehjä. Huikkabensalla käy niin kauan kun sitä riittää. Muuten bensa tulee suuttimelle asti, mutta suutin ei suihkuta.
Vikakoodeja ei saa luettua, ledi vain palaa koko ajan.

Sommi suussa.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Hei taas.

Kampiakselin asentoanturia tutkittu. Toimii ja johdot ehjät ja kiinni. Eihän se töpseli irti pääsekkään, jousella kiinni.

Elikkäs: pumppu työntää bensaa, suuttimelle asti. Kipinöitä tulee. Suutin vain ei ymmärrä ruiskia. Suuttimen johdot - maadoituspuoli toimii, virtaa vain ei tule! Kynä kiinni liittimeen ja akun miinusnapaan ja starttaus - pitäisi vilkkua, ei vilku.

Mikä halavattu? :x
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Eikö kenellekään tule mitään mieleen?
Kun ei innostaisi viedä sitä paikalliseen autosähköönkään, voi tietysti olla 5 euron vika, mutta yhtä hyvin ei.
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Kokeile vaikka laittaa yks uus suutin ja kato toimiiko se...tosin vähän epäilen että ne kaikki ois samaan aikaan hajonnut
mondeo 1,8 zetec
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

1-pisteruisku. . . . .
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

päivitystä pitkästä aikaa.

Nyt se tekee seuraavaa: kun suuttimelle vetää virran akusta ja suuttimen toisen pinnin suuttimelle tulevaan mustaan johtoon, niin b-pumppu hurahtaa, kun kääntää virrat päälle. Mutta ei lähde käyntiin. Tosin kävi vähän aikaa, mutta sitten hyytyi. Kun johdon kytkee akkuun suutin suhahtaa, vissiinkin ruiskuttaa eli suutin on varmaankin ehjä. Jos se jäisi auki, niin eikö bensa virtaisi läpi ja pumppu pyörisi koko ajan. Näin ei tapahdu.

Jos johtojen paikkoja vaihtelee, niin ei tapahdu mitään. Tuo yllämainittu kytkentä on ainut, missä tapahtuu edes jotain.

Kun yhdistää suuttimen oman liittimen paikoilleen, niin ei taaskaan tapahdu mitään.

Apua viisaat, auto seissyt jo liian kauan.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ihan miten sattuu ei kantsi akku jännitettä syöttää ruiskun piuhoihin, voi ecu ottaa itteensä viimestään siinä vaiheessa.
Sitä ruiskua suuttimineen ja pumppuineen ohjaa ecu eli moottorin ohjaus yksikkö, ja p-pumppu käy jatkuvasti vasta kun moottori käynnistyy.

Sulakkeet on varmaankin tarkistettu.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

On moneen kertaa. Joskaan ei just tänään. Mutta harjoitukset jatkuvat huomenna.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No niin pojat. Auto käynnistyi. Räpläsin suuttimen johtoja uudelleen, mutta en tiedä mitä tein erilailla kuin ennen.
Auto ottaa varmaan kiinni menetettyä käyntiaikaa kun tyhjäkäynti on 2000 rpm. Imuvuotoja en löytänyt kun tsupsuttelin sinne starttipilottia. Arvelin sen johtuvan siitä kun boksi on ollut irti monta kertaa ja vaihdettukin niin monesti. etten muista kumpi on alkuperäinen. Ajelin semmoisen 20 kilsaa vaihtelevaa ajoa, mutta pihassa edelleeen 2000 kiekkaa.

Muokkaus: Lähdin kaupoille ja käynnistin auton, kierrokset korkealla, mutta laski nopeasti alle 1000 kierroksen ja seilasi
600 - 1000 väliä. Tässä pysyi kunnes piti lähteä liikkeelle, taas 2000. Kaupasta lähtiessä taas hetken alle 1000 eli olisikohan sittenkin boksi unohtanut oikeat säädöt. Huominen näyttää.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Jep. Taas on ihmetelty. Auto käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti vähän alle 2000 kiekkaa. Kävin ajamassa lenkin ja sammutin. Uudelleen käyntiin kiekat oli alle 1000, mutta epätasainen. Kohta jo nousi vajaaseen 2000. Taas suihkuttelin starttipilottia letkuihin ja liitoksiin, ei vaikutusta. Mikä aiheuttaa kovat kierrokset? Jos suutin olisi auki koko ajan, niin eikö kastelisi tulpat ?
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Maallikkona sanoisin, että siellä on semmonen moottorin lämpötila-anturi ruiksuissa, joka pitää kone kylmänä kiekat korkeella ja lämpimänä laskee kierrokset. Oisko siinä tai sen piuhoissa jotain pielessä.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Tuotapa kurkkaan huomenna. Johdot ja liitin voi ollakin saanut osumia tämän muun remontin aikana.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Samanlainen Riesa tuolla on mullakin tallissa ja leima jälleen edessä,viimevuonna olikin sitten hämärää reilusti kun saikin happea liikaa,olikin pakosarjasta pultteja irti,nyt näkee mitä taas löytyy.
Tuossa autossa on kanssa tyhjäkäynti korkea kun käyntiin laittaa on ja pysyy ennenkuin laskee,uudempana se laski heti vähänajan päästä kun käynnisti,saattoi nousta mutta sitten tasaantua.
Jotenkin musta tuntuu että auto on alkanu käydä myös kylmempänä kuin ennen? flekti lähtee kyllä vasta sitten pyörimään kun riittävästi lämpöä on,eli mittarikin kyllä näyttää oikein,termarikin ON keitetty ja todettu ok,no miten lie?
Katti on vaihettu takavuosina kun sai liikaa öljyä ohjurinkumeista,samalla meni lambda-anturi uusiksi,no ois kannattanu vaihta ne kumit aikaa sitte.
Tuntuu kuin tuossa autossa ois ollu uudesta asti jotain outoa? myöskään tää yksipisteruisku heebeli ei vastaa kaasuun kovinkaan nopeasti,on se kumma kun toisen merkkisillä autoilla ajanu missä samat systeemit niin hyvin on kiihtyny.
Viime kesänä raksin autosta pois ne lisähapettimet sun muut polttoaine höyryjen kierrätykset,saa nähdä miten nyt sitten käy,jotenkin tuntuu että auto myös veisi bensaakin enempi? no ihmekkös tuo jos kierokset on noussu?
On se kyllä ihmelaite ja älä sitten missää nimessä katkase kaasuvaijeria uutta kun ei saa mistään, kun sattu menee poikki!
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Terve Tessu. Pitkästä aikaa. Joo omituinen virityshän tää on. Mutta toimiessaan mulle käypänen auto oikein hyvin.
Kohta lähdettävä taas tutkimaan, että pääsee kaupoille. Mulla on varaosiakin kertynyt, toinen boksi, sytytysmoduuli, suutin.
Tulpat + johdot vaihdettu. B-suodatin vaihdettu. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu. Pitää varpaillaan koko ajan.

Mutta kuten sanottu kohta ruuvaamaan taas ja sitten kaupoille.
duckworth
Viestit: 3684
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti:Maallikkona sanoisin, että siellä on semmonen moottorin lämpötila-anturi ruiksuissa, joka pitää kone kylmänä kiekat korkeella ja lämpimänä laskee kierrokset. Oisko siinä tai sen piuhoissa jotain pielessä.
Niin täydennyksenä että se anturi ei pidä kierroksia korkeella vaan tyhjäkäyntiventtiili, joka tässä tapuksessa jumii luultavasti auki tai ei toimi oikein.. Ei olisi mitenkään uutta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Tänään tutkin taas häkkyrää. Nyt näyttäisi siltä, että suutin on auki koko ajan. Mulla on 2 suutinta ja toinen ei aukea ollenkaa, toinen on auki aina. Siinä suuttimen kupeessa, sihdin alle on 4 reikää, joista bensa varmaankin menee ruiskutettavaksi, ne ei sulkeudu ollenkaan. Suutin toimii muuten ok, suorasähköllä ruikkasee ja naksuu, mutta ne reiät ei sulkeudu. Bensa virtaa läpi koko ajan, uskoisin näin. Ja sen toisen suuttimen reiät ei aukea ollenkaan, eikä suorasähköllä ole vaikutusta muutenkaan.
Nyt en tiedä tuleeko suuttimelle edes sähköä, en huomannut äsken kokeilla.
Jos suuttimet on jumissa, niin okei. Olisko mahdollista, että bensansuodattimen vaihto olisi irrottanut putkista ikivanhaa sontaa ja se olisi kulkeutunut suuttimeen. Puhdistus?

Johtuisko näinollen tyhjäkäyntiventtiilistä ja jos johtuu, niin mistäs moinen osa löytyy.

Muokkaus: jos pumpun tuotto on aina sama, niin suutinhan saa virtaa koska auto vastaa kaasuun. Kaasun painaminen vain lisää bensaa sen ohivuodon päälle, uskoisin näin.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kerrampa kävi meilläkin niin joskus -90 luvulla että sammutettuani auton ei se enää käynnistyny vaikka kuinka sahasi,sitten kun ihmettelin lorinaa konehuoneesta niin huomasin JUMALATTOMAN bensan hajun!
Todennäköisesti jostain sekin sillon bensaa lorotteli imusarjaan,huollossa olivat kuulemma sitten vaihtaneet erilämpöiset tulpat.
No auto pelasikin siihen asti kunnes alkoi nuo ohjurinkumit vuotaa.
Entinen naapuri sai muutes 1-pisteruisku Kadetin palamaan katinkohdilta,sitä en tiedä mitä kävi mutta kun sen tallissa sillon ennne paloa veirailin kun pakoputkea korjailtiin oli sielläkin bensan käry valtava,lienee näiden 1-pisteruiskujen ongelmaa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja emax »

Suuttimelle tulee jatkuva virta pääreleeltä, kuten myös sytytykselle, aktiivihiilipönikän venttiilille, tyhjäkäyntiventtiilille, bensapumpun releelle, ja lambdan lämmitykselle. Suuttimen virtajohto haarautuu jossain kohtaa omaksi johdoksi, kuten muutkin. Luultavasti pökkäsit tai heilautit jotenkin tätä kohtaa, ja se alkas taas yhdistää.
Maa suuttimelle kulkee moottorinohjauksen kautta, ja sitä katkotaan sitä mukaa paljonko moottori tarvii bensaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Jotakin tuommosta vissiinkin. No joka tapauksessa auto käy ja kukkuu vähän liiankin kanssa. Tyhjäkäynti oli tuossa parin päivän ajan n. 2000 kiekkaa. Ei imuvuotoja. Nyppäsin tyhjäkäyntianturin ja - säätimen pois. Kiekat laski vähän päälle 1000.
TK-säädin lienee kaputt. Ainakaan se taaki ei liiku kuin n. millin. Suoritan sille varmaan tutkimuksen, kunhan kerkeän.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

http://static1.motonet.fi/img/2/281462/500/281462.jpg

Tuolla kuva TK-säätimestä. Kysymys kuuluu: onko tuo nokka, mihin kaasuläpän akselin päässä oleva lätkä osuu, sähköinen osa? Eli kulkeeko lätkästä nokkaan virta? Vai onko ihan mekaaninen juttu?

Ja kuinka paljon sen nokan kuuluu liikkua? mun liikkuu vain n. 1 mm. Ajattelin sen olevan jousella, mutta ei ainakaan tunnu semmoiselta.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Osat poistettuna toimi viikon. Kaasu ei vastaa kunnolla liikkeelle lähtiessä. Olin kauppaan lähdössä äsken ja auto oli jo käynnissä mutta kaasun vastaamattomuudesta johtuen sammui eikä käynnistynyt enää. PRKL !!. Vanha vika palasi, boksissa ei rapsahda. Nälkä alkaa vaivata, kun ei pääse kaupoille.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No niin. Ruuvasin irroitetut osat takaisin ja käänsin virrat päälle. Boksissa rapsahti! Ja käyntiin. Tk oli noin 1000. Kävin ajamassa 20 km vaihtelevaa ajoa (taajama ja motari) Tk kierrokset asettuivat alle 1000. Joskohan taas pärjäisi edes vähän aikaa.

Olen käynyt myös Englannin Sierra-klubin sivuilla etsimässä vastauksia ongelmaani. Joku joskus ihmetteli (minäkin) miksi Sierran lämppärin moottori pyörii myös 0 -asennossa. Vastaus löytyi tuolta. Puhalluksen suunta-vipu alimpaan asentoon ! Autoon tuli lähes aavemainen hiljaisuus. Muut nopeudet toimivat tässä asennossa.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin muutes huomasin minäkin tuossa viimesyksynä saman asian kun muuta kattelin kojetaulun sisältä että katos perhanaa tossahan on mikrokytkin kun laittaa lämppärin kiinni asentoon kokonaan,samaa ilmiötä oon ihmetelly uudesta asti että miksiköhän noin pitää olla?
Nyt huomasin että tässä Sierrassa kans tyhjhäkäynti on hieman kovempi kun starttaa käyntiin ja jonkun ajon kilsan jälkeen alkaakin mennä aikas ales kun ihan täristää? joo o ja leima taas ois eessä,kohta sen näkee mitä sanoo kun käytän ekaksi päästömittareissa,kannattaako yrittää?
Taitas toimii nää autot parhaiten kun raapis kaiken turhan pois ja tekis ihan manuaali hommilla,mutta silti ei saa 1-pisteruiskua pois? ellei muuta koko konetta...
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

https://www.youtube.com/watch?v=8IffGmoGIQA

Noinko tuon tyhjäkäynnin säätäjän pitäisi toimia ? Noin pitkällä liikkeellä?
Mulla ei liiku kuin n. millin eli siis jumissa? Saakos mokomaa avattua /rasvattua?
Maksaa hieman liikaa mulle just nyt.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jaa a pitäs kattoo mistä ees löydän samanolosen vipusen? kyllä tossakin joku möykky kaasarinkupeessa on mihin menee nippu johtoja se vissiin on tuo osa?
Liekö sitten joku mullakin jumitaa tai antaa väärää tietoa kun toisinaan käy kovempaa ja toisinaan täristäen,no päivällä sen taas jälleen näkee...
Vastaa Viestiin