Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Keksinpä taas jotain hyötyä elmconfigista, nimittäin ptc-lämmittimen jälkiasennus. Ebaysta tilasin Focuksen ptc-elementin kuudellakympillä. Elementti paikoilleen, piuhat kiinni, GEMiin ja HECiin ruksit päälle ja vóila, lämpöä tulee minutin jälkeen startista. Jos joku ei tiedä, niin mk2 diesel focuksissa on yleensä joko eber tai ptc-lämmitin. Eli tuo ptc on n. kilowatin lämmitysvastus joka on suoraan ilmakanavassa. Nopeuttaa sisätilojen lämpiämistä huomattavasti. Pitäis talvella lämpöä riittää, kun on nyt sekä eber että ptc..
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Pitäisiköhän tehdä pientä suomenkielistä listaa mitä kaikkea järkevää voi Focuksesta enabloida/disabloida ELMConfigilla, joko hardismodauksulla tai ilman... Englanniksi noita on, mutta jotenkin vaikeatajuisesti aina selostettu.. Kokeillaan aloittaa omilla modauksilla mk2 Focukseen:
* Vakionopeudensäädin: GEM -> Cruise Control Configuration, HEC -> Cruise Control Configuration, PCM -> Integrated Speed Control. Vaatii hardismuutoksena cruisen napit vähintäänkin, uuden cruisellisen ohjauspyörän vaihtamalla selviää vähimmällä. Pitää myös tarkistaa, että kytkimessä ja jarrussa on kytkimet paikallaan ja että johdotukset menee GEM:lle asti.
* Kaistanvaihtovilkku: GEM -> Turn indicator three flash mode. Jos ei ole päällä tai jos haluaa nimenomaisesti pois päältä.
* Automaattinen keskuslukitus ajoon lähdettäessä: GEM -> Autolocking. Ei oikein suomessa ole järkevä feature kun maantierosvoja ei niin täällä ole.
* Automaattineen takalasin pyyhintä kun etulasin pyyhkimet kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse rear wiper feature option initial rear wipe. Otin pois, koska käytännössä tämä hieroo vain hiekat takalasiin.
* Automaattineen takalasin pyyhintä kun pakin kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse Rear Wiper Feature. Sama, hieroo vain hiekat takalasiin.
* Bensan hetkellinen kulutus ajotietokoneeseen: HEC -> Trip Computer - Instant Fuel Consumption.
* Nopeusmittarin virhe pois: HEC -> Speedo Bias Not Active (POIS). Jos renkaan koko säädetty oikein, niin nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden (verrattu GPS:ään, se todellakin sen näyttää), kun tässä ei ole ruksia.
Nämä laittelin omaan mk2 Focukseen, siellä on paljon featureita jotka toimivat Mk2.5 Focuksessa, näistä minulla ei ole kokemusta. Sitten on paljon kaikkea kivaa, jotka vaatisivat lisää hardismodauksia jne. Tuosta PTC modauksesta olisi kiva tietää lisää, vaikka se taitaa olla vain dieselille?
* Vakionopeudensäädin: GEM -> Cruise Control Configuration, HEC -> Cruise Control Configuration, PCM -> Integrated Speed Control. Vaatii hardismuutoksena cruisen napit vähintäänkin, uuden cruisellisen ohjauspyörän vaihtamalla selviää vähimmällä. Pitää myös tarkistaa, että kytkimessä ja jarrussa on kytkimet paikallaan ja että johdotukset menee GEM:lle asti.
* Kaistanvaihtovilkku: GEM -> Turn indicator three flash mode. Jos ei ole päällä tai jos haluaa nimenomaisesti pois päältä.
* Automaattinen keskuslukitus ajoon lähdettäessä: GEM -> Autolocking. Ei oikein suomessa ole järkevä feature kun maantierosvoja ei niin täällä ole.
* Automaattineen takalasin pyyhintä kun etulasin pyyhkimet kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse rear wiper feature option initial rear wipe. Otin pois, koska käytännössä tämä hieroo vain hiekat takalasiin.
* Automaattineen takalasin pyyhintä kun pakin kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse Rear Wiper Feature. Sama, hieroo vain hiekat takalasiin.
* Bensan hetkellinen kulutus ajotietokoneeseen: HEC -> Trip Computer - Instant Fuel Consumption.
* Nopeusmittarin virhe pois: HEC -> Speedo Bias Not Active (POIS). Jos renkaan koko säädetty oikein, niin nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden (verrattu GPS:ään, se todellakin sen näyttää), kun tässä ei ole ruksia.
Nämä laittelin omaan mk2 Focukseen, siellä on paljon featureita jotka toimivat Mk2.5 Focuksessa, näistä minulla ei ole kokemusta. Sitten on paljon kaikkea kivaa, jotka vaatisivat lisää hardismodauksia jne. Tuosta PTC modauksesta olisi kiva tietää lisää, vaikka se taitaa olla vain dieselille?
Viimeksi muokannut jarp, 16 Syys 2013 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Koitin tuossa tonkia Fordin osaluetteloa, enkä kyllä löytänyt johtosarjoista tai lämmityslaitteen koteloista eroa, että onko bensa vai diesel.. Eli periaatteessa nuo johdotukset saattaisi bensaversiossakin olla valmiina..
Joka tapauksessa ptc-tuki on helppo testata; laita HECiin ja GEMiin ruksit PTC kohtiin. Jos GEM tukee sitä, ajotietokoneeseen tulee kylmällä ilmalla teksti AUX HEATER xx%. Jos ulkolämpötila on n. +10, moottori on kylmä ja vääntää lämmityksen täysille, niin pitäisi jo jotain tapahtua. Jossain puhutaan +5c rajasta, omassa toimii kyllä lämpimämmälläkin. Ruksit on vähän erilaiset riippuen onko automaatti-ilmastointi vai manuaali.
Johtosarjakin löytyy helposti: pelkääjänpuolelta kun irroittaa jalkatilasta keskikonsolia reunustavan muovin niin näkee heti, että onko johtoja vai ei. Siellä on paksu musta ja punainen johto virransyöttöä varten jos johtosarja on valmiina. Jos GEM tuota tukee niin johdothan voi vetää itse. PTC vaatiin +12V, maa, Ignition on ja GEMiltä PWM signaali. Tuon PWM:n nastan näkee kytkentäkaaviosta helposti.
Omassani oli jopa sulake valmiina, eli pelkkää plug & pray -hommaa oli tuon asentaminen.
Ja vielähän jää sekin mahdollisuus, että vaikka GEM ei tuota tukisikaan, niin pianhan sitä yhden PWM-signaalin tekee niin, että voi itse määritellä milloin lämmitin on päällä ja pois.
Jos innostut aiheesta niin kerrohan kuinka kävi, mielenkiintoista tietää, että löytyykö nuo johdotukset & GEM-tuet bensaversioistakin.
Joka tapauksessa ptc-tuki on helppo testata; laita HECiin ja GEMiin ruksit PTC kohtiin. Jos GEM tukee sitä, ajotietokoneeseen tulee kylmällä ilmalla teksti AUX HEATER xx%. Jos ulkolämpötila on n. +10, moottori on kylmä ja vääntää lämmityksen täysille, niin pitäisi jo jotain tapahtua. Jossain puhutaan +5c rajasta, omassa toimii kyllä lämpimämmälläkin. Ruksit on vähän erilaiset riippuen onko automaatti-ilmastointi vai manuaali.
Johtosarjakin löytyy helposti: pelkääjänpuolelta kun irroittaa jalkatilasta keskikonsolia reunustavan muovin niin näkee heti, että onko johtoja vai ei. Siellä on paksu musta ja punainen johto virransyöttöä varten jos johtosarja on valmiina. Jos GEM tuota tukee niin johdothan voi vetää itse. PTC vaatiin +12V, maa, Ignition on ja GEMiltä PWM signaali. Tuon PWM:n nastan näkee kytkentäkaaviosta helposti.
Omassani oli jopa sulake valmiina, eli pelkkää plug & pray -hommaa oli tuon asentaminen.
Ja vielähän jää sekin mahdollisuus, että vaikka GEM ei tuota tukisikaan, niin pianhan sitä yhden PWM-signaalin tekee niin, että voi itse määritellä milloin lämmitin on päällä ja pois.
Jos innostut aiheesta niin kerrohan kuinka kävi, mielenkiintoista tietää, että löytyykö nuo johdotukset & GEM-tuet bensaversioistakin.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Muijan autossa on ruksi kohdassa "Speedo Bias disabled" FDS:n HEC-välilehdellä.jarp kirjoitti:8<
* Nopeusmittarin virhe pois: HEC -> Speedo Bias Not Actice. Jos renkaan koko säädetty oikein, niin nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden (verrattu GPS:ään, se todellakin sen näyttää).
Onko se mittarilukeman vääristys nyt pois päältä eli jos tuosta ottaa ruksin pois,
mittari näyttää vielä enemmän pieleen?
Nyt autossa on perusmallinen 5 km/h mittarivirhe 100 km/h vauhdissa
perusrengastuksella eli pitää ajaa 105 mittarin mukaan.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Tämä vaikuttais hyvältä modilta. Yritin etsiä netistä elementtiä mutta vissiin väärät hakusanatTapiiri kirjoitti:Keksinpä taas jotain hyötyä elmconfigista, nimittäin ptc-lämmittimen jälkiasennus. Ebaysta tilasin Focuksen ptc-elementin kuudellakympillä. Elementti paikoilleen, piuhat kiinni, GEMiin ja HECiin ruksit päälle ja vóila, lämpöä tulee minutin jälkeen startista. Jos joku ei tiedä, niin mk2 diesel focuksissa on yleensä joko eber tai ptc-lämmitin. Eli tuo ptc on n. kilowatin lämmitysvastus joka on suoraan ilmakanavassa. Nopeuttaa sisätilojen lämpiämistä huomattavasti. Pitäis talvella lämpöä riittää, kun on nyt sekä eber että ptc..
kun ei mitään löydy, ei edes kuvaa siitä vastuksesta.
Voisitko ohjata oikeaan suuntaan vaikka sopivan hakusanan muodossa?
Kiitos!
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Hrm paha sanoa kun softa on eri, mutta jos ELMConfigissa minulla EI ole ruksia HEC:n kodassa "Speedo Bias Not Active", niin mittarivirhettä ei ole, ja näyttää täsmälleen oikean nopeuden. Jos taas siinä on ruksi, niin näyttää perus 5-10% liikaa. Mutta onko tuo logiikka juuri sama FDS:ssä, en tiedä, nimien perusteella varmaankin on (disabled vs. not active).akema kirjoitti: Muijan autossa on ruksi kohdassa "Speedo Bias disabled" FDS:n HEC-välilehdellä.
Onko se mittarilukeman vääristys nyt pois päältä eli jos tuosta ottaa ruksin pois,
mittari näyttää vielä enemmän pieleen?
Nyt autossa on perusmallinen 5 km/h mittarivirhe 100 km/h vauhdissa
perusrengastuksella eli pitää ajaa 105 mittarin mukaan.
Eli jos ottaa ruksin pois niin saattaisi alkaa näyttämään täsmälleen oikein sinullakin? Varoituksen sana, kestää sitten hetken, että tuohon tottuu, kun on vetänyt vuosia mittarivirheellä Setä sininen saattaa täysä huomauttaa. Anyways vakionopeudensäätimen kanssa en kaipaile mittarivirhettä ainakaan, enkä kyllä nykyään enää mutenkaan. Kumma juttu että tuommosta ehdoin tahdoin nykyautoihin tungetaan, kun kyse ei ole enää tekniikasta (jos rengaskoko muuttuu niin PCM:ään ohjemloidaan uusi koko ja taas näyttää oikein, ettei sillä tarvitse perustella vääriselyitä)...
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Suoraan osanumerolla (3M5118K463) haettaessa löytyy esim. Ebaysta. Volvo V50 ja Focus mk3 käyttää samaa osaa.akema kirjoitti: Tämä vaikuttais hyvältä modilta. Yritin etsiä netistä elementtiä mutta vissiin väärät hakusanat
kun ei mitään löydy, ei edes kuvaa siitä vastuksesta.
Voisitko ohjata oikeaan suuntaan vaikka sopivan hakusanan muodossa?
Kiitos!
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Suuret kiitokset tiedosta. Hakutuloksia saa myös haulla 3M51-18K463 joka tähän vinkiksi asiasta kiinnostuneille.Tapiiri kirjoitti: Suoraan osanumerolla (3M5118K463) haettaessa löytyy esim. Ebaysta. Volvo V50 ja Focus mk3 käyttää samaa osaa.
Vaatiikohan tuo automaattisen ilmastoinnin vai toimisiko ihan perusmallisen manuaalisen ilmastoinnin kanssa?
OT: Oma autoni on muuten V50, muijan tuo Focus II ja yhtäläisyyksiä löytyy huomattavasti
kuten tiedossa varmaan jo olikin.
Viimeksi muokannut akema, 17 Syys 2013 09:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Ok, kiitos tästä. Laitoin toisenmallisen ELM327:n tilaukseen ja kunhan se saapuu niin pääsenjarp kirjoitti: Hrm paha sanoa kun softa on eri, mutta jos ELMConfigissa minulla EI ole ruksia HEC:n kodassa "Speedo Bias Not Active", niin mittarivirhettä ei ole, ja näyttää täsmälleen oikean nopeuden. Jos taas siinä on ruksi, niin näyttää perus 5-10% liikaa. Mutta onko tuo logiikka juuri sama FDS:ssä, en tiedä, nimien perusteella varmaankin on (disabled vs. not active).
Eli jos ottaa ruksin pois niin saattaisi alkaa näyttämään täsmälleen oikein sinullakin? Varoituksen sana, kestää sitten hetken, että tuohon tottuu, kun on vetänyt vuosia mittarivirheellä Setä sininen saattaa täysä huomauttaa. Anyways vakionopeudensäätimen kanssa en kaipaile mittarivirhettä ainakaan, enkä kyllä nykyään enää mutenkaan. Kumma juttu että tuommosta ehdoin tahdoin nykyautoihin tungetaan, kun kyse ei ole enää tekniikasta (jos rengaskoko muuttuu niin PCM:ään ohjemloidaan uusi koko ja taas näyttää oikein, ettei sillä tarvitse perustella vääriselyitä)...
ehkä jo käyttämään ELMconfiggia noitten vaihtoehtosoftien sijaan.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Toimii myös manuaali-ilmastoinnin kanssa. Homma menee kutakuinkin näin:akema kirjoitti: Suuret kiitokset tiedosta. Hakutuloksia saa myös haulla 3M51-18K463 joka tähän vinkiksi asiasta kiinnostuneille.
Vaatiikohan tuo automaattisen ilmastoinnin vai toimisiko ihan perusmallisen manuaalisen ilmastoinnin kanssa?
OT: Oma autoni on muuten V50, muijan tuo Focus II ja yhtäläisyyksiä löytyy huomattavasti
kuten tiedossa varmaan jo olikin.
-Ulko- ja moottorinlämpö raja-arvojen alla (n. +10 ja +70)
-GEMin mielestä laturissa on riittävästi reserviä lisälämmittimelle
Automaatti-ilmastoinnissa:
-Jos lämmöntarve on riittävä, automatiikka pyytää CAN-väylällä GEMiltä lisälämpöä.
Manuaali-ilmastoinnissa:
-Lämpötilasäätö MAX-asennossa, säätimiltä menee tavallinen +12v signaali GEMille.
->GEM aktivoi PTC:n PWM -signaalilla. Elementissä on 3 erillistä vastusta, tehoa säädetään kytkemällä näitä yksitellen päälle/pois.
Automaatti- ja manuaali-ilmastoinnissa on tosiaan eri ruksit GEMissä, Elmconfigissa ainakin on aika selkeästi jotenkin näin: Aux. heater and NOT DATC, eli tähän ruksi jos on manuaali-ilmastointi. Käsittääkseni juuri tuo ruksi kertoo, että odotetaanko signaalia CAN-väylästä vai suoraan +12v signaalilla lämpötilasäätimiltä. Ja lisäksi siinä oli vielä oma PTC Heater -ruksi, joka yleisesti aktivoi GEMistä tuon PTC:n. Niin ja HECiin vetovalikosta PTC Heater, että saa ilmoitusviestit näkyviin.
Tuota voi tosiaan kokeilla ilman elementtiäkin, ruksit paikoilleen ja kylmiä ilmoja odottamaan. GEM ei mitenkään näe, että onko elementti paikoillaan vai ei, liikenne on yksisuuntaista.
Joko kurkkasit apukuskin jalkatilaan, löytyikö paksuja johtoja?
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Kävin kurkkaamassa.Tapiiri kirjoitti:8< 8< 8<
Joko kurkkasit apukuskin jalkatilaan, löytyikö paksuja johtoja?
Otin sen pitkän yhdellä ruuvilla olevan paneelin irti ja en kyllä nähnyt siellä paksuja johtoja.
Joku pienempi 2-johtoinen liitin siellä johtosarjassa oli.
Piuhat siis puuttuvat jos vain katselin oikeaa osastoa.
EDIT: kurkkasin http://ffclub.ru/topic/120330/jump_160/#comments johtojen paikkoja
ja eipä niitä tosiaan ole tuossa muijan autossa.
Ne paksut johdot tulee varmaankin suoraan akulta?
Pitää ettiä kytkentäkaaviot jostain...
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Minäpä tuuppaan vielä vähän oikeaan suuntaan kun tuli noita johtoja sen verran aikanaan tongittua:
Pelkääjän jalkatilan sulakerasiasta löytyy liitin C103. Kapea liitin joka on vasemmassa alanurkassa kun boksi on vedetty esiin.
-Oikealta ylhäältä lähtee pinni 1 järjestyksessä alaspäin niin, että viimeinen oikealla alhaalla on pinni 16. Pinnin 16 johdon värin pitäisi olla musta-vihreä. Ihan vaan helpottamaan tonkimista.
-Pinnissä 9 pitäisi olla valko-musta johto joka lähtee PTC-lämmittimelle. Tämä on siis se PWM-signaali jolla elementtiä ohjataan.
-Pinnissä 14 pitäisi olla valko-violetti johto joka lähtee manuaali-ilmastoinnin säätimille. Tähän siis pitäisi tulla virta kun käännetään lämpö max-asentoon.
-Lämmittimen virtajohto tulee suoraan moottoritilan sulakerasiasta, sulake F5 / 80A. Tässä ei siis ole välissä mitään releitä tms. välissä.
PTC:lle tulee myös virtalukolta signaali, eli onko virrat päällä vai ei. Tämä taas saadaan liitimestä C102 (sulakerasiassa seuraava C103:n vieressä). Tässäkin pinni 1 on oikealla ylhäällä. Virtalukolta tuleva signaali on pinnissä 5 ja värin pitäisi olla musta-vihreä.
Jos nuo C103:n johdot on kytketty, saattaa itse liitinkin löytyä valmiina. Se sijaitsee siellä hansikaslokeron ja keskikonsolin välimaastossa, parhaiten näkee kun ottaa radion irti ja katsoo sinne oikealle alas siitä kolosta. Tosi hyvin piilossa, itse etsin kännykkäkameralla sitä pitkään ennenkuin löytyi.
Pelkääjän jalkatilan sulakerasiasta löytyy liitin C103. Kapea liitin joka on vasemmassa alanurkassa kun boksi on vedetty esiin.
-Oikealta ylhäältä lähtee pinni 1 järjestyksessä alaspäin niin, että viimeinen oikealla alhaalla on pinni 16. Pinnin 16 johdon värin pitäisi olla musta-vihreä. Ihan vaan helpottamaan tonkimista.
-Pinnissä 9 pitäisi olla valko-musta johto joka lähtee PTC-lämmittimelle. Tämä on siis se PWM-signaali jolla elementtiä ohjataan.
-Pinnissä 14 pitäisi olla valko-violetti johto joka lähtee manuaali-ilmastoinnin säätimille. Tähän siis pitäisi tulla virta kun käännetään lämpö max-asentoon.
-Lämmittimen virtajohto tulee suoraan moottoritilan sulakerasiasta, sulake F5 / 80A. Tässä ei siis ole välissä mitään releitä tms. välissä.
PTC:lle tulee myös virtalukolta signaali, eli onko virrat päällä vai ei. Tämä taas saadaan liitimestä C102 (sulakerasiassa seuraava C103:n vieressä). Tässäkin pinni 1 on oikealla ylhäällä. Virtalukolta tuleva signaali on pinnissä 5 ja värin pitäisi olla musta-vihreä.
Jos nuo C103:n johdot on kytketty, saattaa itse liitinkin löytyä valmiina. Se sijaitsee siellä hansikaslokeron ja keskikonsolin välimaastossa, parhaiten näkee kun ottaa radion irti ja katsoo sinne oikealle alas siitä kolosta. Tosi hyvin piilossa, itse etsin kännykkäkameralla sitä pitkään ennenkuin löytyi.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Kiitos @Tapiiri vinkeistä.
Päivitystä säätämiseen sen verran että tänään tuli tilaamani dongle - eli just tämä http://www.elekma.com/elm327_adapteri_usb -
ja näkyy olevan virallinen v1.4 laitos.
Senverran kävin testaamassa että otin Speedo Bias-ruksin pois ELMConfigilla ja kyllä,
nyt näyttää mittari oikein, ainakin jos Nokia E7:n GPSn nopeuslukemiin on uskominen.
Siistiä!
Päivitystä säätämiseen sen verran että tänään tuli tilaamani dongle - eli just tämä http://www.elekma.com/elm327_adapteri_usb -
ja näkyy olevan virallinen v1.4 laitos.
Senverran kävin testaamassa että otin Speedo Bias-ruksin pois ELMConfigilla ja kyllä,
nyt näyttää mittari oikein, ainakin jos Nokia E7:n GPSn nopeuslukemiin on uskominen.
Siistiä!
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Olikos kumpikaan pellepelottomista PK-seudulla? Kiinnostais nähä mitä tuo yhdistelmä sais näkyviin tommosesta Mondeosta, esmes ajotietokoneen hetkellinen polttoaineenkulutus tai keskikulutuksen sopeuttaminen oikeaksi..
Ei nyt kerkiä ruveta virittelemään ittelle tommosta piuhaa, menee jokapuolella muutenkin niin lujaa..
Ei nyt kerkiä ruveta virittelemään ittelle tommosta piuhaa, menee jokapuolella muutenkin niin lujaa..
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Olikos kumpikaan pellepelottomista PK-seudulla? Kiinnostais nähä mitä tuo yhdistelmä sais näkyviin tommosesta Mondeosta, esmes ajotietokoneen hetkellinen polttoaineenkulutus tai keskikulutuksen sopeuttaminen oikeaksi..
Ei nyt kerkiä ruveta virittelemään ittelle tommosta piuhaa, menee jokapuolella muutenkin niin lujaa..
Ei nyt kerkiä ruveta virittelemään ittelle tommosta piuhaa, menee jokapuolella muutenkin niin lujaa..
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Eivät ilmeisesti "pellepelottomat" olleek pk-seudulta.
Enivei, viimeksi kun oli aikaa testailla uutta donglea niin kaiken muun sai luettua ELMConfigilla mutta se GEM:n ensimmäinen sivu ei
onnistunut. En muista enää virheilmoitusta, pitää testata taas kun sattuu sopivasti aikaa.
Tuo ykkössivu kun olis se tärkeä sivu.
EDIT: kirotusvirneitä korjattu
Enivei, viimeksi kun oli aikaa testailla uutta donglea niin kaiken muun sai luettua ELMConfigilla mutta se GEM:n ensimmäinen sivu ei
onnistunut. En muista enää virheilmoitusta, pitää testata taas kun sattuu sopivasti aikaa.
Tuo ykkössivu kun olis se tärkeä sivu.
EDIT: kirotusvirneitä korjattu
Viimeksi muokannut akema, 27 Syys 2013 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Juu kaukana pk-seudulta.. Ulkomaanfoorumilla oli muistaakseni juttua tuosta samasta GEMin ensimmäisen sivun ongelmasta, en vaan nyt millään muista syytä.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Koitin Googletella asiaa mutta en löytänyt vielä ykkössivun ongelmasta topikkia.
Nooh pitää viikonloppuna katsella josko löytyis.
Nooh pitää viikonloppuna katsella josko löytyis.
muijalla Ford Focus STW Sport 2.0 man v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
itellä Volvo V50 T5 AWD A v.2005
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Täältä foorumilta ei taida saada sähköpostimuistitutksia aina, kun jou replyää threadiin... Oh well... Tutkiskelin auton kytkentäkaavioita ja mietin, että Focukseen voisi kenties jälkiasentaa Xenonit, jos löytyisi kolariauto, jossa on ehjät Xenon umpiot ja tarvittavat moduulit. Kirjoittelin aiheesta brittifoorumille, en jaksa kääntää mutta kytkentäkaavioiden mukaan tämä voisi riittää:
***********************
- Add HID Control Module
- Add Front Level Sensor
- Add Rear Level Sensor
- Replace headlamp assemblys with HID versions
- Change "jumper for halogen lights" to HID position
- Use ELMConfig to check that you can communicate with HID Control Module. Configure it according to you car type.
- Use ELMConfig to reconfigure GEM for HID
***********************
Onko kellään tietoa, missä nuo puuttuvat moduulit (HID Control Module) ja sensorit (X Level Sensor) sijaitsevat, jotta voisi tarkistaa, meneekö sinne johdotukset? Tietääkö kukaan tuosta jumper for halogen lightsistä, missä sellainen luuraa vai onko tämä kauniimmin ilmaistuna, että Xenon johtosaraja on erilainen, mitä halogeenin?
Ps. Tämän lisäksi tarvitaan vielä lamppujen pesimet, että hommasta tulee laillinenkin vielä, mutta jostain hassusta syystä omassa autossani sellaiset on, vaikkei ole Xenoneita...
***********************
- Add HID Control Module
- Add Front Level Sensor
- Add Rear Level Sensor
- Replace headlamp assemblys with HID versions
- Change "jumper for halogen lights" to HID position
- Use ELMConfig to check that you can communicate with HID Control Module. Configure it according to you car type.
- Use ELMConfig to reconfigure GEM for HID
***********************
Onko kellään tietoa, missä nuo puuttuvat moduulit (HID Control Module) ja sensorit (X Level Sensor) sijaitsevat, jotta voisi tarkistaa, meneekö sinne johdotukset? Tietääkö kukaan tuosta jumper for halogen lightsistä, missä sellainen luuraa vai onko tämä kauniimmin ilmaistuna, että Xenon johtosaraja on erilainen, mitä halogeenin?
Ps. Tämän lisäksi tarvitaan vielä lamppujen pesimet, että hommasta tulee laillinenkin vielä, mutta jostain hassusta syystä omassa autossani sellaiset on, vaikkei ole Xenoneita...
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Xenoneita olen itsekin aika-ajoin tutkiskellut, tässä jotain mitä olen saanut selville:
-Halogeenit käyttää 7 johtoa liittimestä, Xenon 10:tä. Ei tietoa, että onko kaikissa kuitenkin nuo piuhat olemassa. En ole omastakaan vielä jaksanut katsoa.
-HID moduli saattaa olla pelkääjän jalkatilassa, siellä ainakin on kaksi liitintä joilla se kytketään kiinni
-Takapään tasosensori on vararengaskotelosta hieman oikealla, siinä johtonipun yhteydessä
-Etupään sensori on moottoritilassa, ei sen tarkempaa tietoa.
Laitoin muuten nuo PTC-lämppärin ohjeet tuonne brittifoorumillekin ja joku oli jo onnistuneesti lämmittimen bensafokukseen asentanut. Eli onnistuu.
-Halogeenit käyttää 7 johtoa liittimestä, Xenon 10:tä. Ei tietoa, että onko kaikissa kuitenkin nuo piuhat olemassa. En ole omastakaan vielä jaksanut katsoa.
-HID moduli saattaa olla pelkääjän jalkatilassa, siellä ainakin on kaksi liitintä joilla se kytketään kiinni
-Takapään tasosensori on vararengaskotelosta hieman oikealla, siinä johtonipun yhteydessä
-Etupään sensori on moottoritilassa, ei sen tarkempaa tietoa.
Laitoin muuten nuo PTC-lämppärin ohjeet tuonne brittifoorumillekin ja joku oli jo onnistuneesti lämmittimen bensafokukseen asentanut. Eli onnistuu.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Moron,
onko joku vielä teettänyt jälkiasennuksena noita vakkareita? Kävin tuossa kysymässä Vaunula Hämeenlinnasta asennusta. Sanoivat siellä että ei he oo asentaneet moisia jälkiasennuksena ja Fordin kanta on ettei niitä ilmeisesti edes asenneta. Ihmetyttää hieman, kun kuitenkin täällä foorumilla porukka on käynyt niitä asennuttamassa liikkeissä. Ratti on nyt vaihdettu autoon vielä pitäisi jonkun koodata se käyttöön.
Onko tietoa onko Hämeen alueella paikkaa, jossa tuon voisi käydä koodauttamassa? tai onko ketään foorumilaista tällä seudeulla joka voisi sellaisen homman tehdä? Autossa 1.6 TDCi moottori.
onko joku vielä teettänyt jälkiasennuksena noita vakkareita? Kävin tuossa kysymässä Vaunula Hämeenlinnasta asennusta. Sanoivat siellä että ei he oo asentaneet moisia jälkiasennuksena ja Fordin kanta on ettei niitä ilmeisesti edes asenneta. Ihmetyttää hieman, kun kuitenkin täällä foorumilla porukka on käynyt niitä asennuttamassa liikkeissä. Ratti on nyt vaihdettu autoon vielä pitäisi jonkun koodata se käyttöön.
Onko tietoa onko Hämeen alueella paikkaa, jossa tuon voisi käydä koodauttamassa? tai onko ketään foorumilaista tällä seudeulla joka voisi sellaisen homman tehdä? Autossa 1.6 TDCi moottori.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Tuttava otti käytettyyn Mondeoon vakionopeudensäätimen ja autokauppa (muistaakseni Wetteri) asensin sen muutaman satasen lisämaksusta ilman sen suurempaa suostuttelua. Tuo on ihan normikäytäntö, koska karvalakkimallien vakkarittomuus on usein este kauppojen syntymiselle. Vakionopeudensäätimeen tottunut kun ei kovin mielellään enää ole ilman.FatMan kirjoitti:Moron,
onko joku vielä teettänyt jälkiasennuksena noita vakkareita? Kävin tuossa kysymässä Vaunula Hämeenlinnasta asennusta. Sanoivat siellä että ei he oo asentaneet moisia jälkiasennuksena ja Fordin kanta on ettei niitä ilmeisesti edes asenneta. Ihmetyttää hieman, kun kuitenkin täällä foorumilla porukka on käynyt niitä asennuttamassa liikkeissä. Ratti on nyt vaihdettu autoon vielä pitäisi jonkun koodata se käyttöön.
Onko tietoa onko Hämeen alueella paikkaa, jossa tuon voisi käydä koodauttamassa? tai onko ketään foorumilaista tällä seudeulla joka voisi sellaisen homman tehdä? Autossa 1.6 TDCi moottori.
Kannattaa kysellä muualta, jos ei Vaunulasta saa. Ihan varmasti tuollaisen saa Mondeoon.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Sit pitää muistaa, että on eri asia enabloida fordin oma vakkari vs käyttää jotain tarvikekampetta. Fordin oman enabloiminen voi olla liikkestä kiinni, mutta tosiaan sen voi tehdä itse. Vuosia toiminut jo allekirjoittaneella.
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
IDS:llä se yleensä onnistuu, mut yhden kerran on pitänyt vaihtaa myös sulakerasia... Gem sijaitsee siellä... Tosin sen jälkeen on myös ajonesto koodattava....
Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin
Vaidatin Focus 1,6 -05 autoon, Fordin huollossa käytetyn nelipuolaisen ratin (aluperäinen oli kolmipuolainen) jossa valmiina vakionopeussäätimet. Imuroivat toisesta Focuksesta ohjelman minun autoon. Ei alkanu pelaamaan, meinasivat, että mittaristo pitäisi vaihtaa. Kotona testasin sillä takalasinlämmittimen nappi pohjassa virrat päälle ja kaikki vak.nopeus. napit piippasi. Olisko tuohon muuta konstia, kuin vaihtaa mittaristo.