Uuden focuksen massausta

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
eeroi
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019 13:10

Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja eeroi »

Uuden focuksen sain tammikuussa, huomasin että lokasuojat sisäpuolelta massaamatta.
Kesällä meinasin alkaa omatoimimassaukseen,mutta miten otetaan sisälokarit pois.Ovat kuperoilla prikoilla kiinni.
prikka on piikissä joka on kiinni autossa. Katkeaako piikki helposti ja voiko prikan käyttää uudelleen?
Entä pohjamuovit,otetaanko pois ja massataan alusta?
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Siellä pohjamuovien ja lokareiden alla ei ole mitään massaa sen paremmin Fordissa kuin missään muussakaan autossa, ihan normaali maalattu peltipinta. Kaikki muovisuojat on irroitettava ja alusta kokonaan massattava, jos haluaa kunnollisen lopputuloksen.
Jos on varaa ostaa uusi auto, niin kyllä kannattaa yksi lisätonni uhrata ja viedä auto kunnolliseen ruostesuojaukseen, silloin tulee hoidettua myös ovet ja kaikki luukut pohjamassauksen lisäksi. Itselle tuli keväällä uusi Fiesta, kyllä ajoin sen lähes suoraan ruosteenestoliikkeeseen, jossa suojauksen lisäksi vedettiin maalipinnalle keraaminen pinta, ei tarvitse muutamaan vuoteen autoa vahata.
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Patera »

eeroi kirjoitti:Uuden focuksen sain tammikuussa, huomasin että lokasuojat sisäpuolelta massaamatta.
Kesällä meinasin alkaa omatoimimassaukseen,mutta miten otetaan sisälokarit pois.Ovat kuperoilla prikoilla kiinni.
prikka on piikissä joka on kiinni autossa. Katkeaako piikki helposti ja voiko prikan käyttää uudelleen?
Entä pohjamuovit,otetaanko pois ja massataan alusta?
Kyllä sieltä pitää riisua koko alusta, ja sen jälkeen se pestään huolella, ja ennekaikkea annetaan kuivua kunnolla.
Koteloiden suojauksen jälkeen varsinaisen alustamassan ruiskutus.... eli ei mitään maailman nopeinta hommaa, mutta ei oikeilla aineilla ja välineillä raketti-tiedettäkään. Itse olen urakoinut noita vain kesällä, tuon pesu+kuivaus - zydeemin takia.
Nuo prikat jenkautuvat yleensä nätisti irti, ja ovat painettavissa uudelleen paikalleen, kunhan ei hukkaa niitä ... ;)
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

itse samaa mieltä jos vanha auto niin ite voi ja kannattakin tehdä jos löytyy paikka ja taitoa,jos taas uusi niin ajaisin kyllä sen alan liikkeeseen.
Ompa vielä se ruiskuttelu aika sottasta puuhaakin että suojaimet pitää olla sen mukaan ja paikkakin.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Miten kauan aiotte pitää Fiestaanne, jos kannatte huolta ruostumisesta? Eihän ne ruostu, jos autoa ei säilytä kosteassa hautumossa. Ainakin kymmenen vuotta saa olla täysin huoletta ilman mitään ylimääräisiä ruostesuojauksia.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Voihan auton massata itsekin niin ymmärtää miksi se maksaa teetettynä niin paljon. :D Aineet saa alle satasella, jos touhussa sotkeutuville vanhoille vaatteille ei laske hintaa. Mitä ylemmäs auton saa maanpinnasta, sitä helpompaa peseminen on.

Päivä 1: Muovien purkaminen + alustan painepesu (myös irrotettujen muoviosien pesu)
Päivä 2: Kuivaus (lämmin kesäpäivä, ei yhtään ajoa)
Päivä 3: Koteloihin ja pohjusteeksi ruosteisiin kohtiin Dinitrol ML. Pahimmat ruosteet poistettava ennen pohjustusta. Ukko saunaan.
Päivä 4: Ruostesuojamassa (Dinitrolilta esim. Metallic), muista lokasuojan kaaret. Ukko taas saunaan.
Päivä 5: Muovit kiinni ja auto on valmis.

Muoviosat: roiskeläpät, lokarit, helmat, mahd. takapuskuri, pohjan muovit.
Pesun ajaksi renkaat tai yksi rengas kerrallaan irti niin saa pestyä myös ripustukset, jarrukilvet ja apurungot.

Dinitrol ML on sellaista kamaa, että se valuu helposti ja siksi lattia tai maanpinta pitää suojata muoveilla tai pahveilla (jotka tuuli vie mukanaan). Toki ukkokin tarvitsee suojaa päälleen. No perältä kannattaa aloittaa ja tulla sieltä perse edellä pois niin ei tarvitse olla juuri pohjustetun pohjan alla. Varsinainen massa on paljon kiitollisempi.

Spray-pullosta ainetta tulee hitaammin kuin oikeasta ruiskusta, mutta pillin ansiosta suihku on tarkka.

Sotkeutuneet vaatteet, muovit ja pahvit sekajätteeseen. Täysin paineettomat spray-purkit metallin kierrätykseen.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

nestori2 kirjoitti:Jos on varaa ostaa uusi auto, niin kyllä kannattaa yksi lisätonni uhrata ja viedä auto kunnolliseen ruostesuojaukseen...
Mihin perustuu ajatus tuollaisen ruostesuojauksen kannattavuudesta? Miten pitkään sitä uutta autoa on tarkoitus pitää? Kun katsoo alle kymmenen vuoden ikäisiä Focuksia tai Fiestoja, niin eipä niissä juuri näy merkkejä haitallisesta ruosteesta. Jos ne kestävät hyvin pelkän tehdaskäsittelyn avulla yli kymmenen vuotta, niin mikä tekee sen tonnin ruostesuojauksen kannattavaksi?
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Jos homman hyvin haluaa tehdä, niin hallinosturi pitäsi olla käytössä, siis koko auto niin ylös, että ruiskutus onnistuu seisaaltaan. Ei pidä myöskään unohtaa konepellin, takaluukun ja ovien suojausta. Itsellä ovien suojauksesta positiivinen kokemus. Omistin ykköskoppaisen Focuksen, joissa oli ongelmana ovien ja takaluukun kittisaumat, vesi pääsi sisään ja kukkiminen alkoi 2-3 vuoden päästä. Oman autoni suojautin uutena, eipä kittisaumat kukkineet, ruostesuojaaine tunkeutui takakautta kittisaumaan ja esti veden pääsyn sisään.
Fiestan suojaaminen maksoi noin 1000 euroa, vedettiin Tectylin longlife-ohjelmalla ja ainevalikoima kattava. Lisäksi pintakerros kahteen kertaan, välillä oli koneellinen kuivaus. Vanhaan autoon ehkä kannattaa suojaus tehdä omatoimisesti, kyllä uuden auton kohdalla suosittelen kyllä alan ammattilaisen puoleen kääntymistä.
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Patera »

Niin, itse tehtynähän ei sitä käsittelyä "leimalliseksi" sinne huoltokirjaan saa, ja on sitten ihan jokaisen tulevan ostajan harkinnassa, miten käsittelyyn suhtautuu. Kynällä kun nykymaailmassa tehdään kaikenlaista.
Yksinyrittäjänä ymmärrän hyvin noiden "isojen" hinnoittelun, laskennassa on taatusti kaikki mukana palkkakuluista kivijalan muuraukseen, tottakai. Ja katettakin pitää jäädä.
Meillä pienillä on kenties enemmän liikkumavaraa tuossa, vaikka se omasta työpalkkiosta tietysti uupuukin. Aineet ovat toki niitä, mitä kyltti seinässä kertoo, mutta huomaamattomin kilpailu taitaakin tapahtua pyrkimyksenä mahdollisimman laadukkaaseen työjälkeen. Oikaisuihin ei ole varaa, se tulee taatusti kynsille ajan myötä.
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Omatoimisuudesta saa ihan kelvollisen palkan. Yrittäjän taas pitää maksaa kiinteistökuluja, maksaa oma sosiaaliturvansa ja vielä saada leivän päälle muutakin kuin ylähuulensa. Täydellisessä ruostesuojauksessa auto viipyy 3-4 päivää, joten ei sitä viikossa montaa täydellistä suojausta pysty tekemään , jos ei omista isoa hallia, jossa voi autoja kuivatella käsittelyjen välillä. Ja on sitä alan yrittäjällä myös laitteet, jolla homma hoituu, niin pesu kuin suojauskin
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Patera »

nestori2 kirjoitti:Omatoimisuudesta saa ihan kelvollisen palkan. Yrittäjän taas pitää maksaa kiinteistökuluja, maksaa oma sosiaaliturvansa ja vielä saada leivän päälle muutakin kuin ylähuulensa. Täydellisessä ruostesuojauksessa auto viipyy 3-4 päivää, joten ei sitä viikossa montaa täydellistä suojausta pysty tekemään , jos ei omista isoa hallia, jossa voi autoja kuivatella käsittelyjen välillä. Ja on sitä alan yrittäjällä myös laitteet, jolla homma hoituu, niin pesu kuin suojauskin
Monella meistä pienistä kohtuuhintaisuus perustuukin monasti työsuunnitteluun - eli noille odottelu-ajoille on toinen työ, jota tehdä. Autotallissa tuo ei onnistu, hallitilaa tosiaankin pitää olla pienelläkin. Täällä maalla ei onneksi tarvitse hirveitä summia pitää kiinni sijaisautoissa, niinkuin muualla. Talouksissa on autoja, olemattomien julkisten puutteen vuoksi...
Kun yksi osa hallista on jumissa tuon 4 pvää - viimeistelypesuineen päältä - niin täytyy tosiaankin olla tilaa, jopa 30 tonniselle tela-alustaiselle, ja välillä jopa ajettava pienempiä läpi testilinjasta.
Valohoidosta ei voi laskuttaa ....
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Jos asia kiinnostaa, niin Forssan Ruosteenesto Oy:n Facebook-sivulla on kattavasti kuvia niin uusien kuin muutaman vuoden vanhojen autojen pohjarakenteista. Uusissa autoissa ei ole muuta kuin puhdasta maalattua peltiä ja sitten ihan muutaman vuoden vanhoissa selviä merkkejä alkavasta korroosiosta kiitos tiesuolan.
Itse kyllä olen niin vainoharhainen, että jokaisen uutena ostamani auton( 5 kpl) olen suojauttanut uutena. Ehkä hyöty on mennyt enemmän seuraavalle omistajalle, mutta vaihtoon menneet autoni eivät ole montaa päivää ostajaansa odottaneet.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kunkku kirjoitti:Mihin perustuu ajatus tuollaisen ruostesuojauksen kannattavuudesta? Miten pitkään sitä uutta autoa on tarkoitus pitää? Kun katsoo alle kymmenen vuoden ikäisiä Focuksia tai Fiestoja, niin eipä niissä juuri näy merkkejä haitallisesta ruosteesta. Jos ne kestävät hyvin pelkän tehdaskäsittelyn avulla yli kymmenen vuotta, niin mikä tekee sen tonnin ruostesuojauksen kannattavaksi?
No suurelle osalle ostajista riittää, että pellit kiiltävät. Ja onhan se tonni paljon, jos pelaa velkarahalla. Pohjahan ei ole näkyvissä joten siitä viis - harvapa edes pesee alustaa! On ihan ymmärrettävää, että muutaman vuoden ikäisen auton myyjä ei jaksa välittää ruostesuojaamisesta, mutta kun nimenomaan se seuraava omistaja voi olla ruostesuojauksesta todella kiinnostunut. Hänellä voi olla suunnitelmissa pitää autoa seuraavat 10 vuotta.

Alle 10-vuotias ruostesuojaamaton auto on jo kuitenkin siinä tilanteessa, että saumat yms. arat paikat ovat jo hyvää vauhtia ruostumassa. Netissä on valokuvia 6-vuotiaasta ruosteisesta Focuksesta, jota piti hiekkapuhaltaa ennen ruostesuojausta. Suuri osa ruostuneista kohdista on näkymättömissä, kunnes ruoste leviää. Tässä vaiheessa ruostesuojaaminen ei tuo enää niin isoa hyötyä kuin uutena tehty suojaus. Jos suojausta ei tässäkään vaiheessa tehdä, jossain vaiheessa miina laukeaa ja kori paljastuu korjauskelvottomaksi tai ainakin sikahintaiseksi.

Etelä-Suomen kostea ja suolainen talvi pitää kyllä huolen siitä, että ruostuminen tapahtuu vauhdikkaasti. Pohjoisempana autot kestävät ihan eri tavalla.

Itse tehdyllä ruostesuojauksella auton vaihtotarve lykkäytyy useammalla vuodella. Se on melkoinen säästö se. Jokainen päättäköön itse.
eeroi
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Helmi 2019 13:10

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja eeroi »

Tulee mielenkiintoisia kantoja,Ei osaa meikäläinen heti päättää.
Mutta tuskin itsetehdystä massauksesta haittaakaan on.
Jos auto kestää massamatta 10v, auton arvo enää 3tonnia.Massaamalla 10v lisää elinaikaa liikkeessä tehtynä.
Itsetehty massaus varmasti muutamalla vuodella lisää ikää.
Teki miten vain,10v jälkeen ei paljoa menetä.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Missäköhän ovat ne kuvat 6 vuotta vanhoista ruostuneista Focuksista? Eli siis vuosimalleista n. 2013. 2000-luvun alun Fordit, etenkin Focukset ruostuivat pahasti, mutta niissä olikin materiaalivirheitä. Tällä hetkellä kymmenen vuotta vanhat ja sitä nuoremmat Fiestat ja Focukset ovat ihan eri pelejä, puhumattakaan uusista. Jos auto on nyt uusi tai muutaman vuoden ikäinen, uskallan väittää, että sen ruostumisesta ei tarvitse kantaa huolta ainakaan kymmeneen vuoteen - tämä siis ilman ylimääräisiä ruostesuojauksia.

Toki auton käytöllä, käyttöpaikalla ja etenkin pysäköintipaikalla on merkitystä. Pahin on tietysti jokapäiväisessä käytössä oleva lämmin talli, missä auto ei ehdi kunnolla kuivua seisomisen aikana.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

eeroi kirjoitti:Jos auto kestää massamatta 10v, auton arvo enää 3tonnia.Massaamalla 10v lisää elinaikaa liikkeessä tehtynä.
Aika hurja oletus, mihin minä en usko. Se hankalin ruostuminen tapahtuu koteloissa tai peltien saumoissa. Niiden suojaaminen on taitolaji ja se onnistuu harvoin täydellisesti. Jos jälkikäsittelyllä liuotetaan yhtään tehtaan käsittelyä ohuemmaksi, hyöty voi olla aika pieni. Olen aika vakuuttunut siitä, että tämän hetken uudet Fordit kestävät ongelmitta sen kymmenen vuotta ilman merkittävää ruostumista. Siitä en ole yhtä vakuuttunut, että jälkikäteen tehty suojaus lisäisi ruostumattomia vuosia edes viidellä.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Meiltä lähti tällä viikolla 2007-mallinen Fiesta Van lunastukseen. Mitään ruostesuojausta sille ei tehty kertaakaan. Merkittävää ruostetta siinä ei ollut kuin jarruputkissa. Yksi putki piti jo vaihtaa puhki ruostumisen takia. Sanoisin, että jos tuollaisen auton elinkaari on 15 vuotta ja 300000km, ruostumisesta on turha kantaa huolta.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kunkku kirjoitti:Missäköhän ovat ne kuvat 6 vuotta vanhoista ruostuneista Focuksista? Eli siis vuosimalleista n. 2013. 2000-luvun alun Fordit, etenkin Focukset ruostuivat pahasti, mutta niissä olikin materiaalivirheitä. Tällä hetkellä kymmenen vuotta vanhat ja sitä nuoremmat Fiestat ja Focukset ovat ihan eri pelejä, puhumattakaan uusista. Jos auto on nyt uusi tai muutaman vuoden ikäinen, uskallan väittää, että sen ruostumisesta ei tarvitse kantaa huolta ainakaan kymmeneen vuoteen - tämä siis ilman ylimääräisiä ruostesuojauksia.

Toki auton käytöllä, käyttöpaikalla ja etenkin pysäköintipaikalla on merkitystä. Pahin on tietysti jokapäiväisessä käytössä oleva lämmin talli, missä auto ei ehdi kunnolla kuivua seisomisen aikana.

https://www.finikor.fi/palvelut/muut-pa ... focus-2009

Ainahan uudempi malli vaikuttaa vähäruosteisemmalta, koska se on nuorempi.
Meillä on 6-vuotias Focus ja siihen on jo edellisen omistajan aikana tehty ruostepaikkaukset takalokasuojankaaren ja puskurin saumaan molemmin puolin. Noista kyllä saa riesan auton loppuelämän ajaksi. Ykköskoppaisessa tuota ongelmaa ei ollut, mutta monta muuta kylläkin. Aitoa Fordia.

Ruostumisen pointti on siinä, että siinä vaiheessa kun ruostuminen alkaa todella haittaamaan, vaurion korjaaminen on jo työlästä tai liian työlästä.
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Mekaanisia vikoja on huomattavasti helpompaa korjata kuin näitä ruosteongelmia. Ja kun kerran auto lähtee ruostumaan, niin korjauksista ja fiksauksesta huolimatta saa olla jatkuvasti varuillaan, mistä kohtaa seuraavaksi.
Auton pohjan pesulla välttäsi näitä ongelmia, mutta autonpesukoneet keskittyvät vain aluesiin, jotka ovat yleisön nähtävissä.
Itse en viimeseen kahteenkymmeneen vuoteen ole autoni autonpesukoneeseen ajanut, maksan mieluummin hieman ylimääräistä ja pesut tehdään käsin, joskus firmassa kesällä myös kotipihassa.
Kunkku
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Helmi 2019 10:23

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

JiiHoo kirjoitti:https://www.finikor.fi/palvelut/muut-pa ... focus-2009

Ainahan uudempi malli vaikuttaa vähäruosteisemmalta, koska se on nuorempi.
Meillä on 6-vuotias Focus ja siihen on jo edellisen omistajan aikana tehty ruostepaikkaukset takalokasuojankaaren ja puskurin saumaan molemmin puolin. Noista kyllä saa riesan auton loppuelämän ajaksi. Ykköskoppaisessa tuota ongelmaa ei ollut, mutta monta muuta kylläkin. Aitoa Fordia.

Ruostumisen pointti on siinä, että siinä vaiheessa kun ruostuminen alkaa todella haittaamaan, vaurion korjaaminen on jo työlästä tai liian työlästä.
Kiitos yllättävästä kuvasta. Olisi mukava tietää tuollaisen auton historiaa. Missä sitä on käytetty, millaisessa paikassa se on seisonut... Siitä ollaan kyllä yhtä mieltä, että siinä vaiheessa, kun ruoste pesii auton koteloissa ja saumoissa, tilanne on jo menetetty.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

No olempa tuossa nähny monen vuotisen auton pohjia ja voin sanoa että HUH!
Ja 10v auto onkin sitten jo paalattu,jokainen tekee kukkaronsa ja tyylinsä mukaan siihen en puutu mutta suola kyllä auton ruostuttaa teki mitä teki,ennemmin tai myöhemmin,saatta se olla hyvän näkönen vuosia mutta...sitten katsuri kopauttaakin semmoset reijät että paaliin menee jollei joku seppä ala rakentaa ja se nykysin ei oikeen kannata.
Mutta valinta on jokaisen oma mitä tekee/on tekemättä
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Itse tehdystä massauksesta ei tietenkään saa leimaa, mutta hyöty tulee itselle siitä, että ei tarvitse teettää ruostekorjauksia ja autoa voi pitää pitkään. Ja eteenpäin myytäessä hyväpohjainen auto on helpompi saada kaupaksi kuin laho.

