Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Fordin insinöörit järjestivät taas sydämentykytyksiä, kun kaatosateessa tuulilasin sisäpinta peittyi sumuun. No, väänsin tuuletusilman säätimen oikeanpuoleiseen tuulilasi-asentoon, jotta höyry poistuisi tehokkaammin. Ei se paljon auttanut. Pari päivää kesti, ennenkuin kosteus poistui. Samalla alkoi uusi vaiva, flekti huuti kaiken aikaa kylmälläkin koneella ja tuntui kuin ilmastoinnin kompressori olisi löynyt päälle. Päätin ostaa uuden flektin anturin ja katselin syyläristä sen paikkaa, mutta hukassa oli koko anturi.
Sitten selvisi täällä keskustelupalstalta , että niin sen kuuluukin tehdä, siis laittaa flekti päälle miten sattuu ja kompressorin käydä oikealla ääriasennossa. Pitää siis käyttää niitä muita tuulettajan asentoja.
Anturi on vain se yksi vaivainen siellä keskellä sylinterinkantta, ja sen hoitaa kaiken flektit ja lämpömittari ja ECU-toiminnot
Nyt päätin etsiä syytä, miksi vettä menee tuuletinsysteemiin. Ilmastoinnin suodattimen muovi on raollaan, tarkoitus on laittaa liimasilikonia siihen ja jeesusteippiä siksi aikaa, että liima on kovettunut.
Onko jollain tietoa, missä on tuulettajan kaukalon poistoreiät? Yleensä ne on hyvin esillä ja helppo puhdistaa roskista. Nyt on insinööri kuitenkin ehkä unohtanut piirtää CAD-ohjelmaansa ne kumitötsät kuten flektin anturinkin, vai missä ne poistoreiät sijaitsee?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ainakin MKII focus lykkäs väkevän kosteuden kabiiniin kun sammutti ilmastoinnin, vaati pitkän ajon ennenkuin kuivahti. Lopulta lopetin moisen sammuttelun ja ajelin ilmastointi päällä koko ajan, oli miellyttävä ilmasto ja autosta näki vaivatta pihalle. Koita siis ajella ilmastointi päällä.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

"Koita siis ajella ilmastointi päällä"

Voi, kyllä se tulee liian kalliiksi, bensaa haukkaa armottomasti. Tämän Fordin ilmastointi on kyllä tänä kesänä huollettu, mutta tuppaa tyhjäkäynti tuupertumaan, kun se liikennevaloissa on päällä, se rasittaa niin pirusti moottoria. Harmi kun konehuoneen firewall on vuorattu jollain villalevyllä, jota voi olla vaikea saada ehjänä pois, on niin rotan syömän näköinen. Ilmeisesti sen takana on jossain ne veden poistoputket. Täytyy taas purkaa ne muovilevyt etuikkunan alareunasta, jotta pääsee etsimään niitä poistoreikiä.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Näissähän on tyyppivikana se että muovilirpake on joko rikki, irrallaan tai väärin asennettu siinä raitisilmasuodattimen päällä.
Vesi valuu suotimen läpi ilmastointikanavaan ja hantin jalkatilaan.

Luonnollisesti kun jalkatila ja/tai suodin on märkiä niin se vetää jatkuvasti ikkunaa huuruun.

Molempien flektien tulee tosiaan pyöriä aina kun ilmastointi on päällä. Ota huomioon että ilmastointi on päällä myös silloin kun puhallus on nappuloissa oranssilla merkityissä kohdissa, vaikkei ac nappi palaisi.

Ilmastoinnin käyttö ei pitäisi suuresti vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Ainakaan silloin kun kaikki toimii.

Mun villi veikkaus on että jos sulla alkaa kompura olemaan elämänsä ehtoopuolella ja ahistaa moottoria jos meinaa hyytyä tyhjäkäynnillä..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Mun villi veikkaus on että jos sulla alkaa kompura olemaan elämänsä ehtoopuolella ja ahistaa moottoria jos meinaa hyytyä tyhjäkäynnillä..[/quote]

Mulla on se muovikappale aika kurjaan kuntoon rassattu jo edellisten omistajien toimesta. Täytyy pistäytyä purkaamolla, jos löytyisi vähemmän rassattu muovi. Itse veden ohjauskaukalo on ehjä ja oikealla paikallaan.
Harmi kun autoissa ei enää ole tyhjäkäyntiruuvia, vaan moottori itse pitää kierrokset siinä 800 kierroksen tuntumassa. Ei siinä ole enää paljon varaa lisätä rasitusta, niin moottori sammuu. Voi olla niinkin, että pitäisi antaa moottorin sammua ajossa ilmastoinnin käydessä, ehkä se ECU lisää tyhjäkäynnin kierroksia, jos sen mielestä tarvetta on.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Moottorissa tai kompurassa on jotain vikaa, jos moottori ei meinaa jaksaa käydä ilmastointi päällä. :shock: Isommassa koneessa (2.0) resurssia jää sen verran, että asuntovaunua pystyy vekslailemaan kaasupolkimeen koskematta. Moottorinohjaus lyö käytännössä lisää vääntöä pitääkseen kierrokset vakiona.

Ne tuulilasin edessä olevat muoviläpyskät ovat kiinni muoviklipseillä, jotka pureutuvat auton korin kiinnityspisteisiin hieman liian tiukasti. Tästä seuraa se, että klipsien sijaan hajoaa muoviläpyskässä oleva klipsin kiinnityspiste. Mulla oli siellä aikamoinen liimaviritelmä, kun sitä on huollossa vuosien saatossa avattu raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä. Helpompaa on herkistää kiinnitystä auton korin puolelta niin ei tarvitse jatkossa hajottaa mitään. Aika puusilmä pitää olla, jos sen muovikourun pujottaa väärin. Se kyllä joustaa sen verran, että väärinkin asennettaessa läpyskän saa paikalleen.

Aika lujia nämä mk1:t lopulta ovat: Autotalli.com:issa on myynnissä kymmenkunta yli 300 000 km ajettua yksilöä. Ikää näillä siis jo 14 - 19 vuotta. :thumbup:
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Foed Focus Mk1 höyryä tuulilasille

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mun entisessä focuksessa alkoi ilmastoinnin kompura jurruttamaan moottoria tyhjäkäynnillä, pysyi kone käynnissä mutta alkoi pikkusen vibraamaan kun kompressori löi päälle.. kierroksia kun antaa, ei ongelmaa.

Tästä jo ties hurumycket monta vuotta ja uskoakseni sama kompura ko. autossa pyörii vieläkin, joten viasta muodostui aikojen saatossa ominaisuus.

Mahdottomia uus kompressori ei siihen olis maksanut, ebaysta muistaakseni reilu 200€, mutta onhan siinä sitten se työn osuus kun ei noita kylmäkoneita sais ihan joka tsi mies alkaa tekemään..

Ps. Ko. 1.6 .focuksella nyt taulussa reilu 350tkm
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin