Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mitä kustantaa noin suurin piirtein maalauttaminen, jos ei tehdä ihan viimeisen päälle niin kuin esim. vakuutusyhtiön piikkiin menevissä kolarikorjauksissa?

Autojerryssä on annettu melko kovia hintoja maalaustöille. Ymmärrän kyllä, että kunnon pohjien tekeminen ottaa aikaa ja aika on rahaa. Ruosteita voisin ottaa etukäteen pois itsekin, mutta maalaus kunnon maalilla jäisi ammattilaiselle. Kunhan saisi pysymään ruosteet pois useamman vuoden.

Fokkerin ovet saa kyllä hetkessä irti eli voin toimittaa ne kainalossakin, jos on sitten mukavampi maalailla.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti:Mitä kustantaa noin suurin piirtein maalauttaminen, jos ei tehdä ihan viimeisen päälle niin kuin esim. vakuutusyhtiön piikkiin menevissä kolarikorjauksissa?
Monen peltikorjaamon/maalaamon periaate taitaa usein olla se etteivät tee kun viimeisesen päälle tai ei ollenkaan :) Useasti myöskään eivät maalaa asiakkaan pohjille, näin sano mulle tuttava joka työskenteli 10 vuotta korjaamolla. Jos tiedossa olisi joku tuttava/harrastelija saattaisi homma hoitua satasilla työn osuuden puolesta, mutta maalamo taitaa ottaa toista tonnia.. Yksi vaihtoehto voisi olla homman tekeminen itse, kun kyse ei ole suuresta pinta-alasta. Onko ne ovet alunpeprin metallihohtovärillä vai suorakiilto? Jälkimmäisen tapauksessa pystyisit maalamaan ovet makuullaan, jolloin ei ainakaan ole vaaraa että lähtisi valumaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ite ne kannattaa tehdä, jos ei ole kovin vaativa väri kunhan ilmat vähän tosta lämpenee...
Lyhyesti: ruosteet pois, pohjamaali, maali ja lakka päälle...sen saa tuherrettua parissa tunnissa ja materiaalit maksaa muutaman kympin..kannattaa alottaa ja opetella vaikka ensin siitä takaluukusta..netti on pullollaan videoita..tässä yks..
https://www.youtube.com/watch?v=1hZ8uDG4NGY
Itte kun sen tekee, voi sen tehdä aina uusiksi ellei se ihan putkeen ekalla kerralla menisikään, siinä ajassa kun oven irrottaa sen on jo maalannu.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tursas kirjoitti:Ite ne kannattaa tehdä, jos ei ole kovin vaativa väri kunhan ilmat vähän tosta lämpenee...
Lyhyesti: ruosteet pois, pohjamaali, maali ja lakka päälle...sen saa tuherrettua parissa tunnissa ja materiaalit maksaa muutaman kympin..kannattaa alottaa ja opetella vaikka ensin siitä takaluukusta..netti on pullollaan videoita..tässä yks..
https://www.youtube.com/watch?v=1hZ8uDG4NGY
Itte kun sen tekee, voi sen tehdä aina uusiksi ellei se ihan putkeen ekalla kerralla menisikään, siinä ajassa kun oven irrottaa sen on jo maalannu.. 8-)
Kyllä noita on tullut maalailtua ja lakattua itsekin ja ensimmäinen kerta meni takuuseen jo kittisaumojen halkeillessa. Pari vuotta sitten revin ovien alareunoista kittisaumat kokonaan pois, koska ne oireilivat taas jälleen kerran. Välillä onnistuu ja välillä ruoste puskee parissa vuodessa uudestaan läpi. En tiedä olisiko maalarin hiekkapuhallus ja 2k-maali parempi kuin porakoneeseen kiinnitetty teräsharja ja automaalikaupan 1k-spray-maali?

Vertailun vuoksi 21-vuotiaassa Mondeossa ovet ovat vielä ok, koska kittiongelmaa ei ole.

No täytyy taas joku kaunis kesäpäivä käydä pahimmat paikat läpi. Onneksi ovet saa näppärästi pöydälle niin on mukavampi tehdä.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kun ruoste on jo siellä peltien välissä saumassa, oven reunassa ja/tai on syönyt pellin epätasaiseksi, ei siitä enää saa uutta vastaavaa vuosikausiksi. Mutta melko pitkään on kestänyt, kun hioo pinnan kirkkaaksi, sivelee ruosteenmuuntoainetta niin, että huokoset täyttyy ja menee myös saumaan, antaa kuivua ja sitten vielä kerran päältä pinta kirkkaaksi. Pesu ja 2k epoksipohjamaalia. Siitä eteenpäin maun ja budjetin mukaan.
Ja jos tuohon asti teet itse, niin voit yrittää löytää jonkun kaverin tai harrastajan, joka vetää parilla satasella pintamaalit.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

^
Juuri noin.

Jos maalauksen saa teetettyä esim. toisella harrastelijalla niin tällöin yleensä onnistuu omille pohjille teetetty maalaus. Ja itse oon poistanu ruosteen rälläkkään tulevalla harjalla tai kuitulaikalla (tunnetaan somalintukkana :lol: ), mutta jos mahdollisuus hiekkapuhallukseen niin se toki paras, koska poistaa ruosteen syvemmältä huokosista.

Mikäli pintamaalin vedät itse niin ainakin suorakiilto/akryylivärin voit vetää ovet makuullaan ilman ettei erotu paikattu kohta, olettaen tietysti että rajaat sen piiloon vaikka listan kohdalle tai johonkin pokkaukseen. Metallihohtoväristä jotkut sanoo että pitää olla oven pystyssä eli siinä asennossa jossa se on autossakin, ettei erotu korjausmaalaus, tämä tosin sitä kuultua tietoa.

Epoksi on todellakin paras vaihtoehto kun ei haittaa jos jää vanhaa maalia alle tms, kunhan vaan ei ruostetta eikä tietenkään rasvaa. Epoksia yleensä saa vaan vaalean harmaana, joten jos sun autossa on vaikka kellertävä pohjamaali ja vedät metallihohtovärin, niin kannattaa epoksin päälle vetää muun auton pohjamaalia vastaavan värinen filleri, ettei tule taas niitä sävyeroja, kokemusta on :shock: Pohjamaali/hinkkaväri kannattaa hioo metallihohdon kanssa mielellään 800-gritillä niin ei näy hiontajäljet, akryylimaalin riittää joku 400:n tai vaikka karhuntassu.

Epoksia voi käyttää hiontavärinäkin joo, olen näin tehnyt itse kilpurin kanssa, ja Trotonin 1:1 Master Epoxy, niin suht. ookoo kamaa hionta ominaisuuksiltaan, ja sen verran helppo ruiskuttaa että valtaosin selvisin vaan karhuntassulla että sain ruiskunjäljen hangattua pois. Se kannattaa vaan epoksin hionnassa muistaa, että on vähän myrkyllisempää kuin akryylipohjanen filleri, eli hyvät hanskatkin kannattaa olla hioessa, hengityssuojan lisäksi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Jos ne noin helposti irtoaa niin fiksaa itte kuten parhaikseen osaa tai joku tuttu ja sitten kun happanee niin heittää ovet paaliin ja hakee purkaamolta ehjemmät ovet,eikös noitakin ole purussa pilvin pimein... ei käyttöautojen kanssa kananta hieroa tulee joku kylkeen niin jes se oli sitte siinä.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tessulandia kirjoitti:Jos ne noin helposti irtoaa niin fiksaa itte kuten parhaikseen osaa tai joku tuttu ja sitten kun happanee niin heittää ovet paaliin ja hakee purkaamolta ehjemmät ovet,eikös noitakin ole purussa pilvin pimein... ei käyttöautojen kanssa kananta hieroa tulee joku kylkeen niin jes se oli sitte siinä.
Ovista pyydetään sen verran kovaa hintaa, että kaikkien vaihtaminen olisi about tonnin paukku. Ei viitsi sellaista summa maksaa Fordin ovista ja mitä mä edes ruosteisilla ovilla teen, kun sellaiset jo on. :D Täytyy taas kesällä käyttää tovi ovien paikkailuun. Saumat täyteen Dinitrol ML:ää. Mä en niin visuaalisesta laadusta välitä, kunhan ovien vääjäämätön katoaminen vain hidastuu.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja tursas »

JiiHoo kirjoitti:Ovista pyydetään sen verran kovaa hintaa, että kaikkien vaihtaminen olisi about tonnin paukku. Ei viitsi sellaista summa maksaa Fordin ovista ja mitä mä edes ruosteisilla ovilla teen, kun sellaiset jo on. :D Täytyy taas kesällä käyttää tovi ovien paikkailuun. Saumat täyteen Dinitrol ML:ää. Mä en niin visuaalisesta laadusta välitä, kunhan ovien vääjäämätön katoaminen vain hidastuu.
Mikäs kärry tämä taas nyt olikaan, jos jollakin sattuis semmonen olla pihassaan seisomassa.. :roll:
Oon sanonut sen aiemminkin mutta niitä ovien alareunoja on hieman turhauttavaa laittaa jos ne ikkunalistat siinä ovien keskellä vuotaa kaikki vedet sinne oven sisään ja alareijät tukittu..niitäkin kumilistoja saa uutena muutamalla kympillä.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja Patera »

Ovien alareunojen kanssa taistelu on kyllä loppunut, kun olen ottanut oven irti, putsaillut pahimmat ja laittanut pystyyn likoamaan happoaltaaseen. Muutoinhan saumojen välissä olevaan rostiin ei käsiksi pääse.
Toinen temppuhan sitten olisi vaihtaa korjauspalat, jos sellaisia vielä löytyisi niinkuin aikoinaan.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Maalauksen hinta (ovien 3kpl alareunat + takaluukku listan kohdalta)?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tulipas höösättyä Focuksen ovet, kirjoittelinkin jo juttua ja laittelin kuvaa projektien puolelle... ;) Sen voin jo sanoo ettei rahallisesti hommassa oo mitään järkeä vaikka teinkin kaiken itse, mutta ompahan ovet maalattu 8-) :lol: Ja tarkoitan siis että värkkeihin (maalit, tinnerit, hiomapaperit, teipit, sekoitusmukit ym.) maksoi jo sen pari sataa, tokl jotain jäi tähteillekin tosta hommasta... :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin