Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Etsin haulla ja pikaisesti muutenkin sopivaa ketjua johon jatkaa, mutta en löytänyt.
Ongelmana on siis 2008 Econetic 1,6 diesel Focuksen akku nyt kun etelässäkin on ollut vähän pakkasta. Olen koko talven käyttänyt Webastoa työmatkoilla mennen tullen ja ajatellut, että työmatka on niin pitkä, että akku ehtii toipumaan lämmityksistä. Tähän asti ongelmia ei olekaan ollut, mutta nyt kaksi kertaa on käynyt niin, että auto on startannut tosi laiskasti. Lähtenyt siis kyllä käymään, mutta selkeästi akun virta on ollut vähissä. Webasto on kuitenkin ollut päällä, eli ei ole jännite mennyt siinä vaiheessa niin matalaksi, että olisi lämmittimen sammuttanut. Startin jälkeen lämmitin tosin ei heti ole uudelleen käynnistynyt (niin kuin aina ennen), vaan vasta pienen ajon jälkeen, joten akun jännite on startin jälkeen ollut vähän aikaa alle tuon kynnyksen - mikä se sitten onkaan. Jälkimmäisellä kerralla myös kulutus ja keskinopeusmittarit nollautuivat startissa (kello ja trippi eivät).
Kysymys onkin siis, että viekö tuo Webasto niin paljon sähköä, ettei 40-50min. työmatka (+50km / suunta) riitä lataamaan akkua pidemmän päälle? Vai onko akku yksinkertaisesti antautumassa? Akku on kapasiteeteiltaan yms. jopa isompi, mitä auto vaatii, joten siitä ei ole kysymys, että akku olisi vääränlainen. Akku on Vartan Blue dynamic F17 (12V / 80Ah / 740A). Kyselen, kun ei turhaankaan viitsisi uutta akkua ostaa.
Auto oli tänään latauksessa 9-17 välisen ajan ja Webasto päällä ennen käynnistystä (samaan aikaan, kun oli latauksessa) ja käynnistyi aivan normaalisti. Sen jälkeen ajoin autolla yhteensä vajaat 100km ja nyt se on tuolla firman parkkiksella odottamassa aamua (edelleen Webasto ajastettuna), joten aamulla näkee sen, että auttoiko tuo lataaminen yhtään, vai onko käynnistyminen edelleen huonoa.
Joka tapauksessa ajattelin sunnuntaina ladata akkua vielä koko päivän ja sitten maanantaina vähän yleismittarilla mittailla mitä siellä on virtaa jäljellä yön jälkeen ja lämmityksen jälkeen. Onko yleistä, että akku pikkuhiljaa hyytyy tuollaisilla työmatkoilla + 1-2 lämmitystä / vrk noin 5 päivänä viikossa?
Eli mitä veikkaatte? Uusi akku hommattava, vai riittääkö jos lataa tuon vanhan talvella ylimääräisesti vaikka kerran kuussa?
Jos uusi pitää ostaa, millaista suosittelette? Autossa ei ole Start/Stop ominaisuutta.
Lisäkysymyksiä:
1.) Saako jostain pois tuota automatiikkaa liittyen tuulilasin ja takalasin lämmitykseen? Nyt ne kytkeytyvät itsestään päälle aina ilmeisesti jos on tarpeeksi kylmää.
2.) Miksi ajotietokoneen ruutu jää autossa päälle pitkäksi aikaa sammuttamisen ja lukitsemisen jälkeen ja saako sen aikaa jostain säädettyä? Nyt on vissiin 45min. ennen kuin sammuu.
3.) Onko ajotietokoneessa mitään salavalikkoja, joista näkisi esim. tuota jännitettä?
Ongelmana on siis 2008 Econetic 1,6 diesel Focuksen akku nyt kun etelässäkin on ollut vähän pakkasta. Olen koko talven käyttänyt Webastoa työmatkoilla mennen tullen ja ajatellut, että työmatka on niin pitkä, että akku ehtii toipumaan lämmityksistä. Tähän asti ongelmia ei olekaan ollut, mutta nyt kaksi kertaa on käynyt niin, että auto on startannut tosi laiskasti. Lähtenyt siis kyllä käymään, mutta selkeästi akun virta on ollut vähissä. Webasto on kuitenkin ollut päällä, eli ei ole jännite mennyt siinä vaiheessa niin matalaksi, että olisi lämmittimen sammuttanut. Startin jälkeen lämmitin tosin ei heti ole uudelleen käynnistynyt (niin kuin aina ennen), vaan vasta pienen ajon jälkeen, joten akun jännite on startin jälkeen ollut vähän aikaa alle tuon kynnyksen - mikä se sitten onkaan. Jälkimmäisellä kerralla myös kulutus ja keskinopeusmittarit nollautuivat startissa (kello ja trippi eivät).
Kysymys onkin siis, että viekö tuo Webasto niin paljon sähköä, ettei 40-50min. työmatka (+50km / suunta) riitä lataamaan akkua pidemmän päälle? Vai onko akku yksinkertaisesti antautumassa? Akku on kapasiteeteiltaan yms. jopa isompi, mitä auto vaatii, joten siitä ei ole kysymys, että akku olisi vääränlainen. Akku on Vartan Blue dynamic F17 (12V / 80Ah / 740A). Kyselen, kun ei turhaankaan viitsisi uutta akkua ostaa.
Auto oli tänään latauksessa 9-17 välisen ajan ja Webasto päällä ennen käynnistystä (samaan aikaan, kun oli latauksessa) ja käynnistyi aivan normaalisti. Sen jälkeen ajoin autolla yhteensä vajaat 100km ja nyt se on tuolla firman parkkiksella odottamassa aamua (edelleen Webasto ajastettuna), joten aamulla näkee sen, että auttoiko tuo lataaminen yhtään, vai onko käynnistyminen edelleen huonoa.
Joka tapauksessa ajattelin sunnuntaina ladata akkua vielä koko päivän ja sitten maanantaina vähän yleismittarilla mittailla mitä siellä on virtaa jäljellä yön jälkeen ja lämmityksen jälkeen. Onko yleistä, että akku pikkuhiljaa hyytyy tuollaisilla työmatkoilla + 1-2 lämmitystä / vrk noin 5 päivänä viikossa?
Eli mitä veikkaatte? Uusi akku hommattava, vai riittääkö jos lataa tuon vanhan talvella ylimääräisesti vaikka kerran kuussa?
Jos uusi pitää ostaa, millaista suosittelette? Autossa ei ole Start/Stop ominaisuutta.
Lisäkysymyksiä:
1.) Saako jostain pois tuota automatiikkaa liittyen tuulilasin ja takalasin lämmitykseen? Nyt ne kytkeytyvät itsestään päälle aina ilmeisesti jos on tarpeeksi kylmää.
2.) Miksi ajotietokoneen ruutu jää autossa päälle pitkäksi aikaa sammuttamisen ja lukitsemisen jälkeen ja saako sen aikaa jostain säädettyä? Nyt on vissiin 45min. ennen kuin sammuu.
3.) Onko ajotietokoneessa mitään salavalikkoja, joista näkisi esim. tuota jännitettä?
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
1.) Saako jostain pois tuota automatiikkaa liittyen tuulilasin ja takalasin lämmitykseen? Nyt ne kytkeytyvät itsestään päälle aina ilmeisesti jos on tarpeeksi kylmää.
Vai niin, eikös siinä paneelissa ole ne nappulat mistä ne menee päälle ja sammuu automaattisesti(tässä). Vähän niinkuin foordi-ukolla.
https://data.motor-talk.de/data/galleri ... 509763.JPG
Se Webasto on varsinainen akun tyhjentävä turhake ja haitake näillä etelän nollakeleillä, en käyttäis ollenkaan, kun kaikki tuntuu olevan sen kanssa helisemässä ja jatkuvasti akkukauppa jonossa. Yhden kerran kun ei auto sen takia starttaa ollenkaan niin se opettaa kummasti.
Vai niin, eikös siinä paneelissa ole ne nappulat mistä ne menee päälle ja sammuu automaattisesti(tässä). Vähän niinkuin foordi-ukolla.
https://data.motor-talk.de/data/galleri ... 509763.JPG
Se Webasto on varsinainen akun tyhjentävä turhake ja haitake näillä etelän nollakeleillä, en käyttäis ollenkaan, kun kaikki tuntuu olevan sen kanssa helisemässä ja jatkuvasti akkukauppa jonossa. Yhden kerran kun ei auto sen takia starttaa ollenkaan niin se opettaa kummasti.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Lasilämppärit menevät automaattisesti päälle, jotta kylmä moottori kuormittuisi enemmän ja lämpeäisi siksi nopeammin. Eli kylmäpäästöjen minimoinnista on kyse. Lisäksi ne saattavat mennä päälle tai pois laturin kuormituksen äkillisesti muuttuessa.
Tiettävästi toimintoa ei saa itse pois kytketyksi.
Tiettävästi toimintoa ei saa itse pois kytketyksi.
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Minkä ikäinen akku on? Kyllä se kuulosta siltä että akku on tullut tiensä päähän. Pitäisi tuolla matkalla ladata hyvinkin täyteen.
Oulu
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Käytännön kokemusten mukaan pelkkä akun jännite ei välttämättä kerro akun kunnosta riittävästi. Moni väsynyt akku kyykkää rasitettaessa, vaikka lähdössä voltit ovatkin olleet ok.
Polttoainekäyttöisen lämmittimen kanssa akku on kovilla, eikä ole mitenkään tavatonta että joutuu/kannattaa muutaman vuoden välein vaihtaa.
Mulla eberi tohottaa joka aamu, alkaen heti kun lämpötila laskee nollan tienoille. Jos sen hinta on se, että patteriin joutuu muutaman vuoden välein satasen laittamaan, niin sen se saakin maksaa. Ennemmin vaihdan akun ennakoivasti, kuin kiroan sitä ekaa kertaa kun se kyykkää. Mutta toki tämä on valintojen maailma.
Akkukaupoille kun menee, suosittelen Optimaa jos vaan sellaisen saa laitettua. On kallis, mutta on hyvä, kokemusta on.
Vähemmällä rahalla jos haluaa selvitä, olen käyttänyt monessa laitteessa Mbattia, varsin kohtuuhintainen eikä kuitenkaan susi.
Vartan akussa ei parin eri kokemuksen perusteella laatu vastaa hintaa, ainakaan pitkän käyttöiän muodossa.
Polttoainekäyttöisen lämmittimen kanssa akku on kovilla, eikä ole mitenkään tavatonta että joutuu/kannattaa muutaman vuoden välein vaihtaa.
Mulla eberi tohottaa joka aamu, alkaen heti kun lämpötila laskee nollan tienoille. Jos sen hinta on se, että patteriin joutuu muutaman vuoden välein satasen laittamaan, niin sen se saakin maksaa. Ennemmin vaihdan akun ennakoivasti, kuin kiroan sitä ekaa kertaa kun se kyykkää. Mutta toki tämä on valintojen maailma.
Akkukaupoille kun menee, suosittelen Optimaa jos vaan sellaisen saa laitettua. On kallis, mutta on hyvä, kokemusta on.
Vähemmällä rahalla jos haluaa selvitä, olen käyttänyt monessa laitteessa Mbattia, varsin kohtuuhintainen eikä kuitenkaan susi.
Vartan akussa ei parin eri kokemuksen perusteella laatu vastaa hintaa, ainakaan pitkän käyttöiän muodossa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Onhan siinä nappulat... Kyse on siitä, että lämmittimet käynnistyvät automaattisesti ilman nappuloiden painelua, kuten joku tuossa myöhemmin totesi.tursas kirjoitti:Vai niin, eikös siinä paneelissa ole ne nappulat mistä ne menee päälle ja sammuu automaattisesti(tässä).
Akku näytti äsken 12,79V (-10 asteessa ja eilen lämmitetty x2 ja ajettu jälkimmäisen jälkeen vain parin km kauppareissu) joten se on sinällään kunnossa, mutta ehkä tosiaan kyykkää sitten käynnistäessä. Seuraan tilannetta ja kotiinkin tuli just Fordin mainoslehtinen jossa olisi Motocraftin 80Ah akku 120e ja alennuskupongin kanssa siis 100e. Itse kanssa pidän webastoa erittäin hyvänä ja tärkeänä lisävarusteena, kun töissä ei saa autoa lämmitykseen. Eipä ole tarvinnut skrapata tänä vuonna kertaakaan.
Akun ikää en tiedä, mutta tuskin tuo alkuperäinen on.
Edit: Tarkemmin kun katsoin, niin eihän tuosta pelkästä akusta alennusta saa. Asennuksen kanssa on noin 150e, enkä ole varma voiko tuota kuponkia käyttää siinäkään kohdassa.
Viimeksi muokannut Tenox, 23 Tammi 2018 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
"Lasilämppärit menevät automaattisesti päälle, jotta kylmä moottori kuormittuisi enemmän ja lämpeäisi siksi nopeammin. Eli kylmäpäästöjen minimoinnista on kyse." Tää on varmasti totta, mutta hölmöintä, mitä ikinä olen kuullut.
Osta uus akku ja pidä vanha akku varalla täyteen ladattuna jossain nurkassa tai takakontissa käynnistyskaapelien kera ainakin kovempien pakkasten aikaan, niin ei tarvii sitäkään stressata.
..ja tommonen akkutesteri johonkin lokeroon, niin ei tarvii salavalikkoja ettiä..
https://etoi.fi/Auton-akku-testeri-tupa ... aennaellae
Osta uus akku ja pidä vanha akku varalla täyteen ladattuna jossain nurkassa tai takakontissa käynnistyskaapelien kera ainakin kovempien pakkasten aikaan, niin ei tarvii sitäkään stressata.
..ja tommonen akkutesteri johonkin lokeroon, niin ei tarvii salavalikkoja ettiä..
https://etoi.fi/Auton-akku-testeri-tupa ... aennaellae
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Kylmäpäästöjen vähentämiseen on viimeisen vuosikymmenen aikana kiinnitetty enenevästi huomiota.
Edellä mainitun lisäksi (laturin kautta tehty lisäkuormitus) myös jäähdytysnestekiertoa on muutettu siten, että moottori lämpeäisi nopeammin. Kylmällä koneella nestettä kierrätetään ensi alkuun ihan vain lohkon ympäri. Lisäksi EGR:n jäähdyttimen läpi mennyt ja siinä kuumentunut neste ohjataan suoraan lohkoon. Aikaisemmin EGR:stä saatu lämpö saatettiin tuoda suoraan sisätilan lämmityskennolle.
Edellä mainitun lisäksi (laturin kautta tehty lisäkuormitus) myös jäähdytysnestekiertoa on muutettu siten, että moottori lämpeäisi nopeammin. Kylmällä koneella nestettä kierrätetään ensi alkuun ihan vain lohkon ympäri. Lisäksi EGR:n jäähdyttimen läpi mennyt ja siinä kuumentunut neste ohjataan suoraan lohkoon. Aikaisemmin EGR:stä saatu lämpö saatettiin tuoda suoraan sisätilan lämmityskennolle.
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Käytin auton akkujen myyntiin erikoistuneessa liikkeessä jossa ystävällisesti testasivat sen maksutta. Yllättävää kyllä akku oli testerin perusteella ihan hyvässä kunnossa. Ei ongelmia. Lisäksi kokeiltiin parilla startilla sitä miten kyykähtää käynnistettäessä ja senkin puolesta kunnossa, normaali tulos. Kerroin sitten ongelman, eli että Webaston käytön (n. 30min.) jälkeen starttaa huonosti ja nollaa osan mittareista. Liikkeen edustaja ehdotti, että kokeilisin vielä ladata ns. vanhanaikaisella älyttömällä laturilla useamman yön ajan, josko akku elpyisi. Epäili, että käyttämäni Ctek (XS3600) ei välttämättä ole hyvä tällaisessa tilanteessa, koska se lopettaa lataamisen kun katsoo, että voltit on ok. Ilmeisesti akku voi silti olla vielä osittain tyhjä ja ns. tyhmä laturi on tässä parempi, koska jatkaa lataamista "loputtomiin" - voi kuitenkin kuulemma muutaman päivänkin olla kiinni laturissa ilman ongelmia.
No lainasin isältäni moisen 5A laturin (jossa tosin jonkinlainen äly on, koska ei lataa "täyttä" akkua täydella ampeerimäärällä) ja annoin olla yön yli. Ajattelin antaa olla nyt tällä viikolla yöt ja viikonloppuna ehkä pidempäänkin ja katsoa josko elpyy. Sikäli kyllä mielenkiintoinen tapaus, että jos en Webastoa käyttäisi / jos sitä ei autossa olisi, niin akku toimisi täysin yhä.
Tässä liikkeessä suositeltiin Vartan akkua, nimenomaisesti pykälää isompaa eli 85Ah mallia. Fordilla myytävät Motocraftin mustat akut eivät tämän liikkeen mukaan ole kovinkaan hyviä, vanhat valkoiset olivat parempia. Varta asennettuna on noin 160e. Toisessa akkuliikkeessä sen sijaan tarjosivat Exiden akkua (sama kuin Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xl175xk175 ) hintaan 165e asennettuna. Saisin tuon Motonetistä hintaan 129e kuun loppuun asti, mutta asennusta en jaksaisi millään alkaa tekemään itse.
Muuten kyllä, mutta kun tuo on osittain tuolla piilossa. Ilmeisesti pitää ensin irroittaa plusnapa ja sitten itse akun kiinnikkeet, vetää akkua eteenpäin, jotta saa miinusnavan irti ja asennettaessa pistää ensin miinus, työntää akku paikoilleen ja kiinnittää se ja sitten plusnapa - joka on muistaakseni väärä järjestys.
Edit: Range toiminto on muuten ottanut itseensä näistä akun kyykkäyksistä ja näyttää nyt noin 100km väärin. Ennen täyteen tankattuna näytti 999km, nyt vain noin 940km.
No lainasin isältäni moisen 5A laturin (jossa tosin jonkinlainen äly on, koska ei lataa "täyttä" akkua täydella ampeerimäärällä) ja annoin olla yön yli. Ajattelin antaa olla nyt tällä viikolla yöt ja viikonloppuna ehkä pidempäänkin ja katsoa josko elpyy. Sikäli kyllä mielenkiintoinen tapaus, että jos en Webastoa käyttäisi / jos sitä ei autossa olisi, niin akku toimisi täysin yhä.
Tässä liikkeessä suositeltiin Vartan akkua, nimenomaisesti pykälää isompaa eli 85Ah mallia. Fordilla myytävät Motocraftin mustat akut eivät tämän liikkeen mukaan ole kovinkaan hyviä, vanhat valkoiset olivat parempia. Varta asennettuna on noin 160e. Toisessa akkuliikkeessä sen sijaan tarjosivat Exiden akkua (sama kuin Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xl175xk175 ) hintaan 165e asennettuna. Saisin tuon Motonetistä hintaan 129e kuun loppuun asti, mutta asennusta en jaksaisi millään alkaa tekemään itse.
Muuten kyllä, mutta kun tuo on osittain tuolla piilossa. Ilmeisesti pitää ensin irroittaa plusnapa ja sitten itse akun kiinnikkeet, vetää akkua eteenpäin, jotta saa miinusnavan irti ja asennettaessa pistää ensin miinus, työntää akku paikoilleen ja kiinnittää se ja sitten plusnapa - joka on muistaakseni väärä järjestys.
Edit: Range toiminto on muuten ottanut itseensä näistä akun kyykkäyksistä ja näyttää nyt noin 100km väärin. Ennen täyteen tankattuna näytti 999km, nyt vain noin 940km.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Muuten kyllä, mutta kun tuo on osittain tuolla piilossa. Ilmeisesti pitää ensin irroittaa plusnapa ja sitten itse akun kiinnikkeet, vetää akkua eteenpäin, jotta saa miinusnavan irti ja asennettaessa pistää ensin miinus, työntää akku paikoilleen ja kiinnittää se ja sitten plusnapa - joka on muistaakseni väärä järjestys.
Joo, se on turvaohje, jolla estetään, ettei asennusvaiheessa kiristystyökalun tahaton osuminen auton metallirakenteisiin aiheuttaisi kipinöintiä. Jollei näin pysty toimimaan esim. akun kiinnityksen takia, niin kyllä navat voi kiinnittää varovaisuutta noudattaen myös ensin -napa ja sitten +napa.
Joo, se on turvaohje, jolla estetään, ettei asennusvaiheessa kiristystyökalun tahaton osuminen auton metallirakenteisiin aiheuttaisi kipinöintiä. Jollei näin pysty toimimaan esim. akun kiinnityksen takia, niin kyllä navat voi kiinnittää varovaisuutta noudattaen myös ensin -napa ja sitten +napa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Mun 2010 mallista tuo typerä automatiikka ohjelmoitiin ensimmäisessä huollossa pois päältä.riikomi kirjoitti:Lasilämppärit menevät automaattisesti päälle, jotta kylmä moottori kuormittuisi enemmän ja lämpeäisi siksi nopeammin. Eli kylmäpäästöjen minimoinnista on kyse. Lisäksi ne saattavat mennä päälle tai pois laturin kuormituksen äkillisesti muuttuessa.
Tiettävästi toimintoa ei saa itse pois kytketyksi.
Sen jälkeen lämppärit menee päälle vain napista painamalla.
Varsinkin tuulilasin lämmitin syö tolkuttomasti virtaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Toisessa akkuliikkeessä sanottiin, että tuollaista vanhaa laturia ei saa käyttää lainkaan uudemmissa autoissa niin, että on akku kiinni autossa. Noh, en onnistunut saamaan mitään rikki. Kertoivat myös kikan miten Ctekin kanssa saa ladattua täyteen akun. Eli ladataan kunnes näyttää vihreää, sit virta päälle pariksi minuutiksi ja uudelleen lataukseen ja tätä toistetaan muutama kerta.
Koska tuo akku toimii pääosin normaalisti, niin taidan laittaa Ctekin johdon kiinni autoon kiinteästi, kun sellainen ylimääräinen löytyy ja ladata sitten sen kanssa aina kun on kotona Webasto päällä. Ens talveksi sitten uusi akku.
Koska tuo akku toimii pääosin normaalisti, niin taidan laittaa Ctekin johdon kiinni autoon kiinteästi, kun sellainen ylimääräinen löytyy ja ladata sitten sen kanssa aina kun on kotona Webasto päällä. Ens talveksi sitten uusi akku.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Kyllähän auto lataa akun täyteen. Itsellä on benton akkulaturi jossa on boost toiminto joka lataa pienellä virralla akkujännitteen 16 volttiin. Ohjekirja suosittelee, että tämä tehtäis kerran vuodessa sulfaatin poistamiseen. Tuota kannattais kokeilla jos jostaki saat laturin jossa toiminto löytyy. Onko autosta mitattu "stantby" virrankulutusta, eli syökö auto itsessään virtaa kun se on sammuksissa?
Oulu
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Ei ole mitattu, mutta en usko, että syö virtaa sammuksissa. Ongelmia on ollut vain pidemmän Webastolämmityksen jälkeen. Auton laturi kyllä lataa normaalisti, mutta heittivät arvion akkufirmasta, että edes tuo +50km työmatka ei ole riittänyt akun lataamiseen samaan tahtiin mitä se on purkautunut, kun olen autoa vähän turhankin ahkerasti lämmittänyt. Jos tunnin lämmittää päivässä, kuten olen usein tehnyt, niin pitäisi ajaa kuulemma kaksi tuntia. Itselle ajoaikaa on tullut ehkä keskimäärin 1½h. Eli on mahdollista, että akun varaus on pikkuhiljaa koko ajan laskenut ja nyt kun oli vielä täälläkin viikon verran enempi pakkasta, ei akku sitten ottanut latausta vastaan senkään vertaa ja vähitellen tyhjeni liikaa.
No joo, onhan tuo tavallaan toiveajattelua, mutta kun mahdollisuus on, niin kokeilen nyt tuota, että pari- kolme kertaa viikossa pidän Ctekin päässä ja katton sitä uutta akkua sitten syksyllä. Ellei kokonaan kyykkää ennen sitä.
Edit: Oletan, että tuollaisella ei älylaturilla on mahdollista juuri tehdä tuollainen sulfaatin poisto. En tosin tiedä miten pitkään pitäisi pitää. Nyt oli noin 1A virralla putkeen kiinni yli 12h ja sitten päälle pienen pakollisen ajon jälkeen vielä 4h.
No joo, onhan tuo tavallaan toiveajattelua, mutta kun mahdollisuus on, niin kokeilen nyt tuota, että pari- kolme kertaa viikossa pidän Ctekin päässä ja katton sitä uutta akkua sitten syksyllä. Ellei kokonaan kyykkää ennen sitä.
Edit: Oletan, että tuollaisella ei älylaturilla on mahdollista juuri tehdä tuollainen sulfaatin poisto. En tosin tiedä miten pitkään pitäisi pitää. Nyt oli noin 1A virralla putkeen kiinni yli 12h ja sitten päälle pienen pakollisen ajon jälkeen vielä 4h.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Kylmä akku latautuu kovin huonosti. Siksi joissain latureissa on erikseen pakkasvaihtoehto. Jos jääkylmää akkua lataa 1A virralla 12 tuntia, ei siihen käytännössä ole paljoakaan ampeeritunteja tarttunut. Ehkä sen verran, että akku hiukan elpyy ja moottorin käynnistyminen onnistuu. Nykyautoissa on monia sähköä kuluttavia vempeleitä, mutta ne ovat päällä yleensä vain kun moottorin laturikin tarjoaa virtaa suoraan laitteille, eikä akkua rasiteta. Lisälämmitin päällä ollessaan taas tyhjentää akkua. Auton oma latausjärjestelmä ei taida huomioida akun lämpötilaa, eikä siksi pakkasella ajossa nosta latausjännitettä.
Mulla Mondeossa harmina on se, että lisälämmittimen käytön jälkeen latausjännite on pienempi, kuin jos olisi auton käynnistänyt kylmänä. Syy ei ole selvinnyt.
Mulla Mondeossa harmina on se, että lisälämmittimen käytön jälkeen latausjännite on pienempi, kuin jos olisi auton käynnistänyt kylmänä. Syy ei ole selvinnyt.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Minulla on myös se kokemus, että pakkaskeleillä pätkäajossa akusta vaan otetaan enemmän kuin sinne saadaan ladattua takaisin.
Sen takia meidän molemmissa dieseleissä on ylläpitolaturit. Autot roikan päässä joko aamu kaksi tuntia lampiämässä ja lataantumassa.
Sen jälkeen akkuongelmia ei ole esiintynyt.
2010 mallin focuksessa muuten vielä alkuperäinen akku!!
Sen takia meidän molemmissa dieseleissä on ylläpitolaturit. Autot roikan päässä joko aamu kaksi tuntia lampiämässä ja lataantumassa.
Sen jälkeen akkuongelmia ei ole esiintynyt.
2010 mallin focuksessa muuten vielä alkuperäinen akku!!
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Kiitos kokemuksista. Kokeillen tosiaan nyt tuota ylimääräistä lataamista vielä.
Mites muuten kun kotona auto on katoksessa, eli ei välttämättä vaadi sisälämmitystä siellä päässä, niin toimiiko homma niin, että jos laitan lämppärin Off asentoon, niin Webasto lämmittää vain moottoria?
Mites muuten kun kotona auto on katoksessa, eli ei välttämättä vaadi sisälämmitystä siellä päässä, niin toimiiko homma niin, että jos laitan lämppärin Off asentoon, niin Webasto lämmittää vain moottoria?
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Kaverilla volvossa on ardic lisälämmitin ja joka päivä töihin lähtiessä ja töistä lähtiessä käyttää n.30 minuuttia ja työmatka on 15-20km eikä mitään ongelmia vaikka on jo vanha akku ja oulun korkeudella. Mittasin juuri oman webaston sähkönkulutusta kun sisäpuhallinkin oli päällä niin 10A eli puolessa tunnissa 5ah ottaa akusta.
Oulu
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Ei minullakaan ollut mitään ongelmia ajalla lokakuu-joulukuu. No nyt on laturille oma johto kiinteästi, joten eiköhän tämä talvi selvitä. Ens talveksi uusi akku ja Defan kiinteä laturi.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Ensiasennusakku ja Bosch sekä Varta olivat kaikki kahden vuoden akkuja. Nyt on Exide kestänyt kolme vuotta, eikä ole vielä vaihtotarvetta. Seuraavaksi varmaankin päädyn Exideen.
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Akun tappaa nopeimmin, kun se on jatkuvasti vajaassa varauksessa. Lisälämppäri ja moottori kun käynnistyy, niin käsitykseksi jää varaustilan olevan ok. Kannattaisi joskus testailla akkua kun autolla ei ole ajettu vuorokauteen. Pelkät voltit eivät juuri mitään kerro. AutoWikissä on ohjetta helppoon testaukseen, jolla pääsee jo hieman perille tilanteesta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Toistaiseksi on riittänyt kun on ladannut suht ahkerasti aina kun auto ei ole ollut ajossa. Syksyllä uusi Exide sitten paikoilleen ja Defan kiinteä laturi. Webasto pitänee myös huollattaa.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Minulla on 2010 Focus 1,6tdci ja eberi ei koskaan sammu automaattisesti ajon aikana. Onkohan se normaalia? Muuten se toimii, eli osaa kylmällä lähteä käyntiin ja lämpimällä kelillä olla käynnistymättä. Park heaterina se käy 30 min syklin normaalisti ja sammuu sitten.
Mulla oli 2008 Focus 1,6 tdci lainassa pari päivää, ja siinä ajotietokone ilmoitti Aux heater off heti kun moottorin lämmöt oli nousseet noin 10-15 min ajoon lähdön jälkeen. Voiko mulla olla joku vika, että lämmitin ei sammu ajon aikana vaikka lämmöt on nousseet? Vai onko uudemmassa vuosimallissa auto ohjelmoitu toimimaan eri tavalla lämmittimen kanssa? Minusta tuntuu oudolta, koska kun lämmöt on nousseet niin kyllä ne siellä pysyy ilmankin eberiä. Tuommoinen jatkuva käyttö myös kuluttaa turhaan polttoainetta. Mutta ikinä en ole nähnyt autoni ilmoittavan että Aux heater off. Eberin ohjainlaite on juuri uusittu, eikä se vaikuttanut tähän "ominaisuuteen".
Mitä akkukeskusteluun tulee, minulla on 75 Ah akku enkä tiedä miten vanha. Käytän eberiä joka aamu, joskus myös iltapäivällä töistä lähdettäessä. Työmatka 25 min. Ikinä ei ole ollut ongelmia akun kanssa, vaikka ei ole ylläpitolaturia.
Mulla oli 2008 Focus 1,6 tdci lainassa pari päivää, ja siinä ajotietokone ilmoitti Aux heater off heti kun moottorin lämmöt oli nousseet noin 10-15 min ajoon lähdön jälkeen. Voiko mulla olla joku vika, että lämmitin ei sammu ajon aikana vaikka lämmöt on nousseet? Vai onko uudemmassa vuosimallissa auto ohjelmoitu toimimaan eri tavalla lämmittimen kanssa? Minusta tuntuu oudolta, koska kun lämmöt on nousseet niin kyllä ne siellä pysyy ilmankin eberiä. Tuommoinen jatkuva käyttö myös kuluttaa turhaan polttoainetta. Mutta ikinä en ole nähnyt autoni ilmoittavan että Aux heater off. Eberin ohjainlaite on juuri uusittu, eikä se vaikuttanut tähän "ominaisuuteen".
Mitä akkukeskusteluun tulee, minulla on 75 Ah akku enkä tiedä miten vanha. Käytän eberiä joka aamu, joskus myös iltapäivällä töistä lähdettäessä. Työmatka 25 min. Ikinä ei ole ollut ongelmia akun kanssa, vaikka ei ole ylläpitolaturia.
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Mulla sammuu kyllä aux heater kun auton lämmöt nousee tarpeeksi. Sitten kun on se -20 pakkasta ja maantieltä siirtyy pikkuteille, niin aika nopeasti käynnistyy kyllä uudelleen. Eli ei kuulosta normaalilta, mutta en tiedä kun on uudempaa vuosikertaa.JanneL kirjoitti:Minulla on 2010 Focus 1,6tdci ja eberi ei koskaan sammu automaattisesti ajon aikana. Onkohan se normaalia?
Mitä akkukeskusteluun tulee, minulla on 75 Ah akku enkä tiedä miten vanha. Käytän eberiä joka aamu, joskus myös iltapäivällä töistä lähdettäessä. Työmatka 25 min. Ikinä ei ole ollut ongelmia akun kanssa, vaikka ei ole ylläpitolaturia.
Ei mullakaan ollut mitään ongelmia akun kanssa lokakuu-joulukuu akselilla, vaikka Webastoa käytin 2x päivässä. Sitten se vaan yhtäkkiä alkoi. Tässä olen nyt huomannut, että akku on täysin OK normaaliin ajoon, vaikka joutuisi käynnistelemään useamminkin (kauppareissut jne.) mutta Webaston käyttämistä ei tahdo enää kestää. Ens talveksi uusittava, kesän menee kyllä.
Focus MK2
Re: Focus MK2 1,6 diesel lisälämmitin / akkukysymyksiä
Saako jotenkin muuten konffattua niin, että saisi ajastettua lisälämmittimen tai laitettua sen käyntiin (active now), ilman että laittaa virtoja kokonaan päälle? Omassa ei valikkoja saa selattua jos ei ole kokonaan virrat päällä, jolloin päällä on valot ja kaikki mahdollinen akkua kuluttamassa.
Focus MK2