Kesällä menee vm. 2013 Focus käsittelyyn.
Aikaisemmin käsitelty 2004 Focus ja 1998 Mondeo. Molemmat liikenteessä, jälkimmäinen seuraavalla omistajalla. :thumbup:
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuolla kun aiemmin mainittiin korin pistehitsisaumat (päällekkäiset pellit), niin niiden kohdalla saattaa ikä ja kilometrit tehdä tehtävänsä onnistuneesta massauksesta ja kotelonsuojausesta huolimatta. Pistehitsit saattaa antaa pitkällä aika välillä periksi, jolloin saumaa alkaa hengittää vettä sisään. Tämä korostuu esim. pyöräkoteloiden ja kaaren välisessä alueessa, jossa päällekkäin on useampia peltejä. Tuosta johtuen olen asennoitunut siihen, että jossain kohtaa sitä autoa joutuu kuitenkin hitsaamaan :) Siinä vaiheessa kun peltiä vaihtaa, kannattaakin suihkaista väliin sinkkimaalia, ennen kun kolvaa pellit limittäin ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

duckworth kirjoitti:Tuolla kun aiemmin mainittiin korin pistehitsisaumat (päällekkäiset pellit), niin niiden kohdalla saattaa ikä ja kilometrit tehdä tehtävänsä onnistuneesta massauksesta ja kotelonsuojausesta huolimatta. Pistehitsit saattaa antaa pitkällä aika välillä periksi, jolloin saumaa alkaa hengittää vettä sisään. Tämä korostuu esim. pyöräkoteloiden ja kaaren välisessä alueessa, jossa päällekkäin on useampia peltejä. Tuosta johtuen olen asennoitunut siihen, että jossain kohtaa sitä autoa joutuu kuitenkin hitsaamaan :) Siinä vaiheessa kun peltiä vaihtaa, kannattaakin suihkaista väliin sinkkimaalia, ennen kun kolvaa pellit limittäin ;)
Saumat, ruosteiset ja likaiset (niitä ei pitäisi pesun jälkeen olla) kohdat pohjustetaan Dinitrol ML:llä eli suomeksi sanottuna kotelonsuoja-aineella. Tämä on Dinitrolin suositus. Saumoihin heti ensimmäisellä kerralla paljon, koska aine imeytyy sinne ja tukkii sitten sauman. Kotelonsuoja-aine imeytyy saumoihin ja huokoiseen ruosteeseen ja jähmettyy siihen tahmeaksi tavaraksi. Päälle tulee varsinainen kulutusta kestävä ruiskutettava suojamassa. Kyllä muuten hidastuu ruostuminen aika radikaalisti.

Sama käsittely myös pyöränkaarien alapintaan. Mieluummin mustat kaaret kuin ruosteiset auton väriset. Jos ruostetta ilmenee vielä myöhemmin, teräsharjaa ja paikallinen uusintakäsittely.

Veronkiertoahan näiden vanhojen autojen tekohengittäminen on. :)
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Uuden focuksen massausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti: Saumat, ruosteiset ja likaiset (niitä ei pitäisi pesun jälkeen olla) kohdat pohjustetaan Dinitrol ML:llä eli suomeksi sanottuna kotelonsuoja-aineella. Tämä on Dinitrolin suositus. Saumoihin heti ensimmäisellä kerralla paljon, koska aine imeytyy sinne ja tukkii sitten sauman. Kotelonsuoja-aine imeytyy saumoihin ja huokoiseen ruosteeseen ja jähmettyy siihen tahmeaksi tavaraksi. Päälle tulee varsinainen kulutusta kestävä ruiskutettava suojamassa. Kyllä muuten hidastuu ruostuminen aika radikaalisti.

Sama käsittely myös pyöränkaarien alapintaan. Mieluummin mustat kaaret kuin ruosteiset auton väriset. Jos ruostetta ilmenee vielä myöhemmin, teräsharjaa ja paikallinen uusintakäsittely.

Veronkiertoahan näiden vanhojen autojen tekohengittäminen on. :)
Sen verran korjaan/täydennän että kotelonsuojahan tulee vähän myöhässä jos sinne korin pistehitsisaumaan on jo ruoste päässyt. Massa vastaavasti on tosiaan vaan mekaaninen suoja, periaatteessa jos ajaa kerran tai kaksi soratietä pitkin ei pitäisi olls ongelmaa, automaalithan on käyttötarkoituksesta johtuen joustavia pienille iskuille. Ja massan alle aina korroosiotaestävä maali ja kosteussulku :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin